Tack för mig Tesla.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Hertsh skrev: 20 feb 2024 20:07
Så vansinnigt trött på alla män på internet som gör allt de kan för att påpeka hur dumma eller ointelligenta andra människor är. Än värre blir det när det skall läggas på något "jag har högre moral än dig" filter på åsikterna.

I tillägg i ämnen som inte hör till tråden att göra så att den som faktiskt vill prata om ämnet inte kommer igenom bruset av dumheter.

Varför?!
Håller med dig. Det är många sidor i en tråd man får skumma igenom för det spårat ur från själva grundämnet.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 20 feb 2024 19:31
martinsson skrev: 20 feb 2024 19:29
taliz skrev: 20 feb 2024 03:44
martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?
Varför förbjöds Huaweis telekom och it-utrustning på de flesta marknader i västvärlden?
För att den kinesiska staten har kontroll över dem, och därmed kunde tex spionera på stora delar av befolkningen i USA och Europa. De skulle också kunna använda den som politiskt påtrycknings/påverkansmedel, lite som Ryssland gjorde med gasen till Europa.

Med en iPhone har man inte den risken då det är ett amerikanskt bolag som har full kontroll på såväl hårdvara som mjukvara.

Det var ju snack för ett tag sen om att politiker, höga militärer och andra kanske inte borde yppa några statshemligheter om de åkte modern Volvo... Zeekr är ju ännu mindre svensk kontroll på. Det är väl därför kineserna satsar så mkt på dem istället, de vill komma ur Volvos grepp.
Ja det finns ju konspirationsteorier om det mesta. Det är väl ungefär så jag tänker.
Men alla får ju lov att tycka och tro som dem vill, även du.
Det farliga skulle ju vara att vara säker på att man inte är avlyssnad i en bil som inte är kinesisk.
Som Maw skriver är det givetvis förbjudet att diskutera uppgifter över en viss säkerhetsklassning i en icke säker miljö.
Problemet är att folk gör det ändå titt som tätt. De flesta förstår heller inte vilken enorm påverkan övervakning har. "Jag har ju inget att dölja" typ.
Kan rekommendera en riktigt bra Oscarsbelönad film på temat: Das Leben der Anderen
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinot »

Legato skrev: 20 feb 2024 06:53
martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
martinot skrev: 19 feb 2024 22:32
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:26
martinot skrev: 19 feb 2024 22:17


Det är en enormt stor skillnad mellan att köpa en kinesisk pure-player-telefon som tex. en Huawei, eller en amerikansk telefon som iPhone, som enbart monteras samman i Kina (eller Indien).

(Förstår du inte den skillnaden så är jag osäker på hur någon skall förklara det på ett bra sätt.)
Det handlar väl inte så mycket om jag skall förstå skillnaden som du säger. Jag förstår mycket väl vad du menar men jag håller bara inte med. Det är inte svårare än då.
Du tycker att en Iphone är en amerikansk telefon för att företaget finns i USA och jag tycker den är Kinesisk för att den är byggd i Kina.
Sen när var det inte ok at ha egna åsikter på detta forumet?
Det är inte så mycket orden och dina defintioner som du använder som jag invänder främst emot (även om det är rätt så hård objektiv fakta att Tesla är ett amerikanskt företag).

Det jag invänder är emot att man måste förstå att det är en enormt stor skillnad på att välja en amerikansk telefon (eller bil) och en kinesisk telefon (eller bil), oavsett var i världen de monteras fysiskt.

(Tesla, Volvo, Toyota och snart även BYD, har fabriker lite var stans i världen där produkterna monteras samman.)
Vi lever ju i Sverige så det är ok att ha invändningar, inga problem :)
Att som du skriver "man måste förstå att det är en enorm skillnad" är ju dock ett utryck som säger mig att du tycker det du säger är rätt och sant som att det du skriver skulle vara av allmänt vetande och fakta.

Skillnaden, som jag ser det, är att bolagen finns registrerade i olika länder. Om de tillverkar sina produkter i Kina så blir det ju kinesiska produkter som tillverkas hur du än vrider och vänder på det. Du tycker det är en enorm skillnad men jag gör inte det.
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?

Det känns dock säkert bättre i själen om man tänker på Iphone som en amerikansk mobil. Den är jag med på.
Det känns som att allt för många tittar mellan fingrarna om att det är tillverkat i Kina och att det skulle vara mer ok bara för att bolaget är reggat i annat land. Det är lite det jag har invändningar emot. Jag tror inte jag är ensam om min åsikt och det är just det. Min åsikt.
Den enorma skillnaden är som jag redan förklarat var vinsterna hamnar.

Apple (och Tesla) är extremt lönsamma bolag som genererar gigantiska vinster till ägare i (framförallt) väst.

Ignorerar man pengarna så har man lyckats ignorera det överlägset viktigaste i hela diskussionen.
Dels det, men för mig handlar det även om privacy.

Det är den främsta orsaken till att jag inte vill ha en bil eller telefon med kinesisk mjukvara.

Jag vill inte ha en telefon och bil som skickar all data, inklusive möjlighet till avlyssning, till CCP. Eller som kan fjärrstyras därifrån. Tänk vad bekvämt om Putin hade haft denna makten över våra telefoner och bilar som rullar i Europa. Man behöver inte fundera speciellt långt för att förstå hur fel detta lätt kan bli vid en framtida konflikt med Kina.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinot »

Freez skrev: 20 feb 2024 08:28
Med tanke på att en bil idag är en avancerad dator uppkopplad 24/7 skulle jag tänka mig extra noga för innan jag köpte ett bilmärke med 100% kinesiska ägare.

Det finns en anledning till att tex Huawei och ZTE förbjuds i land efter land.
Jo, detta är det största orsaken till att vara orolig över.

Jag undviker helst själv, om det är praktiskt möjligt och finns alternativ (vilket det inte alltid gör), att köpa saker som monteras i Kina.

Men att köpa rena kinesiskt konstruerade avancerade produkter så vet man att man högst troligen kommer att kunna bli tappad på all data. Där går en absolut gräns för mig personligen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

Själv har jag större problem med en Androidtelefon än med Kina. Men jag jobbar inte åt militären.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 22 feb 2024 22:51
Själv har jag större problem med en Androidtelefon än med Kina. Men jag jobbar inte åt militären.
På vilket sätt?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 23 feb 2024 08:50
spacecoin skrev: 22 feb 2024 22:51
Själv har jag större problem med en Androidtelefon än med Kina. Men jag jobbar inte åt militären.
På vilket sätt?
Privacy. Det har blivit bättre de senaste åren men innan var det en ren katastrof. Apple är guldstandarden med marginal fortfarande.

Google och motsvarande företag har större incitament att få data om kreti och pleti än Kina. Hela Googles affärsidé är att veta så mycket som möjligt om användarna.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 23 feb 2024 08:52
Freez skrev: 23 feb 2024 08:50
spacecoin skrev: 22 feb 2024 22:51
Själv har jag större problem med en Androidtelefon än med Kina. Men jag jobbar inte åt militären.
På vilket sätt?
Privacy. Det har blivit bättre de senaste åren men innan var det en ren katastrof. Apple är guldstandarden med marginal fortfarande.

Google har större incitament att få data om kreti och pleti än Kina.
Jag tänker att både Apple & Google är på den goda sidan :) (sedan fördrar även jag iOS för Android)
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 23 feb 2024 09:00
spacecoin skrev: 23 feb 2024 08:52
Freez skrev: 23 feb 2024 08:50
spacecoin skrev: 22 feb 2024 22:51
Själv har jag större problem med en Androidtelefon än med Kina. Men jag jobbar inte åt militären.
På vilket sätt?
Privacy. Det har blivit bättre de senaste åren men innan var det en ren katastrof. Apple är guldstandarden med marginal fortfarande.

Google har större incitament att få data om kreti och pleti än Kina.
Jag tänker att både Apple & Google är på den goda sidan :) (sedan fördrar även jag iOS för Android)
Apple säljer i huvudsak tjänster och hårdvara. Google säljer i huvudsak reklam. Det senare går ut på att veta så mycket om kunden som det bara går. Därför är du mer intressant för Google (och Meta m fl) än Kina och Ryssland om du är en "vanlig snubbe".

Både Android och Chrome är fantastiska produkter, men man måste förstå att dom är framtagna för att garantera och bibehålla Googles marknadsandelar inom sök.

Det samma gäller alla "gratis-tjänster" som maps, gmail etc.

Jag fnissar högt varje gång jag läser att Kina eller Ryssland eller Iran skulle bry sig om vad någon rando-person i Sverige gör och tycker. Hybris? Sedan tycker jag givetvis inte att Huawei ska få bygga kritisk infrastruktur, men det är inte samma sak som konsumentprodukter, som personbilar eller telefoner.

Tycker vi som samhälle att det är problem med t ex Kinesiska produkter (av olika skäl) får vi införa förbud och/eller höga strafftullar. Att hålla på att tala om för folk vad som är "rätt beslut" baserat på hårklyverier har vi en egen tråd för.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 23 feb 2024 09:06
Freez skrev: 23 feb 2024 09:00
spacecoin skrev: 23 feb 2024 08:52
Freez skrev: 23 feb 2024 08:50
spacecoin skrev: 22 feb 2024 22:51
Själv har jag större problem med en Androidtelefon än med Kina. Men jag jobbar inte åt militären.
På vilket sätt?
Privacy. Det har blivit bättre de senaste åren men innan var det en ren katastrof. Apple är guldstandarden med marginal fortfarande.

Google har större incitament att få data om kreti och pleti än Kina.
Jag tänker att både Apple & Google är på den goda sidan :) (sedan fördrar även jag iOS för Android)
Apple säljer i huvudsak tjänster och hårdvara. Google säljer i huvudsak reklam. Det senare går ut på att veta så mycket om kunden som det bara går. Därför är du mer intressant för Google (och Meta m fl) än Kina och Ryssland om du är en "vanlig snubbe".

Både Android och Chrome är fantastiska produkter, men man måste förstå att dom är framtagna för att garantera och bibehålla Googles marknadsandelar inom sök.

Det samma gäller alla "gratis-tjänster" som maps, gmail etc.

Jag fnissar högt varje gång jag läser att Kina skulle bry sig om vad någon rando-person gör och tycker. Hybris? Sedan tycker jag givetvis inte att Huawei ska få bygga kritisk infrastruktur, men det är inte samma sak som konsumentprodukter, som personbilar.

Tycker vi som samhälle att det är problem med Kinesiska produkter (av olika skäl) får vi införa förbud och/eller höga strafftullar. Att hålla på att tala om för folk vad som är "rätt beslut" baserat på hårklyverier har vi en egen tråd för.
Oj jag förstår att du inte jobbar i it-branschen om du fnissar åt problemet. Kina är världens mest övervakade land. Riskerna för oss handlar inte bara om kritisk it-infrastruktur utan det finns risker med att använda Kinesiska appar (tex TikTok) och telefoner men så klart även bilar och annan utrustning som är uppkopplade. Ingen vet hur datainsamlingen skulle kunna användas i framtiden.

Vad du vill köpa för några produkter och från vilket land är upp till dig men viktigt att vara medveten om riskerna.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 23 feb 2024 10:00
spacecoin skrev: 23 feb 2024 09:06
Freez skrev: 23 feb 2024 09:00
spacecoin skrev: 23 feb 2024 08:52
Freez skrev: 23 feb 2024 08:50


På vilket sätt?
Privacy. Det har blivit bättre de senaste åren men innan var det en ren katastrof. Apple är guldstandarden med marginal fortfarande.

Google har större incitament att få data om kreti och pleti än Kina.
Jag tänker att både Apple & Google är på den goda sidan :) (sedan fördrar även jag iOS för Android)
Apple säljer i huvudsak tjänster och hårdvara. Google säljer i huvudsak reklam. Det senare går ut på att veta så mycket om kunden som det bara går. Därför är du mer intressant för Google (och Meta m fl) än Kina och Ryssland om du är en "vanlig snubbe".

Både Android och Chrome är fantastiska produkter, men man måste förstå att dom är framtagna för att garantera och bibehålla Googles marknadsandelar inom sök.

Det samma gäller alla "gratis-tjänster" som maps, gmail etc.

Jag fnissar högt varje gång jag läser att Kina skulle bry sig om vad någon rando-person gör och tycker. Hybris? Sedan tycker jag givetvis inte att Huawei ska få bygga kritisk infrastruktur, men det är inte samma sak som konsumentprodukter, som personbilar.

Tycker vi som samhälle att det är problem med Kinesiska produkter (av olika skäl) får vi införa förbud och/eller höga strafftullar. Att hålla på att tala om för folk vad som är "rätt beslut" baserat på hårklyverier har vi en egen tråd för.
Oj jag förstår att du inte jobbar i it-branschen om du fnissar åt problemet. Kina är världens mest övervakade land. Riskerna för oss handlar inte bara om kritisk it-infrastruktur utan det finns risker med att använda Kinesiska appar (tex TikTok) och telefoner men så klart även bilar och annan utrustning som är uppkopplade. Ingen vet hur datainsamlingen skulle kunna användas i framtiden.

Vad du vill köpa för några produkter och från vilket land är upp till dig men viktigt att vara medveten om riskerna.
Tack för att du försöker mansplaina det här för mig. Du har nog missförstått ett eller två saker.

1. Jag jobbat med IT-säkerhet och IT hela mitt liv och skrivit en bok (när det var hett med böcker) för ett stort amerikanskt bolag om säkerhet, som blivit rekommenderad av bl a kryptoexperten Bruce Schneier och flera andra ledande säkerhetsexperter)...

2. Diktaturer vill övervaka sina egna medborgare för att behålla makten. Sedan ska man vara försiktig med alla typer av produkter om man är säkerhetsmedveten och håller på med skyddsvärda saker. De skiter fullständigt i vad du och jag gör. Det är ren skräckpropagande du har gått på skulle jag säga.

Jag står fast vid att Google och Meta har lågt högre incitament att veta vad normalsvensken gör än en diktatur på andra sidan värden. Att inte alla förstår det är för mig obegripligt.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Freez skrev: 23 feb 2024 10:00
spacecoin skrev: 23 feb 2024 09:06
Freez skrev: 23 feb 2024 09:00
spacecoin skrev: 23 feb 2024 08:52
Freez skrev: 23 feb 2024 08:50


På vilket sätt?
Privacy. Det har blivit bättre de senaste åren men innan var det en ren katastrof. Apple är guldstandarden med marginal fortfarande.

Google har större incitament att få data om kreti och pleti än Kina.
Jag tänker att både Apple & Google är på den goda sidan :) (sedan fördrar även jag iOS för Android)
Apple säljer i huvudsak tjänster och hårdvara. Google säljer i huvudsak reklam. Det senare går ut på att veta så mycket om kunden som det bara går. Därför är du mer intressant för Google (och Meta m fl) än Kina och Ryssland om du är en "vanlig snubbe".

Både Android och Chrome är fantastiska produkter, men man måste förstå att dom är framtagna för att garantera och bibehålla Googles marknadsandelar inom sök.

Det samma gäller alla "gratis-tjänster" som maps, gmail etc.

Jag fnissar högt varje gång jag läser att Kina skulle bry sig om vad någon rando-person gör och tycker. Hybris? Sedan tycker jag givetvis inte att Huawei ska få bygga kritisk infrastruktur, men det är inte samma sak som konsumentprodukter, som personbilar.

Tycker vi som samhälle att det är problem med Kinesiska produkter (av olika skäl) får vi införa förbud och/eller höga strafftullar. Att hålla på att tala om för folk vad som är "rätt beslut" baserat på hårklyverier har vi en egen tråd för.
Oj jag förstår att du inte jobbar i it-branschen om du fnissar åt problemet. Kina är världens mest övervakade land. Riskerna för oss handlar inte bara om kritisk it-infrastruktur utan det finns risker med att använda Kinesiska appar (tex TikTok) och telefoner men så klart även bilar och annan utrustning som är uppkopplade. Ingen vet hur datainsamlingen skulle kunna användas i framtiden. [Min u.]

Vad du vill köpa för några produkter och från vilket land är upp till dig men viktigt att vara medveten om riskerna.
Precis. Hur många här tror att ByteDance kinesiska motsvarighet till Tiktok t.ex. överröser kinesiska ungdomar med massvis av innehåll om ätstörningar och självskadebeteende?...
TikTok self-harm study results ‘every parent’s nightmare’

Research suggests algorithm promotes self-harm and eating disorder content within minutes of interest being shown [Min fet.] [...

https://www.theguardian.com/technology/ ... -nightmare
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 23 feb 2024 09:06
...] Jag fnissar högt varje gång jag läser att Kina eller Ryssland eller Iran skulle bry sig om vad någon rando-person i Sverige gör och tycker. Hybris? Sedan tycker jag givetvis inte att Huawei ska få bygga kritisk infrastruktur, men det är inte samma sak som konsumentprodukter, som personbilar eller telefoner.

Tycker vi som samhälle att det är problem med t ex Kinesiska produkter (av olika skäl) får vi införa förbud och/eller höga strafftullar. Att hålla på att tala om för folk vad som är "rätt beslut" baserat på hårklyverier har vi en egen tråd för. [Min u.]
Och det här kan alla i tråden tillsvidare bara bortse ifrån. Direktivet från mod gäller trådar som handlar om specifika kinesiska bilmodeller – och det här är uppenbarligen inte en sån tråd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 10:12
Precis. Hur många här tror att ByteDance kinesiska motsvarighet till Tiktok t.ex. överröser kinesiska ungdomar med massvis av innehåll om ätstörningar och självskadebeteende?...
Nu byter du ämne. Vi pratar övervakning och vem som är mest intresserad av svenska privatpersoner av Kina eller globala annonsjättar.

Vi använder inte TokTok eller sociala medier i min familj för att vi inte vill vara produkten.

Min uppfattning är att alla av dessa är virus som fördummar och passiviterar folk, och TikTik är det mest potenta. Men övervakning handlar det inte om.

Förklara gärna för mig vad diktaturer har för intresse av att veta vad du gör. Sedan kan jag förklara varför Meta och Google är mer intresserade om man inte förstår det.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 23 feb 2024 10:17
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 10:12
Precis. Hur många här tror att ByteDance kinesiska motsvarighet till Tiktok t.ex. överröser kinesiska ungdomar med massvis av innehåll om ätstörningar och självskadebeteende?...
Nu byter du ämne. Vi pratar övervakning och vem som är mest intresserad av svenska privatpersoner av Kina eller globala annonsjättar.

Vi använder inte TokTok eller sociala medier i min familj för att vi inte vill vara produkten.

Min uppfattning är att alla av dessa är virus som fördummar och passiviterar folk, och TikTik är det mest potenta. Men övervakning handlar det inte om.

Förklara gärna för mig vad diktaturer har för intresse av att veta vad du gör. Sedan kan jag förklara varför Meta och Google är mer intresserade om man inte förstår det.
Svarade jag på något du skrev?

Svar: Nej, det gjorde jag inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 10:23
spacecoin skrev: 23 feb 2024 10:17
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 10:12
Precis. Hur många här tror att ByteDance kinesiska motsvarighet till Tiktok t.ex. överröser kinesiska ungdomar med massvis av innehåll om ätstörningar och självskadebeteende?...
Nu byter du ämne. Vi pratar övervakning och vem som är mest intresserad av svenska privatpersoner av Kina eller globala annonsjättar.

Vi använder inte TokTok eller sociala medier i min familj för att vi inte vill vara produkten.

Min uppfattning är att alla av dessa är virus som fördummar och passiviterar folk, och TikTik är det mest potenta. Men övervakning handlar det inte om.

Förklara gärna för mig vad diktaturer har för intresse av att veta vad du gör. Sedan kan jag förklara varför Meta och Google är mer intresserade om man inte förstår det.
Svarade jag på något du skrev?

Svar: Nej, det gjorde jag inte.
Så du menar att ditt svar på svaret på något jag skrev inte är ett svar på vad jag skrev? :lol:

Diskussionen som du citerar handlar om övervakning och Kina vs annonsjättar. Handlar ditt inlägg om det? Svar: Nej.

Kan vi slutföra den diskussionen först innan vi diskuterar sociala mediers skadliga effekter på samhället? Där håller jag med dig verkar det som.
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mlmmax »

spacecoin skrev: 23 feb 2024 09:06
Freez skrev: 23 feb 2024 09:00
spacecoin skrev: 23 feb 2024 08:52
Freez skrev: 23 feb 2024 08:50
spacecoin skrev: 22 feb 2024 22:51
Själv har jag större problem med en Androidtelefon än med Kina. Men jag jobbar inte åt militären.
På vilket sätt?
Privacy. Det har blivit bättre de senaste åren men innan var det en ren katastrof. Apple är guldstandarden med marginal fortfarande.

Google har större incitament att få data om kreti och pleti än Kina.
Jag tänker att både Apple & Google är på den goda sidan :) (sedan fördrar även jag iOS för Android)
Apple säljer i huvudsak tjänster och hårdvara. Google säljer i huvudsak reklam. Det senare går ut på att veta så mycket om kunden som det bara går. Därför är du mer intressant för Google (och Meta m fl) än Kina och Ryssland om du är en "vanlig snubbe".

Både Android och Chrome är fantastiska produkter, men man måste förstå att dom är framtagna för att garantera och bibehålla Googles marknadsandelar inom sök.

Det samma gäller alla "gratis-tjänster" som maps, gmail etc.

Jag fnissar högt varje gång jag läser att Kina eller Ryssland eller Iran skulle bry sig om vad någon rando-person i Sverige gör och tycker. Hybris? Sedan tycker jag givetvis inte att Huawei ska få bygga kritisk infrastruktur, men det är inte samma sak som konsumentprodukter, som personbilar eller telefoner.

Tycker vi som samhälle att det är problem med t ex Kinesiska produkter (av olika skäl) får vi införa förbud och/eller höga strafftullar. Att hålla på att tala om för folk vad som är "rätt beslut" baserat på hårklyverier har vi en egen tråd för.

Jag tänker på samma sätt vad gäller Apple. En del i deras "sales pitch" är privacy till användarna, och deras tjänster / produkter existerar för att kunden betalar dem för det. Ett snedsteg i frågan hade påverkat deras försäljning.

Den dagen Google går dåligt, då blir din 'privacy' billigare.
Den dagen Google ev köps upp...

...

Mitt största incitament mot kinesiska produkter är den totala stöld av kunskap från västvärlden, med full vetskap från kinesiska staten. De kopierar rakt av, skapar sitt eget "märke" och subventioneras (av staten) till den grad att man slår ut andra globala motståndare. Huawei, ZTE är rakt av stulen teknik i grunden.

Kina deltar i det kapitalistiska spelet med helt annan regelbok och staten vill se till att allting produceras i Kina.
Strafftullar och motangrepp som "The CHIPS and Science act" är helt rättfärdigade.

Ser gärna att både Europa och USA förflyttar produktion ut ur Kina.

...

Angående Tesla och deras erbjudande. Jag tycker de fortfarande har bra produkter, men det känns som att de kämpar med sin expansionstakt. Stödfunktioner runt produkterna kanske inte riktigt hänger med?

Jag förstår att man strävar efter en strömlinjeformad produkt, men känner att det kanske går lite väl snabbt. Varför man väljer att ta bort stavar för blinkers, ersätter radar med en halvfärdig Tesla Vision? De hade nog mått bra av att ta en paus och lyssna på kunderna, inte bara låta bolaget styras utifrån ett gäng Tesla ingenjörer (som troligen är lite Tesla-kultiga).. :)

Deras bilar utvecklas på samma sätt som någon typ av experimentell mjukvara.

...

Slutligen, Elon.. ta ett steg bort från X/Twitter.
Snacka inte så mycket.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 23 feb 2024 10:17
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 10:12
Precis. Hur många här tror att ByteDance kinesiska motsvarighet till Tiktok t.ex. överröser kinesiska ungdomar med massvis av innehåll om ätstörningar och självskadebeteende?...
Nu byter du ämne. Vi pratar övervakning och vem som är mest intresserad av svenska privatpersoner av Kina eller globala annonsjättar.

Vi använder inte TokTok eller sociala medier i min familj för att vi inte vill vara produkten.

Min uppfattning är att alla av dessa är virus som fördummar och passiviterar folk, och TikTik är det mest potenta
. Men övervakning handlar det inte om. [Min u.]

Förklara gärna för mig vad diktaturer har för intresse av att veta vad du gör. Sedan kan jag förklara varför Meta och Google är mer intresserade om man inte förstår det.
Det låter ju bra.

Någon som vet hur stor andel av ungdomar i åldrarna 13-17 år i Sverige som använder Tiktok regelbundet?

I USA verkar det vara ~63%... Undrar hur många av deras föräldrar som IT-säkerhetsexperter?...

EDIT: Råkade visst glömma bort att klistra in referensen... Här kommer den:

https://www.axios.com/2023/12/11/social ... l-snapchat
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

mlmmax skrev: 23 feb 2024 10:31
Jag tänker på samma sätt vad gäller Apple. En del i deras "sales pitch" är privacy till användarna, och deras tjänster / produkter existerar för att kunden betalar dem för det. Ett snedsteg i frågan hade påverkat deras försäljning.

Den dagen Google går dåligt, då blir din 'privacy' billigare.
Den dagen Google ev köps upp...
Man ska vara medveten om riskerna, håller med.
Alphabet har närpå mer i vinst än Teslas omsättning om man säjer så så det lär väl dröja...
mlmmax skrev: 23 feb 2024 10:31
Mitt största incitament mot kinesiska produkter är den totala stöld av kunskap från västvärlden, med full vetskap från kinesiska staten. De kopierar rakt av, skapar sitt eget "märke" och subventioneras (av staten) till den grad att man slår ut andra globala motståndare. Huawei, ZTE är rakt av stulen teknik i grunden.

Kina deltar i det kapitalistiska spelet med helt annan regelbok och staten vill se till att allting produceras i Kina.
Strafftullar och motangrepp som "The CHIPS and Science act" är helt rättfärdigade.

Ser gärna att både Europa och USA förflyttar produktion ut ur Kina.
Enig.
mlmmax skrev: 23 feb 2024 10:31
Angående Tesla och deras erbjudande. Jag tycker de fortfarande har bra produkter, men det känns som att de kämpar med sin expansionstakt. Stödfunktioner runt produkterna kanske inte riktigt hänger med?

Jag förstår att man strävar efter en strömlinjeformad produkt, men känner att det kanske går lite väl snabbt. Varför man väljer att ta bort stavar för blinkers, ersätter radar med en halvfärdig Tesla Vision? De hade nog mått bra av att ta en paus och lyssna på kunderna, inte bara låta bolaget styras utifrån ett gäng Tesla ingenjörer (som troligen är lite Tesla-kultiga).. :)

Deras bilar utvecklas på samma sätt som någon typ av experimentell mjukvara.

Slutligen, Elon.. ta ett steg bort från X/Twitter.
Snacka inte så mycket.
Håller helt med.

Jag skulle vilja se en hot/riskanalys på en Kinesisk bil? Sannolikhet och konsekvens på riskerna?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 23 feb 2024 10:28
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 10:23
spacecoin skrev: 23 feb 2024 10:17
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 10:12
Precis. Hur många här tror att ByteDance kinesiska motsvarighet till Tiktok t.ex. överröser kinesiska ungdomar med massvis av innehåll om ätstörningar och självskadebeteende?...
Nu byter du ämne. Vi pratar övervakning och vem som är mest intresserad av svenska privatpersoner av Kina eller globala annonsjättar.

Vi använder inte TokTok eller sociala medier i min familj för att vi inte vill vara produkten.

Min uppfattning är att alla av dessa är virus som fördummar och passiviterar folk, och TikTik är det mest potenta. Men övervakning handlar det inte om.

Förklara gärna för mig vad diktaturer har för intresse av att veta vad du gör. Sedan kan jag förklara varför Meta och Google är mer intresserade om man inte förstår det.
Svarade jag på något du skrev?

Svar: Nej, det gjorde jag inte.
Så du menar att ditt svar på svaret på något jag skrev inte är ett svar på vad jag skrev? :lol:

Diskussionen som du citerar handlar om övervakning och Kina vs annonsjättar. Handlar ditt inlägg om det? Svar: Nej.

Kan vi slutföra den diskussionen först innan vi diskuterar sociala mediers skadliga effekter på samhället? Där håller jag med dig verkar det som. [Min u.]
Varför då?

Du kan väl diskutera det du vill så diskuterar jag det jag vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 10:37
spacecoin skrev: 23 feb 2024 10:28
Så du menar att ditt svar på svaret på något jag skrev inte är ett svar på vad jag skrev? :lol:

Diskussionen som du citerar handlar om övervakning och Kina vs annonsjättar. Handlar ditt inlägg om det? Svar: Nej.

Kan vi slutföra den diskussionen först innan vi diskuterar sociala mediers skadliga effekter på samhället? Där håller jag med dig verkar det som. [Min u.]
Varför då?

Du kan väl diskutera det du vill så diskuterar jag det jag vill.
Jösses. Det var en fråga,.. Men vill man bara kapa tråden, så för all del go on...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 23 feb 2024 10:41
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 10:37
spacecoin skrev: 23 feb 2024 10:28
Så du menar att ditt svar på svaret på något jag skrev inte är ett svar på vad jag skrev? :lol:

Diskussionen som du citerar handlar om övervakning och Kina vs annonsjättar. Handlar ditt inlägg om det? Svar: Nej.

Kan vi slutföra den diskussionen först innan vi diskuterar sociala mediers skadliga effekter på samhället? Där håller jag med dig verkar det som. [Min u.]
Varför då?

Du kan väl diskutera det du vill så diskuterar jag det jag vill.
Jösses. Det var en fråga,.. Men vill man bara kapa tråden, så för all del go on...
Ungefär som det här skulle vara den ända tråden på forumet med en rätt skapligt närbesläktad tangent till en av de typ myriader av saker som diskuteras...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

Jag skulle vilja se en hot/riskanalys på en kinesisk bil eller telefon som utgår från medelsvensson och/eller på systemnivå.
Sannolikhet och konsekvens på riskerna?

https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--3552--SE
https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--3349--SE

För att återknyta till trådens ämne så kan man i alla fall få dessa bilar lagade. Inte Teslor, apropå risker, om man inte explicit ringer runt och letar upp en icke-fackansluten skadeverkstad...
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 23 feb 2024 10:09
Freez skrev: 23 feb 2024 10:00
spacecoin skrev: 23 feb 2024 09:06
Freez skrev: 23 feb 2024 09:00
spacecoin skrev: 23 feb 2024 08:52


Privacy. Det har blivit bättre de senaste åren men innan var det en ren katastrof. Apple är guldstandarden med marginal fortfarande.

Google har större incitament att få data om kreti och pleti än Kina.
Jag tänker att både Apple & Google är på den goda sidan :) (sedan fördrar även jag iOS för Android)
Apple säljer i huvudsak tjänster och hårdvara. Google säljer i huvudsak reklam. Det senare går ut på att veta så mycket om kunden som det bara går. Därför är du mer intressant för Google (och Meta m fl) än Kina och Ryssland om du är en "vanlig snubbe".

Både Android och Chrome är fantastiska produkter, men man måste förstå att dom är framtagna för att garantera och bibehålla Googles marknadsandelar inom sök.

Det samma gäller alla "gratis-tjänster" som maps, gmail etc.

Jag fnissar högt varje gång jag läser att Kina skulle bry sig om vad någon rando-person gör och tycker. Hybris? Sedan tycker jag givetvis inte att Huawei ska få bygga kritisk infrastruktur, men det är inte samma sak som konsumentprodukter, som personbilar.

Tycker vi som samhälle att det är problem med Kinesiska produkter (av olika skäl) får vi införa förbud och/eller höga strafftullar. Att hålla på att tala om för folk vad som är "rätt beslut" baserat på hårklyverier har vi en egen tråd för.
Oj jag förstår att du inte jobbar i it-branschen om du fnissar åt problemet. Kina är världens mest övervakade land. Riskerna för oss handlar inte bara om kritisk it-infrastruktur utan det finns risker med att använda Kinesiska appar (tex TikTok) och telefoner men så klart även bilar och annan utrustning som är uppkopplade. Ingen vet hur datainsamlingen skulle kunna användas i framtiden.

Vad du vill köpa för några produkter och från vilket land är upp till dig men viktigt att vara medveten om riskerna.
Tack för att du försöker mansplaina det här för mig. Du har nog missförstått ett eller två saker.

1. Jag jobbat med IT-säkerhet och IT hela mitt liv och skrivit en bok (när det var hett med böcker) för ett stort amerikanskt bolag om säkerhet, som blivit rekommenderad av bl a kryptoexperten Bruce Schneier och flera andra ledande säkerhetsexperter)...

2. Diktaturer vill övervaka sina egna medborgare för att behålla makten. Sedan ska man vara försiktig med alla typer av produkter om man är säkerhetsmedveten och håller på med skyddsvärda saker. De skiter fullständigt i vad du och jag gör. Det är ren skräckpropagande du har gått på skulle jag säga.

Jag står fast vid att Google och Meta har lågt högre incitament att veta vad normalsvensken gör än en diktatur på andra sidan värden. Att inte alla förstår det är för mig obegripligt.
1. Imponerande, den skulle jag tänka mig att läsa. Titel/länk?

2. USA och många andra länder har förbjudit både techbolag och appar från Kina. Många myndigheter runt om i världen förbjuder TikTok. Experter avråder från att prata hemligheter i bilar från Kina, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/prof ... i-en-volvo. Det är ingen skräckpropagande utan en verklighet. I dagsläget säkert inga problem för en enskild individ men ingen kan veta hur datat skulle kunna användas i framtiden tex i påverkanskampanjer, massövervakning osv.

Instämmer med att både Google och Meta har höga incitament att veta vad vi gör men det hotar inte vår säkerhet. Vi går snart med i Nato och i den alliansen har vi våra vänner.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Tack för mig Tesla.

Inlägg av Hertsh »

Ämne: TACK FÖR MIG TESLA
Inlägg: KINA ÄR HEMSKT. SOCIALA MEDIER, NEJ TACK

Lämnar tråden för detta är ju absurt. Ni debatterar helt orelaterade ämnen i evighet för att "vinna" en diskussion mot okända människor som likt er är fullständigt ointresserade av att lyssna och bara är intresserade av att basunera ut sin egen åsikt.
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar