Sida 9 av 12

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 21:49
av LarsL
kallekula skrev:
LarsL skrev:

Det är inte bristen på vätgas som skulle få mig att tveka... snarare tvärtom.
Kanske snabbt sätt komma till Frankfurt :D
Det är kanske så man får upp en vätgasbil i 250km/h.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 21:49
av Svenssons
Det har ju varit problem vid varje tankstation som de varit vid. I Mariestad funkade inte mätarna så de visste först inte om bilen tankade. Det tog också mycket längre tid än vad det borde tagit. I Köpenhamn var det kö så de fick vänta plus att tankningen avbröts i förtid. I Kolding gick det inte alls då det inte fanns någon gas fast status var grön. I Esbjerg startade inte tankningen utan det krävdes samtal med supporten. Flensburg funkade inte eftersom de inte har laddkortet, det ligger i Hamburg.

Hade det varit tomt i Esbjerg också så hade de blivit ståendes i Danmark i väntan på påfyllning av gas.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 21:51
av Svenssons
TiborBlomhall skrev:
Foto 2019-09-08 19 26 07.jpg
:mrgreen:
Drygt 70km/h ifrån Hyundaiens topphastighet...

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 21:52
av Jeppe_E
Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Foto 2019-09-08 19 26 07.jpg
:mrgreen:
Drygt 70km/h ifrån Hyundaiens topphastighet...
- Teslan vann bara för att den körde i 250 km/h..... dumt att mata vätgastrollen Tibor :lol:

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 21:54
av LarsL
Börjar förstå varför inget från Vätgas Sverige hade ”möjlighet” att ställa upp.
Vi försökte få vätgasentusiasterna på organisationen Vätgas Sverige att ställa upp med en förare, men de hade ingen möjlighet. Så Nexon kommer att köras av undertecknad tillsammans med Elbilens reporter Johan Stenvall.

https://www.elbilen.org/folj-var-resa-f ... gas-vs-el/

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 21:57
av Pontus
Spelar Tibor basket?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:00
av Jeppe_E
Pontus skrev:
Spelar Tibor basket?
Tror han tog sig en tur på skidorna i snow dome :lol:

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:07
av LarsL
Han kanske också villl ha frost på laddmustycket.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:09
av Jeppe_E
Alltså nu måste Tibors Tesla vara full ju... 40 minuter.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:14
av Jeppe_E
Nu skiljer det bara 13 mil mellan Nexon och Tibor. Men Teslan måste vara fulladdad snart, Nexon skall tankas i Hamburg.

Om Tibor har 90% i batteriet så behövs det ett stopp till i Malsfeld, 15-20 minuter för att nå målet med 10% kvar.

Tibor rullar igen, efter 45 minuters laddstopp. Nexon är 11 mil bakom.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:19
av Svenssons
Äntligen rör Tibor på sig igen. Känns som väldigt långa laddstopp.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:24
av LarsL
Ja, längre än vad Bjørn hade när han slog världsrekordet.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:29
av Jeppe_E
Lite synd är det med de extra 14 milen. Annars hade det varit spännande nu. De borde rent teoretiskt varit ganska lika om tankningen i Kolding hade fungerat. Men, det är ju vad det är...

Men Nexon klarar ju sig nog inte till Frankfurt från Hamburg... Det är 50 mil.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:34
av Pontus
Är det fri fart på 7'an?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:37
av Hok
Pontus skrev:
Är det fri fart på 7'an?
På vissa sträckor.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:52
av Jeppe_E
Hoppla.. nu missade Nexon macken :lol:

Vi sätter start av tankning till 22:55

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:53
av Pontus
Mindre än 40 mil kvar och nu är färgen tillräckligt torr för min del :)
Får se resultatet imorgon.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:55
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
Hoppla.. nu missade Nexon macken :lol:

Vi sätter start av tankning till 22:55
De var ju framme vid macken 22:53 dock. Kortet ska visserligen hämtas också.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 22:58
av jonsalgerier
Intressant att förbrukningen 100km/h jmf. med 160km/h var +140% för vätgasbilen.

Det blir dyrt... och svårt att ta sig mellan mackarna.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 23:02
av Jeppe_E
jonsalgerier skrev:
Intressant att förbrukningen 100km/h jmf. med 160km/h var +140% för vätgasbilen.

Det blir dyrt... och svårt att ta sig mellan mackarna.

Samma förhållande borde gälla för teslan också. Fast inte prismässigt ;)

Euhhhh.. Nexon är redan färdigtankad. Typ 7 minuter tot.

PRECIS 14 mil efter Tibor. Dvs ganska precis den omväg de fick ta pga gasen var slut i Kolding.

Passerar Elbe nu, ganska precis 2h efter Tibor, med då stod han och laddade 45 min i Bispingen. Så Nexon är minsann inte alls långt efter. Teslan behöver ladda typ 15-20 minuter. Nexon behöver bara in och toppa upp lite.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 23:11
av jonsalgerier
Jeppe_E skrev:
jonsalgerier skrev:
Intressant att förbrukningen 100km/h jmf. med 160km/h var +140% för vätgasbilen.

Det blir dyrt... och svårt att ta sig mellan mackarna.

Samma förhållande borde gälla för teslan också. Fast inte prismässigt ;)
Ja borde.. men gör det det?
Jag har absolut inga siffror i huvudet, men ligger man inte kring 160-170 Wh/km i 100km/h ?
Då borde man landa på 380+Wh/km i 160... Gör man verkligen det?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 23:17
av Jeppe_E
jonsalgerier skrev:
Jeppe_E skrev:
jonsalgerier skrev:
Intressant att förbrukningen 100km/h jmf. med 160km/h var +140% för vätgasbilen.

Det blir dyrt... och svårt att ta sig mellan mackarna.

Samma förhållande borde gälla för teslan också. Fast inte prismässigt ;)
Ja borde.. men gör det det?
Jag har absolut inga siffror i huvudet, men ligger man inte kring 160-170 Wh/km i 100km/h ?
Då borde man landa på 380+Wh/km i 160... Gör man verkligen det?

En X kanske. Nexon är ju en stor bil.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 23:26
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
jonsalgerier skrev:
Jeppe_E skrev:
jonsalgerier skrev:
Intressant att förbrukningen 100km/h jmf. med 160km/h var +140% för vätgasbilen.

Det blir dyrt... och svårt att ta sig mellan mackarna.

Samma förhållande borde gälla för teslan också. Fast inte prismässigt ;)
Ja borde.. men gör det det?
Jag har absolut inga siffror i huvudet, men ligger man inte kring 160-170 Wh/km i 100km/h ?
Då borde man landa på 380+Wh/km i 160... Gör man verkligen det?

En X kanske. Nexon är ju en stor bil.
Jag ligger väl på ca 300 Wh/km i 100km/h och kanske 400 Wh/km i 160 km/h. Inte helt säker på siffrorna men de är inte helt off. Jag har garanterat inga 140% i skillnad. Misstänker att Hyundaien ligger närmare gränsen av vad den klarar när den kör i 160km/h och är därför mer ineffektiv. Misstänker att en del vätgas följer med vattnet ut.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 23:29
av Telsa
Svenssons skrev:
Jag ligger väl på ca 300 Wh/km i 100km/h och kanske 400 Wh/km i 160 km/h.
Min X med 22" drar ca 220 i 100 km/h. Hur kan det skilja så mycket? Över 300 har jag sett en enda gång och det var när jag hade bråttom hem och låg i 150 km/h i 20 mil.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 23:30
av Verdi
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
jonsalgerier skrev:
Jeppe_E skrev:
jonsalgerier skrev:
Intressant att förbrukningen 100km/h jmf. med 160km/h var +140% för vätgasbilen.

Det blir dyrt... och svårt att ta sig mellan mackarna.

Samma förhållande borde gälla för teslan också. Fast inte prismässigt ;)
Ja borde.. men gör det det?
Jag har absolut inga siffror i huvudet, men ligger man inte kring 160-170 Wh/km i 100km/h ?
Då borde man landa på 380+Wh/km i 160... Gör man verkligen det?

En X kanske. Nexon är ju en stor bil.
Jag ligger väl på ca 300 Wh/km i 100km/h och kanske 400 Wh/km i 160 km/h. Inte helt säker på siffrorna men de är inte helt off. Jag har garanterat inga 140% i skillnad. Misstänker att Hyundaien ligger närmare gränsen av vad den klarar när den kör i 160km/h och är därför mer ineffektiv. Misstänker att en del vätgas följer med vattnet ut.
300 Wh/km i 100km/h?!? Du skojar? Det kan inte vara så illa ens i en X väl?

Med 21" hjul så ligger min Model S på 190-200 Wh/km i 100 km/h och kanske 270 Wh/km i 160 km/h.