Sida 9 av 12

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 10:19
av martinot
backe skrev:
martinot skrev:
Lerumsexpressen skrev:
Norska systemet är inte bra för statskassan, de går ju miste om momsen.
Fördelen är att omställningen går mycket fortare i Norge, och detta har gynnat både miljön och klimatet.

Samtidigt så har det skett med väldigt lite byråkrati, lite administration och tryggare säkerhet för köparna (precis tvärt emot den svenska modellen).
Lerumsexpressen skrev:
I Sverige får staten in momsen, ju dyrare bil desto mindre ”kostar” bonusen budgeten.
Detta är ju en orsak till varför införandet av taket på 700K förra året var rent hål i huvudet. Totalt kontraproduktivt, men var viktigare med symbolpolitik från S+MP.
Fördelen är att omställningen går mycket fortare i Norge, och detta har gynnat både miljön och klimatet.
Fördelen för Norge är att dom kan finansiera sin omställning med produktion och försäljning av olja.
Japp. Petroleumprodukter och fisk. Som vi i Sverige kunde fått del av, men tackade korkat nog nej till (ivf. aktieägarna i Volvo). :D

Men det sagt; vi har ett enormt slöseri på en massa meta-saker och onödiga bidrag i Sverige, så med vår höga BNP och globalt sett starka ekonomi så hade vi även lätt kunnat finansiera samma sak. Vi hade lätt kunnat prioritera detta - om viljan hade bara funnits.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 10:36
av Fredrik j
martinot skrev:
Lerumsexpressen skrev:
Norska systemet är inte bra för statskassan, de går ju miste om momsen.
Fördelen är att omställningen går mycket fortare i Norge, och detta har gynnat både miljön och klimatet.

Samtidigt så har det skett med väldigt lite byråkrati, lite administration och tryggare säkerhet för köparna (precis tvärt emot den svenska modellen).
Lerumsexpressen skrev:
I Sverige får staten in momsen, ju dyrare bil desto mindre ”kostar” bonusen budgeten.
Detta är ju en orsak till varför införandet av taket på 700K förra året var rent hål i huvudet. Totalt kontraproduktivt, men var viktigare med symbolpolitik från S+MP.
Norge hjälper ju inte direkt till med all olja dom pumpar upp och erbjuder till förbränning. Där skulle dom ju enkelt kunna göra stor skillnad. Men det hade ju verkligen eldat på inflationen.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 10:45
av martinot
Fredrik j skrev:
Norge hjälper ju inte direkt till med all olja dom pumpar upp och erbjuder till förbränning. Där skulle dom ju enkelt kunna göra stor skillnad. Men det hade ju verkligen eldat på inflationen.
Norge hjälper ju stort till när de ökar produktionen. De hjälper oss i Europa starkt att bli av med beroendet till Putin, hjälper Europa att hålla oss varma och klara vintern, samt att utan denna produktion så hade priserna på olja/gas stigit ännu mera - med ännu kraftigare inflation som konsekvens (precis som du riktigt påpekar).

Men jag håller med dig om dubbelmoralen i Norge; de lever på olja/gas som exporteras och pengarna används för att finansiera en omställning i Norge till en (i övrigt) grönare politik och ett (i övrigt) hållbarare samhälle.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 12:30
av Airlift
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Norge hjälper ju inte direkt till med all olja dom pumpar upp och erbjuder till förbränning. Där skulle dom ju enkelt kunna göra stor skillnad. Men det hade ju verkligen eldat på inflationen.
Norge hjälper ju stort till när de ökar produktionen. De hjälper oss i Europa starkt att bli av med beroendet till Putin, hjälper Europa att hålla oss varma och klara vintern, samt att utan denna produktion så hade priserna på olja/gas stigit ännu mera - med ännu kraftigare inflation som konsekvens (precis som du riktigt påpekar).

Men jag håller med dig om dubbelmoralen i Norge; de lever på olja/gas som exporteras och pengarna används för att finansiera en omställning i Norge till en (i övrigt) grönare politik och ett (i övrigt) hållbarare samhälle.

Spår att försäljningen av tesla i Norge kommer av sig lite from årsskiftet..

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 17:26
av chaffis75
Airlift skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Norge hjälper ju inte direkt till med all olja dom pumpar upp och erbjuder till förbränning. Där skulle dom ju enkelt kunna göra stor skillnad. Men det hade ju verkligen eldat på inflationen.
Norge hjälper ju stort till när de ökar produktionen. De hjälper oss i Europa starkt att bli av med beroendet till Putin, hjälper Europa att hålla oss varma och klara vintern, samt att utan denna produktion så hade priserna på olja/gas stigit ännu mera - med ännu kraftigare inflation som konsekvens (precis som du riktigt påpekar).

Men jag håller med dig om dubbelmoralen i Norge; de lever på olja/gas som exporteras och pengarna används för att finansiera en omställning i Norge till en (i övrigt) grönare politik och ett (i övrigt) hållbarare samhälle.

Spår att försäljningen av tesla i Norge kommer av sig lite from årsskiftet..
Vad missar jag? För att?

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 17:37
av ChristerSjo
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Norge hjälper ju inte direkt till med all olja dom pumpar upp och erbjuder till förbränning. Där skulle dom ju enkelt kunna göra stor skillnad. Men det hade ju verkligen eldat på inflationen.
Norge hjälper ju stort till när de ökar produktionen. De hjälper oss i Europa starkt att bli av med beroendet till Putin, hjälper Europa att hålla oss varma och klara vintern, samt att utan denna produktion så hade priserna på olja/gas stigit ännu mera - med ännu kraftigare inflation som konsekvens (precis som du riktigt påpekar).

Men jag håller med dig om dubbelmoralen i Norge; de lever på olja/gas som exporteras och pengarna används för att finansiera en omställning i Norge till en (i övrigt) grönare politik och ett (i övrigt) hållbarare samhälle.
Tycker inte det är dubbelmoral. Det är marknadsekonomi. Vi har en produkt som vi inte vill använda själva men andra vill ha den och då säljer man den till dom.

Om en bonde är vegetarian, precis som sina kossor ;), är det då dubbelmoral att han säljer det till andra som vill ha det?

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 17:43
av backe
ChristerSjo skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Norge hjälper ju inte direkt till med all olja dom pumpar upp och erbjuder till förbränning. Där skulle dom ju enkelt kunna göra stor skillnad. Men det hade ju verkligen eldat på inflationen.
Norge hjälper ju stort till när de ökar produktionen. De hjälper oss i Europa starkt att bli av med beroendet till Putin, hjälper Europa att hålla oss varma och klara vintern, samt att utan denna produktion så hade priserna på olja/gas stigit ännu mera - med ännu kraftigare inflation som konsekvens (precis som du riktigt påpekar).

Men jag håller med dig om dubbelmoralen i Norge; de lever på olja/gas som exporteras och pengarna används för att finansiera en omställning i Norge till en (i övrigt) grönare politik och ett (i övrigt) hållbarare samhälle.
Tycker inte det är dubbelmoral. Det är marknadsekonomi. Vi har en produkt som vi inte vill använda själva men andra vill ha den och då säljer man den till dom.

Om en bonde är vegetarian, precis som sina kossor ;), är det då dubbelmoral att han säljer det till andra som vill ha det?

Om han är vegetarian av miljöskäl så är det dubbelmoral.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 18:46
av ChristerSjo
backe skrev:
ChristerSjo skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Norge hjälper ju inte direkt till med all olja dom pumpar upp och erbjuder till förbränning. Där skulle dom ju enkelt kunna göra stor skillnad. Men det hade ju verkligen eldat på inflationen.
Norge hjälper ju stort till när de ökar produktionen. De hjälper oss i Europa starkt att bli av med beroendet till Putin, hjälper Europa att hålla oss varma och klara vintern, samt att utan denna produktion så hade priserna på olja/gas stigit ännu mera - med ännu kraftigare inflation som konsekvens (precis som du riktigt påpekar).

Men jag håller med dig om dubbelmoralen i Norge; de lever på olja/gas som exporteras och pengarna används för att finansiera en omställning i Norge till en (i övrigt) grönare politik och ett (i övrigt) hållbarare samhälle.
Tycker inte det är dubbelmoral. Det är marknadsekonomi. Vi har en produkt som vi inte vill använda själva men andra vill ha den och då säljer man den till dom.

Om en bonde är vegetarian, precis som sina kossor ;), är det då dubbelmoral att han säljer det till andra som vill ha det?

Om han är vegetarian av miljöskäl så är det dubbelmoral.
Vi kan vara lugna han kommer dö i vinter då han numer är så extrem att han bara äter färskt svensk odlat och vill inte ta i sådant som flygs in eller transporteras över halva jordklotet. ;)

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 20:09
av Airlift
chaffis75 skrev:


Spår att försäljningen av tesla i Norge kommer av sig lite from årsskiftet..
Vad missar jag? För att?[/quote]

Moms på alla elbilar över 500kkr införs. Samma andas barn lär vi se som med svenskt borttagande av bonus.
Skillnaden är att i Norge är det registreringsdatum, inte beställningsdatum som styr.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 20:50
av mati
Största skillnaden är att det har varit ett välkänt faktum sedan länge. Inte som i Sverige där man ändrar saker med en dags framförhållning och samtidigt slår sig för bröstet att det inte ändrades retroaktivt.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 21:10
av jonasl
Det är bara moms på den del av summan som överstiger 500knok.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 21:18
av martinot
jonasl skrev:
Det är bara moms på den del av summan som överstiger 500knok.
Jo, ett klart schysstare införande av begränsningen än det kortsiktigt brutala som skedde här i Sverige. Det är klasskillnad på kompetens mellan svenska och norska politiker.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 21:19
av jonasl
Sannerligen. De har ju kört utan moms i väldigt många år också.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 21:22
av backe
martinot skrev:
jonasl skrev:
Det är bara moms på den del av summan som överstiger 500knok.
Jo, ett klart schysstare införande av begränsningen än det kortsiktigt brutala som skedde här i Sverige. Det är klasskillnad på kompetens mellan svenska och norska politiker.

Ändå har vi norskar konstant i Sverige som köper tobak, kött/fläsk, alkohol och socker/läsk.

Vet inte om det är ett tecken på kompetenta politiker?

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 21:25
av martinot
backe skrev:
martinot skrev:
jonasl skrev:
Det är bara moms på den del av summan som överstiger 500knok.
Jo, ett klart schysstare införande av begränsningen än det kortsiktigt brutala som skedde här i Sverige. Det är klasskillnad på kompetens mellan svenska och norska politiker.

Ändå har vi norskar konstant i Sverige som köper tobak, kött/fläsk, alkohol och socker/läsk.

Vet inte om det är ett tecken på kompetenta politiker?
Det är ju en massa svenskar som handlar billiga produkter från Kina, eller Öl i Tyskland.

Vad säger det om politikerna?

Ingenting, skulle jag hävda, mer än att vissa länder har en svagare valuta (och inte så sällan svagare ekonomi också). I andra fall så beror det på att politiker vill att man skall konsumera mindre alkohol, socker, etc. och därför har högre moms eller skatter på vissa produkter.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 21:32
av backe
martinot skrev:
backe skrev:
martinot skrev:
jonasl skrev:
Det är bara moms på den del av summan som överstiger 500knok.
Jo, ett klart schysstare införande av begränsningen än det kortsiktigt brutala som skedde här i Sverige. Det är klasskillnad på kompetens mellan svenska och norska politiker.

Ändå har vi norskar konstant i Sverige som köper tobak, kött/fläsk, alkohol och socker/läsk.

Vet inte om det är ett tecken på kompetenta politiker?
Det är ju en massa svenskar som handlar billiga produkter från Kina, eller Öl i Tyskland.

Vad säger det om politikerna?

Ingenting, skulle jag hävda, mer än att vissa länder har en svagare valuta (och inte så sällan svagare ekonomi också). I andra fall så beror det på att politiker vill att man skall konsumera mindre alkohol, socker, etc. och därför har högre moms eller skatter på vissa produkter.
Det är lite det jag är inne på, vad är det som gör norska politiker så kompetenta för att man tagit bort momsen på elbilar? Just det kan man väl göra i Sverige också om man kan finansiera det vilket vi kanske har svårare att genomföra i Sverige utan att det skulle bli klagomål från någon annan grupp istället.

Sen har det kanske varit lite inkonsekventa regler tyvärr men jag förstår det till viss del att man vill ta bort bonusen när det i många fall är väntan i år på elbilar, verkar inte vara brist på köpare precis.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 21:43
av martinot
backe skrev:
Det är lite det jag är inne på, vad är det som gör norska politiker så kompetenta för att man tagit bort momsen på elbilar?
1. Effekten fås redan vid köptillfället.
2. Bilar riskeras inte att exporters ut ur landet efter sex månader.
3. Elbilsköpare vet vad som gäller med god framförhållning.
4. Strypa incitament för dyrare bilar sker inte lika tvärt.
5. Politikerna och systemet har varit konsekvent hanterat under långa tider.
6. Man har sluppit krånglig administration och ansökan.

Dvs. man har undvikit i princip allt dåligt som svenska politiker hanterat det på.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 21:50
av backe
martinot skrev:
backe skrev:
Det är lite det jag är inne på, vad är det som gör norska politiker så kompetenta för att man tagit bort momsen på elbilar?
1. Effekten fås redan vid köptillfället.
2. Bilar riskeras inte att exporters ut ur landet efter sex månader.
3. Elbilsköpare vet vad som gäller med god framförhållning.
4. Strypa incitament för dyrare bilar sker inte lika tvärt.
5. Politikerna och systemet har varit konsekvent hanterat under långa tider.
6. Man har sluppit krånglig administration och ansökan.

Dvs. man har undvikit i princip allt dåligt som svenska politiker hanterat det på.

Allt är bra förutom att det ger mindre intäkter till staten än den svenska modellen.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 16 nov 2022 22:22
av Airlift
martinot skrev:
backe skrev:
Det är lite det jag är inne på, vad är det som gör norska politiker så kompetenta för att man tagit bort momsen på elbilar?
1. Effekten fås redan vid köptillfället.
2. Bilar riskeras inte att exporters ut ur landet efter sex månader.
3. Elbilsköpare vet vad som gäller med god framförhållning.
4. Strypa incitament för dyrare bilar sker inte lika tvärt.
5. Politikerna och systemet har varit konsekvent hanterat under långa tider.
6. Man har sluppit krånglig administration och ansökan.

Dvs. man har undvikit i princip allt dåligt som svenska politiker hanterat det på.

Nåja. Hade Norge varit med i eu hade det exporterats våldsamt..

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 17 nov 2022 06:37
av chaffis75
Airlift skrev:
chaffis75 skrev:


Spår att försäljningen av tesla i Norge kommer av sig lite from årsskiftet..
Vad missar jag? För att?
Moms på alla elbilar över 500kkr införs. Samma andas barn lär vi se som med svenskt borttagande av bonus.
Skillnaden är att i Norge är det registreringsdatum, inte beställningsdatum som styr.[/quote]
Tack.. De hade jag missat.. Låter ju dock inte som försäljningen kommer dö där eftersom de ändå får bidrag på allt under 500K.. Så de lär inte vara lönsamt att köpa en fossil bil precis..

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 17 nov 2022 07:11
av Fredrik j
chaffis75 skrev:
Airlift skrev:
chaffis75 skrev:


Spår att försäljningen av tesla i Norge kommer av sig lite from årsskiftet..
Vad missar jag? För att?
Moms på alla elbilar över 500kkr införs. Samma andas barn lär vi se som med svenskt borttagande av bonus.
Skillnaden är att i Norge är det registreringsdatum, inte beställningsdatum som styr.
Tack.. De hade jag missat.. Låter ju dock inte som försäljningen kommer dö där eftersom de ändå får bidrag på allt under 500K.. Så de lär inte vara lönsamt att köpa en fossil bil precis..[/quote]

Norge har höga punktskatter på bilar och man har dom kvar på fossilbilar. Prisskillnaden är fortfarande mycket stor. En Volvo xc60 går väl på en miljon?

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 17 nov 2022 07:15
av backe
Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
Airlift skrev:
chaffis75 skrev:


Spår att försäljningen av tesla i Norge kommer av sig lite from årsskiftet..
Vad missar jag? För att?
Moms på alla elbilar över 500kkr införs. Samma andas barn lär vi se som med svenskt borttagande av bonus.
Skillnaden är att i Norge är det registreringsdatum, inte beställningsdatum som styr.
Tack.. De hade jag missat.. Låter ju dock inte som försäljningen kommer dö där eftersom de ändå får bidrag på allt under 500K.. Så de lär inte vara lönsamt att köpa en fossil bil precis..
Norge har höga punktskatter på bilar och man har dom kvar på fossilbilar. Prisskillnaden är fortfarande mycket stor. En Volvo xc60 går väl på en miljon?[/quote]


Försäljning av Tesla(och andra dyrare elbilar) bör ändå kunna påverkas då det finns billigare elbilar än Tesla t.ex. Finns väl större utbud av kinabilar där också?

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 17 nov 2022 07:35
av mati
martinot skrev:
backe skrev:
Det är lite det jag är inne på, vad är det som gör norska politiker så kompetenta för att man tagit bort momsen på elbilar?
1. Effekten fås redan vid köptillfället.
2. Bilar riskeras inte att exporters ut ur landet efter sex månader.
3. Elbilsköpare vet vad som gäller med god framförhållning.
4. Strypa incitament för dyrare bilar sker inte lika tvärt.
5. Politikerna och systemet har varit konsekvent hanterat under långa tider.
6. Man har sluppit krånglig administration och ansökan.

Dvs. man har undvikit i princip allt dåligt som svenska politiker hanterat det på.
I Norge har man alltid varit supertydlig med att man vill att folk ska köpa elbilar och att fossilbilar ska bort. Och även flygplan. Inte det där jäkla hattandet som i Sverige. Här har ju fokus i alla år legat på att få bort typ alla bilar. Men huruvida man ska skaffa elbil, laddhybrid, etanolbilar eller dieselbilar har ju varit lite otydligt, milt sagt. Och nu är det ju ännu konstigare. Miljöpolitiken har mer eller mindre avskaffats och nu är det högst tveksamt om ambitionen att sänka utsläppen från transportsektorn överhuvudtaget finns kvar. Nu är det nästan så att industrin och biltillverkarna kommer bli den mest drivande faktorn i Sverige när det gäller utsläppsminskningar, för de har ju ändå fattat att det är dit vi går. Och EU såklart som sätter regler som Sverige ändå måste förhålla sig till på ett eller annat sätt.
Men politikerna som styr Sverige just nu verkar ju inte ha fattat nånting.

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 17 nov 2022 07:42
av backe
mati skrev:
martinot skrev:
backe skrev:
Det är lite det jag är inne på, vad är det som gör norska politiker så kompetenta för att man tagit bort momsen på elbilar?
1. Effekten fås redan vid köptillfället.
2. Bilar riskeras inte att exporters ut ur landet efter sex månader.
3. Elbilsköpare vet vad som gäller med god framförhållning.
4. Strypa incitament för dyrare bilar sker inte lika tvärt.
5. Politikerna och systemet har varit konsekvent hanterat under långa tider.
6. Man har sluppit krånglig administration och ansökan.

Dvs. man har undvikit i princip allt dåligt som svenska politiker hanterat det på.
I Norge har man alltid varit supertydlig med att man vill att folk ska köpa elbilar och att fossilbilar ska bort. Och även flygplan. Inte det där jäkla hattandet som i Sverige. Här har ju fokus i alla år legat på att få bort typ alla bilar. Men huruvida man ska skaffa elbil, laddhybrid, etanolbilar eller dieselbilar har ju varit lite otydligt, milt sagt. Och nu är det ju ännu konstigare. Miljöpolitiken har mer eller mindre avskaffats och nu är det högst tveksamt om ambitionen att sänka utsläppen från transportsektorn överhuvudtaget finns kvar. Nu är det nästan så att industrin och biltillverkarna kommer bli den mest drivande faktorn i Sverige när det gäller utsläppsminskningar, för de har ju ändå fattat att det är dit vi går. Och EU såklart som sätter regler som Sverige ändå måste förhålla sig till på ett eller annat sätt.
Men politikerna som styr Sverige just nu verkar ju inte ha fattat nånting.
Det bästa är väl ändå om industrin leder den här utvecklingen när omställningen väl har startat. Det som ofta är en mest viktigt är att vi konsumenter blir medvetna, då kommer tillverkarna hänga med för att det blir en konkurrensfördel att vara miljövänlig.

Se Polestar som tillverkar inredning av plastflaskor och gör mycket material spårbart från källan, det här är något som skulle vara svårt för politiker att tvinga fram men då det finns en större medvetenhet så kommer vi gå dit ändå i slutändan.

Spårade riskmaterial
För Polestar är det självklart att råvaror köps in och produceras på ett ansvarsfullt sätt, med respekt för mänskliga rättigheter, djurs välbefinnande och lokala samhällen och ekosystem. Vi samarbetar med vår blockchain-partner Circulor för att spåra riskmineraler och med Bridge of Weir för att spåra läder.
Spårbara material:
Kobolt
Litium
Glimmer
Nickel
Läder

Re: Bonus malus 2023?

Postat: 17 nov 2022 07:47
av backe
backe skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
backe skrev:
Det är lite det jag är inne på, vad är det som gör norska politiker så kompetenta för att man tagit bort momsen på elbilar?
1. Effekten fås redan vid köptillfället.
2. Bilar riskeras inte att exporters ut ur landet efter sex månader.
3. Elbilsköpare vet vad som gäller med god framförhållning.
4. Strypa incitament för dyrare bilar sker inte lika tvärt.
5. Politikerna och systemet har varit konsekvent hanterat under långa tider.
6. Man har sluppit krånglig administration och ansökan.

Dvs. man har undvikit i princip allt dåligt som svenska politiker hanterat det på.
I Norge har man alltid varit supertydlig med att man vill att folk ska köpa elbilar och att fossilbilar ska bort. Och även flygplan. Inte det där jäkla hattandet som i Sverige. Här har ju fokus i alla år legat på att få bort typ alla bilar. Men huruvida man ska skaffa elbil, laddhybrid, etanolbilar eller dieselbilar har ju varit lite otydligt, milt sagt. Och nu är det ju ännu konstigare. Miljöpolitiken har mer eller mindre avskaffats och nu är det högst tveksamt om ambitionen att sänka utsläppen från transportsektorn överhuvudtaget finns kvar. Nu är det nästan så att industrin och biltillverkarna kommer bli den mest drivande faktorn i Sverige när det gäller utsläppsminskningar, för de har ju ändå fattat att det är dit vi går. Och EU såklart som sätter regler som Sverige ändå måste förhålla sig till på ett eller annat sätt.
Men politikerna som styr Sverige just nu verkar ju inte ha fattat nånting.
Jag håller såklart med om att Norge har haft en röd tråd igenom det här, men den linjen är lättare att driva när man kan finansiera den genom försäljning av olja vilket vi inte haft fördelen att göra. Hela den norska omställningen är till viss del greenwashing i mina ögon, sen är det såklart bättre än att man pumpat olja och inte gjort en omställning.

Det bästa är väl ändå om industrin leder den här utvecklingen när omställningen väl har startat. Det som ofta är mest viktigt är att vi konsumenter blir medvetna, då kommer tillverkarna hänga med för att det blir en konkurrensfördel att vara miljövänlig.

Se Polestar som tillverkar inredning av plastflaskor och gör mycket material spårbart från källan, det här är något som skulle vara svårt för politiker att tvinga fram men då det finns en större medvetenhet så kommer vi gå dit ändå i slutändan.

Spårade riskmaterial
För Polestar är det självklart att råvaror köps in och produceras på ett ansvarsfullt sätt, med respekt för mänskliga rättigheter, djurs välbefinnande och lokala samhällen och ekosystem. Vi samarbetar med vår blockchain-partner Circulor för att spåra riskmineraler och med Bridge of Weir för att spåra läder.
Spårbara material:
Kobolt
Litium
Glimmer
Nickel
Läder