Kostar faktiskt 19:- !

Moderator: Redaktion
En liter är ju lite stor. Finns i halvliter också som kanske kostar 12:-kontakten2 skrev:
kontakten2 skrev:
Ja men enligt en av de som blev av med sin bil så hade han stängt av att bilen låser upp sig när nyckeln kommer nära. Så dessa tjuvar använde troligtvis en annan metod.Anders1 skrev:Det räcker alltså att man har nyckelmojängen i en plåtburk för att den inte ska gå att signalspana/hacka?
De tidiga Model S hacket var ju bara signalförstärkning. Om de inte hackat bilens system som sådant så tyder de ju på att de kan ta emot signalerna från nyckeln och skriva om så att de inte bara skickar vidare "proximity" utan skriver om signalen till att skicka "unlock".Feddan skrev:Ja men enligt en av de som blev av med sin bil så hade han stängt av att bilen låser upp sig när nyckeln kommer nära. Så dessa tjuvar använde troligtvis en annan metod.Anders1 skrev:Det räcker alltså att man har nyckelmojängen i en plåtburk för att den inte ska gå att signalspana/hacka?
Tack för tipset. Har införskaffat en sån nu, får testa så den faktiskt fungerar också vid tillfälle.Dream99 skrev:150 kr hos Kjelle
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... kel-p21059
"Proximity" innebär alltså närvaron av nyckeln/signalen, så en signalförstärkare blir alltså precis som en kikare för bilen, nyckeln *ser* närmare ut för bilen än den är. Men detta kräver *inte* att signalförstärkaren gör något annat med signalen än att just förstärka den.evilirish skrev:De tidiga Model S hacket var ju bara signalförstärkning. Om de inte hackat bilens system som sådant så tyder de ju på att de kan ta emot signalerna från nyckeln och skriva om så att de inte bara skickar vidare "proximity" utan skriver om signalen till att skicka "unlock".Feddan skrev:Ja men enligt en av de som blev av med sin bil så hade han stängt av att bilen låser upp sig när nyckeln kommer nära. Så dessa tjuvar använde troligtvis en annan metod.Anders1 skrev:Det räcker alltså att man har nyckelmojängen i en plåtburk för att den inte ska gå att signalspana/hacka?
En av bilarna hade ju tydligen keyless entry avslaget, så de måste på något sätt låst upp bilen eftersom larmet inte gick.McMagnus skrev:"Proximity" innebär alltså närvaron av nyckeln/signalen, så en signalförstärkare blir alltså precis som en kikare för bilen, nyckeln *ser* närmare ut för bilen än den är. Men detta kräver *inte* att signalförstärkaren gör något annat med signalen än att just förstärka den.evilirish skrev:De tidiga Model S hacket var ju bara signalförstärkning. Om de inte hackat bilens system som sådant så tyder de ju på att de kan ta emot signalerna från nyckeln och skriva om så att de inte bara skickar vidare "proximity" utan skriver om signalen till att skicka "unlock".Feddan skrev:Ja men enligt en av de som blev av med sin bil så hade han stängt av att bilen låser upp sig när nyckeln kommer nära. Så dessa tjuvar använde troligtvis en annan metod.Anders1 skrev:Det räcker alltså att man har nyckelmojängen i en plåtburk för att den inte ska gå att signalspana/hacka?
Att däremot skicka en "unlock" är en helt annan historia. För att göra det måsta den alltså forcera den kryptering som finns mellan bil och nyckel, och efter den senaste förbättringen av den krypteringen är det helt enkelt inte ett alternativ.
Easy entry är väl funktionen att skjuta tillbaka sätet och fälla upp ratten för att enklare komma in i bilen? Och den är mycket riktigt knuten till profilerna.kangru skrev:En fråga till er som har bättre koll än vad jag har (insåg jag).
Hur skall jag ställa in i bilen för att den inte skall gå att öppna utan att trycka på nyckeln rent fysiskt?
Jag har tagit bort easy-entry MEN kan fortsatt öppna bakluckan med knappen på luckan om jag har nyckeln med mig utan att trycka på nyckeln, och då öppnas dörrarna.
Jag kom även på att easy-entry är kopplad till profilen så fick se till att byta i ALLA profiler så att det är avslaget och inte bara på den som hörde till nyckeln. Detta gäller en MS85D-15 om det skulle vara skillnad.
Sedan den fjärde augusti har fem Teslabilar stulits på olika platser i Västsverige. Polisen misstänker att en internationell stöldliga, särskilt specialiserad på elbilar, ligger bakom. De uppskattade värdet är mellan 750 000 kronor och 1,2 miljoner styck.
Samtliga stölder har skett på natten, i anslutning till bilägarnas hem. De har alla gått till på samma tekniskt avancerade vis, enligt Niklas Rånge, analytiker på brottssamordningen för polisen i Halland:
– De har använt så kallad reläteknik där man fångar upp och kopierar signalen från bilnyckeln som man sedan sänder vidare för att starta bilen. Det krävs specifik utrustning, vid andra stölder har gärningsmännen fångats på övervakningsbilder. En person går då fram till huset, oftast till ytterdörren med en Ipadliknande utrustning. Denne fångar upp nyckelsignalen och sänder den vidare till en annan person som står vid bilen och använder signalen för att låsa upp och starta.
Förs troligen utomlands
Därefter försvinner alla spår efter bilarna. Polisen tror dock att de med tiden förs utomlands.
– Det kan hända att man mellanlagrar dem i allt från några dagar till veckor innan man för dem utomlands. Jag vet inte vart, men jag vet att man i juni beslagtog två Teslor och en Porsche i Litauen som var stulna i Helsingborg.
Kan man inte stoppa dem vid gränsen?
– Tullen har i dagsläget ingen juridisk befogenhet att söka efter stöldgods. Det är polis och till viss del kustbevakning som får göra det. Men oftast lastas de här bilarna på en lastbilstrailer så att de är dolda, vilket kräver att man går in och söker igenom bilar.
Niklas Rånge tipsar oroliga Teslaägare att om möjligt parkera sina bilar i ett låst utrymme eller åtminstone så att de inte syns från gatan.
– Har man möjlighet till kameraövervakning är det också bra, säger han.
Det ska också gå att försvåra för tjuvarna att plocka upp nyckelns signaler inifrån huset.
– Det finns speciella metallådor som man kan förvara nycklarna i. Sen kan man också tänka på vart man förvarar metallådan. Det ska vara så långt från fönster och dörrar som möjligt.
Inga misstänkta
Polisen har i nuläget inga misstänkta gärningsmän eller övervakningsbilder. De söker därför vittnen som vet något om stölderna eller har uppmärksammat något som kan ha med dem att göra.
– Vi jobbar också i samverkan med försäkringsbolag och Tesla för att på olika sätt försöka inhämta information om hur det kan ha gått tillväga och vart de befinner sig nu. Men just nu har vi inte så mycket mer att gå på. Vi tar gärna emot tips och iakttagelser.
Den högteknologiska utrustningen i bilarna går inte att använda för att spåra bilarna.
– I de flesta av fallen när gärningsmännen stulit bilen använder de störsändare som stör ut GPS-signaler. Det är också försvårande. Det är professionella tjuvar som sysslar med det här på heltid.
Att sälja bilarna på den svarta marknaden är sällan något problem, berättar Rånge.
– Man kan göra på olika sätt. Man kan utrusta bilarna med nya chassinummer och registreringshandlingar och få ut dem på bilmarknaden utomlands. Eller så finns det en privat köpare som gjort beställning direkt till brottsnätverket. Alternativt slaktas bilarna och så använder man reservdelar för att renovera eller laga andra krockskadade Teslor.
Vad kan de här bilarna kosta på den svarta marknaden?
– Det vet jag inte. Men att det är en god affär kan vara säker på, annars hade de inte tillgripit dem. Det är säkerligen väldigt lönsamt.
Jo + att de tror tjuvarna åker runt och tar den Tesla de snubblar över.EnTraktor skrev:Man undrar vad källan är till Polisens uttalande. Det är helt tvärtemot vad en ägare har skrivit.
jonsalgerier skrev:Verkar som en till stulits i fredags/lördags. Mellbystrand denna gång..
https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-ob ... bil/866796