Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Tog 16.1 på två timmars test idag. Upplevde bara förbättringar, mycket snabbare filbyte och bättre sänkning av hastigheten innan skarpa kurvor på landsväg. Behövde inte ta över en enda gång trots rejält krokiga landsvägar.
Tog 16.1 på två timmars test idag. Upplevde bara förbättringar, mycket snabbare filbyte och bättre sänkning av hastigheten innan skarpa kurvor på landsväg. Behövde inte ta över en enda gång trots rejält krokiga landsvägar.
Min gissning är att vi får NoA strax samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).
30617 Norge
18625 Nederländerna
9745 Tyskland
7442 Schweiz
4937 Sverige
4638 Frankrike
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.
Tror Schweiz fick NoA med denna version (2019.16.x).
Det kom inte med 2019.16.1 i alla fall, jag har haft den versionen en vecka på min X med FSD och inga NoA alternativ finns tillgängliga.
Möjligen kommer det med 16.2 som bilen fick idag. Ska prova på vägen hem.
Jag tyckte inte de nya begränsningarna verkar vara så farliga. AP körde klockrent genom en 100-graders kurva från en motorväg till en annan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Trots att jag håller i ratten hela tiden så får jag dra i den för att meddelandet går bort vilket tar min uppmärksamhet från trafiken..
Varför har dom gjort detta?
Tycker inte senaste versionen 2019.16.2 är nån skillnad i detta avseende på min X med FSD (dock ingen NoA än). Funkar även bra än så länge med svängar o annat efter att ha kört några mil motorväg - även skarpa svängar i påfart/avfart.
Funkar också fortfarande att bara ”dutta” på blinkersen för att göra filbyte. Bilen fortsätter själv att blinka och gör filbytet. Lät annars som man var tvungen att hålla blinkersen igen under hela bytet alt sätta den i ett fast läge. Men det behövs inte.
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Kanske subjektivt, men jag tycker att den varnar oftare om man släpper ratten. Men precis som ni så håller jag bara med en hand ochlite lätt tryck (oftast nedåt) med armbågen vilandes i karmen eller knäet och jag tycker den varnar mindre nu. Alltså att den blivit känsligare och "lättare" känner av att där är lite motstånd vid småkorrigeringarna som AP'n gör kontinuerligt.
Ska få 2019.16 nerladdat vid 02.00 i natt. Har nu 2019.12.1 på en TMS 85D med AP1 tillverkad i januari 2016. Är det vissa uppdateringar jag ska undvika eller är det bara att lägga på det senaste utan att reflektera så mycket över detta?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Fick 2019.16.2 i natt. Model S 2015 med AP 1. Ingen förändring i tid mellan "Vrid på ratten" från 2019.16.1. Ca 1 minut. Ej provat filbyte...
Lyckost dig! Sen 2017 model S med AP2.5 och 10-15 sekunder mellan nags. Önskade man kunde gå tillbaka till firmware runt maj 2018. Uppdateringar som gör bilen bättre, my ass!
Om bilen inte kan känna av att du har händerna på ratten (genom att känna av ökat motstånd när den gör små ratt-rörelser) så kommer en popup i lilla skärmen med uppmaningen att röra ratten lite lätt.
Popup'en är vad åsyftas med slangordet "nags" som är derivat av det engelska ordet "nagging".
Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
I din version går uppdateringar ut närmast slumpmässigt. I versionen som kom för ett litet tag sen (kommer inte ihåg exakt nummer) ska man kunna sätta preferenser när man vill få uppdateringar och även söka efter nya själv. Så du får nog tyvärr vänta tills den kommer.
Vissa har rapporterat att det går fortare att få uppdateringar om bilen är uppkopplad mot wifi när den är parkerad, men inte garanterat..
Installerade 2019.16.2 igår kväll och testkörde den imorse (Tyresö->Stockholm + dagis dropoff). De första 20 minuterna tyckte jag att det här var den värsta uppdateringen någonsin, på grund av extremt ökade nags. Jag tyckte AP hade blivit oanvändbar i start-stop kötrafik. Sen hittade jag ett sätt genom att dra åt mig mitt högra ben ha låret halvlöst mot ratten och då försvann nagsen.
Glad att ha funnit en ny metod, dock är den kanske inte världens bästa ur säkerhetssynpunkt. Min högra fot är nu längre bort från pedalerna och det är en ratt i vägen, så det tar kanske en halv sekund längre att ta nå pedalerna. Riktigt idiotiskt drag från Tesla. Jag tyckte förra systemet funkade helt OK, med längre perioder vid låga hastigheter. Det som kom nu är bara irriterande och tar uppmärksamheten från körandet.
Autosteer funkar som den ska, eventuellt mer aggressiv lustigt nog.
Inte kunna byta fil där man borde kunna byta fil (exempel, se bifogad bild) är ett problem. Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.
Den nya visualiseringen av bilen är OK, dock inte fantastisk. Mestadels lyckas den få en relevant zoom nivå, men missar ibland.