Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 29 dec 2018 14:40
Ok! Det var en i en av Tesla-grupperna på FB som hävdade att hans vän hade reserverat för 20.000:-. Inte fått svar om han gick via handlare eller hur han gjorde. För Norge går det tydligen att reservera online för 20.000 NOK. Jag antar att man i Sverige måste gå omvägen via en fysisk handlare. Jag är 42 år och blir bara trött när man tvingas gå via fysiska butiker, undrar vad 20-30 åringarna tycker...helix skrev:Jag har en reservation, men den gjorde jag för över två år sedan och har en god kontakt på Porsche. Ännu så länge har jag inte blivit ombedd att betala någon handpenning och har fått bekräftat att jag har min plats i kön kvar. När jag var i kontakt med dem senast så var det fortfarande någon form av informell lista/kö på respektive Porsche Center där deras befintliga kunder som visat intresse kunnat skriva upp sig. Möjligt att de har infört en handpenning på senare tid och att det finns en tydligare process nu när det börjar närma sig lansering och troligtvis fler är intresserade.Legato skrev:Tänkte lägga en reservation på bilen. Billig option även om jag tror (även denna bil) kommer landa på ett mycket högre pris (iaf med relevant utrustning) än det som nu kommuniceras.
Orkar ej plöja hela tråden och hittar inget vid en enkel Googling. Är det någon som har reserverat och kan berätta hur man gör? Det faktum att man inte hittar det direkt är iofs lite skrämmande i sig...
Tack, men det gäller bara Norge. Enligt den sidan måste man kontakta handlare om man bor utanför NorgeZalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Spännande möte, kul att Tyskarna ville snacka lite.erkap skrev:Satt och åt på Donken vid Östberga/Årsta och in glider en Porsche. Tänkte först det var en Panamera men när den kom in profil så såg jag att det var en annan Porschemodell. Den åkte den till laddplatsen och kopplade in sladden. Visade sig vara en tyskreggad Taycan. In kom även en 911 (eller liknande) som följebil.
Tyvärr var den väldigt kamouflerad (bla fejkade avgasrör!) och full med extra utrustning i form av datorer. Pratade lite med tyskarna och de hade varit uppe för vinterkörning så nu var de på väg hem. Tyvärr hade de inte kört en Tesla, men de var klart imponerade av hur Taycanen var att köra. De frågade hur snabbt Teslan laddade på SuC, själva fick de 350 kW på Ionity men nu fick de ladda betydligt långsammare.
Taycanen var betydligt mindre än MS. Såg lite trångt ut i baksätet och bagaget var inte jättestort enligt dem själva.
Geni87 skrev:Spännande möte, kul att Tyskarna ville snacka lite.erkap skrev:Satt och åt på Donken vid Östberga/Årsta och in glider en Porsche. Tänkte först det var en Panamera men när den kom in profil så såg jag att det var en annan Porschemodell. Den åkte den till laddplatsen och kopplade in sladden. Visade sig vara en tyskreggad Taycan. In kom även en 911 (eller liknande) som följebil.
Tyvärr var den väldigt kamouflerad (bla fejkade avgasrör!) och full med extra utrustning i form av datorer. Pratade lite med tyskarna och de hade varit uppe för vinterkörning så nu var de på väg hem. Tyvärr hade de inte kört en Tesla, men de var klart imponerade av hur Taycanen var att köra. De frågade hur snabbt Teslan laddade på SuC, själva fick de 350 kW på Ionity men nu fick de ladda betydligt långsammare.
Taycanen var betydligt mindre än MS. Såg lite trångt ut i baksätet och bagaget var inte jättestort enligt dem själva.Vore intressant att se laddkurvan för en Taycan som laddar på Ionity!
Och du tog inga bilder?erkap skrev:Satt och åt på Donken vid Östberga/Årsta och in glider en Porsche. Tänkte först det var en Panamera men när den kom in profil så såg jag att det var en annan Porschemodell. Den åkte den till laddplatsen och kopplade in sladden. Visade sig vara en tyskreggad Taycan. In kom även en 911 (eller liknande) som följebil.
Tyvärr var den väldigt kamouflerad (bla fejkade avgasrör!) och full med extra utrustning i form av datorer. Pratade lite med tyskarna och de hade varit uppe för vinterkörning så nu var de på väg hem. Tyvärr hade de inte kört en Tesla, men de var klart imponerade av hur Taycanen var att köra. De frågade hur snabbt Teslan laddade på SuC, själva fick de 350 kW på Ionity men nu fick de ladda betydligt långsammare.
Taycanen var betydligt mindre än MS. Såg lite trångt ut i baksätet och bagaget var inte jättestort enligt dem själva.
Nej, jag fick vara lite påstridig för att de skulle ta ner rutan och börja prata med mig (de såg inte jättesugna ut)Ptesla skrev:Och du tog inga bilder?erkap skrev:Satt och åt på Donken vid Östberga/Årsta och in glider en Porsche. Tänkte först det var en Panamera men när den kom in profil så såg jag att det var en annan Porschemodell. Den åkte den till laddplatsen och kopplade in sladden. Visade sig vara en tyskreggad Taycan. In kom även en 911 (eller liknande) som följebil.
Tyvärr var den väldigt kamouflerad (bla fejkade avgasrör!) och full med extra utrustning i form av datorer. Pratade lite med tyskarna och de hade varit uppe för vinterkörning så nu var de på väg hem. Tyvärr hade de inte kört en Tesla, men de var klart imponerade av hur Taycanen var att köra. De frågade hur snabbt Teslan laddade på SuC, själva fick de 350 kW på Ionity men nu fick de ladda betydligt långsammare.
Taycanen var betydligt mindre än MS. Såg lite trångt ut i baksätet och bagaget var inte jättestort enligt dem själva.Det ju varit kul att se!
Panamera såldes i ca 40 000 exemplar under 2018. Det visar ju ändå att Porsche har höga mål med Taycan, med Porsche-mått mätt.vigge50 skrev:Från början tänkte Porsche producera 20 000 Taycan om året men de sa senare att den siffran skulle kanske höjas. Nu kommer rapporter om att Porsche planerar för 40 000 Taycan om året.
https://electrek.co/2019/01/21/porsche- ... tric-cars/
Den här raden du skrev har ju inte med Porsches elbil att göra egentligen.Geni87 skrev:vigge50 skrev:Från början tänkte Porsche producera 20 000 Taycan om året men de sa senare att den siffran skulle kanske höjas. Nu kommer rapporter om att Porsche planerar för 40 000 Taycan om året.
https://electrek.co/2019/01/21/porsche- ... tric-cars/
Hur kan dom få 350kW på ionity när ionity inte har monterat sina vätskekylda kablar ännu? Eller det kanske var på en testanläggning hos ionity? Men då känns det ju också lite laboratorieverksamhet, som man inte vet om det funkar i verklighetenerkap skrev:Satt och åt på Donken vid Östberga/Årsta och in glider en Porsche. Tänkte först det var en Panamera men när den kom in profil så såg jag att det var en annan Porschemodell. Den åkte den till laddplatsen och kopplade in sladden. Visade sig vara en tyskreggad Taycan. In kom även en 911 (eller liknande) som följebil.
Tyvärr var den väldigt kamouflerad (bla fejkade avgasrör!) och full med extra utrustning i form av datorer. Pratade lite med tyskarna och de hade varit uppe för vinterkörning så nu var de på väg hem. Tyvärr hade de inte kört en Tesla, men de var klart imponerade av hur Taycanen var att köra. De frågade hur snabbt Teslan laddade på SuC, själva fick de 350 kW på Ionity men nu fick de ladda betydligt långsammare.
Taycanen var betydligt mindre än MS. Såg lite trångt ut i baksätet och bagaget var inte jättestort enligt dem själva.
20 av Ionitys laddstationer har vätskekylda kablar, det är de som just nu är nedstängda pga något problem med just de vätskekylda kablarna.HelectriC skrev:Hur kan dom få 350kW på ionity när ionity inte har monterat sina vätskekylda kablar ännu? Eller det kanske var på en testanläggning hos ionity? Men då känns det ju också lite laboratorieverksamhet, som man inte vet om det funkar i verklighetenerkap skrev:Satt och åt på Donken vid Östberga/Årsta och in glider en Porsche. Tänkte först det var en Panamera men när den kom in profil så såg jag att det var en annan Porschemodell. Den åkte den till laddplatsen och kopplade in sladden. Visade sig vara en tyskreggad Taycan. In kom även en 911 (eller liknande) som följebil.
Tyvärr var den väldigt kamouflerad (bla fejkade avgasrör!) och full med extra utrustning i form av datorer. Pratade lite med tyskarna och de hade varit uppe för vinterkörning så nu var de på väg hem. Tyvärr hade de inte kört en Tesla, men de var klart imponerade av hur Taycanen var att köra. De frågade hur snabbt Teslan laddade på SuC, själva fick de 350 kW på Ionity men nu fick de ladda betydligt långsammare.
Taycanen var betydligt mindre än MS. Såg lite trångt ut i baksätet och bagaget var inte jättestort enligt dem själva.
Det var ett konstaterande att de planerar lika höga volymer av Taycan som de säljer av Panamera i nuläget, det betyder alltså att de tror på Taycan minst lika mycket som på Panamera. Vad är det de ska visa?TeslaTissel skrev:Den här raden du skrev har ju inte med Porsches elbil att göra egentligen.Geni87 skrev:vigge50 skrev:Från början tänkte Porsche producera 20 000 Taycan om året men de sa senare att den siffran skulle kanske höjas. Nu kommer rapporter om att Porsche planerar för 40 000 Taycan om året.
https://electrek.co/2019/01/21/porsche- ... tric-cars/![]()
(Panamera såldes i ca 40 000 exemplar under 2018. Det visar ju ändå att Porsche har höga mål med Taycan, med Porsche-mått mätt.
Jag var väldigt intresserad av deras utveckling, ett tag. Men jag är lite luttrad vid det här laget och intrycket jag får är att de mest snackar utav sjutton.
= Volkswagen. Och de ingår ju i koncernen med en massa divisioner.
Visa oss mer så vågar man tro på allt prat.
”Taikan Tubbo”
Jag förstår vad du menar och har varit där på fabriken själv. Men det påminner ändå om VW-pratet. Har just lämnat Porsche Club Sverige av den anledningen också. Till sist tröttnar man på att inte se reella tester och verkliga kommentarer från utvecklingsavdelning/användare och press-tester.Geni87 skrev:Det var ett konstaterande att de planerar lika höga volymer av Taycan som de säljer av Panamera i nuläget, det betyder alltså att de tror på Taycan minst lika mycket som på Panamera. Vad är det de ska visa?TeslaTissel skrev:Den här raden du skrev har ju inte med Porsches elbil att göra egentligen.Geni87 skrev:vigge50 skrev:Från början tänkte Porsche producera 20 000 Taycan om året men de sa senare att den siffran skulle kanske höjas. Nu kommer rapporter om att Porsche planerar för 40 000 Taycan om året.
https://electrek.co/2019/01/21/porsche- ... tric-cars/![]()
(Panamera såldes i ca 40 000 exemplar under 2018. Det visar ju ändå att Porsche har höga mål med Taycan, med Porsche-mått mätt.
Jag var väldigt intresserad av deras utveckling, ett tag. Men jag är lite luttrad vid det här laget och intrycket jag får är att de mest snackar utav sjutton.
= Volkswagen. Och de ingår ju i koncernen med en massa divisioner.
Visa oss mer så vågar man tro på allt prat.
”Taikan Tubbo”Åk ner till deras fabrik i Zuffenhausen utanför Stuttgart så ska du få se att det händer grejer.
Porsche har ju självklart inget ansvar i att visa oss varje steg i utvecklingsprocessen tills bilen börjar tillverkas, även om vi är intresserade och gärna skulle vilja veta.TeslaTissel skrev:Jag förstår vad du menar och har varit där på fabriken själv. Men det påminner ändå om VW-pratet. Har just lämnat Porsche Club Sverige av den anledningen också. Till sist tröttnar man på att inte se reella tester och verkliga kommentarer från utvecklingsavdelning/användare och press-tester.Geni87 skrev:Det var ett konstaterande att de planerar lika höga volymer av Taycan som de säljer av Panamera i nuläget, det betyder alltså att de tror på Taycan minst lika mycket som på Panamera. Vad är det de ska visa?TeslaTissel skrev:Den här raden du skrev har ju inte med Porsches elbil att göra egentligen.Geni87 skrev:vigge50 skrev:Från början tänkte Porsche producera 20 000 Taycan om året men de sa senare att den siffran skulle kanske höjas. Nu kommer rapporter om att Porsche planerar för 40 000 Taycan om året.
https://electrek.co/2019/01/21/porsche- ... tric-cars/![]()
(Panamera såldes i ca 40 000 exemplar under 2018. Det visar ju ändå att Porsche har höga mål med Taycan, med Porsche-mått mätt.
Jag var väldigt intresserad av deras utveckling, ett tag. Men jag är lite luttrad vid det här laget och intrycket jag får är att de mest snackar utav sjutton.
= Volkswagen. Och de ingår ju i koncernen med en massa divisioner.
Visa oss mer så vågar man tro på allt prat.
”Taikan Tubbo”Åk ner till deras fabrik i Zuffenhausen utanför Stuttgart så ska du få se att det händer grejer.
Har förstått att de har locket på. Men nu blir pratet inte mycket mer än prat.
Det närmaste information man fick var när de lanserade sina snabbladdare-planer och utvecklade det mer i detalj under hösten.
Apropå fabriken och anläggningarna har de visat mycket av den faktiskt, och det är förstås intressant. Men...
Jag blir förstås jätteglad om de kommer med reell information. Men som det sett ut hittills så...
Nytt och nytt, jag la upp samma länk här i tråden för ett par dagar sedanTeslaTissel skrev:Äntligen nå’t nytt i varje fall.
Aj då. Det var inte meningen upprepa.Legato skrev:Nytt och nytt, jag la upp samma länk här i tråden för ett par dagar sedanTeslaTissel skrev:Äntligen nå’t nytt i varje fall.