Sida 9 av 11

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 20 aug 2015 22:45
av Hookmaker
Top12 skrev:
Seriöst ?

Man slutar då aldrig förundras över 14 Danskar ! :mrgreen: ?

Men men alla är vi olika.
Tja, nu är vi numera 50 stycken från hela världen ock antalet stiger dag för dag, - se upp vi kommer bara fixa det här för dom 50 ock inte för alla andra P85D ägare!... :mrgreen: (Ironi kan förekomma!)

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 20 aug 2015 23:05
av Herr X
Hookmaker skrev:
vi kommer bara fixa det här för dom 50
Det enda som kommer att fixas är att Teslas ingenjörer visar er felet: Ni har gjort alla testerna strax efter arbetstid, och när displayen visar 4:05 PM betyder inte att ni accelererat på 4,05 sekunder.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 20 aug 2015 23:14
av LarsL
De där 50 är några stackare som blivit avlurade sitt VINnummer... Måste lära sig att vara försiktiga på nätet.

Om ni ska vara upprörda över något så var det över riktiga problem istället. Tex att det inte går att stänga av radion, inte att segla utan regen eller att tanklocket inte går att öppna.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 20 aug 2015 23:29
av danni
LarsL skrev:
De där 50 är några stackare som blivit avlurade sitt VINnummer... Måste lära sig att vara försiktiga på nätet.

Om ni ska vara upprörda över något så var det över riktiga problem istället. Tex att det inte går att stänga av radion, inte att segla utan regen eller att tanklocket inte går att öppna.
Offtopic, men vadå avlurade? Det finns väl inget som helst som är känsligt med ett VIN-nummer?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 00:45
av Martinen
danni skrev:
LarsL skrev:
De där 50 är några stackare som blivit avlurade sitt VINnummer... Måste lära sig att vara försiktiga på nätet.

Om ni ska vara upprörda över något så var det över riktiga problem istället. Tex att det inte går att stänga av radion, inte att segla utan regen eller att tanklocket inte går att öppna.
Offtopic, men vadå avlurade? Det finns väl inget som helst som är känsligt med ett VIN-nummer?
Jo det är livsfarligt. Precis lika illa om Någon obehörig person som råkar titta på ditt registreringsnummer. Går åt helvete direkt, och helt plötsligt har någon annan tagit över tid liv. Det är är för vissa inte vill lägga ut VIN-nummer, och blir sura om man lägger upp bild på deras bil där regnummer syns.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 08:12
av hybris
Fundera på vilken information som behövs för att remotehacka en bil. VIN är ett viktigt ID. Användarnamn på mytesla. Lösenord. Lite basic info om personen. Allt en bra början. Ja man skall vara försiktig med att lämna information till okända personer. Jobbat med IT SÄK i över 20 år. Undrar vad datainspektionen säger om detta insamlande av data? Hur registrerar och sparar Ni detta?

Nör jag läste tråden från början var min reaktion "ja hör har vi ett gäng som vill ha gratis L mode". Delar en massa FUD på sin site men delar inget kring testerna offentligt. Modell, leveransdatum, antal mil, däck/fälg, testsituationen och alla inställningar, testutrustning etc.

Misstänker att nästan ingen som signar verkligenhar testat. Mer av snåla jävlar som skall försöka få något gratis! Tycker Tesla borde skicka en software downgrade till de 50! ;-) ge dem en spärr på 4.0s till 100. De får ju inte ut mer i vilket fall så,för dem spelare det ju ingen roll.. ;-)

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 08:15
av LarsL
+1


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 08:15
av hybris
Misstänker att Tesla kommer sluta ge möjligheten till uppgraderingar pgr av detta. Blir enklare att säga att allt kräver ny bil så dyker inte denna typ av disukussioner upp...

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 08:54
av danni
hybris skrev:
Fundera på vilken information som behövs för att remotehacka en bil. VIN är ett viktigt ID. Användarnamn på mytesla. Lösenord. Lite basic info om personen. Allt en bra början. Ja man skall vara försiktig med att lämna information till okända personer. Jobbat med IT SÄK i över 20 år. Undrar vad datainspektionen säger om detta insamlande av data? Hur registrerar och sparar Ni detta?
Jag har funderat och funderat och funderat och nope, jag kan inte se vad du ska med VIN till i det sammanhanget. Särskilt inte för remote hacking. För att få remotetillgång via Tesla så krävs MyTesla-autentisering (och om du kan få det så finns det ett anrop för att få ut VIN på alla bilar, så hade du inte redan det får du det då - det är bara att skicka en GET-request till https://owner-api.teslamotors.com/api/1/vehicles med autentisering så får du alla VIN för det kontot). Finns det andra vektorer för remote hacking (exempelvis direkt mot bilen via 3G-uppkopplingen, WiFi eller Bluetooth) så lär inte VIN vara något som är det minsta intressant heller.

Jag kan inte för mitt liv se varför just VIN skulle vara känslig information helt enkelt, hur paranoid man än råkar vara. Det enda VIN innehåller är lite allmän information om din bils konfiguration ihop med ett serienummer som säger när bilen produktionsplanerades. Det finns inget känsligt man kan göra med den datan.

(Och om det nu är relevant så har jag jobbat som programmerare hela mitt yrkesliv, inkl en hel del säkerhetsarbete, även säkerhetsklassat arbete för försvaret).

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 09:13
av bylund
Har man registreringsnumret kan man ju lätt få ut chassinumret från Transportstyrelsen. Men visst gör man det lite svårare om inte all info ligger direkt på nätet.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 09:20
av kangru
danni skrev:
hybris skrev:
Fundera på vilken information som behövs för att remotehacka en bil. VIN är ett viktigt ID. Användarnamn på mytesla. Lösenord. Lite basic info om personen. Allt en bra början. Ja man skall vara försiktig med att lämna information till okända personer. Jobbat med IT SÄK i över 20 år. Undrar vad datainspektionen säger om detta insamlande av data? Hur registrerar och sparar Ni detta?


Jag kan inte för mitt liv se varför just VIN skulle vara känslig information helt enkelt, hur paranoid man än råkar vara. Det enda VIN innehåller är lite allmän information om din bils konfiguration ihop med ett serienummer som säger när bilen produktionsplanerades. Det finns inget känsligt man kan göra med den datan.
Det handlar väl som i många fall om att meta-data i sig inte är känsligt men kan i diverse olika steg leda till mer känslig information eller kan användas för att bekräfta vissa andra uppgifter. Som hybris säger handlar det om en grundläggande fråga om VARFÖR man samlar in det hela och sedan varför man inte har en mer transparent process än vad man har. Efter att ha bott i Köpenhamn i ett par år så är jag dock övertygad om att danskarna bara vill ha L-uppgraderingarna gratis och hoppas att Telsa i denna tidpunkt vid ModelX lansering kommer vara mer känsliga för dålig publicitet än vid andra tidpunkter.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 12:38
av Niclas
Verkar som Tesla "erkänt" problemet att P85D inte är så snabb som lovat, jobbar på att identifiera orsaken...

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 13:40
av elmotor_mattias
Niclas skrev:
Verkar som Tesla "erkänt" problemet att P85D inte är så snabb som lovat, jobbar på att identifiera orsaken...
Kan du utveckla detta?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 15:01
av Herr X
Niclas skrev:
Verkar som Tesla "erkänt" problemet att P85D inte är så snabb som lovat, jobbar på att identifiera orsaken...
Källa?

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 15:54
av Niclas

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 16:50
av Svenssons
Ser inte att Tesla "erkänt" något problem. Vad jag ser är att en dansk tolkar ett samtal som det han vill tro på. Vi vet inte vad någon på Tesla Motors har sagt, bara vad danskarna har skrivit och hur de har tolkat vad som sagts.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 17:18
av Martinen
Dom kanske pratade engelska och då förstår danskarna bara vissa av orden. Exempelvis computer eller weekend. Dom är ju samma på danska.



Lite OT, men snackade med en dansk i England och nämnde att det fanns en laddstation i Köge.
Hon fattade inte och efter 4 försök fick jag bokstavera istället. Då sa hon: Jasså du menar köööäääuuäee. :D

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 17:26
av Herr X
Martinen skrev:
Dom kanske pratade engelska och då förstår danskarna bara vissa av orden. Exempelvis computer eller weekend. Dom är ju samma på danska.
Danskarna har betydligt större problem än så:

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 18:02
av +46
Martinen skrev:
Dom kanske pratade engelska och då förstår danskarna bara vissa av orden. Exempelvis computer eller weekend. Dom är ju samma på danska.



Lite OT, men snackade med en dansk i England och nämnde att det fanns en laddstation i Köge.
Hon fattade inte och efter 4 försök fick jag bokstavera istället. Då sa hon: Jasså du menar köööäääuuäee. :D
+1
Tyvärr tror jag det inte handlar om språkförbittringar utan istället om L
Det fanns dom i Sverige som blev mycket upprörda när Elon presenterade L.
Men det vände snabbt när de fick veta att P85D ägare också kunde uppgradera Insane till stort L
Danskarna kör nu ett chicken race som jag hoppas kommer att stå dem dyrt. Att av ren och skär snålhet vilseleda potentiella elbilskunder är oförsvarligt. Att deras agerande kommer att ge ringar på vattnet som oljelobbyns lakejer (läs:brumm, brumm skribenter) nu filar på är lika självklart som amen i kyrkan.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 19:06
av hybris

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 19:16
av Martinen
hybris skrev:
Där va du lite sen på bollen. :D
Länkade samma på förra sidan. Man kan inte säga det bättre själv.

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 19:18
av hybris
Fasen också! ;-)

Skall dock säga att jag gillar båda Danmark och Danskar om jag skall vara ärlig! ;-)

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 19:41
av LarsL
+46 skrev:

+1
Tyvärr tror jag det inte handlar om språkförbittringar utan istället om L
Det fanns dom i Sverige som blev mycket upprörda när Elon presenterade L.
Men det vände snabbt när de fick veta att P85D ägare också kunde uppgradera Insane till stort L
Danskarna kör nu ett chicken race som jag hoppas kommer att stå dem dyrt. Att av ren och skär snålhet vilseleda potentiella elbilskunder är oförsvarligt. Att deras agerande kommer att ge ringar på vattnet som oljelobbyns lakejer (läs:brumm, brumm skribenter) nu filar på är lika självklart som amen i kyrkan.
+1

Kommer som på posten, "Tesla inte så snabb ändå" eller "Tesla lurar sina kunder". Och sen kan man inte snacka Tesla runt fikan utan att det kommer upp, "men de där Tesla hittar ju bara på siffror som passar dem".

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 21 aug 2015 21:04
av danni
LarsL skrev:
+46 skrev:

+1
Tyvärr tror jag det inte handlar om språkförbittringar utan istället om L
Det fanns dom i Sverige som blev mycket upprörda när Elon presenterade L.
Men det vände snabbt när de fick veta att P85D ägare också kunde uppgradera Insane till stort L
Danskarna kör nu ett chicken race som jag hoppas kommer att stå dem dyrt. Att av ren och skär snålhet vilseleda potentiella elbilskunder är oförsvarligt. Att deras agerande kommer att ge ringar på vattnet som oljelobbyns lakejer (läs:brumm, brumm skribenter) nu filar på är lika självklart som amen i kyrkan.
+1

Kommer som på posten, "Tesla inte så snabb ändå" eller "Tesla lurar sina kunder". Och sen kan man inte snacka Tesla runt fikan utan att det kommer upp, "men de där Tesla hittar ju bara på siffror som passar dem".
Ja, precis! Hittar på hur som helst! Och så brinner bilarna upp, heeeeeela tiden!

Re: Attention: Calling P85D owners world-wide

Postat: 22 aug 2015 00:17
av Hookmaker
Svenssons skrev:
Ser inte att Tesla "erkänt" något problem. Vad jag ser är att en dansk tolkar ett samtal som det han vill tro på. Vi vet inte vad någon på Tesla Motors har sagt, bara vad danskarna har skrivit och hur de har tolkat vad som sagts.
Var du med på det telefonsamtalet? Jag hörde dig i alla fall inte på linien när vi pratade med Doug Fields och has folk. Tro vad du vil - om du inte har et problem med din bil behöver du ju inte få del av lösningen :shock: