Vänta en vecka till kanske det finns något hemligt laddnings strålning på landet hos dig
Men förmodligen hoppar den direkt 1% ner igen när du sätter på bilen.
Eller så är det ingen Hyundai utan en Toyota under skalet. För de är ju självladdande som vi alla vet.
Ja det förstås eller fick du ändå en solcell någonstans på bilen som present för att det verkade krångla så mycket
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Vänta en vecka till kanske det finns något hemligt laddnings strålning på landet hos dig
Men förmodligen hoppar den direkt 1% ner igen när du sätter på bilen.
Eller så är det ingen Hyundai utan en Toyota under skalet. För de är ju självladdande som vi alla vet.
Ja det förstås eller fick du ändå en solcell någonstans på bilen som present för att det verkade krångla så mycket
Hade också den tanken. Måste vara en specialvariant som fungerar även i mörker. Bilen står ju i garaget. Troligen har jag en radon-källa under bilen. Eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Apropå Auto. Klimatanläggning har ju tre nivåer för Auto. Jag har aldrig sett nåt sånt, det brukar ju annars vara på eller av. Är det nån som har kunnat klura ut vad skillnaden mellan dessa tre nivåer är?
Jag kör naturligtvis med mellan-läget, det är ju så man gör i Sverige med allt. Men jag tycker inte att de andra två lägen beter sig annorlunda.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Apropå Auto. Klimatanläggning har ju tre nivåer för Auto. Jag har aldrig sett nåt sånt, det brukar ju annars vara på eller av. Är det nån som har kunnat klura ut vad skillnaden mellan dessa tre nivåer är?
Har tolkat det som fläkthastighet. Iaf upplevt det så.
Apropå Auto. Klimatanläggning har ju tre nivåer för Auto. Jag har aldrig sett nåt sånt, det brukar ju annars vara på eller av. Är det nån som har kunnat klura ut vad skillnaden mellan dessa tre nivåer är?
Har tolkat det som fläkthastighet. Iaf upplevt det så.
Jag tycker inte det blir någon skillnad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Apropå Auto. Klimatanläggning har ju tre nivåer för Auto. Jag har aldrig sett nåt sånt, det brukar ju annars vara på eller av. Är det nån som har kunnat klura ut vad skillnaden mellan dessa tre nivåer är?
Jag kör naturligtvis med mellan-läget, det är ju så man gör i Sverige med allt. Men jag tycker inte att de andra två lägen beter sig annorlunda.
Det är hur fort bilen ska försöka nå temperaturen du ställt in. Vill du att det ska gå snabbare så välj nivå 3. Jag kör på nivå 1 och gissar att jag kommer köra nivå 2 på sommaren. Det var så i min BMW också. Har för mig det är så på alla VAG nu också. Tycker det är riktigt bra!
Någon som vet om man kan stänga av välkomstskärmen som tvingar en att bekräfta att man ska köra säkert etc vid varje start?
Går ej. Den försvinner dock automatiskt efter en stund så du måste inte trycka bort den själv. Känns som den är där endast för att dölja att systemet laddar i bakgrunden…
Någon som vet om man kan stänga av välkomstskärmen som tvingar en att bekräfta att man ska köra säkert etc vid varje start?
Jag vet inte (och har inte letat i manualen) och förmodar att det är samma som i Nissan Leaf att det inte går. Däremot kan man negligera den och då försvinner det.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Någon som vet om man kan stänga av välkomstskärmen som tvingar en att bekräfta att man ska köra säkert etc vid varje start?
Jag vet inte (och har inte letat i manualen) och förmodar att det är samma som i Nissan Leaf att det inte går. Däremot kan man negligera den och då försvinner det.
Det finns ju manual men det går snabbare att förlita sig på att någon letar upp det
Det där har jag sett. Men är det bara det alltså? En begränsing av fläktvarvtalet? Jag trodde att det var något mer avancerat. Det förklarar såklart varför jag inte tyckte att det var någon skillnad. Om fläkten går långsammare än respektive max-värde så händer förmodligen ingenting när man ändrar läget.
(Tycker f ö att manualen är bland de sämsta jag sett. Känns automatöversatt. Oftast begriper jag inte vad de menar.)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ner jag läste idag (gör att leta upp om fläkten) fanns även info om hybrid ????!??!
Klipp och klistrat och dåliga översättningar till svenska. Föredrar ofta engelska av den anledningen.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Det finns ju manual men det går snabbare att förlita sig på att någon letar upp det
Det där har jag sett. Men är det bara det alltså? En begränsing av fläktvarvtalet? Jag trodde att det var något mer avancerat. Det förklarar såklart varför jag inte tyckte att det var någon skillnad. Om fläkten går långsammare än respektive max-värde så händer förmodligen ingenting när man ändrar läget.
(Tycker f ö att manualen är bland de sämsta jag sett. Känns automatöversatt. Oftast begriper jag inte vad de menar.)
Det är ju dessutom inte lika roligt att bara läsa manualer, man vill ju roa sig lite på forumet också ju
Ner jag läste idag (gör att leta upp om fläkten) fanns även info om hybrid ????!??!
Klipp och klistrat och dåliga översättningar till svenska. Föredrar ofta engelska av den anledningen.
Btw… någon som förstått hur ”registret” längst bak är utarbetat? Eller kanske oarbetat. Historiskt sämst instruktion någonsin. Boken är i m o helt obrukbar. Jag sitter ibland och läser samma stycke (när jag väl hittat det -tror jag) och fattar precis lika mycket innan som efter. Min engelska är inte heller av den kvavlisorten att läsningen blir mer givande.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Ner jag läste idag (gör att leta upp om fläkten) fanns även info om hybrid ????!??!
Klipp och klistrat och dåliga översättningar till svenska. Föredrar ofta engelska av den anledningen.
Btw… någon som förstått hur ”registret” längst bak är utarbetat? Eller kanske oarbetat. Historiskt sämst instruktion någonsin. Boken är i m o helt obrukbar. Jag sitter ibland och läser samma stycke (när jag väl hittat det -tror jag) och fattar precis lika mycket innan som efter. Min engelska är inte heller av den kvavlisorten att läsningen blir mer givande.
Ja, registret är bra eller hur? Jag är fortfarande inte helt säker på om de har klistrat in sidorna i boken i fel ordning eller om det finns någon djupare logik i denna till synes helt slumpmässiga sammanställning. Första registret någonsin som inte är i bokstavsordning, åtminstone inte konsekvent.
Oftast är det översättningarna som gör att man inte fattar. Kapitlet "Fordon till laddning" tycker jag är ett riktigt bra exempel på idiotiska översättningar. Liksom, hääää? (Det som menas är V2L, vehicle-to-load, för alla som mot förmodan inte förstår)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ner jag läste idag (gör att leta upp om fläkten) fanns även info om hybrid ????!??!
Klipp och klistrat och dåliga översättningar till svenska. Föredrar ofta engelska av den anledningen.
Btw… någon som förstått hur ”registret” längst bak är utarbetat? Eller kanske oarbetat. Historiskt sämst instruktion någonsin. Boken är i m o helt obrukbar. Jag sitter ibland och läser samma stycke (när jag väl hittat det -tror jag) och fattar precis lika mycket innan som efter. Min engelska är inte heller av den kvavlisorten att läsningen blir mer givande.
Ja, registret är bra eller hur? Jag är fortfarande inte helt säker på om de har klistrat in sidorna i boken i fel ordning eller om det finns någon djupare logik i denna till synes helt slumpmässiga sammanställning. Första registret någonsin som inte är i bokstavsordning, åtminstone inte konsekvent.
Oftast är det översättningarna som gör att man inte fattar. Kapitlet "Fordon till laddning" tycker jag är ett riktigt bra exempel på idiotiska översättningar. Liksom, hääää? (Det som menas är V2L, vehicle-to-load, för alla som mot förmodan inte förstår)
Håller helt med er. Boken är faktiskt fruktansvärd.
Då är jag ändå en person som normalt uppskattar denna typ av läsning. Som exempel läste jag instruktionsboken från början till slut när jag var 13 och morsan skaffat sin första nya bil någonsin.
just i5 har jag hela bilen på engelska för då funkar de flesta röstkommandon. Det funkar inte på svenska.
+1
Ah, det är kanske därför.
Finns det annars en lista över alla tillgängliga röstkommandon? Jag har hittills inte lyckats att få röstkommandon att fungera överhuvudtaget. Oavsett vad jag säger. Det står ju till och med i den fantastiska manualen att man kan öppna laddluckan med röstkommando. Men det står inte vad man ska säga. Och vad man än säger så fattar inte bilen.
Det är väl som med det mesta, jag använder inte röstkommandon ändå. Tycker det är en gimmick. Det känns bara fel att prata med en datorburk som ändå inte fattar vad jag säger. Det går alltid snabbare att göra det man tänker göra för hand istället.
Men det hade ju varit roligt att testa åtminstone. Nånting borde den väl kunna förstå tycker man.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
just i5 har jag hela bilen på engelska för då funkar de flesta röstkommandon. Det funkar inte på svenska.
+1
Ah, det är kanske därför.
Finns det annars en lista över alla tillgängliga röstkommandon? Jag har hittills inte lyckats att få röstkommandon att fungera överhuvudtaget. Oavsett vad jag säger. Det står ju till och med i den fantastiska manualen att man kan öppna laddluckan med röstkommando. Men det står inte vad man ska säga. Och vad man än säger så fattar inte bilen.
Det är väl som med det mesta, jag använder inte röstkommandon ändå. Tycker det är en gimmick. Det känns bara fel att prata med en datorburk som ändå inte fattar vad jag säger. Det går alltid snabbare att göra det man tänker göra för hand istället.
Men det hade ju varit roligt att testa åtminstone. Nånting borde den väl kunna förstå tycker man.
de jag använder är väl mest:
"call xxx"
"navigate to xxx!
"turn on/off heated steering wheel"
"turn on/off heated seat"
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14