Sida 9 av 19

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 06:53
av 18650
chpaulin skrev:
Binära hybris är tillbaka (1 eller 0) :D
Tillbaka? Hen buffrade bara!

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 07:34
av hybris
Jag är alltid hybris! -)

Jag har bara otroligt svårt att se värdet av att byta en P85D som är från tidigast Mars i år till en P90D. Såg att priset faktiskt är 350K SEK högre. (Minus sportfjädring, PS2, 265)

Det intressanta är L mode och det får man chansen att uppgradera till för ett lägre pris än vid ny.

Batteriet är noll intressant då jag inte ser vinsten alls. Vid nybilsköp skulle jag såklart betala kostnaden för det större batteriet men bara för att i det sammanhanget är det småpengar.

Skulle behövas heta P120DL+ för att finnas någon anledning att byta.

Behöver inte hålla med men jag står fast vid att en ägare av en P85D som byter till en P90D just nu är korkad!

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 07:39
av hybris
Hade jag en S85/P85/P85+ skulle jag dock börja fundera...

Jag tror det finns de som hoppas kunna sälja till ett vettigt pris nu och spekulera i lite lägre priser på nya bilar under våren. Tesla inser nog att 1.6 MSEK är lite väl blodigt... Blir kul att se hur mycket de vågar backa. Lär inte bli glada miner från de som beställt för de högre priserna.

Skall man sälja är tipset att göra det via bilfirma som har finansiering.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 10:14
av Gustafsson
hybris skrev:
Jag är alltid hybris! -)

Jag har bara otroligt svårt att se värdet av att byta en P85D som är från tidigast Mars i år till en P90D. Såg att priset faktiskt är 350K SEK högre. (Minus sportfjädring, PS2, 265)

Det intressanta är L mode och det får man chansen att uppgradera till för ett lägre pris än vid ny.

Batteriet är noll intressant då jag inte ser vinsten alls. Vid nybilsköp skulle jag såklart betala kostnaden för det större batteriet men bara för att i det sammanhanget är det småpengar.

Skulle behövas heta P120DL+ för att finnas någon anledning att byta.

Behöver inte hålla med men jag står fast vid att en ägare av en P85D som byter till en P90D just nu är korkad!
Eller har översvämning på bankkontot, vilket inte hänt mig ännu...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 11:29
av Pontus
Gustafsson skrev:
hybris skrev:
Jag är alltid hybris! -)

Jag har bara otroligt svårt att se värdet av att byta en P85D som är från tidigast Mars i år till en P90D. Såg att priset faktiskt är 350K SEK högre. (Minus sportfjädring, PS2, 265)

Det intressanta är L mode och det får man chansen att uppgradera till för ett lägre pris än vid ny.

Batteriet är noll intressant då jag inte ser vinsten alls. Vid nybilsköp skulle jag såklart betala kostnaden för det större batteriet men bara för att i det sammanhanget är det småpengar.

Skulle behövas heta P120DL+ för att finnas någon anledning att byta.

Behöver inte hålla med men jag står fast vid att en ägare av en P85D som byter till en P90D just nu är korkad!
Eller har översvämning på bankkontot, vilket inte hänt mig ännu...
Men du ska veta att det är jobbigt när det händer. Så där är ju Tesla bra genom att man dränera kontot via datorn utan att behöva röra sig. Då är ju L extra bra om du har stor översvämning.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 12:42
av Telsa
Hur jag än räknar så verkar jag ha ca 82000 kr för mycket pengar just nu. Typiskt. Måste spendera dom på något.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 13:19
av Nemesis
Telsa skrev:
Hur jag än räknar så verkar jag ha ca 82000 kr för mycket pengar just nu. Typiskt. Måste spendera dom på något.
Jag fick det till 1 596 650 kr :)

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 17:44
av Martinen
Telsa skrev:
Hur jag än räknar så verkar jag ha ca 82000 kr för mycket pengar just nu. Typiskt. Måste spendera dom på något.
Du kan få köpa en segway av mig. Dual motor. (en på varje hjul) ;)

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 18:59
av hybris
Segway? Låter som E4an södergående efter Arlanda runt 8 på morgonen...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 22:09
av Martinen
hybris skrev:
Segway? Låter som E4an södergående efter Arlanda runt 8 på morgonen...
Brukar du köra Segway på E4an?
:shock:

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 22:10
av hybris
Seg way är det i vilket fall... Lärt mig humor i götalaburg!

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 22:12
av Martinen
hybris skrev:
Seg way är det i vilket fall... Lärt mig humor i götalaburg!

Hade förmodligen gått snabbare med en segway :D

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 okt 2015 22:15
av hybris
På vissa sträckor ja...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 23 okt 2015 21:51
av Senox
Blev uppring idag av Tesla ang uppgraderingen. Ludicrius kostade strax över 80 kkr. Jag frågade då om byte till 90 batteriet. Den delen var inte rabatterad på något sätt så det finns ingen anledning att "passa på" utan bättre att vänta. Vad som förvånar mig var att man enbart fick strax över 20 kkr om man bytte in sitt existerande batteri. Det låter väldigt lite när ett nytt kostar närmare 300 kkr.... Det bådar inte gott för när batteriet verkligen behöver bytas.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 24 okt 2015 14:19
av Niclas
Billigare att byta hela bilen då, än att bara byta batteriet. Verkar som att Tesla inte vill att man ska byta batteriet.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 29 okt 2015 05:33
av SR-71-BlackBird

Re: Ludicrous Mode

Postat: 29 okt 2015 07:17
av vigge50
SR-71-BlackBird skrev:
0-60 på 2.6 sekunder är ju riktigt najs :D

Re: Ludicrous Mode

Postat: 29 okt 2015 07:24
av bladh
Uppfattar det som att motortrend menar att motorerna i P90D skulle vara andra motorer än de som sitter i P85D.
The P90D starts life as an already-insane Model S P85D but with the P85D's 221-hp front and 470-hp rear (691 hp combined) motors swapped for a front motor that makes 259 hp and 244 lb-ft of torque and a rear motor that produces 503 hp and 469 lb-ft of torque. Total output is 762 hp and 713 lb-ft of torque.
Jag har tidigare uppfattat det som att motorerna är identiska, men att det går att få dem att leverera mer kraft i och med 1500 A säkringen som ökar effektuttaget från batteriet.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 29 okt 2015 08:06
av Surfaren
bladh skrev:
Uppfattar det som att motortrend menar att motorerna i P90D skulle vara andra motorer än de som sitter i P85D.
The P90D starts life as an already-insane Model S P85D but with the P85D's 221-hp front and 470-hp rear (691 hp combined) motors swapped for a front motor that makes 259 hp and 244 lb-ft of torque and a rear motor that produces 503 hp and 469 lb-ft of torque. Total output is 762 hp and 713 lb-ft of torque.
Jag har tidigare uppfattat det som att motorerna är identiska, men att det går att få dem att leverera mer kraft i och med 1500 A säkringen som ökar effektuttaget från batteriet.
Dom är väl ute och cyklar. Dom har även räknat ihop maxeffekten av de två motorerna, men Tesla har väl inte specifikt sagt att man kan få ut max av båda motorerna samtidigt, och det är mest troligt att så inte är fallet. Elmotorer går ju att mixtra med maxeffekten på en hel del, om man vet vad man sysslar med och har ett batteripaket som kan leverera.

Undrar vad danskarna ska säga nu då när det visar sig att P90DL gör sprinten till 60 mph på 2,6 sekunder. :D (Jag uppfattar det som att Motortrend själva klockat fram denna siffra, men kanske dom fick en extra tweakad bil av Tesla?)

Re: Ludicrous Mode

Postat: 29 okt 2015 08:36
av danni
Jag uppfattar det inte som att de skulle ha mätt upp 2,6 sekunder själva. De skriver inget om det, och kvartsmilesiffrorna är väl direkt från Tesla? Troligen bara ännu en missuppfattning. Dessutom, vad är det för "ny launch control" de pratar om? Den har väl inget sånt?

Re: Ludicrous Mode

Postat: 29 okt 2015 08:38
av TiborBlomhall
Jovisst har den det: förvärmning av batterierna.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 29 okt 2015 09:07
av danni
TiborBlomhall skrev:
Jovisst har den det: förvärmning av batterierna.
Fast det är ju inte en launch control-funktion på något vis. Möjligen skulle man kunna beskriva det som en tillfällig overboost av något slag.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 30 okt 2015 10:20
av Surfaren
danni skrev:
Jag uppfattar det inte som att de skulle ha mätt upp 2,6 sekunder själva. De skriver inget om det, och kvartsmilesiffrorna är väl direkt från Tesla? Troligen bara ännu en missuppfattning.
Eftersom de anger resultat av sitt standardtest, med "figure 8" osv, så antog jag att de gjort ett ordentligt sprinttest också. Kanske var dumt av mig...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 30 okt 2015 15:09
av Niclas
Alla deras siffror är ju från Tesla, samt att de har gjort misstaget att addera hästkrafterna.
Det framkommer ingenstans att de själva gjort några tester.
Skulle gissa att 2,6 s är en felskrivning.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 30 okt 2015 18:50
av bylund
Niclas skrev:
Alla deras siffror är ju från Tesla, samt att de har gjort misstaget att addera hästkrafterna.
Det framkommer ingenstans att de själva gjort några tester.
Skulle gissa att 2,6 s är en felskrivning.
Som sedan twittras av hr Musk.
https://twitter.com/elonmusk/status/659543458953101312