Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

mati skrev:
Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
IMG_20190409_141326.jpg
Grattis Mati!

Måtte bilbyggargudarna vara med dig och er bil är så felfri som det bara går. Lite bitter är jag för att du fick din bil innan jag. Bild
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Tack. Jag vågar inte skriva för mycket positivt för att inte återigen hamna alltför långt utanför den fredade åsiktskorridoren, det är ju trots allt ett Tesla-forum. Men för he*e alltså vilken grandios och kunglig bil. Fortsätter de bara såhär så ser det inte så kolsvart ut för den tyska bilindustrin som somliga tror.
Klart du ska skriva dina positiva erfarenheter (och negativa) om bilen. Det behövs här, speciellt här skulle jag vilja påstå. Grattis till nya bilen. Jag håller dig gärna sällskap utanför åsiktskorridoren (jag har en helt egen korridor, alldeles för mig själv :lol: )
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Då var den på plats. Vilken bil! Man glider fram med en komfort som inte går att beskriva och som med hörselskydd på. En overklig känsla.
En hittills högst ovetenskaplig analys av räckvidden indikerar 308km vid 80% SOC, vilket är prick samma som min gamla P85 angav vid 80%. Bilen är helt klart av den pessimistiska typen. Förbrukningen är lägre i verkligheten än vad som visas i färddatorn, och den indikerade räckvidden verkar vara i underkant. Jag har inte fått klart för mig hur räckvidden beräknas. Det måste vara allt möjligt som räknas in, inte bara historisk förbrukning. Den ändrar sig dessutom när man matar in en address i navigatorn. Vägens utforming tas alltså hänsyn till.
Jag antar att det nollgradiga vädret dessutom har en negativ inverkan. Få se vad som händer nästa vecka när vårtemperaturerna kommer. Och så blir det spännande när man åker lite längre.
Men varför föreslår den inte Ionity-laddarna utan istället Clever?! Gammal data? Korkad programmerare?
IMG_20190409_141326.jpg
Stort grattis Mati!
Hoppas bilen passar dig bra nu, även om det blir en dussinbil i dina trakter.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Plötsligt händer det! :) :) :)
Om känslan är helt rätt direkt så är chansen bra att det fortsätter så ;)
(Måndags-ex. märker man ju ganska omedelbart liksom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Grattis! Vi förväntar oss reserapporter som beskriver hur bilen fungerar ur ett riktigt elbilsägarperspektiv. Testa den ordentligt och berätta! Om den visar sig vara en kompetent bil så är det något som alla vinner på. Om Audi har lyckats bygga en bra elbil så bådar det gott inför framtiden med fler elbilar från den koncernen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bokmärkt tråden !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Laban skrev:

Enligt TE så har Audi medvetet sänkt EPA räckvidden för att se till att den uppnås även under lite sämre förhållanden. Det ligger också i linje med den räckvidd Björn Nyland fick i sitt test av e-Tron. Dvs, EPA räckvidden går att uppnå även vintertid vid "normal" körning.

Personligen gillar jag detta, man anger en räckvidd som går att uppnå utan att behöva ställa upp laddningen till 100% eller köra 90 km/h utan AC.
Det där är självklart en efterkonstruktion som återstår att bevisa.

EPA är en standard så Audi kan inte välja att vara konservativa jmf med andra. Bilen drar helt enkelt för mycket energi...
Glad för att jag sålt min Tesla
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

mati skrev:
IMG_20190409_141326.jpg
Grattis. Vilket fin bil. Ser oerhört stor ut på bilden.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Hertsh skrev:
Det där är självklart en efterkonstruktion som återstår att bevisa.

EPA är en standard så Audi kan inte välja att vara konservativa jmf med andra. Bilen drar helt enkelt för mycket energi...
EPA är en Amerikansk myndighet. :) Sen så finns det vissa valmöjligheter som tillverkarna kan göra när de ska få fram siffran för förbrukning och räckvidd, så att säga att det är EN standard som ger identiska förutsättningar för alla stämmer inte. Audi kan välja att vara konservativa inom vissa ramar. Det står klart och tydligt att tillverkaren får justera siffrorna för att bättre stämma överens med verkligheten om den vill, och det är ju just det som Audi påstår sig ha gjort. Hur det blir i verkligheten får vi se, men det hade varit väldigt intressant att se lite jämförande tester mellan e-tron, I-pace, Model X etc där man jämför deltat mot EPA-siffrorna (och WLTP). Teslabjörns vinterkörningar indikerade ju iaf att e-tron presterar bra på vintern.

https://www.fueleconomy.gov/feg/pdfs/EP ... 4-2017.pdf
Electric Vehicle - Adjustment Procedure used to Derive FE Label (Window Sticker) Estimates - EPA
regulations require fuel economy, energy consumption, CO2 and driving range values listed on the FE Label
(window sticker) to be adjusted to more accurately reflect the values that customers can expect to achieve in the
real world. EPA currently allows fuel economy, energy consumption, CO2 values, and range values listed on the
FE Label (window sticker) for electric vehicles to be adjusted using one of the following methods:

- by multiplying city/highway fuel economy and range values by 0.7 and dividing city/highway energy
consumption and CO2 values by 0.7;
- using the derived 5-cycle method described in 40 CFR 600.210-12(a)(2) and EPA guidance letter CD-15-
15, June 22, 2015 (available at https://www3.epa.gov/otaq/cert/dearmfr/dearmfr.htm);
- using a method which is equivalent to the vehicle specific 5-cycle method described in 40 CFR 600.210-
12(a)(1) (with prior EPA approval) such as the method provided in Appendix B of SAE J1634 July 2017
Recommended Practice;
- using adjustment factors which are based on in-use data (with prior EPA approval).
Currently, most EVs use the first or third method (the 0.7 factor).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Hertsh skrev:
Fick för mig att Tesla gjorde samma sak med Model 3 LR RWD:

https://electrek.co/2018/07/24/tesla-mo ... advertise/

Sen kan jag hålla med om att bilen drar för mycket energi. Kanske inte så mycket mer än Model X som EPA siffrorna indikerar dock.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
EPA är en Amerikansk myndighet
EPA körde några av mina klasskamrater på högstadiet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
EPA är en Amerikansk myndighet
EPA körde några av mina klasskamrater på högstadiet.
Samma här, eller om det var A-traktor (även om jag aldrig satte mig in i vad skillnaden var). :D
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Geni87 skrev:

EPA är en Amerikansk myndighet. :) Sen så finns det vissa valmöjligheter som tillverkarna kan göra när de ska få fram siffran för förbrukning och räckvidd...
Du har rätt, slarvig användning av namnet av mig.

Det verklighetstest som jag sett som bäst visar på skillnaden mellan TMX o e-tron (o I-pace för den delen) är Teslabjørns test av räckvidd. Den visar att e-tron har högre förbrukning. Har man inte större behov av räckvidd än så har det förstås ingen praktisk betydelse.

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fortsättning....
Bilen är oerhört stor. Invändigt upplevs den klart större än en Model S. Det är nog takhöjden som gör detta. Vi är glada att vi valde panoramataket, det ger ännu mera rymd.

Nu har vi kört en liten spontan nöjesåktur på 11 mil. Götene - Mariestad - Skövde - Skara - Götene.
En lagom runda som inkluderade allt från 80-vägar till motorväg, platta Skaraslätta och backiga Billingen. Jag körde med adaptiva farthållaren och lät bilen göra resten. Den anpassar ju hastigheten efter skyltarna, det gick alltså extremt lagligt till med andra ord. 3-4 plusgrader. Kraftig blåst. Sol.
Förbrukningen hamnade återigen på 25kWh/100km. Det verkar vara standard på denna bilen. Om det nu stämmer. När jag tog en liten lunchrunda på enbart 70-vägar blev det samma förbrukning. Inte helt logiskt. Vi får se hur det utvecklas. Räckvidden i dessa förhållanden verkar ändå ligga runt 35 mil nånstans. Vi gjorde av med 30% SOC.

Night Vision kameran är bland det nördigaste jag har sett. Man ser precis var ice-bilarna har sitt avgasrör, det lyser som en lampa från flera hundra meters håll. Och alla hjul ser ut som glödande bollar. Lastbilar flyger på en eldmatta. LED-strålkastare syns däremot inte alls. Och björkar verkar vara väldigt varma träd.
Det finns naturligtvis även en nytta med detta. Igår kväll pep det till och så visades en viltvarningssymbol i displayen, i värmebilden såg man em röd fyrkant som försvann till höger. Det var ett råddjur som bilen hade fått syn på långt innan mina trötta ögon kunde se nånting. Coolt och väldigt bra när man bor i skogen som vi gör.

För övrigt kan jag säga att jag aldrig någonsin har suttit i en så komfortabel bil. För det första har man ingen aning hur fort man kör. Det låter alltid likadant. Och så sitter man otroligt bra.
Sambon satt i baksätet och hade hur mycket plats som helst. Varför i baksätet? Jo, det är ju nästan lite pinsamt, men det visade sig att stollarna i Belgien som har skruvat ihop bilen har glömt att sätta ditt låset för bältet i passargerarsätet. Och ingen har märkt det. Inte vi heller förrän nu när vi skulle åka båda två i bilen. Man kan ju undra...
Nåväl, känns som en baggis, det är ju tack och lov inte en dagsresa till verkstan. Då hade jag fått fnatt nu. Nu tar jag det över en lunchrast. Ska ändå hämta bagagerumsmattan och gummimattorna imorgon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
Fortsättning....
Bilen är oerhört stor. Invändigt upplevs den klart större än en Model S. Det är nog takhöjden som gör detta. Vi är glada att vi valde panoramataket, det ger ännu mera rymd.

Nu har vi kört en liten spontan nöjesåktur på 11 mil. Götene - Mariestad - Skövde - Skara - Götene.
En lagom runda som inkluderade allt från 80-vägar till motorväg, platta Skaraslätta och backiga Billingen. Jag körde med adaptiva farthållaren och lät bilen göra resten. Den anpassar ju hastigheten efter skyltarna, det gick alltså extremt lagligt till med andra ord. 3-4 plusgrader. Kraftig blåst. Sol.
Förbrukningen hamnade återigen på 25kWh/100km. Det verkar vara standard på denna bilen. Om det nu stämmer. När jag tog en liten lunchrunda på enbart 70-vägar blev det samma förbrukning. Inte helt logiskt. Vi får se hur det utvecklas. Räckvidden i dessa förhållanden verkar ändå ligga runt 35 mil nånstans. Vi gjorde av med 30% SOC.

Night Vision kameran är bland det nördigaste jag har sett. Man ser precis var ice-bilarna har sitt avgasrör, det lyser som en lampa från flera hundra meters håll. Och alla hjul ser ut som glödande bollar. Lastbilar flyger på en eldmatta. LED-strålkastare syns däremot inte alls. Och björkar verkar vara väldigt varma träd.
Det finns naturligtvis även en nytta med detta. Igår kväll pep det till och så visades en viltvarningssymbol i displayen, i värmebilden såg man em röd fyrkant som försvann till höger. Det var ett råddjur som bilen hade fått syn på långt innan mina trötta ögon kunde se nånting. Coolt och väldigt bra när man bor i skogen som vi gör.

För övrigt kan jag säga att jag aldrig någonsin har suttit i en så komfortabel bil. För det första har man ingen aning hur fort man kör. Det låter alltid likadant. Och så sitter man otroligt bra.
Sambon satt i baksätet och hade hur mycket plats som helst. Varför i baksätet? Jo, det är ju nästan lite pinsamt, men det visade sig att stollarna i Belgien som har skruvat ihop bilen har glömt att sätta ditt låset för bältet i passargerarsätet. Och ingen har märkt det. Inte vi heller förrän nu när vi skulle åka båda två i bilen. Man kan ju undra...
Nåväl, känns som en baggis, det är ju tack och lov inte en dagsresa till verkstan. Då hade jag fått fnatt nu. Nu tar jag det över en lunchrast. Ska ändå hämta bagagerumsmattan och gummimattorna imorgon.
Kul att följa det här inläggen, jag längtar ännu mer efter min bil nu! Hur upplever du varningsljudet för fotgängare? Är det något som stör när man sitter i bilen? Är det smidig att stänga av om man vill smyga iväg?
Senast redigerad av Muhlegg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Fortsättning....

Låter bra, och night vision kameran låter rolig och riktigt nördig. :D Det där med bälteslåset var ju ingen höjdare... Vilken del är det som saknas? "Honan" mellan sätet och mittkonsolen? Det är inte så att den är nedvikt bara?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
2.5 kWh/mil matchar vad Björn Nyland fick i sitt 90 km/h test. Han fick dock 3.24 kWh/mil i 115-120 km/h (Model X = 2.89 kWh/mil) så det gäller att hålla nere hastigheten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
Kul att följa det här inläggen, jag längtar ännu mer efter min bil nu! Hur upplever du varningsljudet för fotgängare? Är det något som stör när man sitter i bilen? Är det smidig att stänga av om man vill smyga iväg?
Det är bättre än så. Den har inget varningsljud överhuvudtaget. Jag hade fått för mig att det var lag från och med nu, men den har inte det. Bilen går fullständigt ljudlöst i låga hastigheter, precis som man vill ha det. Det där spaceship-ljudet man hör i vissa videos verkar inte finnas på europeiska bilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
... Vilken del är det som saknas? "Honan" mellan sätet och mittkonsolen? Det är inte så att den är nedvikt bara?
Nej. Det är hanen som sitter i själva bältet som saknas. Även den svarta plastgrejen som ska förhindra att hanen åker ner i golvet när bältet inte används lyser med sin frånvaro. Bara ett tomt bälte. Mycket konstigt. Är inte bältet en komplett enhet som bara skruvas fast i varsin ände? Det är väl inga smådelar som måste pysslas ihop först?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Muhlegg skrev:
Det är bättre än så. Den har inget varningsljud överhuvudtaget. Jag hade fått för mig att det var lag från och med nu, men den har inte det. Bilen går fullständigt ljudlöst i låga hastigheter, precis som man vill ha det. Det där spaceship-ljudet man hör i vissa videos verkar inte finnas på europeiska bilar.
Inte än. Tror det är lagkrav på bilar tillverkade efter sista juni 2019 i EU. Sedan kan man förstås som tillverkare välja att implementera det tidigare (Kona Electric)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Skumt, bälte är det väl rätt hårda krav på. De kollas väl när bilen besiktigas efter tillverkning just av den anledningen.
Säker på att det inte gömt sig nånstans?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Geni87 skrev:
... Vilken del är det som saknas? "Honan" mellan sätet och mittkonsolen? Det är inte så att den är nedvikt bara?
Nej. Det är hanen som sitter i själva bältet som saknas. Även den svarta plastgrejen som ska förhindra att hanen åker ner i golvet när bältet inte används lyser med sin frånvaro. Bara ett tomt bälte. Mycket konstigt. Är inte bältet en komplett enhet som bara skruvas fast i varsin ände? Det är väl inga smådelar som måste pysslas ihop först?
Wow, vilket märkligt fel. Mycket märkligt att något sådant har passerat QA, eftersom det har med säkerhet att göra. Kan ju faktiskt vara så att "hanen" hamnat helt fel och sitter bakom panelen, nere vid rullen.

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
2.5 kWh/mil matchar vad Björn Nyland fick i sitt 90 km/h test. Han fick dock 3.24 kWh/mil i 115-120 km/h (Model X = 2.89 kWh/mil) så det gäller att hålla nere hastigheten.
Det kan jag inte riktigt bekräfta. Vi körde 100-väg ungefär en tredjedel av sträckan och det påverkade snittförbrukningen inte alls jämfört med 80-vägen vi körde innan.
På motorvägen tryckte jag på lite till. Jag kom väl upp i 130-140 kanske, fast bara tillfälligt för omkörningar. Även det gjorde ingen nämnvärd skada. Jag litar inte riktigt på förbrukningssiffrorna som bilen uppger. Man får nog tömma batteriet rejält för att kunna bilda sig en rättvisande uppfattning.

Jag trodde att jag hade en bra idé idag, efter att jag hade kört prick 5 mil och bilen hade indikerat en snittförbrukning runt 2,5kWh/mil. Jag laddade då bilen med min Clever-laddbox som har en energimätare inbyggd. Rimligen borde den då ladda tillbaka 12,5kW + lite förluster om bilens uppgift stämmer. Tyvärr påstod laddboxen efter avslutad laddning att det hade gått åt 18,5kWh. Det kan knappast stämma, och jag har redan tidigare märkt att laddboxen kan visa fantasisiffror. Det funkar alltså inte så. Synd.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Hertsh skrev:
Geni87 skrev:

EPA är en Amerikansk myndighet. :) Sen så finns det vissa valmöjligheter som tillverkarna kan göra när de ska få fram siffran för förbrukning och räckvidd...
Du har rätt, slarvig användning av namnet av mig.

Det verklighetstest som jag sett som bäst visar på skillnaden mellan TMX o e-tron (o I-pace för den delen) är Teslabjørns test av räckvidd. Den visar att e-tron har högre förbrukning. Har man inte större behov av räckvidd än så har det förstås ingen praktisk betydelse.

Japp så är det, e-tron har högre förbrukning i de flesta (alla?) körfall. Det är dock intressant att kika på deltat mellan EPA och Björns test.

I-pace
EPA: 27 kWh/100 km
Björn: 23,5 kWh/100 km (-13%)

Model X 100D:
EPA: 24,2 kWh/100 km
Björn: 23,4 kWh/100 km (-3%)

e-tron
EPA: 28,3 kWh/100 km
Björn: 25,6 kWh/100 km (-10%)

Intressant att Model X ligger mycket närmare EPA-förbrukningen medans både I-pace och e-tron förbrukar märkbart mindre i Björns test. Sen finns det såklart en mängd osäkerhetsfaktorer i en sån här ovetenskaplig jämförelse. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jeppe_E skrev:
mati skrev:
Geni87 skrev:
Wow, vilket märkligt fel. Mycket märkligt att något sådant har passerat QA, eftersom det har med säkerhet att göra. Kan ju faktiskt vara så att "hanen" hamnat helt fel och sitter bakom panelen, nere vid rullen.
Möjligt. Jag plockade bort en plastpanel nere vid golvet och där fanns ingenting förutom skruven som fäster bältet i karossen. Men det kan ju vara så att den har hamnat fel nånstans. Även om jag inte riktigt ser på vilket sätt. För som sagt, plastgrejen som brukar sitta fast i bältet finns inte heller där. Det kan ju inte försvinna av sig självt. Nånstans rullar det nog en e-tron som har två "bälteshanar".
Skriv svar