Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
martinot skrev:

En kommande Taycan Turismo (utan "cross" och all ful billig SUV-plast) hade ju varit grymt intressant ifall SuC öppnades. Antingen för alla (helst inte, för vill inte ha elbil om det blir köer om alla kan ladda på SuC), eller bara VAG/Porsche (bättre lösning).
Är det är med VAG på SuC bara önsketänkande eller finns det något rykte/skvaller som ”styrker” det?
Har ju funnits rykten om det i flera år. Dels för att enbart vara en deal kring Porsche, men även för att Elon och Herbert jobbar på en deal med alla VAG-bilar.

Har dock ingen aning om troligheten/sanningen bakom dessa två rykten. Vet lika lite som de flesta andra här (har jobbat en del med/inom bilindustrin, men aldrig för varken Tesla eller VAG, och har inga bra egna interna kontakter där).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Men säg de öppnar för alla, skulle du välja en annan bil då? De finns ju inga andra alternativ med slutna ladddnätverk?
Ja kanske, finns en risk att det blir en bensinare då även om jag inte är speciellt sugen på det egentligen. Räcker med att slåss med andra elbilar (och hybrider) på vanliga laddstolpar, när man har tider att passa på långresorna så vill jag verkligen inte behöva köa.

Allt beror ju på hur det skulle införas, det bestämmer ju vad man kan tro om risken att det blir pannkaka av det. Därav vore det bra att få veta innan jag hämtar ut en ny bil.
Intressant.. Ja då är jag inte ensam att resonera så.. Vi har ju idag en elbil och en fossil bil. Elbilen går mest och alltid första valet men om vi åker på tex skidsemester så är de fossil bilen som gäller.
Jag ser de som att idag är en tesla ett måste för oss om vi ska ha elbil som verklig förstabil som klarar skidsemester och allt och detta till 100% för att SuC finns.

Ja fortsättning följer.. Men på något sätt måste de ju öppna upp åtminstone de stationer som de får bidrag för.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Villkor för stöd för laddare i Norrland.

Minst en 150 kW CCS, dock kan 2 bilar dela så de får 2x75kW samtidigt.
Och 2st 22kW AC laddare.

Stöd för AdHoc betalning ska finnas, exempelvis via app eller kreditkortsbetalning.

Och Tesla låter vem som helst ladda i. Oklart vad det kostar.
Bjurholm
Muodoslompolo
Övertorneå tätort
Kåbdalis
Malå tätort
Bjurholms tätort
Gäddede tätort
Skärmavbild 2021-05-10 kl. 16.48.56.png
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde

Inlägg av Dodde »

martinot skrev:
Dodde skrev:
martinot skrev:

En kommande Taycan Turismo (utan "cross" och all ful billig SUV-plast) hade ju varit grymt intressant ifall SuC öppnades. Antingen för alla (helst inte, för vill inte ha elbil om det blir köer om alla kan ladda på SuC), eller bara VAG/Porsche (bättre lösning).
Är det är med VAG på SuC bara önsketänkande eller finns det något rykte/skvaller som ”styrker” det?
Har ju funnits rykten om det i flera år. Dels för att enbart vara en deal kring Porsche, men även för att Elon och Herbert jobbar på en deal med alla VAG-bilar.

Har dock ingen aning om troligheten/sanningen bakom dessa två rykten. Vet lika lite som de flesta andra här (har jobbat en del med/inom bilindustrin, men aldrig för varken Tesla eller VAG, och har inga bra egna interna kontakter där).
Extremt spännande, skulle gynna många.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Intressant.. Ja då är jag inte ensam att resonera så.. Vi har ju idag en elbil och en fossil bil. Elbilen går mest och alltid första valet men om vi åker på tex skidsemester så är de fossil bilen som gäller.
Jag ser de som att idag är en tesla ett måste för oss om vi ska ha elbil som verklig förstabil som klarar skidsemester och allt och detta till 100% för att SuC finns.

Ja fortsättning följer.. Men på något sätt måste de ju öppna upp åtminstone de stationer som de får bidrag för.
Håller med dig där, om elbilen skulle vara jobbigare än bensinbilen så hade jag inte haft den faktiskt. Så långresorna måste fungera och där är ju Teslas räckvidd i kombination med laddnätverket det som gör att det funkar för mig.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Zalman3 skrev:
Villkor för stöd för laddare i Norrland.

Minst en 150 kW CCS, dock kan 2 bilar dela så de får 2x75kW samtidigt.
Och 2st 22kW AC laddare.

Stöd för AdHoc betalning ska finnas, exempelvis via app eller kreditkortsbetalning.

Och Tesla låter vem som helst ladda i. Oklart vad det kostar.
Bjurholm
Muodoslompolo
Övertorneå tätort
Kåbdalis
Malå tätort
Bjurholms tätort
Gäddede tätort
Det här är ju extremt intressant! De har ju valt/fått på platser som är smarta ur genomresesynpunkt (det var ju en hel del orter på listan utöver dessa som inte är självklara genomrese-/snabbladdarplaceringar).
De skulle ju kunna bygga en helt vanlig SuC med 6-8 stalls, men där två stall också är kopplade till någon ny sorts enhet som har 22kW och betalfunktion - och på det viset få bidraget.
Blir spännande att se vad de har bakom örat här, för som många har varit inne på känns det inte sannolikt att de skulle öppna upp hela nätverket för andra, men däremot kanske några stalls per SuC..?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Det skulle ju förmodligen boosta elbilsförsäljningen generellt.
För mig skulle det kunna ha precis omvänd effekt.

Risken för köer om SuC öppnas för precis alla, skulle nog få mig att skippa BEV och satsa på antingen hybrid eller ren fossilare isf.
Men det finns ju betydligt fler potentiella elbilskunder som idag kör fossilt än det finns teslaägare som surnar till. Om man nu fokuserar på snabb omställning rent generellt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Förstår inte kopplingen mellan att Tesla får bidrag till att bygga några öppna laddplatser och att de därför skulle öppna hela nätverket.

Klart Tesla är intresserade av att få delfinansiering till fler laddplatser.

Intressant att se hur de löser betalning mm för de öppna platserna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Risken för köer om SuC öppnas för precis alla, skulle nog få mig att skippa BEV och satsa på antingen hybrid eller ren fossilare isf.
Men det finns ju betydligt fler potentiella elbilskunder som idag kör fossilt än det finns teslaägare som surnar till. Om man nu fokuserar på snabb omställning rent generellt.
Jag svarar bara egoistiskt för mig själv hur jag personligen resonerar och agerar.

Jag kan tänka mig att betala lite mer, och hoppa på ny teknik tidigare, för att hjälpa till med omställningen.

Men om det blir stökigt med laddning på resor (som är då man behöver ett nät som SuC), så tar jag diesel många gånger även idag med SuC exklusivt för Teslor. Försvann denna trygghet av plats för Teslor på SuC, så blir det absolut aldrig elbil.

Är beredd att betala mer pengar för att hjälpa till med omställningen, och för att det är kul med den nya tekniken (ett ännu större skäl att jag har Tesla idag), men om det plötsligt innebär att jag måste riskera att vänta och köa så är det "good bye" för både Tesla och elbil för min personliga del. Tycker redan idag att laddningen tar lite för lång tid (vill helst komma ner till 5-10 min för att få 50 mil räckvidd). Hatar köer! Är det värsta jag vet.

Betala mer för att gynna miljön? Ja, till viss del gör jag faktiskt gärna det inom rimliga gränser.

Vänta/köa/slösa tid/ha det obekvämt för miljön? Nej, där finns en tydlig gräns även för mig.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

martinot skrev:
Är beredd att betala mer pengar för att hjälpa till med omställningen, och för att det är kul med den nya tekniken (ett ännu större skäl att jag har Tesla idag), men om det plötsligt innebär att jag måste riskera att vänta och köa så är det "good bye" för både Tesla och elbil för min personliga del. Tycker redan idag att laddningen tar lite för lång tid (vill helst komma ner till 5-10 min för att få 50 mil räckvidd). Hatar köer! Är det värsta jag vet.
Jag känner som du, men.. skulle du ändra dig om det fanns organiserade köer? D.v.s. ett kösystem som du ser i bilen och som ser till att rätt bil i turordning får komma fram och ladda.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Jag svarar bara egoistiskt för mig själv hur jag personligen resonerar och agerar.

Jag kan tänka mig att betala lite mer, och hoppa på ny teknik tidigare, för att hjälpa till med omställningen.

Men om det blir stökigt med laddning på resor (som är då man behöver ett nät som SuC), så tar jag diesel många gånger även idag med SuC exklusivt för Teslor. Försvann denna trygghet av plats för Teslor på SuC, så blir det absolut aldrig elbil.

Betala mer för att gynna miljön? Ja, till viss del gör jag faktiskt gärna det inom rimliga gränser.

Vänta/köa/slösa tid/ha det obekvämt för miljön? Nej, där finns en tydlig gräns även för mig.
Jag tror faktiskt det är en ganska liten del som köper elbil för miljöns skull. Om en elbil fuller ens behov ser jag ingen som helst anledning att köpa fossilbil igen. Jag tror det är många som redan köpt sin sista fossilbil men dom kör fortfarande runt i den. Kanske kan man tänka sig att köra den lite längre än planerat men nästa blir ju el. När det blir daxs för dig att lite surt stolpa iväg kommer det nog finnas ett ganska magert utbud av fossilbilar att välja mellan.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det beror också på hur mycket det kommer kosta. Titta på ionity om ni är rädda för köer...
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

RagWal skrev:
Förstår inte kopplingen mellan att Tesla får bidrag till att bygga några öppna laddplatser och att de därför skulle öppna hela nätverket.

Klart Tesla är intresserade av att få delfinansiering till fler laddplatser.

Intressant att se hur de löser betalning mm för de öppna platserna.
Precis min tanke; en vanlig SuC i stort, men med ett par platser (så många som krävs för att få bidraget) öppna och kopplade till betallösning.
Visst är kommunikation via CCS möjlig? Så man skulle kunna koppla sin ID.4 till ett Tesla-laddkonto.
Känns som en bra insäljningsmöjlighet då att erbjuda Tesla-upplevelsen (att bara plugga in och laddningen startar) även till andra.
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
martinot skrev:
Jag känner som du, men.. skulle du ändra dig om det fanns organiserade köer? D.v.s. ett kösystem som du ser i bilen och som ser till att rätt bil i turordning får komma fram och ladda.
Bättre med organiserade köer än oorganiserade, men dåligt och extremt tröttsamt med köer generellt. Tycker även idag att laddtiden med M3 och SuC ligger på det längsta laget. Lägg på köer ovan på det; och det är helt garanterat en dieseltraktor som gäller för mig på resor (möjligen hybrid).
Bild
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

samuelsu skrev:
Visst är kommunikation via CCS möjlig? Så man skulle kunna koppla sin ID.4 till ett Tesla-laddkonto.
Teoretiskt möjlig ja men dels så har inte ID.4 implementerat detta via mjukvaran ännu och dels krävs det att certifikat och betalmedel kopplas till systemet.

Tibor har skrivit en artikel om problematiken kring detta:
https://teslaclubsweden.se/plug-and-charge/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Det är ju fullkommligt självklart att Tesla inte kommer släppa in alla bilar till samma pris. Självklart kommer man se till att andra märken för högre priser och att det finns ledig kapacitet. Om Tesla kommer erbjuda laddning till andra för 6-10 kr/kWh och det blir hög beläggning så kommer Tesla både ha råd och morot att bygga ut kapaciteten ännu mer.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Svenssons skrev:
samuelsu skrev:
Teoretiskt möjlig ja men dels så har inte ID.4 implementerat detta via mjukvaran ännu och dels krävs det att certifikat och betalmedel kopplas till systemet.

Tibor har skrivit en artikel om problematiken kring detta:
https://teslaclubsweden.se/plug-and-charge/
Tack!
Jättebra artikel - och det var ju såklart samma gamla vanliga problem med många kockar i soppan, men det måste ju bara lösas! Kuriosa: Personligen tonar jag ner just fri SuC när jag kollar på spec och ger råd till bekanta och menar att "det du är ute efter är Plug-and-charge och det har du oavsett vilken Tesla du väljer!" - ja nu fick jag ett namn på det också!
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

EnTraktor skrev:
Det är ju fullkommligt självklart att Tesla inte kommer släppa in alla bilar till samma pris. Självklart kommer man se till att andra märken för högre priser och att det finns ledig kapacitet. Om Tesla kommer erbjuda laddning till andra för 6-10 kr/kWh och det blir hög beläggning så kommer Tesla både ha råd och morot att bygga ut kapaciteten ännu mer.
Ja de kan ju prisa det så det inte blir kö, men de bör nog prisa det så det ger incitament för snabbare laddning också. Så om det kostar säg 17 kr/min på v3 så får man ju samma kostnad som Ionity om bilen håller samma genomsnittliga laddhastighet som Model 3 upp till 80%. Det är ju inte bara energin som kostar utan platsen man använder också så man vill ju se till att de som laddar där gör det snabbt och inte i onödan.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
EnTraktor skrev:
Ja de kan ju prisa det så det inte blir kö, men de bör nog prisa det så det ger incitament för snabbare laddning också. Så om det kostar säg 17 kr/min på v3 så får man ju samma kostnad som Ionity om bilen håller samma genomsnittliga laddhastighet som Model 3 upp till 80%. Det är ju inte bara energin som kostar utan platsen man använder också så man vill ju se till att de som laddar där gör det snabbt och inte i onödan.
Jag är inte så säker på att dom kommer att ta mer betalt av icke Tesla-bilar på dessa laddare, det ligger ju redan
i överkant enligt ganska många och dessutom ska dom ju få bidrag för dessa laddare liksom, det skulle nog
svida lite för mycket i ögonen på dessa nya kunder tror jag...
Och börjar dom närma sig tex Ionity-priser så vet vi nog vad många kommer att tycka (även jag tycker Ionity
är helt fel ute).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Jag är inte så säker på att dom kommer att ta mer betalt av icke Tesla-bilar på dessa laddare, det ligger ju redan
i överkant enligt ganska många och dessutom ska dom ju få bidrag för dessa laddare liksom, det skulle nog
Och börjar dom närma sig tex Ionity-priser så vet vi nog vad många kommer att tycka (även jag tycker Ionity
är helt fel ute).
Ne jag pratade mer ifall de skulle öppna upp hela nätverket, då måste de ju balansera det så att det finns gott om plats när man vill komma och ladda med en Tesla och då krävs det ju att man tar tillräckligt betalt av övriga och förmodligen då minutpris så det inte är långsamladdande bilar ivägen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Bjelke skrev:
är helt fel ute).
Ne jag pratade mer ifall de skulle öppna upp hela nätverket, då måste de ju balansera det så att det finns gott om plats när man vill komma och ladda med en Tesla och då krävs det ju att man tar tillräckligt betalt av övriga och förmodligen då minutpris så det inte är långsamladdande bilar ivägen.
Ja absolut, ska dom öppna upp laddare som inte finansierats med bidrag blir det ju helt andra förutsättningar...
Då skulle det se väldigt konstigt ut med helt lika villkor för icke teslor...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:
EnTraktor skrev:
är helt fel ute).
Jag inte att det är rätt att göra så (snarare tvärt om), men det är ju precis så som Ionity opererar. Tar feta bidrag för utbyggnaden av sina laddstationer från EU, men sedan skapar prismodeller som prioriterar deras "egna märken" genom att ta hutlöst betalt av de som står utanför.
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Ur Teslas perspektiv handlar frågan om öppning rimligtvis om vad som är mest lönsamt. Om de skulle öppna upp sina SuC för allmänheten så förlorar de å ena sidan en USP för sina bilar men tar å andra sidan en marknadsledande position som laddnätverk. Så frågan är vilket som är mest värt av SuC-USPen för Teslabilar eller vara den största laddnätverksoperatören för alla elbilar?

Om Tesla inte öppnar upp laddnätverket för andra märken kommer sannolikt konkurrenterna på laddsidan inom några år bygga upp det nätverk som efterfrågas av konsumenterna och Teslas kommer då sannolikt inte längre vara marknadsledande eller åtminstone inte ha det försprång de har idag. Deras SuC-USP för Teslabilar kommer också vara överspelad den dag andra laddnätverk byggts ut tillräckligt.

Jag tror att Tesla skulle tjäna mest på att börja sälja laddning till alla som vill ladda för att på så vis under överskådlig tid kunna dominera laddnätverksmarknaden. Påverkan på försäljning av Teslabilar tror jag skulle vara marginell och dessutom skulle Teslabilar ändå ha en viss USP under några år genom att de är bättre integrerade med det största laddnätverket. Att vara en dominerande spelare på laddnätverk för alla elbilar tror jag kan vara oerhört lönsamt även på sikt. Att behålla ett stängt nätverk och sälja el till en allt mindre andel av världens elbilar tror jag inte är speciellt lönsamt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Ur Teslas perspektiv handlar frågan om öppning rimligtvis om vad som är mest lönsamt. Om de skulle öppna upp sina SuC för allmänheten så förlorar de å ena sidan en USP för sina bilar men tar å andra sidan en marknadsledande position som laddnätverk. Så frågan är vilket som är mest värt av SuC-USPen för Teslabilar eller vara den största laddnätverksoperatören för alla elbilar?

Om Tesla inte öppnar upp laddnätverket för andra märken kommer sannolikt konkurrenterna på laddsidan inom några år bygga upp det nätverk som efterfrågas av konsumenterna och Teslas kommer då sannolikt inte längre vara marknadsledande eller åtminstone inte ha det försprång de har idag. Deras SuC-USP för Teslabilar kommer också vara överspelad den dag andra laddnätverk byggts ut tillräckligt.

Jag tror att Tesla skulle tjäna mest på att börja sälja laddning till alla som vill ladda för att på så vis under överskådlig tid kunna dominera laddnätverksmarknaden. Påverkan på försäljning av Teslabilar tror jag skulle vara marginell och dessutom skulle Teslabilar ändå ha en viss USP under några år genom att de är bättre integrerade med det största laddnätverket. Att vara en dominerande spelare på laddnätverk för alla elbilar tror jag kan vara oerhört lönsamt även på sikt. Att behålla ett stängt nätverk och sälja el till en allt mindre andel av världens elbilar tror jag inte är speciellt lönsamt.
Jag tror du underskattar hur ogärna folk vill stå i kö. Redan idag med bara Teslor så blir det ju kö ibland, när Model Y kommer lär vi få många fler bilar på vägarna. Tror knappast nätverket står pall för att skicka in alla andra elbilar som finns, speciellt inte eftersom många laddar långsammare än Teslorna och har högre förbrukning så de måste ladda ner.

Tror att det rätt fort skulle bli en situation när folk blir less och Tesla tappar sin USP. Om det kostade som på IONITY men med minuttaxa så lär det dock inte bli så många som laddar, men det är ju öppet så de kan få bidrag för det vilket ju är bra.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Maw skrev:

Finns väldigt lite pengar att göra på snabbladdning. Bara räkna. 5 miljoner bilar i Sverige som laddar 10% av sina mil på snabbladdare och drar 2kWh/mil och rullar 1200 mil per år i snitt.

Det blir 240 kWh per bil. Vid 3,60:-/kWh så är det 864 kronor per bil och år. Totalt kommer då omsättningen vara 4,3 miljarder. Vinstmarginalen är nog max 10%. Så hela marknaden ger en vinst på under en halv miljard. Kan Tesla få 25% av marknaden så tjänar de 125 miljoner per år.

Vad är vinsten per bil i snitt? 100 tusen? Då är det 1250 sålda bilar per år...

Nu är marknaden väldigt mycket mindre. Elbilar kanske står för 3% av antalet körda mil? Då är marknaden idag värd 3% av 430 miljoner. Typ 13 miljoner. För 100%.

Möjligt att det är mer än 10% men det är nog mindre än 20% iaf. Så dubbla alla summor för att vara snäll...

I vilket fall så finns det inga jättepengar att göra på snabbladdning ens när vi har 100% elbilar. (Om jag inte gjort nåt misstag på nån tiopotens. )
Skriv svar