Re: Polestar 4
Postat: 10 feb 2024 14:57
Nån som hört nått om när den ska dyka upp på showroom på avenyn i Göteborg och när man kan boka provkörning?
Polestar 3 presenterades Oktober 2022.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 09:17Jag mötte en blå metallic P4 på väg norrut i går eftermiddag längs E4 mellan Luleå och Piteå. Försökte kika om det var en testbil men det satt en större vit logga på förardörren så jag misstänker att det kan vara medias provkörningar som kommit igång.
Det är nästan lite märkligt att de presenterar bilarna så nära varandra i tid, då tänker jag på Polestar 3 och 4. Bilarna är ju dessutom inte så långt ifrån varandra rent storleksmässigt, blir intressant att se jämförelserna dem emellan.
Presenterar på marknaden menar jag naturligtvis - att leveranser verkar påbörjas inom ett par månader från varandraForce-Walker skrev: ↑14 mar 2024 14:55Polestar 3 presenterades Oktober 2022.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 09:17Jag mötte en blå metallic P4 på väg norrut i går eftermiddag längs E4 mellan Luleå och Piteå. Försökte kika om det var en testbil men det satt en större vit logga på förardörren så jag misstänker att det kan vara medias provkörningar som kommit igång.
Det är nästan lite märkligt att de presenterar bilarna så nära varandra i tid, då tänker jag på Polestar 3 och 4. Bilarna är ju dessutom inte så långt ifrån varandra rent storleksmässigt, blir intressant att se jämförelserna dem emellan.
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-k ... polestar-3
Polestar 4 presenterades April 2023 om jag inte har fel för mig. Så det skiljer ca ett halvår mellan presentationerna.
Att de har blivit otroligt försenade är en annan sak.
Katastrof att 3an är nästan 2år från presentation till första leveranser.
Hösten 2022 skulle de första Polestar 3 levereras om jag inte minns fel. Många i Norge som hoppades på det och då hade sparat momsen som infördes 1 januari 2023, men så blev det ju inte.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 19:12Presenterar på marknaden menar jag naturligtvis - att leveranser verkar påbörjas inom ett par månader från varandraForce-Walker skrev: ↑14 mar 2024 14:55Polestar 3 presenterades Oktober 2022.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 09:17Jag mötte en blå metallic P4 på väg norrut i går eftermiddag längs E4 mellan Luleå och Piteå. Försökte kika om det var en testbil men det satt en större vit logga på förardörren så jag misstänker att det kan vara medias provkörningar som kommit igång.
Det är nästan lite märkligt att de presenterar bilarna så nära varandra i tid, då tänker jag på Polestar 3 och 4. Bilarna är ju dessutom inte så långt ifrån varandra rent storleksmässigt, blir intressant att se jämförelserna dem emellan.
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-k ... polestar-3
Polestar 4 presenterades April 2023 om jag inte har fel för mig. Så det skiljer ca ett halvår mellan presentationerna.
Att de har blivit otroligt försenade är en annan sak.
Katastrof att 3an är nästan 2år från presentation till första leveranser.Vi är helt eniga om konsekvenserna av förseningarna, må vara P4 men att P3/EX30 blev så sena måste ha stressat likviditet och kassaflöde till max för företagen. Minns jag rätt skulle jag ha tagit leverans av vår P3 tidig höst 2023. Så mer än ett års försening pratar vi i alla fall om.
Men bilen får tydligen väldigt bra helhetsbetyg, kanske hade varit ”worth waiting for”?
Jaja - än lär vi inte ha handlat vår sista fyrhjuling…![]()
Shit, då minns jag rejält fel alltså! Jag skrev upp mig på bilen samma dag som den lanserades offentligt så sannolikt hade jag en väldigt tidig plats i kön. Och det kan ju än mer förklara kassaflödet hos bolaget, kan inte vara kul att sitta med lejonparten av alla utvecklingskostnader och maskininvesteringar under ca 2 år och inte kunna leverera på grund av mjukvara…HelectriC skrev: ↑15 mar 2024 08:21Hösten 2022 skulle de första Polestar 3 levereras om jag inte minns fel. Många i Norge som hoppades på det och då hade sparat momsen som infördes 1 januari 2023, men så blev det ju inte.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 19:12Presenterar på marknaden menar jag naturligtvis - att leveranser verkar påbörjas inom ett par månader från varandraForce-Walker skrev: ↑14 mar 2024 14:55Polestar 3 presenterades Oktober 2022.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 09:17Jag mötte en blå metallic P4 på väg norrut i går eftermiddag längs E4 mellan Luleå och Piteå. Försökte kika om det var en testbil men det satt en större vit logga på förardörren så jag misstänker att det kan vara medias provkörningar som kommit igång.
Det är nästan lite märkligt att de presenterar bilarna så nära varandra i tid, då tänker jag på Polestar 3 och 4. Bilarna är ju dessutom inte så långt ifrån varandra rent storleksmässigt, blir intressant att se jämförelserna dem emellan.
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-k ... polestar-3
Polestar 4 presenterades April 2023 om jag inte har fel för mig. Så det skiljer ca ett halvår mellan presentationerna.
Att de har blivit otroligt försenade är en annan sak.
Katastrof att 3an är nästan 2år från presentation till första leveranser.Vi är helt eniga om konsekvenserna av förseningarna, må vara P4 men att P3/EX30 blev så sena måste ha stressat likviditet och kassaflöde till max för företagen. Minns jag rätt skulle jag ha tagit leverans av vår P3 tidig höst 2023. Så mer än ett års försening pratar vi i alla fall om.
Men bilen får tydligen väldigt bra helhetsbetyg, kanske hade varit ”worth waiting for”?
Jaja - än lär vi inte ha handlat vår sista fyrhjuling…![]()
Nej, det var hösten -22 man kunde börja lägga beställning, leverans av PS3 var tänkt att börja under -23.HelectriC skrev: ↑15 mar 2024 08:21Hösten 2022 skulle de första Polestar 3 levereras om jag inte minns fel. Många i Norge som hoppades på det och då hade sparat momsen som infördes 1 januari 2023, men så blev det ju inte.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 19:12Presenterar på marknaden menar jag naturligtvis - att leveranser verkar påbörjas inom ett par månader från varandraForce-Walker skrev: ↑14 mar 2024 14:55Polestar 3 presenterades Oktober 2022.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 09:17Jag mötte en blå metallic P4 på väg norrut i går eftermiddag längs E4 mellan Luleå och Piteå. Försökte kika om det var en testbil men det satt en större vit logga på förardörren så jag misstänker att det kan vara medias provkörningar som kommit igång.
Det är nästan lite märkligt att de presenterar bilarna så nära varandra i tid, då tänker jag på Polestar 3 och 4. Bilarna är ju dessutom inte så långt ifrån varandra rent storleksmässigt, blir intressant att se jämförelserna dem emellan.
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-k ... polestar-3
Polestar 4 presenterades April 2023 om jag inte har fel för mig. Så det skiljer ca ett halvår mellan presentationerna.
Att de har blivit otroligt försenade är en annan sak.
Katastrof att 3an är nästan 2år från presentation till första leveranser.Vi är helt eniga om konsekvenserna av förseningarna, må vara P4 men att P3/EX30 blev så sena måste ha stressat likviditet och kassaflöde till max för företagen. Minns jag rätt skulle jag ha tagit leverans av vår P3 tidig höst 2023. Så mer än ett års försening pratar vi i alla fall om.
Men bilen får tydligen väldigt bra helhetsbetyg, kanske hade varit ”worth waiting for”?
Jaja - än lär vi inte ha handlat vår sista fyrhjuling…![]()
Nja, det kanske var olika i olika länder. I Norge var det en svag förhoppning att de första leveranserna, som var planerade till januari 2023, skulle bumpas till rätt sida årskiftet för att slippa momsen. Jag var också i kontakt med Polestar och hörde om det var möjligt att få tidig leverans, men de sa att det blir rätt över nyår.Maw skrev: ↑15 mar 2024 08:40Nej, det var hösten -22 man kunde börja lägga beställning, leverans av PS3 var tänkt att börja under -23.HelectriC skrev: ↑15 mar 2024 08:21Hösten 2022 skulle de första Polestar 3 levereras om jag inte minns fel. Många i Norge som hoppades på det och då hade sparat momsen som infördes 1 januari 2023, men så blev det ju inte.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 19:12Presenterar på marknaden menar jag naturligtvis - att leveranser verkar påbörjas inom ett par månader från varandraForce-Walker skrev: ↑14 mar 2024 14:55Polestar 3 presenterades Oktober 2022.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 09:17Jag mötte en blå metallic P4 på väg norrut i går eftermiddag längs E4 mellan Luleå och Piteå. Försökte kika om det var en testbil men det satt en större vit logga på förardörren så jag misstänker att det kan vara medias provkörningar som kommit igång.
Det är nästan lite märkligt att de presenterar bilarna så nära varandra i tid, då tänker jag på Polestar 3 och 4. Bilarna är ju dessutom inte så långt ifrån varandra rent storleksmässigt, blir intressant att se jämförelserna dem emellan.
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-k ... polestar-3
Polestar 4 presenterades April 2023 om jag inte har fel för mig. Så det skiljer ca ett halvår mellan presentationerna.
Att de har blivit otroligt försenade är en annan sak.
Katastrof att 3an är nästan 2år från presentation till första leveranser.Vi är helt eniga om konsekvenserna av förseningarna, må vara P4 men att P3/EX30 blev så sena måste ha stressat likviditet och kassaflöde till max för företagen. Minns jag rätt skulle jag ha tagit leverans av vår P3 tidig höst 2023. Så mer än ett års försening pratar vi i alla fall om.
Men bilen får tydligen väldigt bra helhetsbetyg, kanske hade varit ”worth waiting for”?
Jaja - än lär vi inte ha handlat vår sista fyrhjuling…![]()
Det kan nog stämmaHelectriC skrev: ↑15 mar 2024 13:20Nja, det kanske var olika i olika länder. I Norge var det en svag förhoppning att de första leveranserna, som var planerade till januari 2023, skulle bumpas till rätt sida årskiftet för att slippa momsen. Jag var också i kontakt med Polestar och hörde om det var möjligt att få tidig leverans, men de sa att det blir rätt över nyår.Maw skrev: ↑15 mar 2024 08:40Nej, det var hösten -22 man kunde börja lägga beställning, leverans av PS3 var tänkt att börja under -23.HelectriC skrev: ↑15 mar 2024 08:21Hösten 2022 skulle de första Polestar 3 levereras om jag inte minns fel. Många i Norge som hoppades på det och då hade sparat momsen som infördes 1 januari 2023, men så blev det ju inte.roffe_s skrev: ↑14 mar 2024 19:12Presenterar på marknaden menar jag naturligtvis - att leveranser verkar påbörjas inom ett par månader från varandraForce-Walker skrev: ↑14 mar 2024 14:55
Polestar 3 presenterades Oktober 2022.
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-k ... polestar-3
Polestar 4 presenterades April 2023 om jag inte har fel för mig. Så det skiljer ca ett halvår mellan presentationerna.
Att de har blivit otroligt försenade är en annan sak.
Katastrof att 3an är nästan 2år från presentation till första leveranser.Vi är helt eniga om konsekvenserna av förseningarna, må vara P4 men att P3/EX30 blev så sena måste ha stressat likviditet och kassaflöde till max för företagen. Minns jag rätt skulle jag ha tagit leverans av vår P3 tidig höst 2023. Så mer än ett års försening pratar vi i alla fall om.
Men bilen får tydligen väldigt bra helhetsbetyg, kanske hade varit ”worth waiting for”?
Jaja - än lär vi inte ha handlat vår sista fyrhjuling…![]()
Har två barn och är övertygad om att den kommer att räcka till. Kändes rymlig både inuti och i bagaget när jag kollade på den på elbilsmässan. Har haft såväl ID4 som MS/MY. Och sen kan man ju sätta på takbox till fjällenresan och dragkrok för cyklar mm. Men visst, kör man ofta stora jättesaker som tvättmaskiner och vill ha dessa inne i bilen så kanske det finns bättre alternativ. Verkar ju också finnas en hyfsat stor låda i botten i trunken samt en liten frunk (som nog bara räcker till laddsladden).Force-Walker skrev: ↑15 apr 2024 14:22Är riktigt sugen på Pfyran, börjat kika lite på lastdimensioner.
Kör idag ID4, men verkar som P4 kan lasta helt ok i jämförelse.
Bredd mellan hjulhusen: 116 cm (ID4 100cm)
Bredd med sidofickorna: 121cm (med sub) ( ID4 125cm)
Lastgolvets längd till baksätets ryggstöd: P4: 99cm (ID4 95cm)
LastHöjden vinner ID4 på: P4: 70cm (ID4: 82cm)
Lastgolvets längd till framsätets ryggstöd: P4: 190cm (ID4 165cm), dock vet jag inte om det är när sätet är längst bak eller längst fram. Så svårt att jämföra.
Vad tror ni, kommer P4 räcka till en barnfamilj med två barn?
Källor:
https://www.polestar.com/se/polestar-4/ ... dimensions
https://www.vwidtalk.com/threads/volksw ... sions.482/
Det är ju en stor bil, så har du inte några synnerligen skrymmande föremål som ska packas så går det nog hur bra som helst med 4 personer.Force-Walker skrev: ↑15 apr 2024 14:22Är riktigt sugen på Pfyran, börjat kika lite på lastdimensioner.
Kör idag ID4, men verkar som P4 kan lasta helt ok i jämförelse.
Bredd mellan hjulhusen: 116 cm (ID4 100cm)
Bredd med sidofickorna: 121cm (med sub) ( ID4 125cm)
Lastgolvets längd till baksätets ryggstöd: P4: 99cm (ID4 95cm)
LastHöjden vinner ID4 på: P4: 70cm (ID4: 82cm)
Lastgolvets längd till framsätets ryggstöd: P4: 190cm (ID4 165cm), dock vet jag inte om det är när sätet är längst bak eller längst fram. Så svårt att jämföra.
Vad tror ni, kommer P4 räcka till en barnfamilj med två barn?
Källor:
https://www.polestar.com/se/polestar-4/ ... dimensions
https://www.vwidtalk.com/threads/volksw ... sions.482/
Jag tänker mig LR AWD. Plus-, pilotpaket och nappa. Färgmatachade paneler nere och tonade rutor.Eldsig skrev: ↑15 apr 2024 15:02Det är ju en stor bil, så har du inte några synnerligen skrymmande föremål som ska packas så går det nog hur bra som helst med 4 personer.Force-Walker skrev: ↑15 apr 2024 14:22Är riktigt sugen på Pfyran, börjat kika lite på lastdimensioner.
Kör idag ID4, men verkar som P4 kan lasta helt ok i jämförelse.
Bredd mellan hjulhusen: 116 cm (ID4 100cm)
Bredd med sidofickorna: 121cm (med sub) ( ID4 125cm)
Lastgolvets längd till baksätets ryggstöd: P4: 99cm (ID4 95cm)
LastHöjden vinner ID4 på: P4: 70cm (ID4: 82cm)
Lastgolvets längd till framsätets ryggstöd: P4: 190cm (ID4 165cm), dock vet jag inte om det är när sätet är längst bak eller längst fram. Så svårt att jämföra.
Vad tror ni, kommer P4 räcka till en barnfamilj med två barn?
Källor:
https://www.polestar.com/se/polestar-4/ ... dimensions
https://www.vwidtalk.com/threads/volksw ... sions.482/
Vad funderar du på för konfiguration?
//D
Det är ett problem, men jag tror att det är ett ganska litet sådant faktiskt.ObscureEconomist skrev: ↑24 apr 2024 12:52Ingen värme på kameran som ska ersätta backspegeln? Ja det lär ju funka perfekt här uppe i norra sverige, låt mig gissa att det inte finns spolning där heller.
Vintertestat mycket genom att parkera i ett garage och köra runt lite. När man står still eller behöver parkera ute tror jag att det fort kommer gå åt skogen. Får väl se hur det fungerar men tror inte det blir så lyckat tyvärr. Snön har en förmåga att ta sig överallt.Legato skrev: ↑24 apr 2024 13:22Det är ett problem, men jag tror att det är ett ganska litet sådant faktiskt.ObscureEconomist skrev: ↑24 apr 2024 12:52Ingen värme på kameran som ska ersätta backspegeln? Ja det lär ju funka perfekt här uppe i norra sverige, låt mig gissa att det inte finns spolning där heller.
De poängterade att de har svenska rötter och vintertestat mycket. De hävdade att det inte blir virvlar i luftflödet där uppe där kameran sitter, utan alla virvlar hamnar nedanför bakluckans kant. Kameran är också rejält inkapslad.
De hävdade att det bara är vid kraftig snöblåst med riktning direkt bakifrån som det kan bli problem, samt om bilen är parkerad i rejält med snöfall.
Återstår att se hur det blir i verkligheten, min gissning är som sagt att det sällan blir problematiskt, men värme hade ju varit en enkel lösning på problemet. Spolning tycker jag personligen inte brukar funka så bra (och nej, den har inte spolning heller).
Polestar håller till rätt ofta uppe i Polcirkeltrakterna.ObscureEconomist skrev: ↑24 apr 2024 15:07Vintertestat mycket genom att parkera i ett garage och köra runt lite. När man står still eller behöver parkera ute tror jag att det fort kommer gå åt skogen. Får väl se hur det fungerar men tror inte det blir så lyckat tyvärr. Snön har en förmåga att ta sig överallt.Legato skrev: ↑24 apr 2024 13:22Det är ett problem, men jag tror att det är ett ganska litet sådant faktiskt.ObscureEconomist skrev: ↑24 apr 2024 12:52Ingen värme på kameran som ska ersätta backspegeln? Ja det lär ju funka perfekt här uppe i norra sverige, låt mig gissa att det inte finns spolning där heller.
De poängterade att de har svenska rötter och vintertestat mycket. De hävdade att det inte blir virvlar i luftflödet där uppe där kameran sitter, utan alla virvlar hamnar nedanför bakluckans kant. Kameran är också rejält inkapslad.
De hävdade att det bara är vid kraftig snöblåst med riktning direkt bakifrån som det kan bli problem, samt om bilen är parkerad i rejält med snöfall.
Återstår att se hur det blir i verkligheten, min gissning är som sagt att det sällan blir problematiskt, men värme hade ju varit en enkel lösning på problemet. Spolning tycker jag personligen inte brukar funka så bra (och nej, den har inte spolning heller).
Orättvis jämförelse? IONIQen har ju en stående bakruta, den karossutformningen leder alla dagar i veckan till att suget bakom bilen virvlar upp smutsen. Att sedan Hyundai inte valde en torkare från början är för mig hål i huvudet…msb skrev: ↑24 apr 2024 17:29Intressant att avsaknad av värmare för kameran betraktas som ett problem här. När någon (inklusive jag själv) beklagat sig över avsaknad av torkare på Ioniq5 så får man höra att bakrutan inte behövs och de minsann kört skåpbil utan bakruta utan problem.
Jag gissar att denna kamera kommer att fungera många gånger bättre än min bakruta.
Legato skrev: ↑24 apr 2024 11:31Var och kollade på presentationen i Stockholm nyss samt provsatt och lekte runt lite med infotainment.
På vägen dit reflekterade jag över hur dumt det var att boka en 3P igår, kunde ju iaf väntat till idag...![]()
Som tur är infann sig inte riktigt suget efter PS4. Största problemet imo är kostnaden, jag tror helt enkelt man kommer tvingas sänka priserna framöver med dålig TCO som följd för de som plockar ut bilen nu.
Tycker den är väldigt snygg utvändigt och interiören är nästan lika fin. Tror infotainment blir riktigt bra, gillar GA i PS2 och här känns det som det blir väsentligt förbättrat.
Det pratades mycket om det rymliga baksätet och visst är det rymligt, men mycket av "nyttan" dödas imo av att det inte går att stoppa in fötterna under framsätet alls.
De kändes också lite oväntat "ärliga" gällande brister. Mobil nyckel finns inte men "ska komma", man håller på och flyttar detta från app till mobilernas egna nyckelhantering. Någon frågade om värme i bakre kameran, en kamera som såklart blir helt central utan bakruta, svaret var att det inte finns utan man får svepa av kameran manuellt inför avfärd om det är mycket snö/is...
Lyssnade lite på ljudet och givetvis väldigt svårt att uttala sig redan nu, men känslan var att det är bättre än i PS2, men inte på "ny Tesla"-nivå.