Sida 9 av 13

Re: BMW iX3

Postat: 19 jun 2021 07:39
av HelectriC
Hmpftfhdns skrev:
Supernöjd med iX3:an. Min favoritfeature är något otippat backningsassistenten — att den kan backa 50m exakt samma väg du kom. Har visat sig vara supersmidigt för att köra ur garaget, först backa 20m och sen träffa grindhålet perfekt hos syrran och backa tillbaka på en blockerad grusväg efter att ha jagat en luftballong :D
Jag ser att även i4 har den funktionen. Hur funkar den egentligen, är det enbart helt rak väg eller kan den även inkludera styrkorrigering? Dvs om man har en lite krokig väg in, så tar den samma krokiga väg tillbaka av sig själv? Det hade ju varit grymt :)

Re: BMW iX3

Postat: 19 jun 2021 09:21
av Hmpftfhdns
HelectriC skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Supernöjd med iX3:an. Min favoritfeature är något otippat backningsassistenten — att den kan backa 50m exakt samma väg du kom. Har visat sig vara supersmidigt för att köra ur garaget, först backa 20m och sen träffa grindhålet perfekt hos syrran och backa tillbaka på en blockerad grusväg efter att ha jagat en luftballong :D
Jag ser att även i4 har den funktionen. Hur funkar den egentligen, är det enbart helt rak väg eller kan den även inkludera styrkorrigering? Dvs om man har en lite krokig väg in, så tar den samma krokiga väg tillbaka av sig själv? Det hade ju varit grymt :)
Den styr själv och du sköter gas/broms. Spelar in allt du kör framåt under 36 km/h och kommer ihåg senaste 50m. Känns väldigt exakt och kommer ihåg även om bilen stått ett tag. När man lägger i backen är det bara att trycka på displayen så tar bilen över styrningen. Avbryts om du själv styr — så väldigt smidigt att bara börja svänga själv när man ska ta över.

Re: BMW iX3

Postat: 19 jun 2021 11:57
av martinot
Hmpftfhdns skrev:
HelectriC skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Supernöjd med iX3:an. Min favoritfeature är något otippat backningsassistenten — att den kan backa 50m exakt samma väg du kom. Har visat sig vara supersmidigt för att köra ur garaget, först backa 20m och sen träffa grindhålet perfekt hos syrran och backa tillbaka på en blockerad grusväg efter att ha jagat en luftballong :D
Jag ser att även i4 har den funktionen. Hur funkar den egentligen, är det enbart helt rak väg eller kan den även inkludera styrkorrigering? Dvs om man har en lite krokig väg in, så tar den samma krokiga väg tillbaka av sig själv? Det hade ju varit grymt :)
Den styr själv och du sköter gas/broms. Spelar in allt du kör framåt under 36 km/h och kommer ihåg senaste 50m. Känns väldigt exakt och kommer ihåg även om bilen stått ett tag. När man lägger i backen är det bara att trycka på displayen så tar bilen över styrningen. Avbryts om du själv styr — så väldigt smidigt att bara börja svänga själv när man ska ta över.
Riktigt smart funktion! :D

Re: BMW iX3

Postat: 19 jun 2021 15:55
av HelectriC
Hmpftfhdns skrev:
HelectriC skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Supernöjd med iX3:an. Min favoritfeature är något otippat backningsassistenten — att den kan backa 50m exakt samma väg du kom. Har visat sig vara supersmidigt för att köra ur garaget, först backa 20m och sen träffa grindhålet perfekt hos syrran och backa tillbaka på en blockerad grusväg efter att ha jagat en luftballong :D
Jag ser att även i4 har den funktionen. Hur funkar den egentligen, är det enbart helt rak väg eller kan den även inkludera styrkorrigering? Dvs om man har en lite krokig väg in, så tar den samma krokiga väg tillbaka av sig själv? Det hade ju varit grymt :)
Den styr själv och du sköter gas/broms. Spelar in allt du kör framåt under 36 km/h och kommer ihåg senaste 50m. Känns väldigt exakt och kommer ihåg även om bilen stått ett tag. När man lägger i backen är det bara att trycka på displayen så tar bilen över styrningen. Avbryts om du själv styr — så väldigt smidigt att bara börja svänga själv när man ska ta över.
Ahh ok, jag trodde man kunde stå på utsidan med appen/fob. Det var ju synd.

Re: BMW iX3

Postat: 19 jun 2021 17:12
av Fredrik j
HelectriC skrev:
Hmpftfhdns skrev:
HelectriC skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Supernöjd med iX3:an. Min favoritfeature är något otippat backningsassistenten — att den kan backa 50m exakt samma väg du kom. Har visat sig vara supersmidigt för att köra ur garaget, först backa 20m och sen träffa grindhålet perfekt hos syrran och backa tillbaka på en blockerad grusväg efter att ha jagat en luftballong :D
Jag ser att även i4 har den funktionen. Hur funkar den egentligen, är det enbart helt rak väg eller kan den även inkludera styrkorrigering? Dvs om man har en lite krokig väg in, så tar den samma krokiga väg tillbaka av sig själv? Det hade ju varit grymt :)
Den styr själv och du sköter gas/broms. Spelar in allt du kör framåt under 36 km/h och kommer ihåg senaste 50m. Känns väldigt exakt och kommer ihåg även om bilen stått ett tag. När man lägger i backen är det bara att trycka på displayen så tar bilen över styrningen. Avbryts om du själv styr — så väldigt smidigt att bara börja svänga själv när man ska ta över.
Ahh ok, jag trodde man kunde stå på utsidan med appen/fob. Det var ju synd.
BMW har ju haft remote parking i flera år. Borde ju gått att kombinera med den här lösningen.

Re: BMW iX3

Postat: 21 jun 2021 22:39
av Hmpftfhdns
Första långturen avklarad Göteborg-Falun. 140 mil blandad körning (mest landsväg) med full bil och varierat väder. Ingen räckviddsångest alls faktiskt — reell räckvidd 40 mil.
6E812CB2-E974-4F91-9FBF-FBE308600C4E.jpeg

Re: BMW iX3

Postat: 24 jun 2021 23:42
av Hmpftfhdns
16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade ;)

Re: BMW iX3

Postat: 25 jun 2021 00:46
av martinot
Hmpftfhdns skrev:
16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade ;)
Kul! :)

Funderar faktiskt på att köpa en elsparkcykel, och tänkte just att det ibland kanske kunder vara något att ha i bilen för att användas medans man laddar! :D

Re: BMW iX3

Postat: 13 jul 2021 23:26
av Hmpftfhdns
Har gått hur smooth som helst att åka 117 mil med full sommarpackning i iX3:an. Snittat 17.4 (42 mil reell räckvidd). Laddarna har funkat när man behövt dem.

Bästa elbilsfeaturen varma sommardagar är att kunna sätta på AC:n med appen/nyckeln så den är sval och skön när man kommer till bilen. :D
A047E1EC-C694-4F5A-912D-4843DBE69165.jpeg
C11BF358-3927-4966-8B78-73E48DAE841A.jpeg

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2021 00:14
av martinot
Hmpftfhdns skrev:
Har gått hur smooth som helst att åka 117 mil med full sommarpackning i iX3:an. Snittat 17.4 (42 mil reell räckvidd). Laddarna har funkat när man behövt dem.

Bästa elbilsfeaturen varma sommardagar är att kunna sätta på AC:n med appen/nyckeln så den är sval och skön när man kommer till bilen. :D
Kul! Är ju verkligen superskönt med AC som kan slås på fjärr. :)

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2021 00:19
av martinot
martinot skrev:
Hmpftfhdns skrev:
16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade ;)
Kul! :)

Funderar faktiskt på att köpa en elsparkcykel, och tänkte just att det ibland kanske kunder vara något att ha i bilen för att användas medans man laddar! :D
Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden! :D


https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1

"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"


Bild

Bild

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2021 09:11
av mikebike
martinot skrev:
martinot skrev:
Hmpftfhdns skrev:
16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade ;)
Kul! :)

Funderar faktiskt på att köpa en elsparkcykel, och tänkte just att det ibland kanske kunder vara något att ha i bilen för att användas medans man laddar! :D
Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden! :D


https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1

"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"


Bild

Bild
"up to 25 km/h" = får inte användas i trafiken...

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2021 09:25
av R2_m3
Livsfarligt:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k3 ... sparkcykel

Fattar inte folk som swishar förbi med elsparkcykel i 25 knyck (och mycket snabbare ibland) , känns mycket riskablare än cykel. Minsta grop och det är tvärstopp.

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2021 09:30
av mikebike
R2_m3 skrev:
Livsfarligt:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k3 ... sparkcykel

Fattar inte folk som swishar förbi med elsparkcykel i 25 knyck (och mycket snabbare ibland) , känns mycket riskablare än cykel. Minsta grop och det är tvärstopp.
Senast jag hade bilen på SC cyklade jag därifrån till jobbet. På cykelbanan vid Polishögskolan! passerade jag en elsparkcykel som gjorde 32 km/h.

Oslo skall införa förbud att hyra ut elsparkcykel nattetid för att få ned antalet olyckor. De flesta skadas tydligen på väg hem från krogen.
https://www.dn.se/varlden/nattliga-ture ... ds-i-oslo/

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2021 10:21
av Kubi
mikebike skrev:
R2_m3 skrev:
Livsfarligt:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k3 ... sparkcykel

Fattar inte folk som swishar förbi med elsparkcykel i 25 knyck (och mycket snabbare ibland) , känns mycket riskablare än cykel. Minsta grop och det är tvärstopp.
Senast jag hade bilen på SC cyklade jag därifrån till jobbet. På cykelbanan vid Polishögskolan! passerade jag en elsparkcykel som gjorde 32 km/h.

Oslo skall införa förbud att hyra ut elsparkcykel nattetid för att få ned antalet olyckor. De flesta skadas tydligen på väg hem från krogen.
https://www.dn.se/varlden/nattliga-ture ... ds-i-oslo/
Förbud är nog att ta i.
I Finland reduceras hastigheten till 10/15km/h på nattetid.
Även här extremt många olyckor varje dag så det är nog bara början på regler att komma.

Re: BMW iX3

Postat: 14 jul 2021 10:41
av martinot
mikebike skrev:
martinot skrev:
martinot skrev:
Hmpftfhdns skrev:
16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade ;)
Kul! :)

Funderar faktiskt på att köpa en elsparkcykel, och tänkte just att det ibland kanske kunder vara något att ha i bilen för att användas medans man laddar! :D
Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden! :D


https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1

"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"


Bild

Bild
"up to 25 km/h" = får inte användas i trafiken...
Det finns en tyskanpassad variant om man vill hålla sig under 20 km/h:

https://se-en.segway.com/products/nineb ... max-g30d-2

Själv så känns 25 km/h extremt segt och långsamt. I USA och Kina så tillåter de 30 km/h som jag förstått det.

Re: BMW iX3

Postat: 11 aug 2021 13:59
av taliz

Re: BMW iX3

Postat: 11 aug 2021 14:23
av Nilp
martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
martinot skrev:
Hmpftfhdns skrev:
16,2 kWh/100km idag med fina förutsättningar Gbg-Karlskoga — det blir 46 mil = wltp. Swishade förbi Ionityladdarna och laddade gratis på Lidl istället — med power-tricket att ha elsparkcykel i bakluckan och åka ner på stranden medan bilen laddade ;)
Kul! :)

Funderar faktiskt på att köpa en elsparkcykel, och tänkte just att det ibland kanske kunder vara något att ha i bilen för att användas medans man laddar! :D
Blev ett sådant här kul och praktiskt (och miljövänligt) elfordon till firman för kortare ärenden! :D


https://se-en.segway.com/products/nineb ... -max-g30-1

"Ninebot KickScooter MAX G30E II Powered by Segway"


Bild

Bild
"up to 25 km/h" = får inte användas i trafiken...
Det finns en tyskanpassad variant om man vill hålla sig under 20 km/h:

https://se-en.segway.com/products/nineb ... max-g30d-2

Själv så känns 25 km/h extremt segt och långsamt. I USA och Kina så tillåter de 30 km/h som jag förstått det.
Superbra Martinot! :)
SJälv har jag en elektrisk skateboad för kortare sträcker. Funkar kanon (inte på vintern...) och KUL!

Re: BMW iX3

Postat: 11 aug 2021 16:21
av Credde
Fortfarande ingen Xdrive version - tråkigt!

Re: BMW iX3

Postat: 11 aug 2021 16:30
av MWall
Credde skrev:
Fortfarande ingen Xdrive version - tråkigt!

Ja det är lite märkligt att de inte släpper en xDrive med ca 400 hk.

Re: BMW iX3

Postat: 11 aug 2021 16:55
av Front242
Attans ingen bävergrill

Re: BMW iX3

Postat: 11 aug 2021 20:30
av ObscureEconomist
Känns som en lite konstig refresh om man inte förbättrar så mycket, känns som den är lite malplacerad nu med i4 och iX på g.

Re: BMW iX3

Postat: 11 aug 2021 20:57
av MWall
ObscureEconomist skrev:
Känns som en lite konstig refresh om man inte förbättrar så mycket, känns som den är lite malplacerad nu med i4 och iX på g.
Är väl X3 som får en LCI och då hänger iX3 med automatiskt.

Re: BMW iX3

Postat: 11 aug 2021 23:15
av Hmpftfhdns
MWall skrev:
ObscureEconomist skrev:
Känns som en lite konstig refresh om man inte förbättrar så mycket, känns som den är lite malplacerad nu med i4 och iX på g.
Är väl X1 som får en LCI och då hänger iX3 med automatiskt.
X3 får LCI eftersom den kom 2017 och då hänger iX3 med på köpet. Inga större ändringar egentligen utan i stort sett samma bil. Får M-paket på köpet och den är mer lik den vanliga X3:an nu. Fortfarande ganska mycket utrustning med som standard. En iX med motsvarande utrustning som en charged för 800 kkr kostar miljonen och har sämre räckvidd. iX3:an kommer nog fortsätta vara en bra elbil som inte så många köper ;)

Det jag mest hade velat ha från den nya är perforerade stolarna och startknappen nära växelspaken. (Till och med iX:en har startknapp... suck)

Re: BMW iX3

Postat: 12 aug 2021 00:31
av Hmpftfhdns
Efter två månader och 800(!) mil med vår iX3 charged tänkte jag ge mig på en sammanfattning: :D :) 8-)

+ Räckvidden sommartid håller verkligen vad den lovar och mer därtill (Har legat mellan 40-50 mil vid landsvägskörning)
+ Snabbladdningen håller också vad den lovar (Startar vid 155kW på Ionity)
+ BMW charging funkar bra med 2,88kr/kWh på Ionity och 4kr/kWh på andra (ex. MER, EON) första året
+ Tyst och mjuk och fin att köra
+ Bilen trivs både i stan, i hög motorvägsfart och på kurviga vägar
+ Inga onödiga pling är väldigt skönt
+ Sköna stolar (även i grundmodellen)
+ Att bilen styr själv vid backning samma väg som man körde framåt har visat sig vara väldigt användbart
+ Förar- och parkeringsassistans funkar riktigt bra
+ Appen funkar bra och att starta klimatisering använder jag hela tiden
+ Bra visning av laddstatus i instrumentet när man laddar (effekt, tidsuppskattning, etc)
+ Räckviddscirkel i kartan ger en bra uppskattning hur långt man kommer och har visat sig vara användbar när det inte är Teslaklass på ruttplanering med laddstopp (även om det faktiskt funkar okej också)
+ Adaptiv regenerering funkar riktigt bra (frirullar så länge det inte behövs minska farten och regenererar annars lagom efter förutsättningarna)
+ Enpedalläget funkar riktigt bra och är smidigt att aktivera med växelspaken (använder vid stads- och aktiv körning)
+ Lagom mjuk/hård adaptiv fjädring
+ Responsiv infotainment med både pek/pinch och idrive (använder idrive förvånansvärt mycket)
+ Gammeldags glastak som kan öppnas och dras för innertak är inte så dumt

- Start/stopp-knapp. Varför? Jag har säkert råkat stänga av bilen 20 ggr av misstag när jag skulle köra iväg och bilen redan var på. :roll: Blir en vana att trycka på knappen och lägga i växeln.
- Oventilerat konstläder i stolarna blir svettigt (förbättrat till faceliften 2022)
- Ingen frunk. Varför? Det är nog mer än 100 liter hålrum under motorhuven som är helt outnyttjat och bilen är baktung som det är.
- Haft lite strul med CarPlay ibland p.g.a. att mobilen försöker använda den inbyggda WiFi-hotspotten och inte får internet
- Stereon i charged är okej, men inte mer (endast högtalare i dörrar och under sätena)
- Man kan inte ställa in önskad laddnivå eller strömbegränsning i appen
- Ingen röststyrning på svenska (förutom CarPlay/Android auto)


Saker som jag tänkte innan skulle vara dåliga men som funkar bra i praktiken:
* Ingen exakt batteriprocent i instrumentet (man lär sig snabbt att se med 5% noggrannhet i instrumentet när man kör och annars har man exakt procent i appen)
* Plastskydd på aluminumfälgarna (ser helt okej ut och faktiskt ganska bra att kunna byta bara plasten om man repar)
* Laddningen avbryts med "lås upp bilen"-knappen (förvånansvärt enkel lösning som faktiskt funkar bra i praktiken även om det känns som en nödlösning)

Helt klart positivt överraskad. Finns inte mycket att klaga på egentligen. Inte varit nåt strul. Känns som att den inte är bäst på nåt men väldigt bra på det mesta -- så på det hela taget är det en riktigt bra bil :D