Re: VW ID.7
Postat: 24 aug 2023 18:28
Pro borde väl ladda som Buzzen? Den laddar väl rätt snabbt.
Vet inte om nyare ID4 är uppe vid Buzzen än.
Vet inte om nyare ID4 är uppe vid Buzzen än.
Kurvan på 77kW batteriet har de spetsat till bra på befintliga ID bilar men den faller bra mycket snabbare än med tidigare mjukvara.lloydfabege skrev: ↑24 aug 2023 18:08Laddkurvan på Pro S kommer ha bättre laddkurva än Pro? Läst att Pro har 170/175 kW topp och Pro S 200 kW?
Nja, vill minnas det tog 35+ minuter med 125kw till 80%.R_Edvinsson skrev: ↑24 aug 2023 18:32Kurvan på 77kW batteriet har de spetsat till bra på befintliga ID bilar men den faller bra mycket snabbare än med tidigare mjukvara.lloydfabege skrev: ↑24 aug 2023 18:08Laddkurvan på Pro S kommer ha bättre laddkurva än Pro? Läst att Pro har 170/175 kW topp och Pro S 200 kW?
Så trots 160kW i peak laddar min lika snabbt till 75-80% som den gjorde med 125kW peak.
”Nya” större batteriet skall både ha högre peak och en bättre laddkurva, så tveklöst att man vill ha det om man snabbladdare en del på resor, även om man sällan utnyttjar hela.
Ok, det var ju betydligt bättre! Jag vidarebefordrar bara vad jag hört/läst i en massa tester när bilen lanserades. ID4:an kändes ganska seg att ladda faktiskt, och ännu värre blir det nog när man vant sig vid en bil med grym laddkurva som laddar till 80% på 18 minuter...sebiva skrev: ↑24 aug 2023 16:28Uppgifterna på VW:s hemsida i Finland är 28 minuter 5-80% för Pro (topp 175 kW).iAkita skrev: ↑24 aug 2023 17:58Jo, men Pro S laddar 10-80% på 25 minuter, Pro på ca 35 minuter. Betänk då att Pro S har större batteri, så genomsnittseffekten blir mycket högre. Alternativt kan man ladda samma mängd energi som man skulle gjort med en Pro och istället avbryta laddningen vid lägre SoC, och därmed befinna sig i en mer gynnsam del av laddkurvan under laddningen.
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id7.html
Var har du fått 35 minuter från?
Personligen spelar det ingen roll med några minuter hit eller dit, Pro har ju redan bra räckvidd även om det självklart hade varit ännu bättre med Pro S men frågan hur mycket mer den kommer kosta.
Laddar du alltid till 80% oavsett vad?iAkita skrev: ↑24 aug 2023 19:32Ok, det var ju betydligt bättre! Jag vidarebefordrar bara vad jag hört/läst i en massa tester när bilen lanserades. ID4:an kändes ganska seg att ladda faktiskt, och ännu värre blir det nog när man vant sig vid en bil med grym laddkurva som laddar till 80% på 18 minuter...sebiva skrev: ↑24 aug 2023 16:28Uppgifterna på VW:s hemsida i Finland är 28 minuter 5-80% för Pro (topp 175 kW).iAkita skrev: ↑24 aug 2023 17:58Jo, men Pro S laddar 10-80% på 25 minuter, Pro på ca 35 minuter. Betänk då att Pro S har större batteri, så genomsnittseffekten blir mycket högre. Alternativt kan man ladda samma mängd energi som man skulle gjort med en Pro och istället avbryta laddningen vid lägre SoC, och därmed befinna sig i en mer gynnsam del av laddkurvan under laddningen.
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id7.html
Var har du fått 35 minuter från?
Personligen spelar det ingen roll med några minuter hit eller dit, Pro har ju redan bra räckvidd även om det självklart hade varit ännu bättre med Pro S men frågan hur mycket mer den kommer kosta.
Jag ska tillägga att om Pro och Pro S laddar lika snabbt till 80% så hade jag nog valt Pro, och fått en lättare och iallafall lite snabbare bil.
Nej, jag laddar så mycket jag behöver (även det ofta blev mer än så med EV6:orna då de laddar så vansinnigt snabbt även vid högre SoC). Men laddar Pro och Pro S lika snabbt till 80% så blir det inte jättestor skillnad även om man kan avbryta laddningen lite tidigare med Pro S. Hade det varit 10 minuter längre vid varje stopp för att få i mindre energi hade det däremot varit avgörande.
Mm.. känns de inte lite för dyrt? Nu har jag inte specar en bil men de lär väl dra iväg en 50-100 till innan man känner de är en bil man vill ha..lloydfabege skrev: ↑25 aug 2023 08:42Nu är ID7 uppe på svenska VW, från 664 900 kr.
https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... 257D%22%7D
Ja, riktigt irriterande. Får se om det blir någon ID7 för mig, behöver ned ca 100 tkr för att jag ska tycka det är värt för min del. Min konfiguration hamnade på ca 755 tkr, interiör style plus, dragkrok och silver.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 09:29773 800 kr hamnar "min" konfiguration på. Cirka 57 000 kr mindre än vad jag betalar för min BMW i4 M50 med motsvarande utrustning. På gränsen till för dyrt skulle jag säga, om man inte kan pruta.
Då har jag ändå inte lagt till Interiörpaket style plus, vilket kostar 28 000 kr extra och man måste lägga till om man vill ha sidokrockkuddar bak. Man tvingas alltså köpa ett HK ljudsystem för 28 000 kr för att få denna säkerhetsfunktion. Sånt stör mig så jäkla mycket, på gränsen till utpressning.
Lantmännen har i år 5% rabatt på elbilar från VW och 10% på tillbehör.Macki skrev: ↑25 aug 2023 10:01Jävlar va den drog iväg i pris, min blev 801000” och då inte med allt![]()
Ringde Vw Malmö och de ger inga rabatter för privatpersoner iallafall men när jag nämnde LRF så skulle han kolla upp och återkomma. ID bilarna ligger på mellan 4-5% samt ca 10% på extra utrustning.
Men helt klart för dyrt för den bilen.
IMG_8144.png
Du menar väl LRF? Ett medlemskap i Lantmännen ger nog ingen rabatt hos VWDatzun skrev: ↑25 aug 2023 10:26Lantmännen har i år 5% rabatt på elbilar från VW och 10% på tillbehör.Macki skrev: ↑25 aug 2023 10:01Jävlar va den drog iväg i pris, min blev 801000” och då inte med allt![]()
Ringde Vw Malmö och de ger inga rabatter för privatpersoner iallafall men när jag nämnde LRF så skulle han kolla upp och återkomma. ID bilarna ligger på mellan 4-5% samt ca 10% på extra utrustning.
Men helt klart för dyrt för den bilen.
IMG_8144.png
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.
Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 12:11Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.
Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
Model 3 är verkligen inte jämförbar med i4, förutom storlek och prestanda. Och även om ID7 är större och slöare så finns det andra värden som kan göra den mer prisvärd än en Model 3 för 700 kkr (om den kostst det fortfarande). Men jag tror inte just du och jag ska ha den diskussionen. Sannolikheten att vi når samförstånd känns som extremt lågtaliz skrev: ↑25 aug 2023 12:52Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 12:11Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.
Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.
Nä, jag förstår inte varför du överhuvudtaget jämför ID7 med Model 3. Helt annan bil som sagt, återigen mer som en gammal S.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 13:15Model 3 är verkligen inte jämförbar med i4, förutom storlek och prestanda. Och även om ID7 är större och slöare så finns det andra värden som kan göra den mer prisvärd än en Model 3 för 700 kkr (om den kostst det fortfarande). Men jag tror inte just du och jag ska ha den diskussionen. Sannolikheten att vi når samförstånd känns som extremt lågtaliz skrev: ↑25 aug 2023 12:52Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 12:11Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.
Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.![]()
Om man vill ha en stor rymlig halvkombi ala Model S, men inte bryr sig om prestanda/image/infotainment etc, så är den väl dock inte så dyr.
Jag jämförde inte bilarna, jag jämförde priserna. Men byt ut Model 3 mot Model Y om det stör dig. Slutsatsen blir densamma. Hade Tesla inte sänkt priserna så drastiskt så hade ID7 varit väldigt prisvärd i jämförelse. Samma pris för en mycket modernare och mer påkostad och välbyggd bil med bättre komfort (om nu inte prestanda är det enda som är viktigt).taliz skrev: ↑25 aug 2023 13:21Nä, jag förstår inte varför du överhuvudtaget jämför ID7 med Model 3. Helt annan bil som sagt, återigen mer som en gammal S.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 13:15Model 3 är verkligen inte jämförbar med i4, förutom storlek och prestanda. Och även om ID7 är större och slöare så finns det andra värden som kan göra den mer prisvärd än en Model 3 för 700 kkr (om den kostst det fortfarande). Men jag tror inte just du och jag ska ha den diskussionen. Sannolikheten att vi når samförstånd känns som extremt lågtaliz skrev: ↑25 aug 2023 12:52Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.iAkita skrev: ↑25 aug 2023 12:11Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.
Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.![]()
![]()