Sida 9 av 9

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 14:43
av Lurkern
VW Multivan T7 är byggd på en personbilsplatta. Hur många köper den? (kanske massor, vad vet jag)

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 14:49
av Legato
ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.
Nej den är verkligen inte minimal. Aldrig sett en privatägd X? Intressant. Du får väl spana på min då så får du uppleva något (tydligen) unikt...

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 15:57
av Hertsh
Legato skrev:
Dafro skrev:
Hertsh skrev:
Vilka anser ni några vara bästa alternativ till Model X?

Min X fyller 3 år och jag gissar att jag kan ha samma månadskostnad med amortering på ett billån som att betala den högre försäkringskostnaden. MEN det finns ju ingen ny X att köpa.
Jag får väl säga BMW IX, då får du ju en X med ett bonus I… dock lång lev tid på IX50.
IX är en jättefin bil (svärfar har en), men den är ju inte 6/7-sitsig och därmed ingen riktig konkurrent till X. (5-sits X är som bekant ingen storsäljare, personligen skulle jag valt Y framför X alla dagar i veckan om 5-sits räckte).

Mig veterligen är det bara kommande EQS Suv som verkligen kan konkurrera.

Är man OK med kinesiska bilar finns Nio ES8 (för mig är den dock för törstig även om man hade accepterat kinesiskt). Tidigare sas det också att nya Xpeng G9 skulle komma som 6/7 sits men det verkar inte bli av.

Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Men de flesta av de bilarna har förmodligen samma leveranstid som nya X. Med den skillnaden att med X har man ingen aning.

Mercedes har även EQB som 7-sitsig. Den är betydligt billigare. Dock, är den i sig ganska liten. Kombinationen utrymme och möjlighet till 7 säten är oslagbar hittills i X.

Jag tittar aktivt på iX 50, behöver egentligen inte 7 säten (vi är bara fyra i familjen) men använder de ganska ofta till barnens aktiviteter.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 16:01
av Hertsh
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Personligen har jag svårt att fatta att enbart Mercedes ger Tesla en match här. Då med en riktigt dyr bil. Det skulle verkligen behövas en vettig 7-sitsare med utrymmen i nivå med X och EQS-SUV men till halva priset...
Det beror väl mest på den lilla marknaden. Hur många 7-sits ModelX har Tesla sålt?
Liten marknad för 7-sits tror jag inte det minsta på. Däremot är det liten marknad för privatägda bilar som kostar över miljonen...
Marknaden för 7-sitsiga bilar är minimal. Normalfamiljen i Sverige är 4 personer, aldrig ens sett en privatperson med en 7-sitsig bil utan det är taxibilar vi pratar om då. Många av bilarna som kan utrustas med 7 säten använder det till bagageutrymme istället tycker jag det verkar som.
Nej den är verkligen inte minimal. Aldrig sett en privatägd X? Intressant. Du får väl spana på min då så får du uppleva något (tydligen) unikt...
Tro inte på allt du läser på internet, du är inte unik. Jag har också en privatägd 7-sitsig X. ;)

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 20:46
av ObscureEconomist
Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 21:31
av Legato
ObscureEconomist skrev:
Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Första gången du såg en X? Fascinerande verkligen. Ser flera dagligen och femsätes-konfigen är ju den minst populära (trots att man får betala dyrt för 6/7-sits).

Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 21 jun 2022 22:44
av Hertsh
ObscureEconomist skrev:
Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Ska du vara säker på att det är en 5-sätes så måste du in i bilen. En 7-sätes med bakre raden fälld är svår att skilja från en 5-sätes om du inte kollar mkt noga.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 22 jun 2022 10:21
av Wolf78
Snart ny konkurrent till Model 3 då det verkar som Hyundai lanserar Ioniq6 slutet juni, början av juli.
Kan vara ett spännande alternativ kanske?

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 22 jun 2022 10:42
av ObscureEconomist
Hertsh skrev:
ObscureEconomist skrev:
Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Ska du vara säker på att det är en 5-sätes så måste du in i bilen. En 7-sätes med bakre raden fälld är svår att skilja från en 5-sätes om du inte kollar mkt noga.
Jag var faktiskt in i bilen, men min poäng är att X finns utan sista raden. Sen finns det ganska få X, ser inte speciellt många jämfört med model S/3/Y och det bygger ju bara på att 7-sitsiga bilar inte är någon standard.
Jag ger mig nu och låter er leva med uppfattningen att 7-sitsiga bilar är en stor marknad om ni vill eftersom ni väljer anekdotiska bevis och jag väljer registrerade bilar och visar att skillnaden är enorm.

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 22 jun 2022 19:10
av Hertsh
ObscureEconomist skrev:
Hertsh skrev:
ObscureEconomist skrev:
Såg en x idag faktiskt. Bara 5 säten i den.
Ska du vara säker på att det är en 5-sätes så måste du in i bilen. En 7-sätes med bakre raden fälld är svår att skilja från en 5-sätes om du inte kollar mkt noga.
Jag var faktiskt in i bilen, men min poäng är att X finns utan sista raden. Sen finns det ganska få X, ser inte speciellt många jämfört med model S/3/Y och det bygger ju bara på att 7-sitsiga bilar inte är någon standard.
Jag ger mig nu och låter er leva med uppfattningen att 7-sitsiga bilar är en stor marknad om ni vill eftersom ni väljer anekdotiska bevis och jag väljer registrerade bilar och visar att skillnaden är enorm.
Bild Anekdotiska bevis? Det var du som skrev att du aldrig sett en 7-sitsig bil som är annat än taxi... Det finns drygt 2 tusen X i Sverige, 5-sitsiga är i absolut minoritet. Med det sagt 2000 bilar är väldigt lite och det är den Tesla-modell det finns färst av. Det skulle funnits fler 7-sitsiga elbilar på våra vägar om det fanns billigare alternativ och detta är ju lätt att förstå om man ser hur många Ford smax, VW Turan etc som rullar på vägarna. Det säljs fler 5-sitsiga SUVar, javisst men det är ingen pytteliten marknad, oavsett om man räknar med Taxi, eller ej.

PS. Taxibilar är en del av marknaden, de säljs också av en biltillverkare

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Postat: 22 jun 2022 20:14
av SwedishAdvocate
Hertsh skrev:
.../ Det finns drygt 2 tusen X i Sverige, 5-sitsiga är i absolut minoritet. Med det sagt 2000 bilar är väldigt lite och det är den Tesla-modell det finns färst av. /...
Det hade väl vidare funnits ytterligare ett antal 7-sitsiga X om det inte vore för den lilla tråkiga omständigheten att Tesla (förhoppningsvis tillfälligt) tagit bort möjligheten att köpa en ny 7-sitsig X...