Sida 9 av 25

Re: Model 3

Postat: 01 feb 2016 23:25
av Laban
Såg det igen och håller med. Frågan gällde bilder och dessa kommer nog i samband med eventet. Något mer ska man nog inte tolka in i det han sa. Att man sedan kommer släppa mer info eftersom är väl givet.

Re: Model 3

Postat: 02 feb 2016 07:07
av dstr
Laban skrev:
Såg det igen och håller med. Frågan gällde bilder och dessa kommer nog i samband med eventet. Något mer ska man nog inte tolka in i det han sa. Att man sedan kommer släppa mer info eftersom är väl givet.
Jag har bara lyssnat en gång, i bakgrunden medan jag satt och jobbade.

Jag gjorde ingen reflektion över just bilder eller inte - något jag reagerade på var dock hur han formulerade sig kring att "hela" bilen inte skulle visas upp nu. Det kändes precis som hur dom höll på fronten på Model X in i det sista. Hos mig väcker det mer irritation än nyfikenhet.

Med den batteriutökningstakt som Nissan och BMW verkar hålla nu så lär dom ha samma räckvidd sent 2018 när Model 3 kanske dyker upp i Sverige.

Re: Model 3

Postat: 02 feb 2016 07:54
av JFAH
Hok skrev:
Var inte frågan som han svarade på. När finns det bilder på Model 3? Så jag tror att han bara menar att det inte kommer några bilder före eventet. Jag hoppas och tror verkligen att de visar upp en riktig Model 3 i slutet av mars.
Om de inte gör det så lär produktionsstart ligga närmare 2020 än 2017 om man säger. Det tra minst två år att förbereda supply kedjor, pressverktyg och alla de andra 10000 delar som skall kunna massproduceras. Det är liksom inte bara att gå ut några månader innan och tro att det går. Om de siktar på sent 2017 måste det redan nu finnas färdiga kontrakt med tredjepartsleverantörer av allt från hjulbultar och fälgar till läder och tyg... Och dit kommer man inte utan att ha en verkligt god uppfattning om vad man vill göra. Så antingen har man en prototyp att visa upp, eller åtminstone inom lyckta dörrar (om man nu inte vill visa upp den av någon anledning), eller så så kan man i bästa fall starta klockan nu och räkna två år framåt. dvs mitten av 2018 som bäst. Men tja... Den som lever får se det är elon time och inte riktig tid som gäller.

Re: Model 3

Postat: 02 feb 2016 07:57
av Feddan
vigge50 skrev:
...att de vill få konkurrenterna så långt efter sig som möjligt?

http://insideevs.com/elon-musk-march-mo ... eveal-all/
Deras "mission" har ju varit att skynda på utvecklingen, så det vore att gå emot deras företagsmotto.

Re: Model 3

Postat: 02 feb 2016 08:21
av Laban
dstr skrev:
Jag gjorde ingen reflektion över just bilder eller inte - något jag reagerade på var dock hur han formulerade sig kring att "hela" bilen inte skulle visas upp nu. Det kändes precis som hur dom höll på fronten på Model X in i det sista. Hos mig väcker det mer irritation än nyfikenhet.
Jag tänker mig att det har mer att göra med detaljer, olika batteristorlekar osv. Tror nog att man kommer att få se hela bilen utvändigt nu i mars.
Med den batteriutökningstakt som Nissan och BMW verkar hålla nu så lär dom ha samma räckvidd sent 2018 när Model 3 kanske dyker upp i Sverige.
Bolt "har" ju redan 60 kWh batteripack, Nissan har visat upp 60 kWh pack i samma storlek som dagens Leaf pack. Så det är nog troligt att de kan ha samma räckvidd, eller i närheten. Frågan är när de visar upp en snabbladdningsnät i 120+ kW klassen och en bil som inte är en weirdmobile och/eller i Golf klassen.

Re: Model 3

Postat: 02 feb 2016 08:57
av danni
Laban skrev:
Bolt "har" ju redan 60 kWh batteripack, Nissan har visat upp 60 kWh pack i samma storlek som dagens Leaf pack. Så det är nog troligt att de kan ha samma räckvidd, eller i närheten. Frågan är när de visar upp en snabbladdningsnät i 120+ kW klassen och en bil som inte är en weirdmobile och/eller i Golf klassen.
Leaf är väl ganska golfklassig och inte sådär jätteweird, eller?

Re: Model 3

Postat: 02 feb 2016 12:03
av Laban
danni skrev:
Leaf är väl ganska golfklassig och inte sådär jätteweird, eller?
Jag räknar nog in Leaf till weirdmobile. Har visat bilder på den för de som har varit ute efter en pendlingsbil och inte varit så insatta i elbilsutbudet. Det blir "NEJ" direkt.

Men för att sammanfatta, jag ser inte Bolt/Leaf 2 som konkurrenter till Model 3 mer än jag ser Polo/Golf som konkurrenter till Audi A4, BMW 3 serie. Framförallt inte om de inte klarar 100+kW snabbladdning och det finns ett utbyggt nät. Då är det inte bara en utan två klasser mellan dessa.

Re: Model 3

Postat: 02 feb 2016 16:08
av Nicke Nyfiken
Laban skrev:
danni skrev:
Leaf är väl ganska golfklassig och inte sådär jätteweird, eller?
Jag räknar nog in Leaf till weirdmobile. Har visat bilder på den för de som har varit ute efter en pendlingsbil och inte varit så insatta i elbilsutbudet. Det blir "NEJ" direkt.
Men det beror nog mer på att det är generell Nissandesign än att det är en typisk elbilsdesign som vissa andra biltillverkare har anammat. Så fort de ska designa en elbil så måste den se ut som en jäkla clownbil. Model S är väl den första riktiga elbilen som ser ut som en vanlig bil.

Re: Model 3

Postat: 03 feb 2016 09:39
av danni
Ja, precis, Nissan har ju en generell dragning mot det lite weird. Juke är ju ännu värre, och så illa är inte Leaf. Så jag menar att det inte känns som att de gjort Leaf väldigt annorlunda och utstickande bara för att den är en elbil.

Re: Model 3

Postat: 03 feb 2016 11:13
av kanylbullen
danni skrev:
Ja, precis, Nissan har ju en generell dragning mot det lite weird. Juke är ju ännu värre, och så illa är inte Leaf. Så jag menar att det inte känns som att de gjort Leaf väldigt annorlunda och utstickande bara för att den är en elbil.
Mer OT: Jag älskade min Navara. Släpper Nissan en med ren eldrift så är jag definitivt spekulant.

Re: Model 3

Postat: 03 feb 2016 15:07
av Laban
danni skrev:
Ja, precis, Nissan har ju en generell dragning mot det lite weird. Juke är ju ännu värre, och så illa är inte Leaf. Så jag menar att det inte känns som att de gjort Leaf väldigt annorlunda och utstickande bara för att den är en elbil.
Visst, men Juke är ett exempel, finns även Note, Pulsar, Qashqai som inte sticker ut, åtminstone inte åt fel håll. Man hade kunnat välja det spåret istället.

Kanske ska tillägga att det inte är ett problem i sig att en design sticker ut, men elbilsmarknaden är ung ännu. I dagsläget ser jag därför helst att bilarna passar så många som möjligt. När vi producerar 80 miljoner elbilar/år så är det bara kul med designer som ex Juke, Citroen Cactus osv.

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 08:38
av apkungen
Enligt tweets nyss:
Ingen signaturmodell för model 3
1000dollar i reservation
Reservation öppnar 31mars i tesla butiker och 1a april online.

Dags att ta ut en ledig dag torsdag 31a mars med andra ord :p

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 08:42
av e5m1r
Enbart 10000kr ( ca ) helt överkommlig reservationsavgift

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 08:47
av Jerker
Frågan är hur de gör med olika marknader, om de släpper på reservationer från hela världen samtidigt eller tar det stegvis?

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 09:08
av vigge50
apkungen skrev:
Enligt tweets nyss:
Ingen signaturmodell för model 3
1000dollar i reservation
Reservation öppnar 31mars i tesla butiker och 1a april online.

Dags att ta ut en ledig dag torsdag 31a mars med andra ord :p
Najs :D

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 09:11
av HelectriC
apkungen skrev:
Enligt tweets nyss:
Ingen signaturmodell för model 3
1000dollar i reservation
Reservation öppnar 31mars i tesla butiker och 1a april online.

Dags att ta ut en ledig dag torsdag 31a mars med andra ord :p
blir ett fint aprilskämt när tusentals går in på sidan samtidigt för att reservera ;)

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 09:12
av vigge50
Jerker skrev:
Frågan är hur de gör med olika marknader, om de släpper på reservationer från hela världen samtidigt eller tar det stegvis?
Elon har svarat att det gäller globalt.(alla länder de säljer i antar jag)

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 09:19
av Kalle
Elons tweet:

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 09:26
av Kalle
Fortfarande 35'000$

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 09:29
av Kalle
Intresant svar på frågan "taking bookings in India?" Jag viste inte att de sålde model s där ens? Tengte att "global" bettyde "där vi sälger bilar nu" inte global som i överallt..

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 09:38
av vigge50
Kalle skrev:
Intresant svar på frågan "taking bookings in India?" Jag viste inte att de sålde model s där ens? Tengte att "global" bettyde "där vi sälger bilar nu" inte global som i överallt..
Nä, Elons svar är till ett annat tweet som du ser på namnet, det har bara oturligt hamnat efter den frågan.

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 10:31
av Kalle
Ah! Jusdet. Lätt att missa sånt på Twitter

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 10:39
av Surfaren
$1000 är ju ingen fara att ligga ute med (jag hann glömma bort mina 17000 tills jag fick leverans av min Model S). Så man ska alltså kunna åka till Teslas butik även i Sverige (Elon svarade "global") och boka 31 mars? Det tror jag på när jag ser det. :mrgreen:

(För övrigt: hur f-n följer man diskussionerna på Twitter? Jag vill bara se frågor Elon svarat på, samt hans svar...)

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 10:41
av Jerker
Ah... Då undrar man om man vinner något på att åka till en butik och lägga sin beställning eller om det räcker att lägga den på nätet...

Re: Model 3

Postat: 11 feb 2016 10:42
av Surfaren
Jerker skrev:
Ah... Då undrar man om man vinner något på att åka till en butik och lägga sin beställning eller om det räcker att lägga den på nätet...
Kan ju påverka vilken plats man får i turordningen en del, om det är butik 31 mars och online 1 april som Elon sa.