Om priserna stämmer känner jag mig rätt irriterad.
Tesla pissar på syna nyckelkunder.
Jag köpte en S P100D i november för 1597485:-.
Idag kostar samma spec 1071980:-.
Det är inte ok någonstans för mig!
I don’t like the golden shower
Om priserna stämmer känner jag mig rätt irriterad.
Tesla pissar på syna nyckelkunder.
Jag köpte en S P100D i november för 1597485:-.
Idag kostar samma spec 1071980:-.
Det är inte ok någonstans för mig!
I don’t like the golden shower
Nej de bränner ju många broar, både om priserna stämmer eller om det är en gigantisk fuck up. Själv blev jag "bara" blåst på 200 000:- (som jag ser det).
Känner i dagsläget egentligen noll förtroende för Teslas organisation och ledning. Är på riktigt rädd att de går i konkurs snart. Känns verkligen som en desperat åtgärd det här.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Demobilarna är fortfarande svindyra. P100D för 1,4 miljoner, 75D för ~miljonen. De begagnade ser billigare ut. Har dålig koll. Men en P90D för 725' är väl lite lägre än förr?
Sorry, jag tittade på den Schweiziska sidan. T.ex. https://www.tesla.com/de_CH/new/5YJSA7E40JF270732, den billigaste SP100D demobil för 96 kCHF dvs ungefär 900 kSEK. Men alla bilar är inte sänkta än.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Demobilarna är fortfarande svindyra. P100D för 1,4 miljoner, 75D för ~miljonen. De begagnade ser billigare ut. Har dålig koll. Men en P90D för 725' är väl lite lägre än förr?
Hmm...
Ny kostar 933.000 efter miljöbonus och har längre räckvidd?
Men det är väl lite jobbigt för de anställda hos Tesla nu med de tvära kasten och allt som måste uppdateras. Nästan som att det kom som en total överraskning?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Är det bara jag som tycker att prissänkningen matematiskt är fullt logisk? Tidigare när de i en mindre stad levererade kanske 10 bilar i månaden så skulle dessa täcka alla overheadkostnader, dels hos Tesla centralt men också lokala försäljningskontor etc. Nu delas dessa kostnader upp på ett mångfaldigt större antal bilar plus attman stänger säljlokalerna. Sättet man sänker på är dock rätt klumpigt och genererar många missnöjda tidigare kunder.
Är det bara jag som tycker att prissänkningen matematiskt är fullt logisk? Tidigare när de i en mindre stad levererade kanske 10 bilar i månaden så skulle dessa täcka alla overheadkostnader, dels hos Tesla centralt men också lokala försäljningskontor etc. Nu delas dessa kostnader upp på ett mångfaldigt större antal bilar plus attman stänger säljlokalerna. Sättet man sänker på är dock rätt klumpigt och genererar många missnöjda tidigare kunder.
Kanske hade varit bättre att sänka i mindre steg och samtidigt öka vinsten i så fall. Men de generella pissänkningarna är väl inte det märkligaste i detta egentligen utan att P-modellen numera knappt kostar något extra.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Del av Elons mail till anställda tidigare i år i samband med avskedan av anställda.
Looking ahead at our mission of accelerating the advent of sustainable transport and energy, which is important for all life on Earth, we face an extremely difficult challenge: making our cars, batteries and solar products cost-competitive with fossil fuels. While we have made great progress, our products are still too expensive for most people. Tesla has only been producing cars for about a decade and we're up against massive, entrenched competitors. The net effect is that Tesla must work much harder than other manufacturers to survive while building affordable, sustainable products.
För USA ja, men Sverige? Vi har 3 SC. Redan det är en brist när det kommer till service.
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det förklarar ju inte varför man har typ samma priser i USD men sänker här.
Om detta inte är ett misstag är jag osäker på hur länge jag vågar ha kvar min Tesla då det är ett riktigt desperat drag. Man vill inte sitta med en Tesla om de går under.
Sitter gärna kvar med Teslan, den jag har blir knappast sämre för att moderbolaget har problem. Aktierna däremot -ouch!
Ja och nej, så länge Tesla finns kvar så kan det ju som värst bli typ omöjligt att få fram delar för reparation. Om de skulle gå under helt lär bilarna vara värda typ inget.
Sitter gärna kvar med Teslan, den jag har blir knappast sämre för att moderbolaget har problem. Aktierna däremot -ouch!
Ja och nej, så länge Tesla finns kvar så kan det ju som värst bli typ omöjligt att få fram delar för reparation. Om de skulle gå under helt lär bilarna vara värda typ inget.
Du menar, till skillnad från nu? (delar alltså)
Men det säljs ju fortfarande Saab bilar. Jag tycker nog att det målas upp ett lite väl mörkt scenario. Tesla går nu från ett hörn av fyrkanten till ett annat, nämligen från exklusivt och få, till premium och många.
Läste på nätet igår kväll en artikel att Tesla ska stänga ner samtliga försäljningsställen man har? Hur ska du då som spekulant på en Tesla kunna få klämma, känna och provköra en bil? Jag har inte tidigare kört Tesla, utan detta skulle bli min första. Jaja, vi får se hur det går.
De ska stänga alla affärer... I Sverige har vi bara showrooms och det kommer finnas kvar sådana. Gissar att det blir färre av dem i USA men i Sverige är det så få redan så tror ej skillnaden blir stor här.
Poängen är som de förklarat att du får 7 dagars öppet köp. Klämma och känna får man då görs på egen bil som kan lämnas tillbaka. Återstår att se om det funkar, personligen köpte jag dock mina bilar utan provkörning och så länge infon är bra online behöver jag inte fysiska säljare. Det är en av alla fördelar med Tesla för mig att slippa affärer, säljare och allt det hopplöst föråldrade prutandet.
Teslas mål är att ställa om transportsektorn till eldrift. Det gör de genom att först tillverka dyra bilar i små serier och sedan öka volymerna och sänka priserna. Allt detta finns angivet i ”secret master plan”, gömd i det öppna.
Det är alltså helt enligt plan att bilarna blir billigare och billigare och det kommer bli ännu ”värre” när de drar igång fabrikerna i EU. Fram till nu har vi däremot bara sett prishöjningar från så det är ju skönt att de nu verkar gå åt andrahållet, trots kronan.
Och andrahandsvärdet är ju sjukt högt på Tesla (och delvis på andra elbilar också) och kommer fortsätta så till marknaden börjar bli mättad... vilket ligger långt in i framtiden.
Ångrar att jag inte valde leverans i augusti.
Funderar på att ta en beställning till (och avboka den andra). Eller går det att ändra leverans datum.
Funderar på att lägga den på mig privat istället för på företaget. Får inte lyfta någon moms alls i företaget och med tanke på det höga förmånsvärdet är frågan vad som är mest lönsamt?
Någons som vet vad ligger försäkringen på?
Behöver egentligen inte en P. Fast det är ju svårt att motstå när priset skiljer så lite. Men börjar nu fundera på vad det kostar extra i ev. förmånsvärde och försäkring kontra andrahands värde.
Hade egentligen inte tänkt byta bil på två år, då jag har småbarn som sparkar och pillar på allt i bilen. Hur är inredningen i X? Som en ”normal” bil eller är den känsligare?
Jag tog privat för första gången. En P är betydligt dyrare för mig att ha i företaget, men allt beror ju på ens egna förutsättningar.
Valde också leverans i augusti. Har svårt att se att du inte ska kunna ändra det.
Inredningen är som en normal bil, förutom baksidan av stolarna som lätt blir repiga. Tar jag leverans av denna X så kommer jag foliera baksidan av stolarna.
Ångrar att jag inte valde leverans i augusti.
Funderar på att ta en beställning till (och avboka den andra). Eller går det att ändra leverans datum.
Funderar på att lägga den på mig privat istället för på företaget. Får inte lyfta någon moms alls i företaget och med tanke på det höga förmånsvärdet är frågan vad som är mest lönsamt?
Någons som vet vad ligger försäkringen på?
Behöver egentligen inte en P. Fast det är ju svårt att motstå när priset skiljer så lite. Men börjar nu fundera på vad det kostar extra i ev. förmånsvärde och försäkring kontra andrahands värde.
Hade egentligen inte tänkt byta bil på två år, då jag har småbarn som sparkar och pillar på allt i bilen. Hur är inredningen i X? Som en ”normal” bil eller är den känsligare?
Jag tog privat för första gången. En P är betydligt dyrare för mig att ha i företaget, men allt beror ju på ens egna förutsättningar.
Valde också leverans i augusti. Har svårt att se att du inte ska kunna ändra det.
Inredningen är som en normal bil, förutom baksidan av stolarna som lätt blir repiga. Tar jag leverans av denna X så kommer jag foliera baksidan av stolarna.
Man kan ju välja privat när man bokar för att få 14 dagars avbokning och sen byta till företagsleasing innan leverans också. Det står väl att man när som helst kan byta finansiering osv?
Du menar, till skillnad från nu? (delar alltså)
Men det säljs ju fortfarande Saab bilar. Jag tycker nog att det målas upp ett lite väl mörkt scenario. Tesla går nu från ett hörn av fyrkanten till ett annat, nämligen från exklusivt och få, till premium och många.
Haha, ja till och med värre än nu.
Skillnaden mot Saab är ju att Saab var ett mer diversifierat från början samt att bilarna var mer mekaniska än mjukvara, de hade redan underleverantörer för reservdelsmarknaden, de drev inte sina egna verkstäder osv. Det är Tesla som tillverkar alla reservdelar, fixar det logistiska med att skeppa dem, driver servicecenter osv. Allt detta är jättebra så länge bolaget finns men om det faller finns det inte massa andra som arbetat med det som kan ta över. Det kommer självklart växa fram några få men att tro att lika många kommer betala 700 papp för en Tesla i det läget vore naivt.
Det känns panikartat att Tesla skulle vara fine med att få typ 390k mindre för en P de säljer i Sverige jämfört med en i USA. De där 10% ish som övriga sänkts med låter rimligt dock.
EDIT: Är det någon som kommer in i designstudion? Har försökt på datorn och mobilen men den laddar inte.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.