Sida 9 av 11

Re: Servicehelvetet

Postat: 06 jul 2021 10:37
av fth
mikebike skrev:
Som tröst fick jag en påse Ahlgrens bilar!
Det var väl rätt sort i alla fall hoppas jag?
elbil.jpg
/fth

Re: Servicehelvetet

Postat: 06 jul 2021 20:01
av GreenMachine
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Uppdateting:
"Hej, Vi har tuvär inte fått hem delar för din bokade service. Vi kommer att behöva boka om dig till en senare tid. Vill be som hälst mycket om ursäkt för detta sena updatering för erat ärende. Vi kommer att boka in dig på första bästa tid runt när delen kommer in. MVH Simon Tesla service"
Känner igen språkhanteringen från dom SMS jag får från mina tonåringar. Är själv ingen språkpolis men man känner sig ofrånkomligt lite gammal när man läser sånt men man får väl kanske acceptera att nästa generation inte bryr sig utan skriver talspråk så ofta dom kan.
Det kan bli lite komiskt när dom försöker uttrycka sig på ett officiellt sätt.

Texten så ser det ju ut att vara direktöversatt engelsk text så det är nog google translate eller något som du får ta ett snack med. :lol:

Re: Servicehelvetet

Postat: 06 jul 2021 21:29
av MrRun
GreenMachine skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Uppdateting:
"Hej, Vi har tuvär inte fått hem delar för din bokade service. Vi kommer att behöva boka om dig till en senare tid. Vill be som hälst mycket om ursäkt för detta sena updatering för erat ärende. Vi kommer att boka in dig på första bästa tid runt när delen kommer in. MVH Simon Tesla service"
Känner igen språkhanteringen från dom SMS jag får från mina tonåringar. Är själv ingen språkpolis men man känner sig ofrånkomligt lite gammal när man läser sånt men man får väl kanske acceptera att nästa generation inte bryr sig utan skriver talspråk så ofta dom kan.
Det kan bli lite komiskt när dom försöker uttrycka sig på ett officiellt sätt.

Texten så ser det ju ut att vara direktöversatt engelsk text så det är nog google translate eller något som du får ta ett snack med. :lol:
Nja, Google kan ju stava iaf. :)

Re: Servicehelvetet

Postat: 07 jul 2021 09:51
av mikebike
fth skrev:
mikebike skrev:
Som tröst fick jag en påse Ahlgrens bilar!
Det var väl rätt sort i alla fall hoppas jag?
elbil.jpg
/fth
Ja, fast det är ju den minst goda varianten. Det tog mig 4 dagar att äta upp den! :lol:

Re: Servicehelvetet

Postat: 07 jul 2021 11:15
av Credde
Ska ha bytt mitt minneskort imorgon på min model S (MCU1). Jag bokade först en service tid för att det låter från bakvagnen när jag kör över gupp och generellt sett, varefter Tesla dagen innan bokade om tills imorgon då dom inte hade fått hem alla delar till minneskort bytet. Då var det första gång jag fattade att dom skulle byta minneskortet :mrgreen:

Sen är jag lite besviken på, att man inte får lånebil vid en återkallelse 8-)

Re: Servicehelvetet

Postat: 07 jul 2021 17:31
av Credde
Credde skrev:
Ska ha bytt mitt minneskort imorgon på min model S (MCU1). Jag bokade först en service tid för att det låter från bakvagnen när jag kör över gupp och generellt sett, varefter Tesla dagen innan bokade om tills imorgon då dom inte hade fått hem alla delar till minneskort bytet. Då var det första gång jag fattade att dom skulle byta minneskortet :mrgreen:

Sen är jag lite besviken på, att man inte får lånebil vid en återkallelse 8-)
Och nu för en timme sedan så bokade Tesla om igen då dom inte hade alla delarna hemma ändå - även om de bekräftade det i morse... :o

Re: Servicehelvetet

Postat: 07 jul 2021 17:53
av mikebike
Credde skrev:
Credde skrev:
Ska ha bytt mitt minneskort imorgon på min model S (MCU1). Jag bokade först en service tid för att det låter från bakvagnen när jag kör över gupp och generellt sett, varefter Tesla dagen innan bokade om tills imorgon då dom inte hade fått hem alla delar till minneskort bytet. Då var det första gång jag fattade att dom skulle byta minneskortet :mrgreen:

Sen är jag lite besviken på, att man inte får lånebil vid en återkallelse 8-)
Och nu för en timme sedan så bokade Tesla om igen då dom inte hade alla delarna hemma ändå - även om de bekräftade det i morse... :o
De är ju för goa. :mrgreen:

Re: Servicehelvetet

Postat: 07 jul 2021 19:29
av Credde
mikebike skrev:
Credde skrev:
Credde skrev:
Ska ha bytt mitt minneskort imorgon på min model S (MCU1). Jag bokade först en service tid för att det låter från bakvagnen när jag kör över gupp och generellt sett, varefter Tesla dagen innan bokade om tills imorgon då dom inte hade fått hem alla delar till minneskort bytet. Då var det första gång jag fattade att dom skulle byta minneskortet :mrgreen:

Sen är jag lite besviken på, att man inte får lånebil vid en återkallelse 8-)
Och nu för en timme sedan så bokade Tesla om igen då dom inte hade alla delarna hemma ändå - även om de bekräftade det i morse... :o
De är ju för goa. :mrgreen:
Ja det kör inte just för dom... Dock funkar min MCU utan problem, så det är väl ingen brådska.

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jul 2021 08:40
av mikebike
mikebike skrev:
Jaha.

Nu har min servicetid blivit ombokad igen. Denna gång p.g.a. sjukskriven tekniker. Suck.
Idag skulle de kommit hem till mig och fixat bilen, vilket alltså ändrades till måndag den 12/7.

Nyss kom ett mess:
"Hej, och tack för din bokade tid hos oss på Tesla service. Vi har nu gått igenom er bokning och de arbeten ni önskar utföra på er bil kan tyvärr inte utföras på plats hos er. Det innebär att vi behöver boka om ert besök till oss på service center istället. Vi kommer att boka in er på den första lediga tiden vi har, och önskar ni en annan tid går det bra att ändra via er app. Mvh, Tesla service"

Det kom de alltså på idag! :evil:
Ny tid 23/7 i Bredden. Min sista arbetsdag före semestern och då behöver jag bilen.....


EDIT: Uppringd och efter lite diskussion är ny tid för service 24/8. :(

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jul 2021 11:46
av Franz
Lite perspektiv i tillvaron...

Jag uppmärksammade att det inte fungerade att låsa upp bilen eller öppna bakluckan från app-en på min Model S. Efter att ha läst i forumet här såg jag att det kunde vara knutet till MCU-uppgraderingen (eftersom jag gjort en sådan). Jag la in ett ärende i app-en och bokade en tid i augusti. Någon dag senare fick jag sms om att de bad mig att skicka in en tidpunkt när jag provade så att de kunde kolla i loggarna. Det kom sedan ytterligare en bekräftelse på att de kunde fastställa felet. Tidigare idag fick jag ytterligare ett sms från en tekniker som bad mig att testa om 15 minuter för att se ifall det fungerade då. Det gjorde det!
D.v.s. inte många minuters ansträngning från min sida och även om jag inte hade "personlig" kontakt med någon fixades trots allt väldigt smidigt. Man kan ju så klart argumentera för att det vore bäst ifall felet aldrig uppstått men det kan ju vara trevligt att se hur bra det faktiskt kan fungera.

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jul 2021 11:58
av OfarligTesla
Jag tycker det är rätt bra kommunikation nu för tiden, man kan göra allt via SMS och appen, skickar jag ett SMS svarar någon inom 1-2 timmar. Vill de se bilder så lägger man in det i appen osv.

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jul 2021 12:03
av frippe
OfarligTesla skrev:
Jag tycker det är rätt bra kommunikation nu för tiden, man kan göra allt via SMS och appen, skickar jag ett SMS svarar någon inom 1-2 timmar. Vill de se bilder så lägger man in det i appen osv.
Håller med, via sms efter bokning går det att be dem ringa upp. Vilket funkat bra när jag behövt prata lite mer om seervicebehov än vad text via appen ger möjlighet till.

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jul 2021 12:15
av mikebike
OfarligTesla skrev:
Jag tycker det är rätt bra kommunikation nu för tiden, man kan göra allt via SMS och appen, skickar jag ett SMS svarar någon inom 1-2 timmar. Vill de se bilder så lägger man in det i appen osv.
Tydligen inte eftersom de ringt upp mig två gånger denna vecka för att ändra inbokad tid och från mobil service till SC.

Re: Servicehelvetet

Postat: 09 jul 2021 12:48
av Teslared
Tycker inte att det funkar bra! Svarat flera ggr på sms utan kontakt även ringt flera ggr i samma ärende, ingen som helst respons.
Det tog drygt 4 timmar för mig i appen med bilder och text och lägga in 5 olika servicepunkter! Jag kastades ut 5 ggr och fick börja om. Jag tycker att det fortfarande är urdåligt!

Re: Servicehelvetet

Postat: 15 jul 2021 23:57
av metchristian
Måste faktiskt ge beröm till Servicecenter.

Jag fick problem med min m3 att vänster spolare till vindrutetorkaren slutade fungera varav jag bokar in bilen på service fick då möjligheten att få mobile service som kommer hem till en! Behövde inte ens va hemma! Service killen ringde upp mig dagen innan o sen fick jag sms ungefär när han tänkte komma service dagen o sen ringde han när han va på plats så jag kunde låsa upp bilen o han fixade både vindrutetorkaren o fixa ny lykta på höger bak pga kondens (skvalpade vatten). Detta va helt suverän service! Något jag inte upplevt från något annat märke. Jag bor drygt 10mil från närmsta servicecenter (upplands Väsby) så super nice detta. Då jag inte behövde ta ledigt från jobbet eller åka 20mil t/r.

Re: Servicehelvetet

Postat: 16 jul 2021 07:01
av mikebike
metchristian skrev:
Måste faktiskt ge beröm till Servicecenter.

Jag fick problem med min m3 att vänster spolare till vindrutetorkaren slutade fungera varav jag bokar in bilen på service fick då möjligheten att få mobile service som kommer hem till en! Behövde inte ens va hemma! Service killen ringde upp mig dagen innan o sen fick jag sms ungefär när han tänkte komma service dagen o sen ringde han när han va på plats så jag kunde låsa upp bilen o han fixade både vindrutetorkaren o fixa ny lykta på höger bak pga kondens (skvalpade vatten). Detta va helt suverän service! Något jag inte upplevt från något annat märke. Jag bor drygt 10mil från närmsta servicecenter (upplands Väsby) så super nice detta. Då jag inte behövde ta ledigt från jobbet eller åka 20mil t/r.
Har du haft någon bil av annat märke där vindrutespolningen slutat fungera och baklyset varit fullt med vatten (samtidigt)?

Re: Servicehelvetet

Postat: 16 jul 2021 08:42
av LarsL
mikebike skrev:
Har du haft någon bil av annat märke där vindrutespolningen slutat fungera och baklyset varit fullt med vatten (samtidigt)?
Vilken löjlig kommentar!

Jag hade en bil som ibland vägrade starta. Sedan efter en stund så startade den bara och allt funkade. Verkstaden hittade inte felet. Jag ringde bärgare en gång för att de skulle få se felet direkt… men bildjäveln startade så klart när de kom. Sålde bilen då det var enda lösningen. Ej Tesla… så klart då de har loggar.

Re: Servicehelvetet

Postat: 16 jul 2021 08:48
av Fredrik j
LarsL skrev:
mikebike skrev:
Har du haft någon bil av annat märke där vindrutespolningen slutat fungera och baklyset varit fullt med vatten (samtidigt)?
Vilken löjlig kommentar!

Jag hade en bil som ibland vägrade starta. Sedan efter en stund så startade den bara och allt funkade. Verkstaden hittade inte felet. Jag ringde bärgare en gång för att de skulle få se felet direkt… men bildjäveln startade så klart när de kom. Sålde bilen då det var enda lösningen. Ej Tesla… så klart då de har loggar.
Ja, en ganska löjlig kommentar. Alla bilar har ju problem.
Anledningen till varför Tesla använder ambulerande servicetekniker är väl att kunden i det här fallet hade 10mil till närmaste verkstad. DET har man kanske inte upplevt med något annat bilmärke man haft om man inte bor i glesbygd förstås.

Re: Servicehelvetet

Postat: 16 jul 2021 08:54
av LarsL
Fredrik j skrev:
Ja, en ganska löjlig kommentar. Alla bilar har ju problem.
Anledningen till varför Tesla använder ambulerande servicetekniker är väl att kunden i det här fallet hade 10mil till närmaste verkstad. DET har man kanske inte upplevt med något annat bilmärke man haft om man inte bor i glesbygd förstås.
Inte bara för dem som bor långt bort! Jag bor 3,5 mil från Service men de skickade ut en Ranger ändå för att uppdatera CCS. Det är service det. Och detta utan att bilen ännu var kopplad till min app.

Re: Servicehelvetet

Postat: 16 jul 2021 09:08
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Ja, en ganska löjlig kommentar. Alla bilar har ju problem.
Anledningen till varför Tesla använder ambulerande servicetekniker är väl att kunden i det här fallet hade 10mil till närmaste verkstad. DET har man kanske inte upplevt med något annat bilmärke man haft om man inte bor i glesbygd förstås.
Jag bor mitt i Stockholm så har nära till två servicecenter, Tesla skickar ändå mobil service om det går och jag vill ha det.

Re: Servicehelvetet

Postat: 16 jul 2021 20:02
av metchristian
mikebike skrev:
metchristian skrev:
Måste faktiskt ge beröm till Servicecenter.

Jag fick problem med min m3 att vänster spolare till vindrutetorkaren slutade fungera varav jag bokar in bilen på service fick då möjligheten att få mobile service som kommer hem till en! Behövde inte ens va hemma! Service killen ringde upp mig dagen innan o sen fick jag sms ungefär när han tänkte komma service dagen o sen ringde han när han va på plats så jag kunde låsa upp bilen o han fixade både vindrutetorkaren o fixa ny lykta på höger bak pga kondens (skvalpade vatten). Detta va helt suverän service! Något jag inte upplevt från något annat märke. Jag bor drygt 10mil från närmsta servicecenter (upplands Väsby) så super nice detta. Då jag inte behövde ta ledigt från jobbet eller åka 20mil t/r.
Har du haft någon bil av annat märke där vindrutespolningen slutat fungera och baklyset varit fullt med vatten (samtidigt)?
Japp! Det har jag faktiskt på flera bilar.. (vindrutetorkaren, spolarmotor, dock ej vatten i baklyktorna)mkt pga då jag jobbar med hyrbilar i 17år så klart några fel skett under dessa år men ALDRIG att bilen blivit fixat på hemadress utan alltid behövt köra till verkstad etc

Re: Servicehelvetet

Postat: 16 jul 2021 23:45
av taliz
mikebike skrev:
metchristian skrev:
Måste faktiskt ge beröm till Servicecenter.

Jag fick problem med min m3 att vänster spolare till vindrutetorkaren slutade fungera varav jag bokar in bilen på service fick då möjligheten att få mobile service som kommer hem till en! Behövde inte ens va hemma! Service killen ringde upp mig dagen innan o sen fick jag sms ungefär när han tänkte komma service dagen o sen ringde han när han va på plats så jag kunde låsa upp bilen o han fixade både vindrutetorkaren o fixa ny lykta på höger bak pga kondens (skvalpade vatten). Detta va helt suverän service! Något jag inte upplevt från något annat märke. Jag bor drygt 10mil från närmsta servicecenter (upplands Väsby) så super nice detta. Då jag inte behövde ta ledigt från jobbet eller åka 20mil t/r.
Har du haft någon bil av annat märke där vindrutespolningen slutat fungera och baklyset varit fullt med vatten (samtidigt)?
Två fel är väl inget?
Här är min ID4: :lol:

Re: Servicehelvetet

Postat: 18 jul 2021 10:14
av mikebike
metchristian skrev:
mikebike skrev:
metchristian skrev:
Måste faktiskt ge beröm till Servicecenter.

Jag fick problem med min m3 att vänster spolare till vindrutetorkaren slutade fungera varav jag bokar in bilen på service fick då möjligheten att få mobile service som kommer hem till en! Behövde inte ens va hemma! Service killen ringde upp mig dagen innan o sen fick jag sms ungefär när han tänkte komma service dagen o sen ringde han när han va på plats så jag kunde låsa upp bilen o han fixade både vindrutetorkaren o fixa ny lykta på höger bak pga kondens (skvalpade vatten). Detta va helt suverän service! Något jag inte upplevt från något annat märke. Jag bor drygt 10mil från närmsta servicecenter (upplands Väsby) så super nice detta. Då jag inte behövde ta ledigt från jobbet eller åka 20mil t/r.
Har du haft någon bil av annat märke där vindrutespolningen slutat fungera och baklyset varit fullt med vatten (samtidigt)?
Japp! Det har jag faktiskt på flera bilar.. (vindrutetorkaren, spolarmotor, dock ej vatten i baklyktorna)mkt pga då jag jobbar med hyrbilar i 17år så klart några fel skett under dessa år men ALDRIG att bilen blivit fixat på hemadress utan alltid behövt köra till verkstad etc
Jag har heller aldrig fått bilen fixad hemma, trots att Tesla initialt hävdat att de skulle komma (tre gånger).
Däremot har jag 250 meter till en annan märkesverkstad (Volvo m.fl.). Senast jag utnyttjade den verkstan var när jag körde sönder ett däck på väg till jobbet. Volvo assistans hämtade bilen utanför jobbet och när jag kom hem efter jobbet var bilen klar.

Re: Servicehelvetet

Postat: 18 jul 2021 10:20
av Walker
mikebike skrev:
metchristian skrev:
mikebike skrev:
metchristian skrev:
Måste faktiskt ge beröm till Servicecenter.

Jag fick problem med min m3 att vänster spolare till vindrutetorkaren slutade fungera varav jag bokar in bilen på service fick då möjligheten att få mobile service som kommer hem till en! Behövde inte ens va hemma! Service killen ringde upp mig dagen innan o sen fick jag sms ungefär när han tänkte komma service dagen o sen ringde han när han va på plats så jag kunde låsa upp bilen o han fixade både vindrutetorkaren o fixa ny lykta på höger bak pga kondens (skvalpade vatten). Detta va helt suverän service! Något jag inte upplevt från något annat märke. Jag bor drygt 10mil från närmsta servicecenter (upplands Väsby) så super nice detta. Då jag inte behövde ta ledigt från jobbet eller åka 20mil t/r.
Har du haft någon bil av annat märke där vindrutespolningen slutat fungera och baklyset varit fullt med vatten (samtidigt)?
Japp! Det har jag faktiskt på flera bilar.. (vindrutetorkaren, spolarmotor, dock ej vatten i baklyktorna)mkt pga då jag jobbar med hyrbilar i 17år så klart några fel skett under dessa år men ALDRIG att bilen blivit fixat på hemadress utan alltid behövt köra till verkstad etc
Jag har heller aldrig fått bilen fixad hemma, trots att Tesla initialt hävdat att de skulle komma (tre gånger).
Däremot har jag 250 meter till en annan märkesverkstad (Volvo m.fl.). Senast jag utnyttjade den verkstan var när jag körde sönder ett däck på väg till jobbet. Volvo assistans hämtade bilen utanför jobbet och när jag kom hem efter jobbet var bilen klar.
Låter ju som om Tesla inte är bilen för dig. Gå tillbaka till Volvo och få lite sinnesro. ;)

Re: Servicehelvetet

Postat: 18 jul 2021 10:26
av MWall
taliz skrev:
mikebike skrev:
metchristian skrev:
Måste faktiskt ge beröm till Servicecenter.

Jag fick problem med min m3 att vänster spolare till vindrutetorkaren slutade fungera varav jag bokar in bilen på service fick då möjligheten att få mobile service som kommer hem till en! Behövde inte ens va hemma! Service killen ringde upp mig dagen innan o sen fick jag sms ungefär när han tänkte komma service dagen o sen ringde han när han va på plats så jag kunde låsa upp bilen o han fixade både vindrutetorkaren o fixa ny lykta på höger bak pga kondens (skvalpade vatten). Detta va helt suverän service! Något jag inte upplevt från något annat märke. Jag bor drygt 10mil från närmsta servicecenter (upplands Väsby) så super nice detta. Då jag inte behövde ta ledigt från jobbet eller åka 20mil t/r.
Har du haft någon bil av annat märke där vindrutespolningen slutat fungera och baklyset varit fullt med vatten (samtidigt)?
Två fel är väl inget?
Här är min ID4: :lol:

Nästan alltid när nån ska visa att det blir fel på andra bilar så används bilar från VAG som exempel. :lol: