Vad lockar så mycket med VW? Fantasipriser?StefL skrev:Visst begriper jag det, men drömma kostar ju inget. Även om både VW/VAG's och andra tillverkares elbilar är en bit bort fortfarande framstår flera av dem som alternativ för mig jämfört med Tesla - det enda "bekymret" är att Teslas laddnätverk är helt överlägset. Så man drömmer ju lite om vad den perfekta kombon - som förstås aldrig kommer att finnas - skulle vara...taliz skrev:Ungefär lika troligt som att Apple skulle ge andra tillverkare access till att köra iOS och appstore på sin egen hårdvara.StefL skrev:Nu önskar man sig bara möjligheten att själv köpa in sig för laddning i Teslas nätverk så känns valet av nästa bil givet
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kommer Audi Q4 redan i höst och kostar bara 5000 euro mera än Skodan?
Bilden kommer från AMS.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag har fått besked om att man ska kunna speca Q4 i höst, men leverans har jag svårt att tro.Zalman3 skrev:
Kommer Audi Q4 redan i höst och kostar bara 5000 euro mera än Skodan?
Bilden kommer från AMS.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Här ser du 1000 resp 1200kgZalman3 skrev:Jag har sett olika bud från 1200kg till 1600kg.mati skrev:Men alltså nu fattar jag ingenting. Dragvikten skulle ju vara 1000kg för RWD och 1200kg för AWD. Var kommer nu 1450kg ifrån?
https://www.electrive.net/2020/05/07/sk ... varianten/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det lockar väl lika mycket eller lite som andra tillverkare. Men VW lovar ju flest varianter av elbilar just nu. Det är klart man tittar på dem. Bara de klarar av att leverera det de lovar så borde det snart finnas elbilar så att de flesta hittar en modell som passar. Och är man inte commitad till ett specifikt märke - det händer faktiskt att vissa inte är det - så är det ju fritt fram att välja den tillverkare och bil som passar bäst för tillfället.taliz skrev:Vad lockar så mycket med VW? Fantasipriser?
Och nej, alla vill inte ha en Model Y, av olika skäl. Bara ifall du tänkte skriva det nu.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Max 1200kg var ju lite fegt.mati skrev:Här ser du 1000 resp 1200kgZalman3 skrev:Jag har sett olika bud från 1200kg till 1600kg.mati skrev:Men alltså nu fattar jag ingenting. Dragvikten skulle ju vara 1000kg för RWD och 1200kg för AWD. Var kommer nu 1450kg ifrån?
https://www.electrive.net/2020/05/07/sk ... varianten/
Polestar2/Volvo XC40 har väl 1500kg.
Tesla Y 1600kg.
Det stör mig också nåt så otroligt. Jag skrev i en kommentar till artiklen att detta är troligen sista spiken i kistan som gör att Enyaq blir tämligen ointressant för oss. Jag hade nöjt mig med 1200kg, men jag vill inte köpa topmodellen bara för att få den höga dragvikten, som ändå är i underkant. Största batteriet med RWD hade jag siktat mig in på. Men den får tydligen bara dra 1000kg och det funkar inte.Zalman3 skrev:Max 1200kg var ju lite fegt.
Polestar2/Volvo XC40 har väl 1500kg.
Tesla Y 1600kg.
Att man måste välja AWD och mer prestanda, samtidigt som man får mindre räckvidd, är bara dåligt.
Egentligen är det inte mycket alls som lockar mig just med VW. Enyaq är ju dock ingen VW utan en Skoda, och eftersom jag kör Octavia idag och är extremt nöjd med den gör förstås mitt stofila känslo-jag att jag hoppas på att Skodas elbil ska vara något som är tillräckligt likt Octavian både vad gäller praktisk användbarhet och "igenkänningsfaktor" i förarmiljö etc. Sen vet vi ju ännu ingenting definitivt om vad den kommer att kosta och exakt vilken utrustning som kommer att ingå så det återstår väl att se. Men att utbudet av olika modeller ökar kan knappast vara någon nackdel - även vad gäller "fossila" bilar finns ju en till oändligheten gränsande variation som tydligen uppskattas av många.taliz skrev:Vad lockar så mycket med VW? Fantasipriser?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Kanske dags att uppdatera signaturen?StefL skrev:Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)

StefL skrev:Egentligen är det inte mycket alls som lockar mig just med VW. Enyaq är ju dock ingen VW utan en Skoda, och eftersom jag kör Octavia idag och är extremt nöjd med den gör förstås mitt stofila känslo-jag att jag hoppas på att Skodas elbil ska vara något som är tillräckligt likt Octavian både vad gäller praktisk användbarhet och "igenkänningsfaktor" i förarmiljö etc. Sen vet vi ju ännu ingenting definitivt om vad den kommer att kosta och exakt vilken utrustning som kommer att ingå så det återstår väl att se. Men att utbudet av olika modeller ökar kan knappast vara någon nackdel - även vad gäller "fossila" bilar finns ju en till oändligheten gränsande variation som tydligen uppskattas av många.taliz skrev:Vad lockar så mycket med VW? Fantasipriser?
Jag tror att EnyaQ blir till 70-80% samma bil som ID3, vilket innebär att du inte alls känner igen dig i en EnyaQ.tillräckligt likt Octavian både vad gäller praktisk användbarhet och "igenkänningsfaktor" i förarmiljö etc
Du är intressant nog den förste att påpeka det - jag är fullt medveten om denna anomali men skyller på min stofilism och avvaktar ännu en tid med att ändra något. Skodan är i alla fall densamma fortfarandeJerker skrev:Kanske dags att uppdatera signaturen?StefL skrev:Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Enligt mestmotor artikeln så skulle Enyaq inte se ut som ID.3 interiörsmässigt
Följdfrågan på det är väl då om den också får en helt annan mjukvara, låt säga från e-Tron. Känns lite märkligt om så blir fallet.Till skillnad från VW ID.3:s futuristiska förarmiljö känns det här helt normalt, med en rejäl laddning vanliga reglage och knappar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
https://www.dn.se/ekonomi/motor/skoda-e ... olkswagen/
Dn testad av Erik Wedberg 8 maj, mycket positivt, kommer en fyrhjulsdriven. Men den dröjer.... Äntligen börjar det närma sig fler fyrhjulsdrivna suvar till rimligt pris behövs verkligen på elbilsfronten. Nu behöver bara laddnätverket kompletteras och snabbladdar kwh pris sänkas...
(ja värdelös svenska, sorry) fungerande service organisation finns i alla fall!
Dn testad av Erik Wedberg 8 maj, mycket positivt, kommer en fyrhjulsdriven. Men den dröjer.... Äntligen börjar det närma sig fler fyrhjulsdrivna suvar till rimligt pris behövs verkligen på elbilsfronten. Nu behöver bara laddnätverket kompletteras och snabbladdar kwh pris sänkas...

Pratade med 3n Skoda säljare.
Han trodde Enyaq skulle ligga mellan 400.000 och 550.000kr i pris.
Före eller efter SMBP?Zalman3 skrev:Pratade med 3n Skoda säljare.
Vet tyvärr inte om han menade efter elbilsstöd eller inte.mati skrev:Före eller efter SMBP?Zalman3 skrev:Pratade med 3n Skoda säljare.
Tyvärr är det så att en vanlig säljare på golvet vet lika mycket om de slutliga priserna som vem som helst här inne, eller som sorken som gräver upp min gräsmatta = nada. (Kul i alla fall att Zalman använder en valuta som gäller här i landet denna gångZalman3 skrev:Vet tyvärr inte om han menade efter elbilsstöd eller inte.mati skrev:Före eller efter SMBP?Zalman3 skrev:Pratade med 3n Skoda säljare.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Den ser stor ut tycker jag. Tyvärr inte 40:20:40 fällning men dock skidlucka. Osäker på hur stor dessa brukar vara, får man in 3-4 par slalomskidor + stavar normalt sett ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
https://www.elbil24.no/nyheter/vw-id4-avslort/72593634
En av utvecklarna av ID.4 har tidigare bekräftat för Elbil24 att ID.4 kommer att kunna dra 1 600 kg.
Det var stort undra när vi testade prototypen på Skoda Enyaq tidigare i vår.
Skoda har lagt 1 250 kg som den högsta släpvagnsvikten på Enyaq.
Kan det verkligen stämma att ID4 får dra mera?
Ifall det stämmer så tror jag att folk kommer välja ID4 framför Skoda Enyaq.
VAG kanske har förstått att dragkrok (och vettig dragvikt) är något som skiljer ut en elbil ifrån mängden och valt att ge en VW högre dragvikt som ett skäl att motivera ett högre pris än för motsvarande Skoda.Zalman3 skrev:Kan det verkligen stämma att ID4 får dra mera?
Ifall det stämmer så tror jag att folk kommer välja ID4 framför Skoda Enyaq.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Folk är en ganska allmän term. Hur många har behov av större dragvikt än 1250 kg, 5, 20%, .. 80% av köparna ? Jag tänker att det är närmare 5% inräknat de som inte behöver dragkrok.Zalman3 skrev:Ifall det stämmer så tror jag att folk kommer välja ID4 framför Skoda Enyaq.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skoda Enyaq mot konkurrenterna.
EV database i Tyskland säger att Skoda Enyaq hamnar på 26.000 euro netto.
Och börjar levereras i februari 2021.
https://ev-database.de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50
Skoda Enyaq iV 50.
Umweltbonus *9.000 €
Bruttolistenpreise Fahrzeug *35.000 €
Voraussichtlich ab *Februar 2021
Och börjar levereras i februari 2021.