Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Esterox skrev:

Tror du tolkat enligt din egen vilja. Norge har väll mer problem med fulla laddare än Sverige. Och där har det börjat öppna upp.
De har inte öppnat alla stationer i Norge ännu, utan de gör det på prov. Min gissning är väl att det är så de kommer göra överallt, testa och se hur det påverkar på några stationer innan de bestämmer hur och vad som öppnar.

Det jag menade var helt enkelt att det blir svårt att tolka ett fullt öppnande i Nederländerna där det finns massvis med kapacitet som att det snart öppnar fullt i Sverige där vi har brist på kapacitet redan nu.
Esterox

Inlägg av Esterox »

OfarligTesla skrev:
Esterox skrev:

Tror du tolkat enligt din egen vilja. Norge har väll mer problem med fulla laddare än Sverige. Och där har det börjat öppna upp.
De har inte öppnat alla stationer i Norge ännu, utan de gör det på prov. Min gissning är väl att det är så de kommer göra överallt, testa och se hur det påverkar på några stationer innan de bestämmer hur och vad som öppnar.

Det jag menade var helt enkelt att det blir svårt att tolka ett fullt öppnande i Nederländerna där det finns massvis med kapacitet som att det snart öppnar fullt i Sverige där vi har brist på kapacitet redan nu.
Svårt och tro tesla kommer köra olika i olika länder. Det är inte deras stil.

Och sen när du pratar om brist på kapacitet. Enligt vem ? Tesla eller du/tesla-ägare ?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Esterox skrev:

Och sen när du pratar om brist på kapacitet. Enligt vem ? Tesla eller du/tesla-ägare ?
Tesla själva säger att de bara skall öppna stationer där det finns kapacitet, hela systemet är ju dessutom uppbyggt för att kunna märka ut specifika stationer som är öppna. Så tror man på dem så är det inte säkert att de öppnar alla stationer i varje land.

Brist på kapacitet kan man se bara genom att besöka SuCs. Med tanke på att det redan nu blir fullt på flera platser hade det garanterat blivit kaos i dagsläget om man öppnade upp för alla utan att bygga ut de stationerna.
Esterox

Inlägg av Esterox »

OfarligTesla skrev:
Esterox skrev:

Tesla själva säger att de bara skall öppna stationer där det finns kapacitet, hela systemet är ju dessutom uppbyggt för att kunna märka ut specifika stationer som är öppna. Så tror man på dem så är det inte säkert att de öppnar alla stationer i varje land.

Brist på kapacitet kan man se bara genom att besöka SuCs. Med tanke på att det redan nu blir fullt på flera platser hade det garanterat blivit kaos i dagsläget om man öppnade upp för alla utan att bygga ut de stationerna.

Ja men det där blir ju en tolkningsfråga. Jag tror mer på att Tesla ser till att alla stationer är öppna, men att vid beläggning på säg 80-90% på en SuC kommer den tillfälligt stängas tills beläggningen går ner. Det blir alltså frågan om någon timme eller så. Och om det är en SuC som har beläggning 90% under alla 24 timmar på ett dygn så kommer den isåfall aldrig synas för resten.

Gällande brist på kapacitet är det just ditt körmönster och du som upplever att det är fullt överallt och din egen bedömning till kaos.
Precis som många säger att IONITY är kaos fast sett över alla timmar på ett dygn så är det enbart någon timme eller så som det är kö.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Esterox skrev:
Ja men det där blir ju en tolkningsfråga. Jag tror mer på att Tesla ser till att alla stationer är öppna, men att vid beläggning på säg 80-90% på en SuC kommer den tillfälligt stängas tills beläggningen går ner. Det blir alltså frågan om någon timme eller så. Och om det är en SuC som har beläggning 90% under alla 24 timmar på ett dygn så kommer den isåfall aldrig synas för resten.

Gällande brist på kapacitet är det just ditt körmönster och du som upplever att det är fullt överallt och din egen bedömning till kaos.
Precis som många säger att IONITY är kaos fast sett över alla timmar på ett dygn så är det enbart någon timme eller så som det är kö.
Ja visst kan de köra dynamiskt öppnande, men det var inte riktigt det som diskuterades här utan det pratades om fullständigt öppnande vilket är vad jag vände mig mot. Jag tror också på att dynamiskt öppna stationer är vägen framåt för många av stationerna i nuläget för att tillgängliggöra så mycket kapacitet som möjligt utan att göra oss bilkunder arga för att vi får börja köa mer.

Om man skall se till dygnets alla timmar året om för att bestämma om det finns en brist eller inte så har vi inte brist på speciellt mycket här i världen, det som måste bestämma om kapaciteten är tillräcklig är om det finns ledig kapacitet när den behöver användas. Vi hade kunnat bygga ut och bara köra solceller med den logiken, skit i att vi inte har el när solen inte lyser för sett på helheten hade vi kunnat producera mer el än vi behöver. Men det är ju här dynamiskt öppnande kan lösa det problemet, dock skapar det ju helt andra problem så det är ju inte på något sätt en perfekt lösning.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Esterox skrev:

Ja visst kan de köra dynamiskt öppnande, men det var inte riktigt det som diskuterades här utan det pratades om fullständigt öppnande vilket är vad jag vände mig mot. Jag tror också på att dynamiskt öppna stationer är vägen framåt för många av stationerna i nuläget för att tillgängliggöra så mycket kapacitet som möjligt utan att göra oss bilkunder arga för att vi får börja köa mer.

Om man skall se till dygnets alla timmar året om för att bestämma om det finns en brist eller inte så har vi inte brist på speciellt mycket här i världen, det som måste bestämma om kapaciteten är tillräcklig är om det finns ledig kapacitet när den behöver användas. Vi hade kunnat bygga ut och bara köra solceller med den logiken, skit i att vi inte har el när solen inte lyser för sett på helheten hade vi kunnat producera mer el än vi behöver. Men det är ju här dynamiskt öppnande kan lösa det problemet, dock skapar det ju helt andra problem så det är ju inte på något sätt en perfekt lösning.
Men att dynamiskt öppna och stänga är ju totalt orimligt.. Då kommer r man dit med 3% batteri och så stängde de för 3 minuter sedan. Ja då är de nog bättre de inte öppnar alls både för slutkund och för Tesla.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Men att dynamiskt öppna och stänga är ju totalt orimligt.. Då kommer r man dit med 3% batteri och så stängde de för 3 minuter sedan. Ja då är de nog bättre de inte öppnar alls både för slutkund och för Tesla.
Ja det är ju nackdelen, att man inte kan lita på att de finns där. Men om alla stationer i Sverige skulle öppna för andra än Teslaägare så kommer en av två saker ske, antingen så blir det mycket mer kö för Teslaägare eller så kommer stationerna öppna/stänga dynamiskt. Jag tror som sagt inte Tesla vill förstöra för alla Teslaägare men jag tror inte heller att stationerna kommer öppna dynamiskt så alltså är det enda alternativet som finns kvar att alla stationer i Sverige inte kommer öppna förens de byggt ut mycket, vilket är vad jag tror kommer ske.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
OfarligTesla skrev:
Esterox skrev:

Det blir garanterat inget öppnande där en station när som helst kan stängas för den som inte kör Tesla. Jag vet inte varifrån den teorin kommer? Det skulle skapa så in i helsike med badwill att det liknar ingenting. Hur skulle det rent praktiskt gå till? De flesta tittar garanterat inte i nån app innan de åker till laddaren. De skulle åka in på en SuC, ställa sig i kö och koppla in sig när det blev deras tur. Bara för att få meddelande om att laddningen inte startar... Folk skulle bli skitförbannade rent ut sagt. Det går inte att ändra förutsättningarna på det sättet.

Det som diskuterats är att öppna stationer som vanligen inte har så hög beläggning. Men sådana stationer kan periodvis ha väldigt hög beläggning trots det. T ex Mora. Så hur gör Tesla då?

Man har det körmönster man har av en anledning. Många vill ladda kring lunchtid eftersom det passar bra in tidsmässigt. Samma sak med fjälltrafiken. Är ju ingen slump att de flesta åker samma dag och ungefär samma tid. Har med stugbytardagar och dygnsrytm att göra. Visst kan du åka mitt i natten men då blir det ju en dryg första dag på plats om man inte fått sova ordentligt. Eller så åker man natten innan och har ingenstans att bo...

Jag kan tänka mig att anpassa mig litegrann men att helt ställa allt på ända och börja köra på nätterna tänker jag inte göra. Det är öht inte möjligt när man har barn heller så...
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Ja det är ju nackdelen, att man inte kan lita på att de finns där. Men om alla stationer i Sverige skulle öppna för andra än Teslaägare så kommer en av två saker ske, antingen så blir det mycket mer kö för Teslaägare eller så kommer stationerna öppna/stänga dynamiskt. Jag tror som sagt inte Tesla vill förstöra för alla Teslaägare men jag tror inte heller att stationerna kommer öppna dynamiskt så alltså är det enda alternativet som finns kvar att alla stationer i Sverige inte kommer öppna förens de byggt ut mycket, vilket är vad jag tror kommer ske.
Jag kan verkligen inte se några tecken på dynamisk öppna stänga.. Nej jag tror i bästa fall blir de utvalda suc som är öppna även om de med Nederländerna nu faktiskt mer pekar på att alla öppnar på sikt åtminstone.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Esterox

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
OfarligTesla skrev:
Esterox skrev:

Det blir garanterat inget öppnande där en station när som helst kan stängas för den som inte kör Tesla. Jag vet inte varifrån den teorin kommer? Det skulle skapa så in i helsike med badwill att det liknar ingenting. Hur skulle det rent praktiskt gå till? De flesta tittar garanterat inte i nån app innan de åker till laddaren. De skulle åka in på en SuC, ställa sig i kö och koppla in sig när det blev deras tur. Bara för att få meddelande om att laddningen inte startar... Folk skulle bli skitförbannade rent ut sagt. Det går inte att ändra förutsättningarna på det sättet.

Det som diskuterats är att öppna stationer som vanligen inte har så hög beläggning. Men sådana stationer kan periodvis ha väldigt hög beläggning trots det. T ex Mora. Så hur gör Tesla då?

Man har det körmönster man har av en anledning. Många vill ladda kring lunchtid eftersom det passar bra in tidsmässigt. Samma sak med fjälltrafiken. Är ju ingen slump att de flesta åker samma dag och ungefär samma tid. Har med stugbytardagar och dygnsrytm att göra. Visst kan du åka mitt i natten men då blir det ju en dryg första dag på plats om man inte fått sova ordentligt. Eller så åker man natten innan och har ingenstans att bo...

Jag kan tänka mig att anpassa mig litegrann men att helt ställa allt på ända och börja köra på nätterna tänker jag inte göra. Det är öht inte möjligt när man har barn heller så...
Du tänker alltså att Tesla skall ta hänsyn till stugbytardagar i Sverige ? Jag har nog totalt missbedömt Sveriges styrka i detta isåfall.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

Jag förstår mig inte på er som säger att man ska "dynamiskt stänga" en laddplats. Hur skulle det gå till?

Antingen är den öppen och förblir så, eller stängs den ner och förblir så. Hur ska man kunna stänga en station en timme?

Ex: Det kommer en icke-tesla till en SuC. Det finns en plats kvar så denne parkerar där. Just nu så var ju SuC stängd för icke-tesla, så denne kopplar i sladden och bilen säger laddfel. Hmm, ägaren går ur och kopplar ur och i sladden. Laddfel. Ägaren ringer då till tesla-supporten för att kolla, "jaha? stationen är stängd? Men jag har inte laddning för att ta mig till en Ionity. Kan du inte släppa in mig ändå?" Detta tar kanske 5-10 minuter innan icke-teslan flyttar sig.
Nu är det kö till SuC och det råkar vara en icke-tesla som plats 1 i kön, samma sak igen.

Hur ska man veta att stationen är stängd? Ska det stå en skylt vid vägen? Jag ser inte att man kan lösa en sån sak praktiskt. Man har väl inte ens någon lösning på hur man köar?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Jag kan verkligen inte se några tecken på dynamisk öppna stänga.. Nej jag tror i bästa fall blir de utvalda suc som är öppna även om de med Nederländerna nu faktiskt mer pekar på att alla öppnar på sikt åtminstone.

Eller så har de högre tillgänglighet rent allmänt i Nederländerna? Tänk på att det är ett litet land som du mer eller mindre kan korsa utan att ladda alls. Antagligen är det mest såna som inte kan ladda hemma och de som kör till/från andra länder som nyttjar SuC där. Dvs det är antagligen ganska jämn belastning på SuC. Inte alls som i Sverige där vi har stora trafikdagar med extrem belastning.

Nederländerna är inget transitland vad gäller trafik heller. Man åker ju inte genom Nederländerna så ofta... Man kan möjligen snedda förbi Eindhoven för att ta sig till Antwerpen, Gent och Brügge och kanske bort mot Eurotunnel. Men det är en kort sträcka genom Nederländerna isf. Dvs det kommer inte direkt några horder av norrmän förbi heller... :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Ja jag håller som sagt med dig, jag tror också Teslas ambition är att öppna alla stationer de har. Frågan är bara om de vill göra Teslaägare arga för att de får köa genom att öppna innan de bygger ut eller inte.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:

Du tänker alltså att Tesla skall ta hänsyn till stugbytardagar i Sverige ? Jag har nog totalt missbedömt Sveriges styrka i detta isåfall.

Varför skulle inte Tesla Sverige ta hänsyn till svenska förhållanden? Det är väl ingen orimlig tanke? Om de nu ska öppna de stationer där det finns kapacitet över... Är grundregeln att alla stationer ska öppnas så ska det nog mycket till dock.

Iofs tror jag inte mycket om Tesla heller. De skiter nog i kunderna till större delen. De behöver ju inte bry sig om nöjda kunder så länge de säljer allt de tillverkar.
Esterox

Inlägg av Esterox »

infelicitas skrev:
Jag förstår mig inte på er som säger att man ska "dynamiskt stänga" en laddplats. Hur skulle det gå till?

Antingen är den öppen och förblir så, eller stängs den ner och förblir så. Hur ska man kunna stänga en station en timme?

Ex: Det kommer en icke-tesla till en SuC. Det finns en plats kvar så denne parkerar där. Just nu så var ju SuC stängd för icke-tesla, så denne kopplar i sladden och bilen säger laddfel. Hmm, ägaren går ur och kopplar ur och i sladden. Laddfel. Ägaren ringer då till tesla-supporten för att kolla, "jaha? stationen är stängd? Men jag har inte laddning för att ta mig till en Ionity. Kan du inte släppa in mig ändå?" Detta tar kanske 5-10 minuter innan icke-teslan flyttar sig.
Nu är det kö till SuC och det råkar vara en icke-tesla som plats 1 i kön, samma sak igen.

Hur ska man veta att stationen är stängd? Ska det stå en skylt vid vägen? Jag ser inte att man kan lösa en sån sak praktiskt. Man har väl inte ens någon lösning på hur man köar?
Du vet alltså inte ens hur en icke-tesla laddar. Jo den måste ange laddaren i appen, inge konstigt att få upp information att enbart tesla är välkomna att ladda pga kapacitet. Den kan ge en bedömd tid tills Icke-teslor släpps på. Inge konstigt alls, fungerar ju på flertalet andra platser i världen dock i andra former.
Krogen är ju ett bra exempel.

Men vi får väll se vad som händer. Ni kan ju twittra och fråga vet jag.
Esterox

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:

Varför skulle inte Tesla Sverige ta hänsyn till svenska förhållanden? Det är väl ingen orimlig tanke? Om de nu ska öppna de stationer där det finns kapacitet över... Är grundregeln att alla stationer ska öppnas så ska det nog mycket till dock.

Iofs tror jag inte mycket om Tesla heller. De skiter nog i kunderna till större delen. De behöver ju inte bry sig om nöjda kunder så länge de säljer allt de tillverkar.
Med tanke på att Tesla är amerikanskt och även börsnoterat ser jag det som väldigt orimligt att det tar hänsyn till svenska förhållanden. Sker ju inte i andra svenska bolag som ägs utav amerikaner. Inte som jag jobbat för iallafall. Men jag kanske är färgad över att Sverige inte är så stort för exempelvis resterande bilbransch. Vi köper ju väldigt lite bilar kontra med vad som krävs för att få sälja bilar här.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
infelicitas skrev:

Du vet alltså inte ens hur en icke-tesla laddar. Jo den måste ange laddaren i appen, inge konstigt att få upp information att enbart tesla är välkomna att ladda pga kapacitet. Den kan ge en bedömd tid tills Icke-teslor släpps på. Inge konstigt alls, fungerar ju på flertalet andra platser i världen dock i andra former.

Det är ju ingenting att ens diskutera eftersom om det hade varit något som Tesla funderat på så hade vi hört om försök i Nederländerna med detta. Men det har vi alltså inte. Så vad tyder på att det blir så? Förutom någon missuppfattning?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
MWall skrev:
Esterox skrev:

Med tanke på att Tesla är amerikanskt och även börsnoterat ser jag det som väldigt orimligt att det tar hänsyn till svenska förhållanden. Sker ju inte i andra svenska bolag som ägs utav amerikaner. Inte som jag jobbat för iallafall. Men jag kanske är färgad över att Sverige inte är så stort för exempelvis resterande bilbransch. Vi köper ju väldigt lite bilar kontra med vad som krävs för att få sälja bilar här.

Tesla har väl en svensk organisation också? Som rimligen jobbar för att Tesla ska lyckas bra i just Sverige. Att det sitter nån hög amerikansk chef och tar hänsyn till beläggningen i Mora tror jag inte på men väl de som planerar för SuC-situationen i Sverige. Är väl inte direkt nån amerikan som sitter och bestämmer var i Sverige som SuC ska placeras heller...
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Esterox skrev:
MWall skrev:
Esterox skrev:

Med tanke på att dom anpassar priser, ja tom erbjuder gratis laddning, vid vissa tider för att få ett bättre flöde i samband med tex lov osv så vill jag nog påstå att dom tar hänsyn till "typ" stugbytardagar i Sverige.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

De struntar nog i orsakerna men har ju massiv tillgång på data om hur laddarna används och kan anpassa sig efter det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Esterox skrev:
infelicitas skrev:

Med den lösningen finns ju möjligheten att dedikera 10% (för att säga något) av laddarna för andra än tesla. Dvs det finns "alltid" någon eller några laddare för andra märken.

Hur bestämmer appen för andra bilar vilken laddpunkt de ska ha? Hur ser en teslaförare att en laddare är "bokad" av någon annan?
För det skulle ju i praktiken innebära två köer, en för tesla med högre genomströmning och en för andra, när en icke-tesla lämnar, hur vet man viken plats som är bokad av annan bil? Eller ja, helt generellt med upplägget.

Kanske bokning av plats vore fördelaktigt även med tesla, kösystemet känns inte helt uppenbart och det är svårt att veta vem som står på tur...

Det skulle å andra sidan göra det svårt att släppa mellan barnfamiljen med tre skrikande barn som behöver 5 minuter laddning för att komma hem...
Matte

Inlägg av Matte »

Finns det någon omröstning för om folk kommer att byta från Tesla om detta händer? Jag (som är beroende av laddnätverket) ser det som guldläge att testa annat :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Matte skrev:
Finns det någon omröstning för om folk kommer att byta från Tesla om detta händer? Jag (som är beroende av laddnätverket) ser det som guldläge att testa annat :)
Har funderat en del på det där, men jag tror Teslan kan stå på egna ben i konkurrensen.
Nu blir det lite mer som förr- man väljer bil utifrån plånbok och känsla. Än har det inte kommit någon ”felfri” konkurrent som övertygat mig. Jag trivs ju bra med en stor bil i aluminium, med funktionsuppgradering OTA som fungerar och en påtaglig driftsäkerhet (korsar fingrarna)…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Matte skrev:
Om man har behov av att snabbladda mycket så är det fortfarande smidigast med Tesla.
Låt säga att du kör Audi och prenumererar på Ionity och betalar en månadspeng.
Ska man dessutom betala en månadspeng till Tesla? Och kanske rent av till OKQ8?
För att helgardera laddalternativ?

Och utgår ifrån att Tesla reserverar kanske 10% av stolparna till Tesla folket.
Så vid storhelger så kan man ändå inte ladda hos Tesla, eller är sist i kön.

Att som Teslaägare bara behöver stoppa i sladden, och slippa appen, är värt mycket.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
Matte skrev:
Har funderat en del på det där, men jag tror Teslan kan stå på egna ben i konkurrensen.
Nu blir det lite mer som förr- man väljer bil utifrån plånbok och känsla. Än har det inte kommit någon ”felfri” konkurrent som övertygat mig. Jag trivs ju bra med en stor bil i aluminium, med funktionsuppgradering OTA som fungerar och en påtaglig driftsäkerhet (korsar fingrarna)…
Rent allmänt så tycker jag Tesla har andra fördelar än SuC. Det jag kommer på här och nu är främst:

- Tillgång på bilar. Ska man t ex köpa i4 hos BMW får man numera vänta till Q1 2023 på leverans. Har sett flera som dragit tillbaka sina beställningar och köpt Tesla istället (3 och Y).
- Låg vikt (för att vara elbil). Teslas bilar är oftast flera hundra kg lättare än sina närmaste konkurrenter. Det, tillsammans med lågt luftmotstånd, ger en lägre förbrukning.
- Gasrespons och prestanda. Konkurrenterna försöker ofta efterlikna dieselbilar och programmerar in en liten fördröjning eller vridmomentsbegränsning från låg hastighet. Det gör inte Tesla så deras bilar känns lite piggare (här hjälper den låga vikten till också).
- Infotainment, OTA, app... Allt sånt fungerar jättebra hos Tesla. Kan vara si och så hos konkurrenterna.

Tyvärr har Tesla även betydande nackdelar. Vilka det är har jag rabblat tiotals ggr genom åren men lite kort så är det strålkastare, ljudkomfort, "byggkvalitet", regnsensor, AC:n, brist på roliga tillval. Det är något ganska basic över en Tesla. Den håller precis acceptabel nivå för mig (nåja, vissa saker är under acceptabel nivå men det får duga ändå) men erbjuder inget extra heller. Dock är jag faktiskt ganska nöjd med plastklädseln numera. Gillar den vita inredningen och materialet är mjukt och skönt, är svalt när det är varmt osv. Det man även ska tänka på är att de flesta skinninredningar är "lackade" så man sitter ändå på ett plast/färg-lager. Ska man ha skinn som andas och är "obehandlat" så blir det väldigt känsligt. Och dyrt. Det tillvalet brukar kosta flis. Om det ens erbjuds.

Jag byter inte så länge min Model S inte krånglar alltför mycket. Är mycket glad att Grufman dykt upp som alternativ på verkstadssidan. De är inte särskilt billiga men verkar veta vad de håller på med och bryr sig om kunden. Det gör inte SC i Bredden alla gånger. Jag hoppas i förlängningen att det dyker upp nåt liknande till Grufman här i Uppsala också. Är inte jättelångt till Järfälla men det är ju ett extra steg att ta sig dit. Tack och lov har de gratis lånebilar så det blir ändå smidigt.

Jag har funderat en del också och jag har kommit fram till att jag inte kommer byta om det inte händer något alldeles extra vad gäller utvecklingen av nya modeller. Alltså att man kan ladda på 5-10 minuter och/eller får >70 mils verklig räckvidd. Idag finns det liksom ingen anledning att byta. Laddning på 30 eller 45 minuter är skit samma i min värld. Särskilt om den extra kvarten ursäktas av att jag får ladda gratis. ;)
Skriv svar