Sida 9 av 21
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:32
av HelectriC
jag lyssnar i stort sett bara på utländska radiokanaler i bilen. Om jag skulle behöva ta upp mobilen varje gång jag ska byta kanal hade jag blivit galen. Det måste finnas i bilen eller trådlöst!
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:33
av macky
dd88 skrev:Nu kan man speca bilen via sin försäljare.
Har man skrivit upp sig på kölistan så har man till 5/3 på sig att lägga order, sen tappar man plats. Sverige har fått en tilldelning på 270 bilar och dom jobbar för att försöka få ut majoriteten innan 1/7.
Förmånsvärde ska bli spikat i veckan, ingen företagsrabatt. Har en oförhandlad rabatt på 5% på privatköp-offert.
9A9758A5-F800-48B1-BE7D-0B4E1AF27B9C.jpeg
0F8A7453-B66E-4922-99C0-A54E29C121CC.jpeg
Väldigt intressant med ett förmånsgrundande pris på 490 tkr. Det är ju som en e-tron 55 proline typ som ändå är ett par hundra tusen billigare. Använder de kanske A5 som jämförbar bil. Blir det ju väldigt intressant helt plötsligt. Väldigt mycket lägre än en Taycan 4s. Dessutom en hel del standardutrustning verkar det som.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:35
av macky
HelectriC skrev:jag lyssnar i stort sett bara på utländska radiokanaler i bilen. Om jag skulle behöva ta upp mobilen varje gång jag ska byta kanal hade jag blivit galen. Det måste finnas i bilen eller trådlöst!
Finns ju trådlöst med apple carplay, men det kanske inte är ditt val av tlfn.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:36
av HelectriC
macky skrev:HelectriC skrev:jag lyssnar i stort sett bara på utländska radiokanaler i bilen. Om jag skulle behöva ta upp mobilen varje gång jag ska byta kanal hade jag blivit galen. Det måste finnas i bilen eller trådlöst!
Finns ju trådlöst med apple carplay, men det kanske inte är ditt val av tlfn.
nix, har Samsung!
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 13:39
av Vulgarsonic
Alfa skrev:
Nej. Jag har inte Spotify i mobilen.
Att Spotify är inbyggt i bilen ger en påtaglig premiumkänsla. Att det saknas är en betydande brist.
Fast det beror nog på utförandet också tycker jag.
Spotify i t.ex Model 3 känns allt annat än premium om man säger så...
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 14:27
av Jonasm
Hej,
Det stämmer att dom använder A5 som jämförelsebil.
Därav relativt bra förmånsvärde.
Jag fick följande info från min säljare idag:
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 14:45
av fnystrom
Jonasm skrev:Hej,
Det stämmer att dom använder A5 som jämförelsebil.
Därav relativt bra förmånsvärde.
Jag fick följande info från min säljare idag:
Det var intressant information:
- * Förmånsvärde för E-tron GT baseras på A5. Det blir riktigt lågt jämfört med Porsche Taycan 4S. Plus att det ingår mer som standard i GT jmf med 4S.
* Förmånsvärde för RS E-tron GT är riktigt högt.
* Garanterat restvärde för E-tron GT, men inte för RS E-tron GT.
Vanliga E-tron GT blev helt plötsligt ännu mer intressant som tjänstebil. Jag har funderat både på Porsche 4S och RS E-tron GT, men nu lutar det åt E-tron GT som tjänstebil.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 14:47
av martinot
Alfa skrev:MWall skrev:Alfa skrev:MWall skrev:Alfa skrev:Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nej. Jag har inte Spotify i mobilen.
Att Spotify är inbyggt i bilen ger en påtaglig premiumkänsla. Att det saknas är en betydande brist.
Du skojar? Är Spotify så sjukt viktigt för dig måste du väl ha ett eget premiumkonto?
Jag skojar inte. Jag har klurat på att köpa andra bilar än Tesla, t ex Taycan, Mercedes EQV, Fiat 500e, men avsaknad av Spotify, tramset med service i onödan, ingen OTA mm gör att jag återigen kommer beställa en ny Tesla.
Att Fiat inte har Spotify kan jag leva med. Men att så kallade premiumbilar saknar den funktionaliteten är för dåligt.
HelectriC skrev:jag lyssnar i stort sett bara på utländska radiokanaler i bilen. Om jag skulle behöva ta upp mobilen varje gång jag ska byta kanal hade jag blivit galen. Det måste finnas i bilen eller trådlöst!
Jag minns 90-talet när CD började komma i bilar. Då kunde man nästan skilja på billiga (ofta franska och spanska) bilar som hade kassett+radio och de (ofta svenska och tyska) premiumbilar som istället hade CD+radio (även om vi faktiskt hade en Volvo som hade CD+kasset+radio).
DÅ på 90-talet var det inte möjligt att sälja en premiumbil utan inbyggd CD.
Snart kommer vi till en punkt där det inte kommer vara möjligt att sälja en premiumbil utan inbyggd Spotify/streaming.
Visst kan man koppla till en massa saker, och minns försäljare som hypade "AUX"-igång på deras kassettradio och förslog att man istället för inbyggd CD skulle skaffa en bärbar CD-spelare och koppla in (precis som en del hävdar att man kan köra BT idag för att kompensera denna bristen).
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 14:58
av HelectriC
jepp, håller helt med! Det är nog lite för många "gamla gubbar" med i beslutsrundan hos de tyska och de förstår verkligen inte varför det skulle vara nödvändigt med Spotify och annat krams. Doch förstod det att CD var viktigt på sin tid.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 17:40
av HelectriC
Säljaren var sjukt på, ringde mig igen efter 1 timme och sa att de hade 8 bilar kvar av den initiala batchen med 20 bilar som levereras redan i maj. Jag orkade inte gå in på hur sjukt besviken jag blev på hela deras upplägg och produkterna som verkar så efter, så jag sa helt enkelt att om jag inte kan få med mig 4 cyklar så går det inte. DET kunde han ju verkligen inte göra nåt med, så diskussionen var över. Synd! Men sparade mycket pengar då

Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 17:54
av Fredrik j
HelectriC skrev:jepp, håller helt med! Det är nog lite för många "gamla gubbar" med i beslutsrundan hos de tyska och de förstår verkligen inte varför det skulle vara nödvändigt med Spotify och annat krams. Doch förstod det att CD var viktigt på sin tid.
Menar du att det inte var gamla gubbar som var chefer i bilindustrin på 90-talet?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:00
av macky
Ryktas om kombi tidigt 2022. Väntar in den och lite finare rabatter.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:03
av dd88
Ska man försöka se något mönster så ska man vänta till i vinter innan man köper nästa bil.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:37
av Nect
macky skrev:dd88 skrev:Nu kan man speca bilen via sin försäljare.
Har man skrivit upp sig på kölistan så har man till 5/3 på sig att lägga order, sen tappar man plats. Sverige har fått en tilldelning på 270 bilar och dom jobbar för att försöka få ut majoriteten innan 1/7.
Förmånsvärde ska bli spikat i veckan, ingen företagsrabatt. Har en oförhandlad rabatt på 5% på privatköp-offert.
9A9758A5-F800-48B1-BE7D-0B4E1AF27B9C.jpeg
0F8A7453-B66E-4922-99C0-A54E29C121CC.jpeg
Väldigt intressant med ett förmånsgrundande pris på 490 tkr. Det är ju som en e-tron 55 proline typ som ändå är ett par hundra tusen billigare. Använder de kanske A5 som jämförbar bil. Blir det ju väldigt intressant helt plötsligt. Väldigt mycket lägre än en Taycan 4s. Dessutom en hel del standardutrustning verkar det som.
Instämmer! Min E-tron 55 som jag väntar på har högre förmånsvärde än denna! Synd att man har små barn. Detta kanske får bli bilen efter 55:an.
Sjukt prisvärd (skadad som man är gällande höga förmånsvärden...)

Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:43
av MWall
Nect skrev:macky skrev:dd88 skrev:Nu kan man speca bilen via sin försäljare.
Har man skrivit upp sig på kölistan så har man till 5/3 på sig att lägga order, sen tappar man plats. Sverige har fått en tilldelning på 270 bilar och dom jobbar för att försöka få ut majoriteten innan 1/7.
Förmånsvärde ska bli spikat i veckan, ingen företagsrabatt. Har en oförhandlad rabatt på 5% på privatköp-offert.
9A9758A5-F800-48B1-BE7D-0B4E1AF27B9C.jpeg
0F8A7453-B66E-4922-99C0-A54E29C121CC.jpeg
Väldigt intressant med ett förmånsgrundande pris på 490 tkr. Det är ju som en e-tron 55 proline typ som ändå är ett par hundra tusen billigare. Använder de kanske A5 som jämförbar bil. Blir det ju väldigt intressant helt plötsligt. Väldigt mycket lägre än en Taycan 4s. Dessutom en hel del standardutrustning verkar det som.
Instämmer! Min E-tron 55 som jag väntar på har högre förmånsvärde än denna! Synd att man har små barn. Detta kanske får bli bilen efter 55:an.
Sjukt prisvärd (skadad som man är gällande höga förmånsvärden...)

Vad pratar vi för förmånsvärde? 7-8 tusen?
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:45
av Legato
Men va? Hur har de lyckats mygla igenom så lågt förmånsvärde?
Nu blev den ju plötsligt intressant igen! Tror ni man kan lita på förmånsvärdet, ser att det inte finns på SKVs hemsida ännu.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:47
av Legato
MWall skrev:Nect skrev:macky skrev:dd88 skrev:Nu kan man speca bilen via sin försäljare.
Har man skrivit upp sig på kölistan så har man till 5/3 på sig att lägga order, sen tappar man plats. Sverige har fått en tilldelning på 270 bilar och dom jobbar för att försöka få ut majoriteten innan 1/7.
Förmånsvärde ska bli spikat i veckan, ingen företagsrabatt. Har en oförhandlad rabatt på 5% på privatköp-offert.
9A9758A5-F800-48B1-BE7D-0B4E1AF27B9C.jpeg
0F8A7453-B66E-4922-99C0-A54E29C121CC.jpeg
Väldigt intressant med ett förmånsgrundande pris på 490 tkr. Det är ju som en e-tron 55 proline typ som ändå är ett par hundra tusen billigare. Använder de kanske A5 som jämförbar bil. Blir det ju väldigt intressant helt plötsligt. Väldigt mycket lägre än en Taycan 4s. Dessutom en hel del standardutrustning verkar det som.
Instämmer! Min E-tron 55 som jag väntar på har högre förmånsvärde än denna! Synd att man har små barn. Detta kanske får bli bilen efter 55:an.
Sjukt prisvärd (skadad som man är gällande höga förmånsvärden...)

Vad pratar vi för förmånsvärde? 7-8 tusen?
6250:- enligt bilden på föregående sida. Löjligt lågt!
Orkade inte ens svara när säljare ringde idag, men nu får det bli att åka och kika iaf!
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:48
av Nect
MWall skrev:Nect skrev:macky skrev:dd88 skrev:Nu kan man speca bilen via sin försäljare.
Har man skrivit upp sig på kölistan så har man till 5/3 på sig att lägga order, sen tappar man plats. Sverige har fått en tilldelning på 270 bilar och dom jobbar för att försöka få ut majoriteten innan 1/7.
Förmånsvärde ska bli spikat i veckan, ingen företagsrabatt. Har en oförhandlad rabatt på 5% på privatköp-offert.
9A9758A5-F800-48B1-BE7D-0B4E1AF27B9C.jpeg
0F8A7453-B66E-4922-99C0-A54E29C121CC.jpeg
Väldigt intressant med ett förmånsgrundande pris på 490 tkr. Det är ju som en e-tron 55 proline typ som ändå är ett par hundra tusen billigare. Använder de kanske A5 som jämförbar bil. Blir det ju väldigt intressant helt plötsligt. Väldigt mycket lägre än en Taycan 4s. Dessutom en hel del standardutrustning verkar det som.
Instämmer! Min E-tron 55 som jag väntar på har högre förmånsvärde än denna! Synd att man har små barn. Detta kanske får bli bilen efter 55:an.
Sjukt prisvärd (skadad som man är gällande höga förmånsvärden...)

Vad pratar vi för förmånsvärde? 7-8 tusen?
8400:- Brutto kommer det bli på min E-tron 55 som jag väntar på (dock en hel del utrustning).
Dd88 fick en offert på en GT med lite tillval som landade på ca 8300:- brutto.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:49
av HelectriC
Borde inte GT jämföras med A7 och RS7? A5 och RS5 känns ju fel

Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:52
av Legato
40.000:- extra för "Dynamikpaket Plus" jämfört med "Dynamikpaket".
Vad får man då för dessa 40k? Jo lite oljud i högtalarna. Verkar vara enda skillnaden

Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:52
av MWall
Nect skrev:MWall skrev:Nect skrev:macky skrev:dd88 skrev:Nu kan man speca bilen via sin försäljare.
Har man skrivit upp sig på kölistan så har man till 5/3 på sig att lägga order, sen tappar man plats. Sverige har fått en tilldelning på 270 bilar och dom jobbar för att försöka få ut majoriteten innan 1/7.
Förmånsvärde ska bli spikat i veckan, ingen företagsrabatt. Har en oförhandlad rabatt på 5% på privatköp-offert.
9A9758A5-F800-48B1-BE7D-0B4E1AF27B9C.jpeg
0F8A7453-B66E-4922-99C0-A54E29C121CC.jpeg
Väldigt intressant med ett förmånsgrundande pris på 490 tkr. Det är ju som en e-tron 55 proline typ som ändå är ett par hundra tusen billigare. Använder de kanske A5 som jämförbar bil. Blir det ju väldigt intressant helt plötsligt. Väldigt mycket lägre än en Taycan 4s. Dessutom en hel del standardutrustning verkar det som.
Instämmer! Min E-tron 55 som jag väntar på har högre förmånsvärde än denna! Synd att man har små barn. Detta kanske får bli bilen efter 55:an.
Sjukt prisvärd (skadad som man är gällande höga förmånsvärden...)

Vad pratar vi för förmånsvärde? 7-8 tusen?
8400:- Brutto kommer det bli på min E-tron 55 som jag väntar på (dock en hel del utrustning).
Dd88 fick en offert på en GT med lite tillval som landade på ca 8300:- brutto.
Mycket pengar ändå tyvärr. Om den ändå hade kunnat ersätta vår Model S så kanske.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:55
av Nect
HelectriC skrev:Borde inte GT jämföras med A7 och RS7? A5 och RS5 känns ju fel

Känns som det är ett lotteri. Kan tycka att E-tron 55 borde ha lägre förmånsvärde än E-tron GT. Men men

Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:57
av mans71
Även om fömånsvärdet är ok, det passerar snabbt 1.6 msek med några tillval

Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 18:58
av taliz
Blir intressant att se om de kommer introducera det mindre 79kwh batteriet.
Kanske skippar dom det?
LGs NCM622 som ju sitter i båda packen börjar ju bli lite "gammalt" nu. Man har ju lanserat NCM 712 och 811. Snart kommer också NCMA.
Så nästa steg kanske blir större batteri istället för mindre, men då antagligen först i Taycan.
Re: Audi e-tron GT
Postat: 18 feb 2021 19:01
av macky
Nect skrev:HelectriC skrev:Borde inte GT jämföras med A7 och RS7? A5 och RS5 känns ju fel

Känns som det är ett lotteri. Kan tycka att E-tron 55 borde ha lägre förmånsvärde än E-tron GT. Men men

Är väl ett ansökan till SKV där biltillverkaren motiverar valet av jämförbar bil. Blir väldigt fördelaktigt för ett märke som audi som har så bred modellflora och dessutom inom samma modellkaregori så väsensskilda prisnivåer. Instegs A5 är väl 400k och en RS5 det dubbla. Svårare för porsche att hitta en bil i den prisklassen att jämföra med.