Din 97%-myt har blivit debunkad för flera år sedan som en stor lögn.SwedishAdvocate skrev:Så vitt jag vet så är det bara du och vem det nu är som gillat ditt inlägg som inte ser mer än 97% som konsensus.Gargamel skrev:Jaha, bara din åsikt får användas i tråden, och ingen som går emot din "konsensus"?SwedishAdvocate skrev:Jag har fått nog av den här tråden. Det känns ytterst osannolikt att någon här kommer ändra sin åsikt ens det allra minsta.
Ett tack till er andra som skrivit inlägg som är i linje med vetenskaplig konsensus kring klimatkrisen.
Men det dyker säkert upp några till i tråden. Jag skulle ju inte direkt bli förvånad...
.../ Multiple studies published in peer-reviewed scientific journals show that 97 percent or more of actively publishing climate scientists agree /.../: Climate-warming trends over the past century are extremely likely due to human activities. In addition, most of the leading scientific organizations worldwide have issued public statements endorsing this position. The following is a partial list of these organizations, along with links to their published statements and a selection of related resources. /...
Källa:
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
Elbilshatare
Moderator: Redaktion
Re: Elbilshatare
Det är klart att det är i högsta grad platsbaserat. Som du säger så händer detta inte i storstaden. Bilkulturen är mycket stark på landsbygden, folk i städerna har ofta en helt annan inställning till bilar. Orsakerna är säkert många. Det behöver inte ens handla om idioter som sprutar svart rök på oskyldiga människor, det räcker att titta på vilka bilar folk kör. När jag kör dryga milen in till samhället så möter jag en handfull bilar kanske, om ens det. Men bland dem jag möter är det nästan garanterat minst en monstertruck, alltså en Dodge RAM eller liknande. Och det är ju inga finniga skolbarn som kör sådana bilar, det är vuxna (nåja) män. Och det är inga bönder heller, då hade man eventuellt förstått meningen med en sådan bil. Nej, det är högst antagligen snubbar med för liten k... ni vet. Och genom den stadigt förankrade bilkulturen på landsbygden tror de att de kan kompensera för sina anatomiska brister.bjornnilsson skrev:Beteendet triggas av någon anledning av att man ser min bil. Som den tidigare garagepulare jag är så har jag haft 40-50-tal bilar under min livstid i varierande skick och det har då inte förekommit något liknande när jag färdats i dessa. Beteendet verkar även vara platsbaserat i någon mån då jag inte varit med om det i storstaden som jag tidigare bodde i och numera besöker då-och-då.
När man åker genom Göteborg möter man inga sådana bilar. Antingen så beror det på platsbristen och att det helt enkelt är extremt bökigt med sådana stridsvagnar i städerna, eller så har stadsborna större k... ni vet. Men mest troligt är det ju att man i städerna använder sig av andra statusmarkörer för att kompensera för det ena och det andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
När det gäller stora amerikanska bilar så är det ju gammal kultur. Många som växt upp med att farsan körde amerikanare.mati skrev:Det är klart att det är i högsta grad platsbaserat. Som du säger så händer detta inte i storstaden. Bilkulturen är mycket stark på landsbygden, folk i städerna har ofta en helt annan inställning till bilar. Orsakerna är säkert många. Det behöver inte ens handla om idioter som sprutar svart rök på oskyldiga människor, det räcker att titta på vilka bilar folk kör. När jag kör dryga milen in till samhället så möter jag en handfull bilar kanske, om ens det. Men bland dem jag möter är det nästan garanterat minst en monstertruck, alltså en Dodge RAM eller liknande. Och det är ju inga finniga skolbarn som kör sådana bilar, det är vuxna (nåja) män. Och det är inga bönder heller, då hade man eventuellt förstått meningen med en sådan bil. Nej, det är högst antagligen snubbar med för liten k... ni vet. Och genom den stadigt förankrade bilkulturen på landsbygden tror de att de kan kompensera för sina anatomiska brister.bjornnilsson skrev:Beteendet triggas av någon anledning av att man ser min bil. Som den tidigare garagepulare jag är så har jag haft 40-50-tal bilar under min livstid i varierande skick och det har då inte förekommit något liknande när jag färdats i dessa. Beteendet verkar även vara platsbaserat i någon mån då jag inte varit med om det i storstaden som jag tidigare bodde i och numera besöker då-och-då.
När man åker genom Göteborg möter man inga sådana bilar. Antingen så beror det på platsbristen och att det helt enkelt är extremt bökigt med sådana stridsvagnar i städerna, eller så har stadsborna större k... ni vet. Men mest troligt är det ju att man i städerna använder sig av andra statusmarkörer för att kompensera för det ena och det andra.
Hade själv en sådan kompis. Var rätt mysigt med stor gungig bil och mullrande v8.
Nu kör han just en amerikansk pickup(nej, ingen coal roller). Hans döttrar lär nog inte fortsätta traditionen dock..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Det du skriver här är HELT FEL. Om det är någon här som publicerat "en stor lögn" så är det du.Gargamel skrev:Din 97%-myt har blivit debunkad för flera år sedan som en stor lögn.SwedishAdvocate skrev:Så vitt jag vet så är det bara du och vem det nu är som gillat ditt inlägg som inte ser mer än 97% som konsensus.
Men det dyker säkert upp några till i tråden. Jag skulle ju inte direkt bli förvånad...
.../ Multiple studies published in peer-reviewed scientific journals show that 97 percent or more of actively publishing climate scientists agree /.../: Climate-warming trends over the past century are extremely likely due to human activities. In addition, most of the leading scientific organizations worldwide have issued public statements endorsing this position. The following is a partial list of these organizations, along with links to their published statements and a selection of related resources. /...
Källa:
Men posta du din gamla Wall Street Journal-artikel igen så slår jag hål på den ytterligare en gång.
Och eftersom jag naturligtvis undrar vad som gäller när någon postar saker som helt objektivt inte stämmer, så har jag även anmält ditt inlägg samt skapat en ny tråd för att diskutera det här:
"Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS"
viewtopic.php?f=28&t=29878&p=636777#p636777
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Det kanske är det här pappret han tänker påSwedishAdvocate skrev:Det du skriver här är HELT FEL. Om det är någon här som publicerat "en stor lögn" så är det du.Gargamel skrev:Din 97%-myt har blivit debunkad för flera år sedan som en stor lögn.SwedishAdvocate skrev:Så vitt jag vet så är det bara du och vem det nu är som gillat ditt inlägg som inte ser mer än 97% som konsensus.
Källa:
Men posta du din gamla Wall Street Journal-artikel igen så slår jag hål på den ytterligare en gång.
Och eftersom jag naturligtvis undrar vad som gäller när någon postar saker som helt objektivt inte stämmer, så har jag även anmält ditt inlägg samt skapat en ny tråd för att diskutera det här:
"Ang. ren missinformation om klimathotet på TCS"
viewtopic.php?f=28&t=29878&p=636777#p636777
https://journals.ametsoc.org/view/journ ... 0091.1.xml
Gjorde TV4:s valkompass och då kom frågan om förbud mot avgasbilar upp. Tänker verkligen elbilshatarna så här? Att bilen (inte fossilbil eller förbränningsmotorn) ska förbjudas? Det missförståndet skulle ju kunna driva på hatet ordentligt. Skulle jag tro att politikerna skulle vilja förbjuda mig att ha bil hade jag också blivit asförbannad.
- sven-labil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ola13743
Att alternativen är slarvigt formulerade kan säkert få ett fåtal att tro att ALLA bilar ska förbjudas, men isf. borde väl de inte börja hata elbilar eftersom även de skulle bli förbjudna...
Själv blir jag däremot irriterad av formuleringen "Begagnade bilar kommer dock att kunna säljas ytterligare en tid". Det finns väl inga förslag om att förbjuda användningen av bilar med förbränningsmotor (annat än i vissa miljözoner)?
Själv blir jag däremot irriterad av formuleringen "Begagnade bilar kommer dock att kunna säljas ytterligare en tid". Det finns väl inga förslag om att förbjuda användningen av bilar med förbränningsmotor (annat än i vissa miljözoner)?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Vad är det för tramsfråga? Vad jag vet så vill inte ens MP förbjuda bilar helt och hållet. Och med tanke på att man idag ser massor med bilar som har 20-30 år på nacken så skulle det ju i princip finnas fossilbilar åtminstone fram till 2065 eller nåt sånt. De som tuffar omkring med urgamla bilar idag kan alltså göra detta åtminstone 40 år till utan att behöva byta till elbil. Och om tillgången till gamla fossilbilar minskar, eftersom de inte längre tillverkas, så kommer man nog vilja hålla liv i sin gamla skorv ännu längre än vad folk gör idag.
Vad dessa bilar ska tanka för nånting och vad det kommer kosta är en annan sak.
Vad dessa bilar ska tanka för nånting och vad det kommer kosta är en annan sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det handlar om att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar från 2030. Det är alltså 5 år innan EUs förbud mot förbränningsmotor bilar 2035.
Men det sätt ni och frågaskaparen tolkar saker viset nog lite hur man tänker. De förstår självklart att elbilar kommer vara tillåtna men de räknar inte det som bilar vilket var min poäng. Och vad blir då reaktionen jo hat mot det och de som vill förbjuda bilen.
Men det sätt ni och frågaskaparen tolkar saker viset nog lite hur man tänker. De förstår självklart att elbilar kommer vara tillåtna men de räknar inte det som bilar vilket var min poäng. Och vad blir då reaktionen jo hat mot det och de som vill förbjuda bilen.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Det är väl försäljningen av bensin och dieselbilar som förbjuds? Vad är förresten definitionen på en ”bensinbil”? Det är ju inte själva förbränningen som förbjuds utan bränslet?LarsL skrev:Det handlar om att förbjuda försäljning av bensin och diesel från 2030.
Ja, diesel- och bensinbilar som förbjuds, eller förslagen förbud. Vilket innebär att HVO och etanol går att fortsätta med.Fredrik j skrev:Det är väl försäljningen av bensin och dieselbilar som förbjuds? Vad är förresten definitionen på en ”bensinbil”? Det är ju inte själva förbränningen som förbjuds utan bränslet?LarsL skrev:Det handlar om att förbjuda försäljning av bensin och diesel från 2030.
EU lite smartare verkar det som då de förbjuder förbränningsmotorn. Då går det inte att fuska med att låtsas att bilen bara går på etanol tex, när den sedan tankas med bensin ändå.
Det är försäljning av nya bilar som ska förbjudas. Bränslen kommer fortsätta att säljas så länge det finns efterfrågan.LarsL skrev:Ja, diesel- och bensinbilar som förbjuds, eller förslagen förbud. Vilket innebär att HVO och etanol går att fortsätta med.Fredrik j skrev:Det är väl försäljningen av bensin och dieselbilar som förbjuds? Vad är förresten definitionen på en ”bensinbil”? Det är ju inte själva förbränningen som förbjuds utan bränslet?LarsL skrev:Det handlar om att förbjuda försäljning av bensin och diesel från 2030.
EU lite smartare verkar det som då de förbjuder förbränningsmotorn. Då går det inte att fuska med att låtsas att bilen bara går på etanol tex, när den sedan tankas med bensin ändå.
Det brukar låta så ja.Fredrik j skrev:Det är försäljning av nya bilar som ska förbjudas. Bränslen kommer fortsätta att säljas så länge det finns efterfrågan.LarsL skrev:Ja, diesel- och bensinbilar som förbjuds, eller förslagen förbud. Vilket innebär att HVO och etanol går att fortsätta med.Fredrik j skrev:Det är väl försäljningen av bensin och dieselbilar som förbjuds? Vad är förresten definitionen på en ”bensinbil”? Det är ju inte själva förbränningen som förbjuds utan bränslet?LarsL skrev:Det handlar om att förbjuda försäljning av bensin och diesel från 2030.
Ja, jag skrev fel nu är det rättat…Fredrik j skrev:Det är försäljning av nya bilar som ska förbjudas. Bränslen kommer fortsätta att säljas så länge det finns efterfrågan.LarsL skrev:Ja, diesel- och bensinbilar som förbjuds, eller förslagen förbud. Vilket innebär att HVO och etanol går att fortsätta med.
I ett längre perspektiv så kommer bränslet, även om det är tillåtet att sälja, att bli mycket dyrare. När efterfrågan minskar kommer iofs råvaran att bli billigare men det nuvarande priset bygger ändå på att hela kedjan har en viss omsättning. När allt färre efterfrågar bensin kommer allt fler mackar att sluta sälja det eller slå igen.
Globalt kommer det under många år framöver troligen att finnas avsättning för det mesta som pumpas upp. Det är ju stora delar av världen som inte kommer att elektrifieras på länge än. Men ändå är det en lokal marknad som måste klara av att bekosta sin egen infrastruktur och det kan gå ganska fort när elektrifieringen når en kritisk massa. Då är allt färre stationer lönsamma och det blir en katt- och råttalek mellan bilägare och bensinstationer, eller en negativ spiral. När alla små stationer i vissa områden slår igen så blir det allt besvärligare att ha fossilbilar. Och när omsättningen minskar på riksnivå börjar priserna här att stiga eftersom allt färre ska dela på kostnaderna osv.
Så jag tror inte att myndigheterna kommer att behöva förbjuda fossilt bränsle. Det kommer att avveckla sig självt.
Globalt kommer det under många år framöver troligen att finnas avsättning för det mesta som pumpas upp. Det är ju stora delar av världen som inte kommer att elektrifieras på länge än. Men ändå är det en lokal marknad som måste klara av att bekosta sin egen infrastruktur och det kan gå ganska fort när elektrifieringen når en kritisk massa. Då är allt färre stationer lönsamma och det blir en katt- och råttalek mellan bilägare och bensinstationer, eller en negativ spiral. När alla små stationer i vissa områden slår igen så blir det allt besvärligare att ha fossilbilar. Och när omsättningen minskar på riksnivå börjar priserna här att stiga eftersom allt färre ska dela på kostnaderna osv.
Så jag tror inte att myndigheterna kommer att behöva förbjuda fossilt bränsle. Det kommer att avveckla sig självt.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Det kommer räcka med ett fåtal automatstationer för att tillgodose det minskande behovet.Jerker skrev:I ett längre perspektiv så kommer bränslet, även om det är tillåtet att sälja, att bli mycket dyrare. När efterfrågan minska kommer iofs råvaran att bli billigare men det nuvarande priset bygger ändå på att hela kedjan har en viss omsättning. När allt färre efterfrågar bensin kommer allt fler mackar att sluta sälja det eller slå igen.
Globalt kommer det under många år framöver troligen att finnas avsättning för det mesta som pumpas upp. Det är ju stora delar av världen som inte kommer att elektrifieras på länge än. Men ändå är det en lokal marknad som måste klara av att bekosta sin egen infrastruktur och det kan gå ganska fort när elektrifieringen når en kritisk massa. Då är allt färre stationer lönsamma och det blir en katt- och råttalek mellan bilägare och bensinstationer, eller en negativ spiral När alla små stationer i vissa områden slår igen så blir det allt besvärligare att ha fossilbilar. Och när omsättningen minska på riksnivå börjar priserna här att stiga eftersom allt färre ska dela på kostnaderna osv.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Man skulle kunna tänka sig att de sätter upp sådana bensin-laddningsstationer på några få knutpunkter runtom i Sverige. Kanske med en försiktig start i Upplands-väsby, sedan någon i Gävle och därefter kanske en i Huddiksvall osv.Fredrik j skrev:Det kommer räcka med ett fåtal automatstationer för att tillgodose det minskande behovet.Jerker skrev:
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Dom finns ju redan överallt. Det är snarare frågan om att ta bort dom som inte längre behövs. När du kör förbi en automatstation ser du att dom oftast är tomma. Det beror på att man normalt bara behöver använda en ett par minuter någon gång i veckan för normalt behov. Jag tror antalet automatstationer utan problem skulle kunna minskas mer än andelen bensin/diesel-bilar i drift. Ofta ligger det ju mer än en på samma plats.bjornnilsson skrev:Man skulle kunna tänka sig att de sätter upp sådana bensin-laddningsstationer på några få knutpunkter runtom i Sverige. Kanske med en försiktig start i Upplands-väsby, sedan någon i Gävle och därefter kanske en i Huddiksvall osv.Fredrik j skrev:Det kommer räcka med ett fåtal automatstationer för att tillgodose det minskande behovet.Jerker skrev:
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Jag satt och skrattade högt åt mitt skämt som var en passning till uppkomsten av teslas superchargers. Nä, men med skoj-mode off - det som talar för att existerande bensinpumpar i drift inte skalar med faktisk användning är väl tillståndsförfarandet. Så fort något är tillståndsdrivet så kan man nog tänka sig att vad nu än detta är så överlever det på något vis en bit längre än det faktiska behovet sträcker sig.Fredrik j skrev:Dom finns ju redan överallt. Det är snarare frågan om att ta bort dom som inte längre behövs. När du kör förbi en automatstation ser du att dom oftast är tomma. Det beror på att man normalt bara behöver använda en ett par minuter någon gång i veckan för normalt behov. Jag tror antalet automatstationer utan problem skulle kunna minskas mer än andelen bensin/diesel-bilar i drift. Ofta ligger det ju mer än en på samma plats.bjornnilsson skrev:Man skulle kunna tänka sig att de sätter upp sådana bensin-laddningsstationer på några få knutpunkter runtom i Sverige. Kanske med en försiktig start i Upplands-väsby, sedan någon i Gävle och därefter kanske en i Huddiksvall osv.Fredrik j skrev:Det kommer räcka med ett fåtal automatstationer för att tillgodose det minskande behovet.Jerker skrev:
Det ska bli spännande att se hur vi i huvudsak köper bensin (syntetisk?) om 20 år. Blir det kanske över disk på dunk? Och vad kommer driva behovet?
Jag slabbade med att fylla på en gräsklippare häromdagen med förhoppningsvis sista tanken bensin någonsin (har köpt en eldriven som jag väntar på men den är försenad och roboten här hemma behöver fixas till) och det slog mig hur ålderdomligt det kändes. Kladdigt, slabbigt, och hur jag än gjorde så lyckades jag svämma över bensindunken vid öppnandet. Sedan konstant dåligt samvete vid själva klippandet. Har inte tankat något fossilt på ett par år nu så konceptet med bensin känns väldigt konstigt och omodernt. Jag tror att fler kommer dela samma känsla ju längre in i övergången som vi kommer. Mitt antagande är att allt som sabbar atmosfären kommer bli så hårt beskattat när majoriteten av befolkningen håller med om detsamma så att det hela rensar ut sig själv.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Jag tror slabbandet med dunkar kommer bli det sista som försvinner. Diverse trädgårdsmaskiner och båtmotorer.
Men det finns väl egentligen ingen anledning att förändra hur man köper bensin. Det kommer nog vara automatstation som gäller även i fortsättningen. Bara färre och placerade där efterfrågan finns.
Behovet kommer drivas av att antalet veteranbilar inte minskar med tiden. Hålla på med dunkar är inte rationellt.
Men det finns väl egentligen ingen anledning att förändra hur man köper bensin. Det kommer nog vara automatstation som gäller även i fortsättningen. Bara färre och placerade där efterfrågan finns.
Behovet kommer drivas av att antalet veteranbilar inte minskar med tiden. Hålla på med dunkar är inte rationellt.
-
Nu kan jag ju tyvärr inte belägga det här med ngn slags undersökning, men anekdotiskt så verkar 'veteransbils'-intresset inte vara särskilt högt i de yngre generationerna...Fredrik j skrev:.../ Behovet kommer drivas av att antalet veteranbilar inte minskar med tiden. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Ja den kanske går tillbaks till vaggan innan graven.. Började ju på apoteket.bjornnilsson skrev:
Det ska bli spännande att se hur vi i huvudsak köper bensin (syntetisk?) om 20 år. Blir det kanske över disk på dunk?
https://www.ok.se/historia/den-folkliga ... -apoteket#
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Ja, oljeblandad köper man ju numera på dunk. Inte otroligt att det slutar så för all bensin.
Nej, det kommer nog mer med åldern. Jag var inte heller så intresserad när jag var yngre.SwedishAdvocate skrev:Nu kan jag ju tyvärr inte belägga det här med ngn slags undersökning, men anekdotiskt så verkar 'veteransbils'-intresset inte vara särskilt högt i de yngre generationerna...Fredrik j skrev:.../ Behovet kommer drivas av att antalet veteranbilar inte minskar med tiden. /...
-
Eller så blir de intresserade av andra saker. Eller helt andra bilar än du är intresserad av. De var ju unga 20, 30 eller 40(?) år efter dig... Vem vet – de kanske vill samla på riktig FETA coola elbilar istället...Fredrik j skrev:Nej, det kommer nog mer med åldern. Jag var inte heller så intresserad när jag var yngre.SwedishAdvocate skrev:Nu kan jag ju tyvärr inte belägga det här med ngn slags undersökning, men anekdotiskt så verkar 'veteransbils'-intresset inte vara särskilt högt i de yngre generationerna...Fredrik j skrev:.../ Behovet kommer drivas av att antalet veteranbilar inte minskar med tiden. /...