Sida 9 av 40
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 13:26
av LarsL
Zalman3 skrev:
Menar du att ALLA nya bilar ska beläggas med en laddskatt på 10.000kr för att bygga laddinfrastruktur?
Det var ju Tibors idé
https://teslaclubsweden.se/snsln-3/
Jag avskyr att det ska införas fler skatter så ser helst att det inte blir så.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 13:29
av MWall
heldiggrisen skrev:MWall skrev:heldiggrisen skrev:LarsL skrev:Så antingen ska Tesla öppna upp eller så ska vi förstatliga laddningen?
15kr/kWh vore ju katastrof! Tänk dig scenariot att jag ska tala med en arbetskamrat som funderar på elbil och jag talar om att det kostar dubbelt så mycket med snabbladdning än med diesel. Direkt kommer hem säga men då köper jag en fracking hybrid istället.
Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.
Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.
Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.
Jag tror vi börjar komma till pudelns kärna vad gäller problemet med elbilar. Det finns ingen ekonomi i laddnätverk.
Lösningen är såklart att de andra biltillverkarna går Teslas väg och bygger laddare för att folk ska köpa deras elbilar. Sen får man i bästa fall gå plus minus noll på laddningen när nätverket väl är uppbyggt.
Hur man gör? Jo, genom straffavgifter och förbud. Biltillverkarna kommer i ren desperation först att dumpa priserna men sen efter ett tag kommer de kanske på att folk blir mer villiga att köpa en elbil om den går att ladda på ett ekonomiskt sätt på långresan också. Det blir en service som de blir tvungna att erbjuda helt enkelt.
Jag vill dra det ett snäpp längre, det finns inte ekonomi i ett laddnätverk som är dimensionerat för peak.
Jag tror jag kan tjäna pengar på att sätta upp 2 stolpar i Ödeshög tex.
Men att bygga 15 på Ollebo? Knappast.
Om man ska dimensionera för peak, så får man antingen hota eller öka stödet, men vem ska man hota?
Det är ju redan nu höga straffavgifter som biltillverkarna måste betala om de säljer bilar med för höga koldioxidutsläpp. Att låta marknadskrafterna bygga laddare kommer inte hantera spikarna i behovet. Därför måste biltillverkarna skjuta till pengar (till Ionity t ex) för att bygga "olönsamma" laddare också. Annars kommer ingen vilja köpa deras elbilar och de åker på de där straffavgifterna...
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 13:31
av MWall
LarsL skrev:Zalman3 skrev:
Menar du att ALLA nya bilar ska beläggas med en laddskatt på 10.000kr för att bygga laddinfrastruktur?
Det var ju Tibors idé
https://teslaclubsweden.se/snsln-3/
Jag avskyr att det ska införas fler skatter så ser helst att det inte blir så.
Av de där 70 tusen som staten delar ut kan väl 10 tusen öronmärkas? Dvs kräva av tillverkaren som säljer bilen i Sverige att 10 tusen per bil ska satsas på infrastruktur. Det är ju ytterst våra skattepengar ändå. Alternativt sänka bonusen till 60 tusen och bygga laddare via statliga Vattenfall t ex.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 13:35
av Erik Viking
MWall skrev:LarsL skrev:Zalman3 skrev:
Menar du att ALLA nya bilar ska beläggas med en laddskatt på 10.000kr för att bygga laddinfrastruktur?
Det var ju Tibors idé
https://teslaclubsweden.se/snsln-3/
Jag avskyr att det ska införas fler skatter så ser helst att det inte blir så.
Av de där 70 tusen som staten delar ut kan väl 10 tusen öronmärkas? Dvs kräva av tillverkaren som säljer bilen i Sverige att 10 tusen per bil ska satsas på infrastruktur. Det är ju ytterst våra skattepengar ändå. Alternativt sänka bonusen till 60 tusen och bygga laddare via statliga Vattenfall t ex.
Vi kommer garanterat att få skatta en massa när våra politiker inser att
skatterna på bensin och diesel håller på att ta slut.
Gissar på både fordonsskatt och kilometer"avgift".
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 13:37
av LarsL
heldiggrisen skrev:
Snackar inte om finansieringen, jag snackar om att få ner köerna. Med 15kr kWh så förändrar folk sitt beteende, antingen med att köra andra tider på dygnet, inte als, eller ladda kortare. Alla 3 kommer få ner köerna.
Teslas SuC finns redan på plats, så det är bättre ekonomi att ta 15kr(eller även självkostnadspris +1kr) per kWh än att stolpen står oanvänd.
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 13:38
av LarsL
Erik Viking skrev:
Vi kommer garanterat att få skatta en massa när våra politiker inser att
skatterna på bensin och diesel håller på att ta slut.
Gissar på både fordonsskatt och kilometer"avgift".
Det där har diskuterats 1000 gånger redan och det finns inget faktiskt behov av det. Besparingarna kommer väl kompensera för bortfallet.
Eller ska vi beskatta de som inte röker för att vi förlorar skatt på cigaretter?
MEN LÅT OSS HÅLLA OSS TILL ÄMNET!!!
Finns massor av trådar om man vill diskutera vägskatter.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 13:44
av Erik Viking
Vi kan lita på att våra politiker kommer att vilja ha kvar bilisterna som
kassakor, var skall dom annars hämta alla miljader som bilisterna fyller på i kassan?
Dom är duktiga på att hitta på nya namn på skatterna,
man döper om skatter till avgifter mm.
tex. miljöskatter som blev trängselavgift.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 13:56
av Credde
LarsL skrev:
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Det är väl redan sånt på en del av Tesla's laddstationer där det är varierade priser på olika tider av dygnet - dock inte med samma storlek i skillnad. Men håller med det måste vara ett mer stabilt system.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 14:17
av heldiggrisen
LarsL skrev:heldiggrisen skrev:
Snackar inte om finansieringen, jag snackar om att få ner köerna. Med 15kr kWh så förändrar folk sitt beteende, antingen med att köra andra tider på dygnet, inte als, eller ladda kortare. Alla 3 kommer få ner köerna.
Teslas SuC finns redan på plats, så det är bättre ekonomi att ta 15kr(eller även självkostnadspris +1kr) per kWh än att stolpen står oanvänd.
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Ja. Men kanske Inte 20x skillnad i pris, men minst 3x skillnad måste nog till. Finns jo redan nu. Båda inom SuC-systemet och annars. Jag kan redan u dag anpassa min körning till att betala mellan 0 och 9 kr per kWh, och jag använder båda, beroende hur mycket tid jag har att spendera.
Nu är jag på Ullared, här kostar laddningen 2,40, och jag undviker helt snabbladdning på resan.
Vad annars ska man använda sig av för att undvika kö annat än differentierade prisar? Kommersiella oberoende aktörer med 10-tals punkter är en utopi i dagsläget.
Vad är din lösning på problemet?
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 15:12
av renes
Jag tror vi missar någonting i den här historien. Det är ju sannolikt så att det är svårt att bli rik på ren laddning, dvs distribution av el till bilar. Men Tesla verkar intresserade i Virtual Power Plants, VPP. Man kanske ser möjligheten att utrusta laddstationer med batterilagring och länka in dessa lager till elmarknaden. Fördelen de har är ju att de har vitt spridda laddstationer, dvs tomter och utrymmen, samt bra anslutningar till elnätet från de platserna, vilket gör att deras VPP blir unikt väl distribuerad.
Det är ju bara en gissning, men jag har känslan att Tesla inte kommer att konkurrera med andra providers av laddning på samma villkor, utan kommer att använda sig av en eller flera synergier som bara Tesla kan och den mest sannolika tror jag är batterilagring och VPP.
Har man effektiva batterilager kommer ju marginalkostnaden för ytterligare laddpunkter på befintliga stationer kunna pressas ner, eftersom elnätsanslutningen inte behöver ökas på i proportion.
Chansen att få olika statsbidrag eller väl bemötande av myndigheter kan nog också förbättras om man visar sig kunna hjälpa till med att stötta och stabilisera elnätet samtidigt.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 16:13
av LarsL
Credde skrev:LarsL skrev:
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Det är väl redan sånt på en del av Tesla's laddstationer där det är varierade priser på olika tider av dygnet - dock inte med samma storlek i skillnad. Men håller med det måste vara ett mer stabilt system.
Ja, redan det var dåligt. Elon sa vid presentationen av Semi att man ska ha eldrivet för att priset på el är förutsägbart. Men redan nu har Tesla 100% fluktuationer på elpriset, oerhört mycket mer än vad oljepriset ändras åtminstone på kort sikt (några år).
Det blir ju helt hopplöst om jag ska transportera något mellan Stockholm och Göteborg och elen ena dagen kostar 1kr/kWh för att nästa dag kosta 15kr/kWh (okej inte 20ggr).
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 16:44
av TomParkering
LarsL skrev:Credde skrev:LarsL skrev:
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Det är väl redan sånt på en del av Tesla's laddstationer där det är varierade priser på olika tider av dygnet - dock inte med samma storlek i skillnad. Men håller med det måste vara ett mer stabilt system.
Ja, redan det var dåligt. Elon sa vid presentationen av Semi att man ska ha eldrivet för att priset på el är förutsägbart. Men redan nu har Tesla 100% fluktuationer på elpriset, oerhört mycket mer än vad oljepriset ändras åtminstone på kort sikt (några år).
Det blir ju helt hopplöst om jag ska transportera något mellan Stockholm och Göteborg och elen ena dagen kostar 1kr/kWh för att nästa dag kosta 15kr/kWh (okej inte 20ggr).
Har inte Tesla ett fast pris och sen har dom ibland rabatter på det? Då vet du ju vad resan kostar. Om du sedan har tur någon gång och du råkar resa på en tid när dom av något skäl har rabatterat pris så är det väl bara bra.
Jag har i alla fall aldrig hört talas om att Tesla skulle höjt priset tillfälligt. Av något skäl.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 16:49
av Remuz
1.90kr/kWh betalade jag i Ödeshög första gången jag betalade där, sedan blev det 2.56kr nu senast var det 3.70kr och en gång när jag inte laddade för barnen behövde kissa redan i Linköping så kostade det 4.40kr i Ödeshög men bara 3.80kr i linköping som dessutom var snabbare.
Rörliga priser som Uber har är finfint, men jag måste ju få veta det innan. Bestäms det momentant så är det lite trist att stå med 3% I Ödeshög och laddningen kostar 20kr/kWh
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 16:51
av mikebike
TomParkering skrev:LarsL skrev:Credde skrev:LarsL skrev:
Så ibland ska min resa kosta 100kr och ibland 2000kr? Låter ju som ett stabilt system. Då skulle nog även jag överväga att välj ett annat transportmedel. Dieseln vet jag ju vad den kostar innan jag börjar resan. Kan inte tänka mig en situation där jag ber familjen att gå upp tidigare för att laddningen är så dyr senare… den familjen har jag nog inte kvar så länge. ALLTSÅ sämsta idén på länge!
Det är väl redan sånt på en del av Tesla's laddstationer där det är varierade priser på olika tider av dygnet - dock inte med samma storlek i skillnad. Men håller med det måste vara ett mer stabilt system.
Ja, redan det var dåligt. Elon sa vid presentationen av Semi att man ska ha eldrivet för att priset på el är förutsägbart. Men redan nu har Tesla 100% fluktuationer på elpriset, oerhört mycket mer än vad oljepriset ändras åtminstone på kort sikt (några år).
Det blir ju helt hopplöst om jag ska transportera något mellan Stockholm och Göteborg och elen ena dagen kostar 1kr/kWh för att nästa dag kosta 15kr/kWh (okej inte 20ggr).
Har inte Tesla ett fast pris och sen har dom ibland rabatter på det? Då vet du ju vad resan kostar. Om du sedan har tur någon gång och du råkar resa på en tid när dom av något skäl har rabatterat pris så är det väl bara bra.
Jag har i alla fall aldrig hört talas om att Tesla skulle höjt priset tillfälligt. Av något skäl.
Då har du nog missat något. Tesla har flera gånger höjt priset i samband med resehelger.
Dessutom varierar priserna rejält mellan olika platser. Falkenberg och Varberg t.ex.
Inte heller går det att se innan, när man planerar resan, hur mycket det kostar på olika laddare.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 17:15
av Elmil
mikebike skrev:TomParkering skrev:
Har inte Tesla ett fast pris och sen har dom ibland rabatter på det? Då vet du ju vad resan kostar. Om du sedan har tur någon gång och du råkar resa på en tid när dom av något skäl har rabatterat pris så är det väl bara bra.
Jag har i alla fall aldrig hört talas om att Tesla skulle höjt priset tillfälligt. Av något skäl.
Då har du nog missat något. Tesla har flera gånger höjt priset i samband med resehelger.
Dessutom varierar priserna rejält mellan olika platser. Falkenberg och Varberg t.ex.
Inte heller går det att se innan, när man planerar resan, hur mycket det kostar på olika laddare.
Man ser väl priset om man kollar resp. station i bilens karta? Om det sedan ändras innan man kommer dit är väl en risk oavsett..
Just nu verkar Varberg vara överlägset billigast med 2.30 och de dyraste 4.40

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 18:20
av martinot
Credde skrev:Man ska väl inte glömma att alla som har köpt en Tesla sen fri supercharging blev tagit bort är med till att finansiera förbrukningen för alla dom (t.ex. jag) som har fri supercharging. Nu har jag inga siffror på hur många bilar som är kvar med fri supercharging och hur mycket det har laddats gratis totalt, men nån krona är det väl kanske för varje såld ny Tesla.
Elkostnaden är den lilla delen av driften och kostnaderna (och ger därför inte heller några stora intäkter). De stora kostnaderna är kapitalinvesteringen i SuC-platserna och laddpunkterna.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 18:21
av martinot
heldiggrisen skrev:
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Tesla?
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 18:24
av heldiggrisen
martinot skrev:heldiggrisen skrev:
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Tesla?
Oberoende?
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 18:28
av martinot
heldiggrisen skrev:martinot skrev:heldiggrisen skrev:
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Tesla?
Oberoende?
Läste det som
"oberoende av staten".
Men menar du
"oberoende av en biltillverkare", så håller jag med helt. (Var lite oklart för mig vad som avsågs med oberoende, men antog du menad oberoende av staten/bidrag/skatter).
Finns ingen ekonomi i det, som du riktigt påpekar.
Precis som det inte finns någon ekonomi för Tesla att öppna upp SuC helt öppet för alla andra elbilar.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 18:33
av Fredrik j
Om man vill styra belastningen på stationerna genom att justera priset behöver det ju vara förutsägbart. Trängseln minskar ju inte för att den som vill ladda upptäcker att det är dyrare när man ska koppla in sladden.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 18:39
av martinot
Fredrik j skrev:Om man vill styra belastningen på stationerna genom att justera priset behöver det ju vara förutsägbart. Trängseln minskar ju inte för att den som vill ladda upptäcker att det är dyrare när man ska koppla in sladden.
Exakt. Tror inte heller på det. Skapar allt för mycket krångel och otydlighet. Och är det inte tydligt, så ger det inte heller avsedd effekt som du riktigt påpekar.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 19:42
av heldiggrisen
martinot skrev:heldiggrisen skrev:martinot skrev:heldiggrisen skrev:
Finns inget sett (som jag kan se) att finansiera ett oberoende laddnätverk som är dimensionerad för peak, utan att staten täcker stora delar av kostnaden.
Tesla?
Oberoende?
Läste det som
"oberoende av staten".
Men menar du
"oberoende av en biltillverkare", så håller jag med helt. (Var lite oklart för mig vad som avsågs med oberoende, men antog du menad oberoende av staten/bidrag/skatter).
Finns ingen ekonomi i det, som du riktigt påpekar.
Precis som det inte finns någon ekonomi för Tesla att öppna upp SuC helt öppet för alla andra elbilar.
Oberoende av biltillverkare menade jag, förlåt jag var oklar.
Så länge SuC står oanvänd är jag oenig med dig. Hade SuC haft mer än 50% beläggning på V2, så hade Tesla ägare blivit förtvivlade, nu står många tomma eller med mindre än 50% beläggning, och då gäller det bara för Tesla att hitta ett pris som ger vinst, ska jag gissa strax under 8,70kr kWh
För mig som kör icke-Tesla betyder det att jag har flera valmöjligheter på långresor, för Tesla betyder det flera enheter att fördela sina fasta utgifter på samt några ören vinst på själva elen.
Sen kommer ett eventuellt retroaktivt EU bidrag som en bonus på det.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 20:20
av Nect
23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det
Blir intressant att se hur det blir till sist.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 21:20
av MWall
Nect skrev:23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det
Blir intressant att se hur det blir till sist.

Det blir ingen storskalig öppning. Bara tramsspekulationer.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 26 jul 2021 21:43
av heldiggrisen
MWall skrev:Nect skrev:23st sidor pga av ett twiittersvar som kan tolkas lite som man vill det
Blir intressant att se hur det blir till sist.

Det blir ingen storskalig öppning. Bara tramsspekulationer.
Lika mycket/lita spekulationer som småskalig öppning.
Har Musk sagt något mer än tweeten?
That said, we’re making our Supercharger network open to other EVs later this year.