Gustafsson skrev:Matte skrev:Finns det någon omröstning för om folk kommer att byta från Tesla om detta händer? Jag (som är beroende av laddnätverket) ser det som guldläge att testa annat

Har funderat en del på det där, men jag tror Teslan kan stå på egna ben i konkurrensen.
Nu blir det lite mer som förr- man väljer bil utifrån plånbok och känsla. Än har det inte kommit någon ”felfri” konkurrent som övertygat mig. Jag trivs ju bra med en stor bil i aluminium, med funktionsuppgradering OTA som fungerar och en påtaglig driftsäkerhet (korsar fingrarna)…
Rent allmänt så tycker jag Tesla har andra fördelar än SuC. Det jag kommer på här och nu är främst:
- Tillgång på bilar. Ska man t ex köpa i4 hos BMW får man numera vänta till Q1 2023 på leverans. Har sett flera som dragit tillbaka sina beställningar och köpt Tesla istället (3 och Y).
- Låg vikt (för att vara elbil). Teslas bilar är oftast flera hundra kg lättare än sina närmaste konkurrenter. Det, tillsammans med lågt luftmotstånd, ger en lägre förbrukning.
- Gasrespons och prestanda. Konkurrenterna försöker ofta efterlikna dieselbilar och programmerar in en liten fördröjning eller vridmomentsbegränsning från låg hastighet. Det gör inte Tesla så deras bilar känns lite piggare (här hjälper den låga vikten till också).
- Infotainment, OTA, app... Allt sånt fungerar jättebra hos Tesla. Kan vara si och så hos konkurrenterna.
Tyvärr har Tesla även betydande nackdelar. Vilka det är har jag rabblat tiotals ggr genom åren men lite kort så är det strålkastare, ljudkomfort, "byggkvalitet", regnsensor, AC:n, brist på roliga tillval. Det är något ganska basic över en Tesla. Den håller precis acceptabel nivå för mig (nåja, vissa saker är under acceptabel nivå men det får duga ändå) men erbjuder inget extra heller. Dock är jag faktiskt ganska nöjd med plastklädseln numera. Gillar den vita inredningen och materialet är mjukt och skönt, är svalt när det är varmt osv. Det man även ska tänka på är att de flesta skinninredningar är "lackade" så man sitter ändå på ett plast/färg-lager. Ska man ha skinn som andas och är "obehandlat" så blir det väldigt känsligt. Och dyrt. Det tillvalet brukar kosta flis. Om det ens erbjuds.
Jag byter inte så länge min Model S inte krånglar alltför mycket. Är mycket glad att Grufman dykt upp som alternativ på verkstadssidan. De är inte särskilt billiga men verkar veta vad de håller på med och bryr sig om kunden. Det gör inte SC i Bredden alla gånger. Jag hoppas i förlängningen att det dyker upp nåt liknande till Grufman här i Uppsala också. Är inte jättelångt till Järfälla men det är ju ett extra steg att ta sig dit. Tack och lov har de gratis lånebilar så det blir ändå smidigt.
Jag har funderat en del också och jag har kommit fram till att jag inte kommer byta om det inte händer något alldeles extra vad gäller utvecklingen av nya modeller. Alltså att man kan ladda på 5-10 minuter och/eller får >70 mils verklig räckvidd. Idag finns det liksom ingen anledning att byta. Laddning på 30 eller 45 minuter är skit samma i min värld. Särskilt om den extra kvarten ursäktas av att jag får ladda gratis.