Status: leverans slutet på Mars
Moderator: Redaktion
Re: Status: leverans slutet på Mars
Min bil förbereds för leverans äntligen... Lite lugnare...
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Fick så min 85D levererad idag
är grymt nöjd hittills, styrde söderut genom Stockholm mot Götet. Rörde varken gas eller broms en enda gång genom rusningstrafiken TACC funkar suveränt ända ned till stopp. Laddade en stund i Sillekrog och därefter vidare till Ödeshög där jag står nu. Ända problemet är att den inte koppla upp sig mot internet ordentligt. men det verkar vara problem för flera här läser jag. I övrigt bara njuter jag 

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Kul att se att även 85D börjar rulla ut. Hoppas de håller tempot uppe och att de inte blir fler förseningar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Vi sitter just i detta nu på tåget på väg mot Stockholm; leverans idag kl 12.
- Händerna skakar och magen pirrar... Får anstränga mig för att andas i rytm... De där graviditetsövningarna man fick vara med på kommer väl till pass
Fick precis ett SMS från Tesla Motors om att vi nu är registrerade ägare
Viss oro har jag allt haft att något ska strula under dagen, men hittills har allt flutit på så fint så
- Händerna skakar och magen pirrar... Får anstränga mig för att andas i rytm... De där graviditetsövningarna man fick vara med på kommer väl till pass

Fick precis ett SMS från Tesla Motors om att vi nu är registrerade ägare

Viss oro har jag allt haft att något ska strula under dagen, men hittills har allt flutit på så fint så

Lycka till det är en magisk känsla att rulla ut ur leveranshallen helt ljudlöst!Nicklas skrev:Vi sitter just i detta nu på tåget på väg mot Stockholm; leverans idag kl 12.
- Händerna skakar och magen pirrar... Får anstränga mig för att andas i rytm... De där graviditetsövningarna man fick vara med på kommer väl till pass![]()
Fick precis ett SMS från Tesla Motors om att vi nu är registrerade ägare![]()

Model YP 2024
Han kommer nog ha långt hem oavsett hur kort den kortaste vägen hem ärLarsL skrev:Ska du åka långt hem sedan Niklas?

Tog svängen förbi Infra city för typ 2 timmar sedan, det såg minst sagt ut som det är fullt upp. Många bilar utanför.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Skulle inte någon kunna kolla hur statusen ser ut på måndag eftermiddag, när vi får försäljningsstatistiken för mars så kan det vara intressant om dem han få ut alla eller om det fortfarande står många teslor där och inte kommer levereras ut för än i april. Antingen någon som bor i närheten eller om det är någon som ska hämta ut sin bil på måndag eftermiddag.
NU fick jag precis besked att min bil kommer inte heller som planerat imorgon, utan ska hämtas senare under veckan. Hur tror dem man ska kunna göra det, ställer upp hela tiden med kort avrsel? Jag har ju andra sysslor att sköta också?!? En viss besvikelse måste jag medge...
Nu kommer jag nog inte få den innan påsken...

Det var bättre förr, då kom den på en flatbed!Jojo skrev:NU fick jag precis besked att min bil kommer inte heller som planerat imorgon, utan ska hämtas senare under veckan. Hur tror dem man ska kunna göra det, ställer upp hela tiden med kort avrsel? Jag har ju andra sysslor att sköta också?!? En viss besvikelse måste jag medge...Nu kommer jag nog inte få den innan påsken...

Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tycker att det är fruktansvärt oproffsigt beteende av Tesla, så behandlar man bara inte sina kunder. Helt OK att det kan bli förseningar, men det ska man veta veckor innan leverans.Jojo skrev:NU fick jag precis besked att min bil kommer inte heller som planerat imorgon, utan ska hämtas senare under veckan. Hur tror dem man ska kunna göra det, ställer upp hela tiden med kort avrsel? Jag har ju andra sysslor att sköta också?!? En viss besvikelse måste jag medge...Nu kommer jag nog inte få den innan påsken...
Hade själv liknande problem, och fick i princip noll gehör för mina klagomål, trots att jag eskalerade.
Det som räddar Tesla är en fantastisk produkt, men så fort en annan tillverkare har en lika bra produkt byter jag direkt.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Inte så värst i TeslasammanhangLarsL skrev:Ska du åka långt hem sedan Niklas?

- vi bor i Skövde (ca 35 mil från Stockholm), men vi lämnade in bilen ikväll hos Ceramic Pro i Mariestad för behandling... Så en görjuste kompis skjutsade hem oss de sista tre milen

Vilken underbar kärra!
- jag ångrar verkligen inte att vi "snålade in" de sista 300 tkr det hade kostat oss att få insane... vilket ax det är i en "vanlig" 85D!
Ah, mina gamla hemtrakter!
Tror också på 85D som det bästa alternativet, alltså för den som inte måste vara snabbast vid rödljuset.
Tror också på 85D som det bästa alternativet, alltså för den som inte måste vara snabbast vid rödljuset.
Jag måste säga att vad det gäller tidsestimaten så finns det två skolor och man kan värdera dem högst olika. Jag kan förstå att det känns frustrerande, men det finns goda skäl att göra som de gör just nu (även om det måste dras ännu längre för att kanske vara begripligt).OlleLind skrev:Jag tycker att det är fruktansvärt oproffsigt beteende av Tesla, så behandlar man bara inte sina kunder. Helt OK att det kan bli förseningar, men det ska man veta veckor innan leverans.Jojo skrev:NU fick jag precis besked att min bil kommer inte heller som planerat imorgon, utan ska hämtas senare under veckan. Hur tror dem man ska kunna göra det, ställer upp hela tiden med kort avrsel? Jag har ju andra sysslor att sköta också?!? En viss besvikelse måste jag medge...Nu kommer jag nog inte få den innan påsken...
Hade själv liknande problem, och fick i princip noll gehör för mina klagomål, trots att jag eskalerade.
Det som räddar Tesla är en fantastisk produkt, men så fort en annan tillverkare har en lika bra produkt byter jag direkt.
Skolorna är:
"De proffsiga" - ge ett datum, långt bort i tiden (med en ordentlig buffer) - gärna grovkornigt (det tar c:à 5-6 månader innan bilen kommer). Sedan efter 4 månader så ringer de och säger "surprise, nu är den här" utan att man hört flasklock innan dess. Så funkar ex. Volkswagen. Det är helt icke-transparent, men de håller "tiden" (fast egentligen gör de ju inte det alls, för tidigt kan också vara ett problem) - men det är bara en fråga om väl tilltagna estimat och vetskapen att de flesta inte har något emot när det blir tidigt. Ibland blir det dock månaders försening där också (vet ett ex. Där det blev halvårs försening i sista sekund, förmodligen hade de sålt bilen till någon annan...).
"De transparenta" - det är vad Tesla försöker göra (men de når inte riktigt ända fram tyvärr) - tala kontinuerligt om vad som händer, informera om bästa estimat hela tiden utifrån vad de vet , även om det ändras. Försök hålla kunden så informerad som möjligt och strunta nästan helt i "säkerhetsmarginaler" på datum. Utgå från att kunden kan hantera att saker händer på vägen "båten blev försenad pga hamnproblem, det tar tyvärr ett par veckor extra".
Många kan föredra den första modellen, men jag måste säga att jag tycker den andra är överlägsen och mycket "proffsigare" om man bara går hela vägen. Jag skulle vilja ha kontinuerlig gps feedback från det bilen lämnar fabrik så man kan följa den på karta. Ordentligt detaljerad uppdateringar på Tesla-appen så jag kontinuerligt får feedback på vad som händer utan att gå in på webbsidan. Berätta när den lastas om från tåg till båt. Berätta att den är på slutmonteringen i tilburg. Berätta att den nu är på biltransport med live gps. Sann transparens i alla led. Helst till och med bilder från tillverkningslinan på just min bil innan elektroniken gått igång.
Det skulle vara mycket bättre enligt mig, men förmodligen upplevas som väldigt oproffisgt av andra. Jag tycker det är viktigt att hålla tider, men för den här typen av komplex logistik så vill jag hellre veta vad som händer.

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
P85D har 700hk, bättre väghållning.
Skillnaden är som att köpa en Ferrari eller en BMW 550
Utan tvekan värt pengarna. De med tjänstbil förstår jag men Skulle utan tvekan snåla på utrustning för att få P85D...
Skillnaden är som att köpa en Ferrari eller en BMW 550
Utan tvekan värt pengarna. De med tjänstbil förstår jag men Skulle utan tvekan snåla på utrustning för att få P85D...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
BMW säger vid order vilken dag bilen kommer. Varit exakt så eller ett par dagar tidigare för mig. Oavsett om bilen tillverkas i USA eller Europa. Den modellen är det jag vill ha...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det är inte förseningen i sig, det är hela sättet med kommunikationen som ställer till. Jag fick ett mail två timmar innan jag skulle ge mig iväg för att hämta bilen. Tur att jag läste den... Eftersom jag inte bor i Stockholm (tack för det) innebär detta att jag måste boka en resa, fixa en övernattning (då jag skulle hämta ut bilen på morgonen och hade inte hunnit dit annars), ordna med ledighet från mitt arbete (även helgdagar) och en del annat. Jag kan alltså inte ställa upp igen med kort varsel, utan det krävs i vanligt fall en del logistik och planering kring det hela. Dessutom hade jag bokad en lackkonservering till imorgon, som nu inte heller blir av. Hur seriöst känns det?thebishop skrev:"De transparenta" - det är vad Tesla försöker göra (men de når inte riktigt ända fram tyvärr) - tala kontinuerligt om vad som händer, informera om bästa estimat hela tiden utifrån vad de vet , även om det ändras. Försök hålla kunden så informerad som möjligt och strunta nästan helt i "säkerhetsmarginaler" på datum. Utgå från att kunden kan hantera att saker händer på vägen "båten blev försenad pga hamnproblem, det tar tyvärr ett par veckor extra".
Jag kan hålla med om att den "transparenta" modellen har en del fördelar, men om man inte behärskar den än, ska man helst hålla sig på den säkra sidan. Det skapar mindre frustration och ställer inte till lika mycket som hela strulet som jag har nu. Eftersom jag har ett liv utanför min Tesla, sitter jag inte med packade väskor vid dörren och väntar på besked om upphämtning "ready to go". Det är helt enkelt verklighetsfrämmande...

Jag själv önskar också den transparanta metoden med kontinuerliga uppdateringa och förklaringar till varför tiden ändras. Skulle gärna vilja att bilen kopplades till My Tesla så fort den var färdigbyggd så att jag skulle kunna följa den hela vägen (dock kanske styrningen av bilen skulle vara avstängd så man inte öppnar takluckan eller håller på att tuta med den). Vad jag har hört så kan BMW t.ex. hålla på bilen bara för att passa datumet som de har angivit. Visst, det ser bra ut att de håller tiden enligt tysk precision men egentligen kunde kanske bilen ha levererats en månad innan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jojo - håller helt med att det inte är ok med så korta boliner - därav min kommentar att de inte når ända fram - jag sitter själv en bil kort just nu eftersom jag lämnade in min gamla bil till KVD igår (skulle ha fått leverans innan kvartalsskiftet, men det blev inte så...), så jag förstår mer än väl var du kommer ifrån (hade ju kunnat skjuta på inlämningen, men det skulle ställa till med andra logistik-problem längre fram med parkering och annat). Så jag är inte heller nöjd med hur det fungerar (se min signatur
- men jag tycker ambitionen och vad de försöker göra är bra i princip.
Min poäng var väl mer att jag tycker det försöker göra något som faktiskt är bättre än vad som är kutym i branschen - som dessutom kunde vara positivt, men i praktiken så kan man väl inte planera exakt datum förrän bilen står på en biltransport upp från holland - de kanske inte borde visa något väntat leveransdatum förrän dess (då de är i princip helt säkra), utan bara visa var bilen är och vad status är vid varje givet tillfälle - jag uppskattar att veta vad som händer ivf (nu är ju status bara"på väg från fabrik" och det är ju sunkigt, vet inte ens om den är i europa ännu). Det skulle ju kunna vara som en interaktiv karta med ETA till nästa hållpunkt (så man också skulle se alla steg på vägen).
Kommunikation är svårt, hoppas att de kan förbättra det avsevärt, så även leveransväntan blir en positiv del - jag tror att de måste gå mycket längre bara vad gäller transparensen för att verkligen få ut det positiva - just nu är det lite av det sämsta av två världar...
Svenssons - håller med dig, det är precis vad man efterfrågar.

Min poäng var väl mer att jag tycker det försöker göra något som faktiskt är bättre än vad som är kutym i branschen - som dessutom kunde vara positivt, men i praktiken så kan man väl inte planera exakt datum förrän bilen står på en biltransport upp från holland - de kanske inte borde visa något väntat leveransdatum förrän dess (då de är i princip helt säkra), utan bara visa var bilen är och vad status är vid varje givet tillfälle - jag uppskattar att veta vad som händer ivf (nu är ju status bara"på väg från fabrik" och det är ju sunkigt, vet inte ens om den är i europa ännu). Det skulle ju kunna vara som en interaktiv karta med ETA till nästa hållpunkt (så man också skulle se alla steg på vägen).
Kommunikation är svårt, hoppas att de kan förbättra det avsevärt, så även leveransväntan blir en positiv del - jag tror att de måste gå mycket längre bara vad gäller transparensen för att verkligen få ut det positiva - just nu är det lite av det sämsta av två världar...
Svenssons - håller med dig, det är precis vad man efterfrågar.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Många biltillverkare. Jobbar hårt med komplexa "Just in Time" system där det kontinuerligt anläder lastbilar med leverans av olika delar till bilfabriken.
Med så många olika underleverantörer, anländande materialtransporter osv så händer det hela tiden förseningar/påverkan på "systemet". Har man ett Transparent system och helatiden måste "förklara" varje tidsförändring så får man nog väldigt mycket extrajobb! Säg t ex att en anländande lastbilstransport blir inblandad i en olycka =försening. Man kan då inte "stoppa bandet" i fabriken av den orsaken. Därför byggs bilarna klart utan backspeglar som sen måste hanteras/eftermonteras på något sätt vilket inte alltid är så lätt/tar obestämd tid beroende på vad det gäller.
Samma sak med transporter av olika slag. Lastning/lossning av bilar måste ske i den ordning de "fysiskt står lastade" att kräva att transportfirmorna alltid hanterar bilarna i en viss "beställnings/byggordning" kräver nog merjobb=extra kostnader i så fall. (Tex kan ju väderförändringar regn/snö/halka påverka ganska rejält)
Så visst "små" saker men i ett komplext JustInTime-system får det totalt sett större påverkan tids/planeringsmäsdigt än man kanske först tror. Vilket alltså i ett helt transparent system skulle synas hela tiden och ge flyttade datum.
Så peronligen tycker jag en modell med lite "grov" transparens SOM HÅLLER nog är det bästa för alla. FÖR MYCKET transparens blir nog mest förvirrande och skapar antagligen en massa extra kommunikationsjobb i många led.
"Korta boliner" timmar/dagar" innan upphämtning bör däremot inte behöva hända. DET är i princip bara dålig planering om inget väldigt oförutsett hänt.
Med så många olika underleverantörer, anländande materialtransporter osv så händer det hela tiden förseningar/påverkan på "systemet". Har man ett Transparent system och helatiden måste "förklara" varje tidsförändring så får man nog väldigt mycket extrajobb! Säg t ex att en anländande lastbilstransport blir inblandad i en olycka =försening. Man kan då inte "stoppa bandet" i fabriken av den orsaken. Därför byggs bilarna klart utan backspeglar som sen måste hanteras/eftermonteras på något sätt vilket inte alltid är så lätt/tar obestämd tid beroende på vad det gäller.
Samma sak med transporter av olika slag. Lastning/lossning av bilar måste ske i den ordning de "fysiskt står lastade" att kräva att transportfirmorna alltid hanterar bilarna i en viss "beställnings/byggordning" kräver nog merjobb=extra kostnader i så fall. (Tex kan ju väderförändringar regn/snö/halka påverka ganska rejält)
Så visst "små" saker men i ett komplext JustInTime-system får det totalt sett större påverkan tids/planeringsmäsdigt än man kanske först tror. Vilket alltså i ett helt transparent system skulle synas hela tiden och ge flyttade datum.
Så peronligen tycker jag en modell med lite "grov" transparens SOM HÅLLER nog är det bästa för alla. FÖR MYCKET transparens blir nog mest förvirrande och skapar antagligen en massa extra kommunikationsjobb i många led.
"Korta boliner" timmar/dagar" innan upphämtning bör däremot inte behöva hända. DET är i princip bara dålig planering om inget väldigt oförutsett hänt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jo, givetvis behövs en rimlig granularitet under tillverkningen, men efter det kan man nog vara rätt tydlig. Håller med om att det bör bli en mer och mer korrekt ETA ju närmre man kommer... Men visst vore det juste att kunna starta sin mytesla app och följa bilen på vägen? 

BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Kul att höra att valet av 85D är känns bra, sedan kan ju provköra P85D några gånger bara för att ha gjort det.Nicklas skrev:Inte så värst i TeslasammanhangLarsL skrev:Ska du åka långt hem sedan Niklas?![]()
- vi bor i Skövde (ca 35 mil från Stockholm), men vi lämnade in bilen ikväll hos Ceramic Pro i Mariestad för behandling... Så en görjuste kompis skjutsade hem oss de sista tre milen![]()
Vilken underbar kärra!
- jag ångrar verkligen inte att vi "snålade in" de sista 300 tkr det hade kostat oss att få insane... vilket ax det är i en "vanlig" 85D!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Att få sin Tesla är som att få barn... man vet ungefär när den beräknas nedkomma, men inget man kan planera in bara så därJojo skrev:Eftersom jag har ett liv utanför min Tesla, sitter jag inte med packade väskor vid dörren och väntar på besked om upphämtning "ready to go".

Då vill jag ha min "levererad" med elektiv snitt...TiborBlomhall skrev:Att få sin Tesla är som att få barn... man vet ungefär när den beräknas nedkomma, men inget man kan planera in bara så där![]()