Sida 9 av 41

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 26 okt 2015 14:24
av Hammar
Är det en 70, 85 eller 90 som du hade tänkt dig?
Vad kör du för bil till Öland idag? Har du tänkt sälja den eller skall du ha den som andrabil?

Du lär antagligen inte få nått uttömmande svar från Tesla om när SuC på östkusten blir klara. De brukar inte vilja ge något definitivt datum.
SuC står ju med på utbyggnadsplanerna för 2015, så om vi räknar worst case så borde de vara på plats senast hösten 2016.
Om du beställer nu så får du leverans sent i januari. Om SuC byggs i slutet på november så är det 10 månader som det är knöligt att ta sig ner.
Av dessa 10 månader, så åker du två månader på sommaren smidigt med Ölandsfärjan mellan Oskarshamn och Byxelkrok. http://olandsfarjan.se/
Så om du åker en gång i månaden övrig tid, så är det 8-10 resor som kommer att vara knöliga.
Behåller du fossilen så kan du ju ta den ett par av gångerna.
Omvägen över Toftaholm 18 mil, blir väl ca 2 timmar extra. Säg att du väljer det åt ena hållet ett par gånger.
Chademo finns i Norrköping, Linköping och Kalmar. Så köper du adaptern så är det ett alternativ.
Skall du söder ut nån gång under året? Fastchargern i Karlskrona är på 60KW, så skall du åka Malmö- Öland nån gång så funkar det smidigt.

Köper du bilen själv eller på företaget?
Tänk på att förmånsvärdet antagligen blir högre om din bil byggs nästa år. Beställer du nu, hinner den nog byggas i år. Se trådarna om förmånsvärde och leasing.

Rabatten på 10 000 kr gäller ju bara vid beställning innan månadsskiftet. Om du inte redan har en kod, så hjälper nog nån av ägarna på forumet gärna med det.

Så om du redan bestämt dig för att du skall köpa, så finns det ju ett antal anledningar till att du borde slå till direkt.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 26 okt 2015 14:45
av danni
Hammar skrev:
Köper du bilen själv eller på företaget?
Tänk på att förmånsvärdet antagligen blir högre om din bil byggs nästa år. Beställer du nu, hinner den nog byggas i år. Se trådarna om förmånsvärde och leasing.

Rabatten på 10 000 kr gäller ju bara vid beställning innan månadsskiftet. Om du inte redan har en kod, så hjälper nog nån av ägarna på forumet gärna med det.

Så om du redan bestämt dig för att du skall köpa, så finns det ju ett antal anledningar till att du borde slå till direkt.
Tänk på att du också kan lägga en beställning och sen ha två veckor på dig att göra ändringar eller ångra dig helt. Så om du känner att du är nära beställning, se till att få in en före sista oktober med en rabattkod (har du inte redan någon kan du PM:a mig så skickar jag en), och sen kan du grubbla i upp till två veckor till om du vill och behöver det. Och i värsta fall bara avboka och få tillbaks din deposition.

Det där med att hinna få den byggd i år gäller särskilt om du tittar på någon version med 85/90-batterierna, för då kan det göra riktigt rejäl skillnad på förmånsvärdet om den hinner byggas i år.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 26 okt 2015 18:11
av Kirre
Tack för all hjälp, idéer och goda råd. Ringde 010-numret nu i eftermiddags och fick, efter lite frågor prata med en i SC-teamet. Han sa att det kommer att byggas en SC nånstans mellan söderköping och västervik under 2016 och antagligen under första halvan. De undersöker just nu optimala lägen. Bad om skriftligt på det, men det gick han inte med på ;)

Det kommer med stor sannolikhet att bli en 90D (luftfjädring, panorama, 2nd gen säten, autopilot) och bli vår enda bil. Är i dagsläget inte beredd att kompromissa med att åka omvägar, ladda i långsamma laddare etc utan när vi åker till landet får det inte ta mycket längre tid än vad det gör idag med fossilbilen. Jag kommer mao vänta med att beställa tills Tesla officiellt bekräftar denna SC, vilket jag också meddelat dem (om det nu har någon betydelse med en enstaka kund).
Har vi tur kanske de har uppdaterat till en 100D-modell tills dess :D

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 okt 2015 06:44
av EnTraktor
Vi är ganska många som har efterfrågat laddare längs med E22. Konstigt att det ska ta sån tid för Tesla, särskillt med tanke på att laddaren finns med på kartan för 2015.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 okt 2015 08:03
av Martinen
Jag har kört mycket till Kalmar Karlskrona Nybro mm på sistone. Saknar verkligen en Supercharger vid exempelvis Kristianstad och Kalmar? Det hade nog minskar min restid med en timme om dagen.
Hade inte prickarna på Supercharger kartan för 2015 varit med så vet jag inte om jag hade vågat beställa bilen.
Även om dom inte finns än, så ångrar jag inget, och jag klarar mig ändå, men känner mig ändå lite besviken att dom inte kommit än.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 okt 2015 08:17
av Designer
Kirre skrev:
Såå frustrerad.
Det enda som står mellan mig och en beställning nu är någon form av definitivt besked från Tesla om en SC längst E22an runt Västerviks-trakten, och när den isf kommer vara klar? Har räknat bak och framlänges och tar mig inte från Uppsala till fritidshuset på norra Öland utan denna SC :cry:
Jag var och beställde bil i UpplandsVäsby och då sa dem att Tindered SC blir absolut klar till våren. Det var viktigt för mig med då är på Öland på somrarna!

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 okt 2015 08:18
av Gustafsson
Designer skrev:
Kirre skrev:
Såå frustrerad.
Det enda som står mellan mig och en beställning nu är någon form av definitivt besked från Tesla om en SC längst E22an runt Västerviks-trakten, och när den isf kommer vara klar? Har räknat bak och framlänges och tar mig inte från Uppsala till fritidshuset på norra Öland utan denna SC :cry:
Jag var och beställde bil i UpplandsVäsby och då sa dem att Tindered SC blir absolut klar till våren. Det var viktigt för mig med då är på Öland på somrarna!
Blev det med 90 batteri ?

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 okt 2015 08:24
av Designer
Gustafsson skrev:
Designer skrev:
Kirre skrev:
Såå frustrerad.
Det enda som står mellan mig och en beställning nu är någon form av definitivt besked från Tesla om en SC längst E22an runt Västerviks-trakten, och när den isf kommer vara klar? Har räknat bak och framlänges och tar mig inte från Uppsala till fritidshuset på norra Öland utan denna SC :cry:
Jag var och beställde bil i UpplandsVäsby och då sa dem att Tindered SC blir absolut klar till våren. Det var viktigt för mig med då är på Öland på somrarna!
Blev det med 90 batteri ?

nej! 85D, bör räcka tycker jag, litar på att Tindered kommer . Köper privat så lite försiktig med pengarna. Det blir 85D, titanium metallic, svarta NG, uppgraderad interiör med svart tak, matt abachi, plano lucka, autopilot extra , så upphetsad över detta :lol:

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 29 okt 2015 19:01
av far1far2
Vad gäller SuperCharger i Kalmar så tror jag att Bilbyggarevägen eller i närheten till denna väg vore utmärkt utifrån flera parametrar:
*Ligger vid E22 mellan Västervik och Kristianstad
*Ligger vid avfarten mot Öland, lämplig plats för långväga turister att ladda på innan man kör över till ön eller ladda när man kommer tillbaka
*Finns gott om olika matställen (Rasta, Burger King, Max, Koppalas, IKEA)
*Finns gott om shopping (Hansa City, IKEA, City Gross, Bauhaus, MediaMarkt, Stadium osv.)
*Inte centralt i stan så inga problem med köer eller att det tar lång tid till eller från platsen.
*Lämplig adress med Bilbyggarvägen ;)
*En liten vänlig nudge mot Volvo Personvagnar då detta område tidigare var platsen för Volvo-fabriken :mrgreen:
Kalmar och bilbytarvägen med IKEA alldeles intill, är helt optimalt.
Undrar om inte Söderköping är ett bättre alternativ än Västervik. Med tanke på avstånd till Ödeshög och sillekrog.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 11:58
av Surfaren
far1far2 skrev:
Vad gäller SuperCharger i Kalmar så tror jag att Bilbyggarevägen eller i närheten till denna väg vore utmärkt utifrån flera parametrar:
Har du skickat detta till Tesla? Jag tycker det låter som bra argument. (Reserverar mig för att jag inte kan området, så det kan ju finnas goda argument för andra platser också.)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 12:35
av EnTraktor
Jag tycker inte att närhet till shopping är optimalt. Risken finns att platserna blir upptagna av folk som shoppar istället för folk som verkligen behöver ladda. Bättre att den byggs nånstans utanför Kalmar men vid E22.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 12:42
av Machris
Stufvenäs herrgård hade ju kunnat bli bra

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 14:08
av danni
Surfaren skrev:
far1far2 skrev:
Vad gäller SuperCharger i Kalmar så tror jag att Bilbyggarevägen eller i närheten till denna väg vore utmärkt utifrån flera parametrar:
Har du skickat detta till Tesla? Jag tycker det låter som bra argument. (Reserverar mig för att jag inte kan området, så det kan ju finnas goda argument för andra platser också.)
Någon som har en e-mail till svenska SC-teamet? Jag vill tjata på dem om Borås/Ulricehamn.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 17:09
av Designer
Jag stannade vid Tindered idag kl 13 på väg till Öland. Inga markarbeten eller liknande på G för SC! :(

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 20:34
av Surfaren
danni skrev:
Någon som har en e-mail till svenska SC-teamet? Jag vill tjata på dem om Borås/Ulricehamn.
Det vore bra. Jag vet bara om den generella EU-adressen. Jag skulle också vilja tjata på dem om Borås/Ulricehamn. Att behöva ta E20 till Götet om man vill vara tidseffektiv är ju rena straffet.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 21:43
av danni
Surfaren skrev:
danni skrev:
Någon som har en e-mail till svenska SC-teamet? Jag vill tjata på dem om Borås/Ulricehamn.
Det vore bra. Jag vet bara om den generella EU-adressen. Jag skulle också vilja tjata på dem om Borås/Ulricehamn. Att behöva ta E20 till Götet om man vill vara tidseffektiv är ju rena straffet.
Jag skickade in en blänkare om det via kontaktformuläret med rubriken "Ägarfeedback" så får vi se om de återkommer.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 21:56
av Franz
Det har ju spekulerats i att SuC-utbyggnaden avstannat på grund av penningbrist etc. Enligt supercharge.info har det öppnats 25 st SuC under oktober månad. 19 st av dessa har öppnat under andra halvan av oktober så det känns som att det kan vara så att man ökar på tempot precis som förra året vid den här tiden... Vi får väl hålla tummarna för att åtminstone någon av de planerade SuC i Sverige hinner öppna i år.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 22:29
av thompap
Surfaren skrev:
danni skrev:
Någon som har en e-mail till svenska SC-teamet? Jag vill tjata på dem om Borås/Ulricehamn.
Det vore bra. Jag vet bara om den generella EU-adressen. Jag skulle också vilja tjata på dem om Borås/Ulricehamn. Att behöva ta E20 till Götet om man vill vara tidseffektiv är ju rena straffet.
Varför skulle man behöva ta E20. Ödeshög är väl på ett bra avstånd mellan Sthlm/Huddinge och Gbg?!
Danni du körde ju Ödeshög-Gbg för en liten stund sedan, hur mycket kW gick det åt?
Jag hoppas jag får min bil innan jul och kan ta den till Gbg från Sthlm då och räknar kallt med att ett matstopp för familj och bil räcker i Ödeshög.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 23:18
av danni
thompap skrev:
Surfaren skrev:
danni skrev:
Någon som har en e-mail till svenska SC-teamet? Jag vill tjata på dem om Borås/Ulricehamn.
Det vore bra. Jag vet bara om den generella EU-adressen. Jag skulle också vilja tjata på dem om Borås/Ulricehamn. Att behöva ta E20 till Götet om man vill vara tidseffektiv är ju rena straffet.
Varför skulle man behöva ta E20. Ödeshög är väl på ett bra avstånd mellan Sthlm/Huddinge och Gbg?!
Danni du körde ju Ödeshög-Gbg för en liten stund sedan, hur mycket kW gick det åt?
Jag hoppas jag får min bil innan jul och kan ta den till Gbg från Sthlm då och räknar kallt med att ett matstopp för familj och bil räcker i Ödeshög.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag höll inte räkning. Plus att jag tog en massa omvägar längs vägen. Plus att jag inte hann ladda så mycket jag behövde i Ödeshög på hemresan, så jag fick stanna på en ChaDeMo i Jönköping också. Fan, det hade varit najs med en supercharger i Borås eller Ulricehamn i det läget.

Det är ca 21 mil mellan Ödeshög och Göteborg. Det är lite för långt. Du får ladda mer än vad som är effektivt i Ödeshög vilket ger slöseri med tid. Dessutom blir du tvungen att lösa destinationsladdning i Göteborg, för du kommer inte att lyckas ta dig tillbaks till superchargern igen utan att ladda något mer däremellan. Det är väl inte så svårt i och för sig, men vad är poängen med superchargernätverket om man inte kan förlita sig helt på det vid resor mellan landets två största städer?

Det behövs en supercharger i Borås/Ulricehamn hur man än vrider och vänder på det.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 23:26
av thompap
danni skrev:
Det är ca 21 mil mellan Ödeshög och Göteborg. Det är lite för långt. Du får ladda mer än vad som är effektivt i Ödeshög vilket ger slöseri med tid. Dessutom blir du tvungen att lösa destinationsladdning i Göteborg, för du kommer inte att lyckas ta dig tillbaks till superchargern igen utan att ladda något mer däremellan. Det är väl inte så svårt i och för sig, men vad är poängen med superchargernätverket om man inte kan förlita sig helt på det vid resor mellan landets två största städer?

Det behövs en supercharger i Borås/Ulricehamn hur man än vrider och vänder på det.
Håller med dig fullständigt om att det vore bra med en SuC där. I södra Sverige är det där och Kalmartrakten som det ska upp snarast, som diskuterats friskt också. I norra Sverige saknas det uppenbart några också.
Bra att du skickat en förfrågan! Kanske fler som ska göra, så de förstår att fler är intresserade. Jag gör det också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 30 okt 2015 23:29
av pegs
Det svåra är inte att ta sig från Ödeshög till Göteborg utan tillbaka...

Ett bra argument för en SuC utmed rv40 är att sedan motorvägen förbi Ulricehamn nyligen öppnades, är skyltningen mot Stockholm ändrad i Göteborg (enligt uppgift, har inte sett det själv). Nu pekar de mot rv40 och vägen förbi Jönköping. Stockholm-Göteborg via Jönköping är nu 100% mötesfri väg. Rätt väg om man vill köra med AP mao. En SuC känns given.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 31 okt 2015 00:03
av danni
pegs skrev:
Det svåra är inte att ta sig från Ödeshög till Göteborg utan tillbaka...

Ett bra argument för en SuC utmed rv40 är att sedan motorvägen förbi Ulricehamn nyligen öppnades, är skyltningen mot Stockholm ändrad i Göteborg (enligt uppgift, har inte sett det själv). Nu pekar de mot rv40 och vägen förbi Jönköping. Stockholm-Göteborg via Jönköping är nu 100% mötesfri väg. Rätt väg om man vill köra med AP mao. En SuC känns given.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag nämnde faktiskt det här i mailet till Tesla, att den officiella sträckningen numera är över E4:an. Och så skrev jag att vettiga människor såklart kört den vägen i åratal redan ändå :)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 31 okt 2015 10:53
av LarsL
Vad jag tror behövs är en antusiast utmed vägen vid Ulricehamn som kan ordna med bygglov och elförsörjning, lite som Toftaholm. Om någon ordnar allt som behövs administrativt så blir det en billig laddare för Tesla. Undrar om det ens behövdes något bygglov där ute? Det är ju en lantbruksenhet, förmodar jag, och en Superchager hör ju till verksamheten.
Så hitta en sådan runt omkring där så borde det gå.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 31 okt 2015 10:58
av Gustafsson
Vi kanske skulle starta en laddfond som klubben gjort i Norge. Den har hjälpt till att finansiera ett antal snabbladdare (typ 2) t.o.m. i Sverige.

http://www.tocn.no/ladefondet/

Inte SC direkt men ändå ett litet bidrag ?

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 31 okt 2015 13:25
av Kirre
Gustafsson skrev:
Vi kanske skulle starta en laddfond som klubben gjort i Norge. Den har hjälpt till att finansiera ett antal snabbladdare (typ 2) t.o.m. i Sverige.

http://www.tocn.no/ladefondet/

Inte SC direkt men ändå ett litet bidrag ?
Bra idé! Tillsammans med det statliga bidraget för laddstolpar borde det gå att få lite fart på utbyggnaden. Jag är på!