Sida 9 av 53

Re: När är det kö?

Postat: 13 jun 2022 22:52
av Off Grid Byggaren
Jag svängde in på Lidl för någon vecka sedan, några dagar innan de tog bort gratisladdningen där.

Vid 50 kW laddaren står en kvinna i 50-års åldern och försöker ladda en ny MG elbil.

Jag ställde mig på platsen intill, då blir det 3-fas 11 kW kvar, vilket skulle räcka bra för mig.

Kvinnan gjorde ett tiotal försök att starta laddningen, men den avbröts hela tiden. Hon sa att jag kunde försöka ladda istället och lämnade över laddkabeln.

Laddningen startade direkt på min bil, när kvinnan såg det krävde hon att jag skulle avbryta laddningen, så hon fick försöka igen.

Det var lätt psykotiska drag på denna kvinna, så för att undvika något utbrott avbröt jag laddningen.

Det funkade dock inte för henne nu heller, så hon gav strax upp igen såg jag i backspegeln när jag åkte.

Re: När är det kö?

Postat: 13 jun 2022 23:27
av Swede1
Desperationen vid laddarna sprider sig, undrar om inte fler vill ha en Rex i nödfall. Känns fortfarande nödvändigt, Bmw i3 Rex, coolaste elbilen. 8-) Man kan bara åka vidare om det strular med laddningen. :D

Re: När är det kö?

Postat: 14 jun 2022 11:44
av Teslaspolen
Swede1 skrev:
Desperationen vid laddarna sprider sig, undrar om inte fler vill ha en Rex i nödfall. Känns fortfarande nödvändigt, Bmw i3 Rex, coolaste elbilen. 8-) Man kan bara åka vidare om det strular med laddningen. :D
Avgasgenerator som kladdar och behöver underhållas, som väger massa, tar plats och ersätter en värmepump? Nej du tack, inte ens om jag så fick betalt för eländet.

Bättre att köra med marginaler och inte vilt chansa på att resan håller eller spricker en endaste laddare.

Re: När är det kö?

Postat: 14 jun 2022 12:05
av mikebike
Teslaspolen skrev:
Swede1 skrev:
Desperationen vid laddarna sprider sig, undrar om inte fler vill ha en Rex i nödfall. Känns fortfarande nödvändigt, Bmw i3 Rex, coolaste elbilen. 8-) Man kan bara åka vidare om det strular med laddningen. :D
Avgasgenerator som kladdar och behöver underhållas, som väger massa, tar plats och ersätter en värmepump? Nej du tack, inte ens om jag så fick betalt för eländet.

Bättre att köra med marginaler och inte vilt chansa på att resan håller eller spricker en endaste laddare.
Min svåger skrev:
Varje gång bensinmotorn startar känns som ett misslyckande (BMW 330e).

Re: När är det kö?

Postat: 14 jun 2022 13:43
av MWall
Swede1 skrev:
Desperationen vid laddarna sprider sig, undrar om inte fler vill ha en Rex i nödfall. Känns fortfarande nödvändigt, Bmw i3 Rex, coolaste elbilen. 8-) Man kan bara åka vidare om det strular med laddningen. :D

Håller absolut med. De som hatar Rex är bara sura för att de måste köa vid laddarna. :lol:

Re: När är det kö?

Postat: 14 jun 2022 13:44
av MWall
mikebike skrev:
Teslaspolen skrev:
Swede1 skrev:
Desperationen vid laddarna sprider sig, undrar om inte fler vill ha en Rex i nödfall. Känns fortfarande nödvändigt, Bmw i3 Rex, coolaste elbilen. 8-) Man kan bara åka vidare om det strular med laddningen. :D
Avgasgenerator som kladdar och behöver underhållas, som väger massa, tar plats och ersätter en värmepump? Nej du tack, inte ens om jag så fick betalt för eländet.

Bättre att köra med marginaler och inte vilt chansa på att resan håller eller spricker en endaste laddare.
Min svåger skrev:
Varje gång bensinmotorn startar känns som ett misslyckande (BMW 330e).

Skulle inte du köpa en bensinbil igen? :roll:


Går inte att jämföra 330e mot en i3 Rex. Helt olika strategier.

Re: När är det kö?

Postat: 14 jun 2022 14:15
av mikebike
MWall skrev:
mikebike skrev:
Teslaspolen skrev:
Swede1 skrev:
Desperationen vid laddarna sprider sig, undrar om inte fler vill ha en Rex i nödfall. Känns fortfarande nödvändigt, Bmw i3 Rex, coolaste elbilen. 8-) Man kan bara åka vidare om det strular med laddningen. :D
Avgasgenerator som kladdar och behöver underhållas, som väger massa, tar plats och ersätter en värmepump? Nej du tack, inte ens om jag så fick betalt för eländet.

Bättre att köra med marginaler och inte vilt chansa på att resan håller eller spricker en endaste laddare.
Min svåger skrev:
Varje gång bensinmotorn startar känns som ett misslyckande (BMW 330e).

Skulle inte du köpa en bensinbil igen? :roll:
Det beslutet tas i september, d.v.s. efter Midsommar och sommarsemester. Är tillgängligheten på SuC lika dålig då som i Påsk så kan det vara droppen som får bägaren att rinna över.

Hur tänker du göra?

Re: När är det kö?

Postat: 14 jun 2022 16:11
av Curik
DanneLKPG skrev:
Curik skrev:
MWall skrev:

Hur då? :?
Kan berätta när jag sålt bilen! ;)

Det funkar för övrigt bara på V2.
Laddaren som martinot snodde i Linköping var ju en V3 så det lär väl funka där också? ;)
Jag sa alltså att tillvägagångssättet jag observerat bara gick att använda på V2, inte att bara V2 går att "sno". Om det nu var så otydligt. :lol:

Re: När är det kö?

Postat: 19 jun 2022 18:04
av Dexter
Så nu efter mycket funderande tänker jag inte köra med min elbil ner till kontinenten på semester denna gång.
Det blir dieseln som får göra jobbet denna gång och elbilen får vila.
Jag kom fram till detta eftersom:
Det är risk för köer i SUC vilket ger fördröjningar.
Väntetid och laddtid kan förstöra hela tidplanen sen kommer trafikstockningar "stau" ovanpå det.
De var det redan innan de öppnade upp för andra bilar ex i Tyskland.
Priserna på SUC är inte tillräckligt konkurrenskraftiga vs Diesel ute i Europa.
1,85Euro/l -2 Euro/l.
Smidigheten med Diesel är det inget som slår.
Det blir bara ca 1500 Kr dyrare totalt med dieseln gentemot Elbil i mitt fall.
1500Kr för slippa köa vid laddning och extra fördröjningar är billig komfort.
Det är sämre för miljön förstås. ;)
Är det fler som använder sin dieselbil på långresor istället för elbil?

Re: När är det kö?

Postat: 19 jun 2022 20:20
av themax
Dexter skrev:
Är det fler som använder sin dieselbil på långresor istället för elbil?
Skulle aldrig komma på fråga. Körde London tur och retur för några helger sen och kostnaden blev ungefär 10:- per mil i SuC (och ingen kö någonstans, inte ens stau i Tyskland). Med diesel skulle det bli nästan det dubbla.

Re: När är det kö?

Postat: 19 jun 2022 20:29
av Dafro
Dexter skrev:
Så nu efter mycket funderande tänker jag inte köra med min elbil ner till kontinenten på semester denna gång.
Det blir dieseln som får göra jobbet denna gång och elbilen får vila.
Jag kom fram till detta eftersom:
Det är risk för köer i SUC vilket ger fördröjningar.
Väntetid och laddtid kan förstöra hela tidplanen sen kommer trafikstockningar "stau" ovanpå det.
De var det redan innan de öppnade upp för andra bilar ex i Tyskland.
Priserna på SUC är inte tillräckligt konkurrenskraftiga vs Diesel ute i Europa.
1,85Euro/l -2 Euro/l.
Smidigheten med Diesel är det inget som slår.
Det blir bara ca 1500 Kr dyrare totalt med dieseln gentemot Elbil i mitt fall.
1500Kr för slippa köa vid laddning och extra fördröjningar är billig komfort.
Det är sämre för miljön förstås. ;)
Är det fler som använder sin dieselbil på långresor istället för elbil?
Har ingen diesel och har inga planer att gå tillbaka till fossilbränslen.

Re: När är det kö?

Postat: 19 jun 2022 20:50
av chaffis75
Dexter skrev:
Så nu efter mycket funderande tänker jag inte köra med min elbil ner till kontinenten på semester denna gång.
Det blir dieseln som får göra jobbet denna gång och elbilen får vila.
Jag kom fram till detta eftersom:
Det är risk för köer i SUC vilket ger fördröjningar.
Väntetid och laddtid kan förstöra hela tidplanen sen kommer trafikstockningar "stau" ovanpå det.
De var det redan innan de öppnade upp för andra bilar ex i Tyskland.
Priserna på SUC är inte tillräckligt konkurrenskraftiga vs Diesel ute i Europa.
1,85Euro/l -2 Euro/l.
Smidigheten med Diesel är det inget som slår.
Det blir bara ca 1500 Kr dyrare totalt med dieseln gentemot Elbil i mitt fall.
1500Kr för slippa köa vid laddning och extra fördröjningar är billig komfort.
Det är sämre för miljön förstås. ;)
Är det fler som använder sin dieselbil på långresor istället för elbil?
Japp blir Volvo diesel även i år.. Men visst detta beror lika mycket på att vår id3 är för liten och vi har en Volvo diesel fortfarande här hemma.
Funderar på att byta bort vår Volvo men svårt hitta bra alternativ för oss.

Re: När är det kö?

Postat: 19 jun 2022 21:27
av Niklas Z
Dexter skrev:
Är det fler som använder sin dieselbil på långresor istället för elbil?
Har inte någon diesel och har ingen lust att skaffa en. Jag tar Teslan på Europasemestern, som snart börjar.

Re: När är det kö?

Postat: 19 jun 2022 21:37
av peter69
Dexter skrev:

Är det fler som använder sin dieselbil på långresor istället för elbil?
Jag är på semester just nu med teslan och har laddat på SuC och Ionity i Danmark, Tyskland och Schweiz utan nån kö eller annat strul. Skulle aldrig valt dieseln (som är en minibuss :lol: ).

Re: När är det kö?

Postat: 19 jun 2022 22:24
av MrRun
Såg denna lösning för köhantering på en station med tvättbås. Är ju något som skulle kunna implementeras på laddstationer också. En tydlig in- (längts upp i bild) och utfart och en markering där kön börjar. Uppe till höger på bilden står det Tvättkö vid stopplinjen. Där ställer man sig och väntar på sin tur.

Re: När är det kö?

Postat: 19 jun 2022 22:34
av Gustafsson
Åkt drygt 120 mil i S och No nu. Varierande tider på dygnet. Inga andra märken på SuC hittills och aldrig ens lite trångt. Dock har jag fått låg effekt, ca 70 kW på v2 laddarna.

Re: När är det kö?

Postat: 20 jun 2022 05:56
av Yxel
Att inte räkna med kö på dieselmackarna tror jag är lite nonchalant….

Re: När är det kö?

Postat: 20 jun 2022 06:51
av roffe_s
martinot skrev:
Vi är borta över helgen och åkte E4 och behövde ett snabbt laddstopp i Linköping i dag (11/6) kring lunchtid (13:10).

Navigator i Teslan ruttade in oss dit, och såg att det var en enda plats ledig. Har aldrig hänt mig tidigare att det varit så nära fullt på Tesla SuC… Frågor att fundera på;

Var jag en elak och hemsk person som tog "min" laddkabel?

- Tesla hade ju navigerat mig in på SuC och sagt att det skulle vara en ledig plats kvar (de kan ju inte "se" om någon tagit fel laddkabel som inte tillhör parkeringsrutan).

Har Tesla verkligen tänkt igenom och planerat rätt kapacitet på SuC?

- Är långt fler både Teslor med även andra elbilar nu vägarna jämfört med 2-3 år sedan. SuC har varit underbart smidigt med elbil tidigare år, men nu tar vi nog kanske dieseln på långresa nästa gång (skall se hur det går imorgon på hemvägen).

Varför har Tesla inte sett till att förlänga laddkablarna _innan_ de öppnade upp SuC för alla?

- Jag kan förstå att det är knepigt med de idiotiskt korta kablarna att ladda för de som inte har laddintaget vänster bak (BMW i3 har det på höger bak). Tesla lyckades ju rätt bra med CCS när M3 lanserades att snabbt komplettera V2 med det.

Varför har man inte gjort tydligare markeringar?

- Kanske målning med pil i parkeringsrutan som pekar på den laddkabel som tillhör den. Lätt för nya med andra elbilar än Tesla att missförstå.

När det blir köer (vilket det var ytterst nära här) så hur skall det ordnas upp när man väntar?

- Här borde Tesla sett till att ordna någon organiserad "köfil" som alla bilar som väntar på sin tur kan få stå i.

Slutsats; Detta har ju skötts klart dåligt av Tesla. Är inte alls imponerad av de. Skyller inte på andra bilister, utan lägger skulden helt på Tesla här.
Okey, låt mig se nu. Ingen har ondgjort sig som Du inför Teslas eventuella öppnande av SuC, det tror jag vi enkelt skulle kunna påvisa om vi räknade inlägg i de gamla trådarna. Ändå verkar Du aldrig tidigare ha anlänt till en full SuC? Okey…

Argumentet om att Tesla navigerat Dig till SuC håller inte, de navigerar även icke-Teslaägare dit via sin app numera. De garanterar heller inte att en laddare ska finnas ledig för Dig när Du anländer, det är en förhoppning som Du har och en tolkning av information som Du gör.

Ja, Du gjorde fel - man pillar inte på någon annans bil och avbryter laddningar och Du har ingen aning om hur viktigt hans ärende var i förhållande till Ditt. Har varit med om att få en laddsession på en 50kW avbruten av en Zoe-ägare då jag laddade via app och han på något vis lyckades sno Chademo-handtaget med sin tagg (misstänker att han nödstoppade). Låt mig så säga att han kopplade ur illa kvickt och avlägsnade sig från laddaren…

Ja, har Du aldrig tidigare köat har Du aldrig haft problem och Tesla har planerat föredömligt väl. Efter öppnandet har de gasat på utbyggnationerna så de verkar leverera på sina löften.

Ok, kör då diesel, gengas eller vad Du anser smidigare. Det är dock information av mindre väsentlig art för Tesla och för övriga förare men vi har alla vårt fria val. Är elbilen bara intressant om leverantören kan garantera lediga laddare för Dig personligen över hela riket och över hela året tror jag Du får problem att hitta en leverantör.

Laddkablarna lär inte förlängas på befintliga laddare men på nästa generation lär de vara mer anpassade. Tror jag men det är i slutändan en ägarfråga för SuC. Det är nackdelen med stora investeringar men för att fixa smidigheten följer vi alla Teslas regelverk vid laddarna samt att vi icke-Teslaförare försöker välja laddare där vi är minst i vägen. Det sista är dock en frivillig hänsyn, till syvende och sist gäller Teslas villkor. Inte mina. Inte Dina.

Står BMWn inom linjerna parkerar den enligt Teslas regler och Du ska låta honom vara. Tesla är medveten om att vissa bilar kan norpa ”fel” laddare, och därför kommer de inte att måla upp ”rätt stolpe till rätt ruta”. Som jag förstått regelverket, vår bil laddar ju smidigt nog vänster bak.

Tesla kanske kommer att ordna till en laddkö-hantering, det lär visa sig men Du kanske ska prova köa för att bedöma komplexiteten? Det är ju bra med lite erfarenhet innan vi uttalar oss och själv har jag än så länge sluppit köa under mina 5 000 mil - så jag avvaktar.

Precis som alltid får vi skilja på avtalade förhållningsregler med Tesla (vi andra har inga avtal oss sinsemellan) och frivilliga ”god ton-rekommendationer”. Några roffe- eller martinot-regler finns inte. Kommer någon och pratar med mig när jag laddar och i välmening tipsar mig om hur jag kan underlätta laddningen är det uppskattat. Att avbryta laddning, sno laddtid och därefter chansa på att BMWn kunde fortsätta sin laddning är ta mig tusan på gränsen till egenmäktigt förfarande. Du verkar inte vara en så ointelligent person utan hela Ditt inlägg andas ett försök att rationalisera ett i grunden stressat tilltag. Du fick händelsevis inte onda ögat av passageraren när Ni riskerade en försening vilket fick Dig att agera som Du gjorde?

Mina 2p

Re: När är det kö?

Postat: 20 jun 2022 07:18
av Maw
Det brott martinot gjort sig skyldig till när han kopplade ut en annan bils laddare borde, precis som roffe_s skriver, vara egenmäktigt förfarande

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Egenm%C ... B6rfarande
Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande

1. då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
2. då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
3. då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.
Undantag gäller dock för tillgrepp av fortskaffningsmedel som är ett eget brott.

Den som sätter lås på annans cykel och på så sätt hindrar ägaren att nyttja den liksom den som parkerar på annans parkeringsplats eller den som gör en nyckel oåtkomlig kan dömas för egenmäktigt förfarande.

En fysisk blockad, där någon hindrar fordon eller människor att nå fram till en fastighet eller byggnad, kan också vara egenmäktigt förfarande.
Vilket laddnätverk bilen laddar på, vilket märke bilen har, vilken ruta bilen står i när den laddar eller om den korsar linjer är, vad jag kan förså, utan betydelse för om ett brott begås när laddningen avbryts. Om BMW-ägaren ifråga finns här på forumet och vill polisanmäla händelsen så finns det ju ett fint erkännande från martinot i tråden... om nu inte martinot trollar oss förstås ;)

Re: När är det kö?

Postat: 20 jun 2022 07:26
av Gustafsson
Jag har varit beroende av och utnyttjat tredjepartsladdare många gånger. Att låsa laddare till ett bilmärke tycker jag är ett otroligt slöseri. Jag vill kunna välja vilken bil jag ska köpa utifrån andra parametrar. Jag kan förstå att en del valt Tesla för laddnätets skull, men inom kort finns ju laddare överallt. Nu har det blivit Tesla för min del hittills, men jag vill ha friheten att välja.
Likaså är det slöseri att Mobiloperatörerna har var sina master i områden där de skulle kunna samutnyttjas. Men även det har blivit bättre tror jag.
Hittills måste jag säga att öppnandet för andra bilar knappt märkts där jag far fram. Verkar dessutom uppstå en priskonkurrens om laddpriserna. Det är bra.

Re: När är det kö?

Postat: 20 jun 2022 08:03
av chaffis75
Gustafsson skrev:
Jag har varit beroende av och utnyttjat tredjepartsladdare många gånger. Att låsa laddare till ett bilmärke tycker jag är ett otroligt slöseri. Jag vill kunna välja vilken bil jag ska köpa utifrån andra parametrar. Jag kan förstå att en del valt Tesla för laddnätets skull, men inom kort finns ju laddare överallt. Nu har det blivit Tesla för min del hittills, men jag vill ha friheten att välja.
Likaså är det slöseri att Mobiloperatörerna har var sina master i områden där de skulle kunna samutnyttjas. Men även det har blivit bättre tror jag.
Hittills måste jag säga att öppnandet för andra bilar knappt märkts där jag far fram. Verkar dessutom uppstå en priskonkurrens om laddpriserna. Det är bra.
Bara en kommentar om mobil operatörerna, ja de finns idag lag krav på att de ska dela master när så är möjligt, de exakta undantagen kan jag inte men de finns ett regelverk runt de.
Om inte Tesla hade öppnat sitt nätverk så tror jag de med tiden hade kommit lagkrav på detta inom EU.

Re: När är det kö?

Postat: 20 jun 2022 09:52
av fth
Yxel skrev:
Att inte räkna med kö på dieselmackarna tror jag är lite nonchalant….
Håller helt med, det är ju förstås inte riktigt jämförbart, eftersom genomströmningen på en fossilpump är mycket högre än på en laddstolpe, men jag har många gånger köat på mackar på autobahn när jag fortfarande körde fossilt, inga långa stunder iofs, men som sagt, många gånger.

Jag har ännu aldrig köat en enda sekund på SuC under fem år och >16000 mil med Tesla över hela Europa.

Det är förstås möjligt att allt bryter ihop totalt i sommar, med kaos och slagsmål på varenda station, men jag tvivlar starkt på det. :D

/fth

Re: När är det kö?

Postat: 20 jun 2022 21:31
av Dexter
Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete. ;)

Re: När är det kö?

Postat: 20 jun 2022 22:07
av d3marcus
Dexter skrev:
Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete. ;)
Samt låg social status (iaf bland högutbildade).

Re: När är det kö?

Postat: 20 jun 2022 22:11
av nek0
d3marcus skrev:
Dexter skrev:
Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete. ;)
Samt låg social status (iaf bland högutbildade).
Ja den måste vara väldigt mycket värd