Sida 9 av 31

Re: VW ID.7

Postat: 24 aug 2023 18:28
av taliz
Pro borde väl ladda som Buzzen? Den laddar väl rätt snabbt.
Vet inte om nyare ID4 är uppe vid Buzzen än.

Re: VW ID.7

Postat: 24 aug 2023 18:32
av R_Edvinsson
lloydfabege skrev: 24 aug 2023 18:08
iAkita skrev: 24 aug 2023 17:58
sebiva skrev: 24 aug 2023 16:28
De svenska priserna börjar på 664900:- enligt återförsäljare jag pratat med, osäker på vilken utrustningsnivå det är jämfört med den som finns i tyska konfiguratorn.
Ungefär som jag räknat med och inte allt för illa. Undra bara vad påslaget kommer bli för Pro S med det nya större batteriet? Jag behöver inte den extra räckvidden, men om förhandsuppgifterna stämmer så kommer det ha en mycket bättre laddkurva.
Laddkurvan på Pro S kommer ha bättre laddkurva än Pro? Läst att Pro har 170/175 kW topp och Pro S 200 kW?
Kurvan på 77kW batteriet har de spetsat till bra på befintliga ID bilar men den faller bra mycket snabbare än med tidigare mjukvara.
Så trots 160kW i peak laddar min lika snabbt till 75-80% som den gjorde med 125kW peak.

”Nya” större batteriet skall både ha högre peak och en bättre laddkurva, så tveklöst att man vill ha det om man snabbladdare en del på resor, även om man sällan utnyttjar hela.

Re: VW ID.7

Postat: 24 aug 2023 18:34
av taliz
R_Edvinsson skrev: 24 aug 2023 18:32
lloydfabege skrev: 24 aug 2023 18:08
iAkita skrev: 24 aug 2023 17:58
sebiva skrev: 24 aug 2023 16:28
De svenska priserna börjar på 664900:- enligt återförsäljare jag pratat med, osäker på vilken utrustningsnivå det är jämfört med den som finns i tyska konfiguratorn.
Ungefär som jag räknat med och inte allt för illa. Undra bara vad påslaget kommer bli för Pro S med det nya större batteriet? Jag behöver inte den extra räckvidden, men om förhandsuppgifterna stämmer så kommer det ha en mycket bättre laddkurva.
Laddkurvan på Pro S kommer ha bättre laddkurva än Pro? Läst att Pro har 170/175 kW topp och Pro S 200 kW?
Kurvan på 77kW batteriet har de spetsat till bra på befintliga ID bilar men den faller bra mycket snabbare än med tidigare mjukvara.
Så trots 160kW i peak laddar min lika snabbt till 75-80% som den gjorde med 125kW peak.

”Nya” större batteriet skall både ha högre peak och en bättre laddkurva, så tveklöst att man vill ha det om man snabbladdare en del på resor, även om man sällan utnyttjar hela.
Nja, vill minnas det tog 35+ minuter med 125kw till 80%.
Buzzen tar det väl på 26 eller ngt sånt?

Re: VW ID.7

Postat: 24 aug 2023 18:40
av OvePaHornet
toppo skrev: 24 aug 2023 17:22
Jag trodde detta var i våras för ID-bilarna? De senaste offerterna jag fått har inte innehållit någon rabatt.
Det vet jag tyvärr inte, men jag vet att den nya modellen implementeras i november (vill minnas att det ’bara’ gällde BEV, men är inte 100% säker).

Re: VW ID.7

Postat: 24 aug 2023 19:32
av iAkita
sebiva skrev: 24 aug 2023 16:28
iAkita skrev: 24 aug 2023 17:58
Jo, men Pro S laddar 10-80% på 25 minuter, Pro på ca 35 minuter. Betänk då att Pro S har större batteri, så genomsnittseffekten blir mycket högre. Alternativt kan man ladda samma mängd energi som man skulle gjort med en Pro och istället avbryta laddningen vid lägre SoC, och därmed befinna sig i en mer gynnsam del av laddkurvan under laddningen.
Uppgifterna på VW:s hemsida i Finland är 28 minuter 5-80% för Pro (topp 175 kW).
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id7.html

Var har du fått 35 minuter från?

Personligen spelar det ingen roll med några minuter hit eller dit, Pro har ju redan bra räckvidd även om det självklart hade varit ännu bättre med Pro S men frågan hur mycket mer den kommer kosta.
Ok, det var ju betydligt bättre! Jag vidarebefordrar bara vad jag hört/läst i en massa tester när bilen lanserades. ID4:an kändes ganska seg att ladda faktiskt, och ännu värre blir det nog när man vant sig vid en bil med grym laddkurva som laddar till 80% på 18 minuter...

Jag ska tillägga att om Pro och Pro S laddar lika snabbt till 80% så hade jag nog valt Pro, och fått en lättare och iallafall lite snabbare bil.

Re: VW ID.7

Postat: 24 aug 2023 19:39
av taliz
iAkita skrev: 24 aug 2023 19:32
sebiva skrev: 24 aug 2023 16:28
iAkita skrev: 24 aug 2023 17:58
Jo, men Pro S laddar 10-80% på 25 minuter, Pro på ca 35 minuter. Betänk då att Pro S har större batteri, så genomsnittseffekten blir mycket högre. Alternativt kan man ladda samma mängd energi som man skulle gjort med en Pro och istället avbryta laddningen vid lägre SoC, och därmed befinna sig i en mer gynnsam del av laddkurvan under laddningen.
Uppgifterna på VW:s hemsida i Finland är 28 minuter 5-80% för Pro (topp 175 kW).
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id7.html

Var har du fått 35 minuter från?

Personligen spelar det ingen roll med några minuter hit eller dit, Pro har ju redan bra räckvidd även om det självklart hade varit ännu bättre med Pro S men frågan hur mycket mer den kommer kosta.
Ok, det var ju betydligt bättre! Jag vidarebefordrar bara vad jag hört/läst i en massa tester när bilen lanserades. ID4:an kändes ganska seg att ladda faktiskt, och ännu värre blir det nog när man vant sig vid en bil med grym laddkurva som laddar till 80% på 18 minuter...

Jag ska tillägga att om Pro och Pro S laddar lika snabbt till 80% så hade jag nog valt Pro, och fått en lättare och iallafall lite snabbare bil.
Laddar du alltid till 80% oavsett vad?
Annars räcker det väl med typ 70% med S för att få samma räckvidd och det bör ju gå snabbare...

Håller förövrigt med om att ID4 laddade segt. Körde Lomma-Sthlm t/r en gång med den. Never again. :lol:

Re: VW ID.7

Postat: 24 aug 2023 20:41
av iAkita
taliz skrev: 24 aug 2023 19:39
Laddar du alltid till 80% oavsett vad?
Annars räcker det väl med typ 70% med S för att få samma räckvidd och det bör ju gå snabbare...

Håller förövrigt med om att ID4 laddade segt. Körde Lomma-Sthlm t/r en gång med den. Never again. :lol:
Nej, jag laddar så mycket jag behöver (även det ofta blev mer än så med EV6:orna då de laddar så vansinnigt snabbt även vid högre SoC). Men laddar Pro och Pro S lika snabbt till 80% så blir det inte jättestor skillnad även om man kan avbryta laddningen lite tidigare med Pro S. Hade det varit 10 minuter längre vid varje stopp för att få i mindre energi hade det däremot varit avgörande.

ID4:an var mest seg i efterhand. Jag körde regelbundet 70-mils resor med eNiro innan dess, och jämfört med den laddade ID4 som blixten :D

Re: VW ID.7

Postat: 24 aug 2023 23:50
av taliz
Nya bilder på kombin.

Bild

Bild

Bild

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 08:42
av lloydfabege
Nu är ID7 uppe på svenska VW, från 664 900 kr.

https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... 257D%22%7D

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 09:03
av chaffis75
lloydfabege skrev: 25 aug 2023 08:42
Nu är ID7 uppe på svenska VW, från 664 900 kr.

https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... 257D%22%7D
Mm.. känns de inte lite för dyrt? Nu har jag inte specar en bil men de lär väl dra iväg en 50-100 till innan man känner de är en bil man vill ha..

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 09:14
av Datzun
På finska sajten erbjuds tre utrustningsnivåer; Pro Business, Pro Business Plus och Pro Business Max. På svenska sajten endast ID.7 standard. Tror ni det kommer läggas till Plus och Max också för svenska köpare?

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 09:29
av iAkita
773 800 kr hamnar "min" konfiguration på. Cirka 57 000 kr mindre än vad jag betalar för min BMW i4 M50 med motsvarande utrustning. På gränsen till för dyrt skulle jag säga, om man inte kan pruta.

Då har jag ändå inte lagt till Interiörpaket style plus, vilket kostar 28 000 kr extra och man måste lägga till om man vill ha sidokrockkuddar bak. Man tvingas alltså köpa ett HK ljudsystem för 28 000 kr för att få denna säkerhetsfunktion. Sånt stör mig så jäkla mycket, på gränsen till utpressning.

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 10:01
av Macki
Jävlar va den drog iväg i pris, min blev 801000” och då inte med allt :shock:
Ringde Vw Malmö och de ger inga rabatter för privatpersoner iallafall men när jag nämnde LRF så skulle han kolla upp och återkomma. ID bilarna ligger på mellan 4-5% samt ca 10% på extra utrustning.
Men helt klart för dyrt för den bilen.
IMG_8144.png

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 10:03
av lloydfabege
iAkita skrev: 25 aug 2023 09:29
773 800 kr hamnar "min" konfiguration på. Cirka 57 000 kr mindre än vad jag betalar för min BMW i4 M50 med motsvarande utrustning. På gränsen till för dyrt skulle jag säga, om man inte kan pruta.

Då har jag ändå inte lagt till Interiörpaket style plus, vilket kostar 28 000 kr extra och man måste lägga till om man vill ha sidokrockkuddar bak. Man tvingas alltså köpa ett HK ljudsystem för 28 000 kr för att få denna säkerhetsfunktion. Sånt stör mig så jäkla mycket, på gränsen till utpressning.
Ja, riktigt irriterande. Får se om det blir någon ID7 för mig, behöver ned ca 100 tkr för att jag ska tycka det är värt för min del. Min konfiguration hamnade på ca 755 tkr, interiör style plus, dragkrok och silver.

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 10:08
av taliz
Dyr Passat.

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 10:26
av Datzun
Macki skrev: 25 aug 2023 10:01
Jävlar va den drog iväg i pris, min blev 801000” och då inte med allt :shock:
Ringde Vw Malmö och de ger inga rabatter för privatpersoner iallafall men när jag nämnde LRF så skulle han kolla upp och återkomma. ID bilarna ligger på mellan 4-5% samt ca 10% på extra utrustning.
Men helt klart för dyrt för den bilen.
IMG_8144.png
Lantmännen har i år 5% rabatt på elbilar från VW och 10% på tillbehör.

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 11:20
av Maw
Datzun skrev: 25 aug 2023 10:26
Macki skrev: 25 aug 2023 10:01
Jävlar va den drog iväg i pris, min blev 801000” och då inte med allt :shock:
Ringde Vw Malmö och de ger inga rabatter för privatpersoner iallafall men när jag nämnde LRF så skulle han kolla upp och återkomma. ID bilarna ligger på mellan 4-5% samt ca 10% på extra utrustning.
Men helt klart för dyrt för den bilen.
IMG_8144.png
Lantmännen har i år 5% rabatt på elbilar från VW och 10% på tillbehör.
Du menar väl LRF? Ett medlemskap i Lantmännen ger nog ingen rabatt hos VW 😊

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 12:11
av iAkita
taliz skrev: 25 aug 2023 10:08
Dyr Passat.
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 12:52
av taliz
iAkita skrev: 25 aug 2023 12:11
taliz skrev: 25 aug 2023 10:08
Dyr Passat.
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.

ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 12:55
av mikebike
Som kombi kan den kanske vara intressant, men då blir den troligen ännu dyrare.

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 13:15
av iAkita
taliz skrev: 25 aug 2023 12:52
iAkita skrev: 25 aug 2023 12:11
taliz skrev: 25 aug 2023 10:08
Dyr Passat.
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.

ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.
Model 3 är verkligen inte jämförbar med i4, förutom storlek och prestanda. Och även om ID7 är större och slöare så finns det andra värden som kan göra den mer prisvärd än en Model 3 för 700 kkr (om den kostst det fortfarande). Men jag tror inte just du och jag ska ha den diskussionen. Sannolikheten att vi når samförstånd känns som extremt låg :lol:

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 13:20
av Maw
Jag tycker också att den är ca 100kkr för dyr. Med ett startpris på runt 550kkr så hade den varit riktigt intressant. Det är svårt att motivera ett köp av ID7 istället för Tesla M3 eller MY när den kostar så mycket mer.

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 13:21
av taliz
iAkita skrev: 25 aug 2023 13:15
taliz skrev: 25 aug 2023 12:52
iAkita skrev: 25 aug 2023 12:11
taliz skrev: 25 aug 2023 10:08
Dyr Passat.
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.

ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.
Model 3 är verkligen inte jämförbar med i4, förutom storlek och prestanda. Och även om ID7 är större och slöare så finns det andra värden som kan göra den mer prisvärd än en Model 3 för 700 kkr (om den kostst det fortfarande). Men jag tror inte just du och jag ska ha den diskussionen. Sannolikheten att vi når samförstånd känns som extremt låg :lol:
Nä, jag förstår inte varför du överhuvudtaget jämför ID7 med Model 3. Helt annan bil som sagt, återigen mer som en gammal S. ;)

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 13:23
av taliz
Maw skrev: 25 aug 2023 13:20
Jag tycker också att den är ca 100kkr för dyr. Med ett startpris på runt 550kkr så hade den varit riktigt intressant. Det är svårt att motivera ett köp av ID7 istället för Tesla M3 eller MY när den kostar så mycket mer.
Om man vill ha en stor rymlig halvkombi ala Model S, men inte bryr sig om prestanda/image/infotainment etc, så är den väl dock inte så dyr.
Men MY är ju klart mer prisvärd och har väl liknande utrymmen, kanske t.o.m. bättre.

Re: VW ID.7

Postat: 25 aug 2023 13:55
av iAkita
taliz skrev: 25 aug 2023 13:21
iAkita skrev: 25 aug 2023 13:15
taliz skrev: 25 aug 2023 12:52
iAkita skrev: 25 aug 2023 12:11
taliz skrev: 25 aug 2023 10:08
Dyr Passat.
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.

ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.
Model 3 är verkligen inte jämförbar med i4, förutom storlek och prestanda. Och även om ID7 är större och slöare så finns det andra värden som kan göra den mer prisvärd än en Model 3 för 700 kkr (om den kostst det fortfarande). Men jag tror inte just du och jag ska ha den diskussionen. Sannolikheten att vi når samförstånd känns som extremt låg :lol:
Nä, jag förstår inte varför du överhuvudtaget jämför ID7 med Model 3. Helt annan bil som sagt, återigen mer som en gammal S. ;)
Jag jämförde inte bilarna, jag jämförde priserna. Men byt ut Model 3 mot Model Y om det stör dig. Slutsatsen blir densamma. Hade Tesla inte sänkt priserna så drastiskt så hade ID7 varit väldigt prisvärd i jämförelse. Samma pris för en mycket modernare och mer påkostad och välbyggd bil med bättre komfort (om nu inte prestanda är det enda som är viktigt).

Jag är övertygad om att det förekommer en del cross-shopping mellan Model 3/Y och ID4/5/7 både på privatsidan och i tjänstebilssektorn, däremot knappast mellan dessa bilar och en flera år gammal Model S. Se bara hur ID4 utklassade Model Y i Europa innan prissänkningarna, och att det blivit precis tvärt om efter prissänkningarna. Model Y som dessutom tagit död på försälningen av Model 3, trots att det är helt olika bilar som det med din logik inte förekommer någon cross-shopping mellan.

Men resonemanget är hypotetiskt. Tesla HAR sänkt priserna, vilket sätter VW i en knivig sits.