Sida 79 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2017 21:11
av mati
Han säger själv att kunderna ska bestämma. Just det. Då gör vi det då.
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2017 21:36
av LarsL
En blivande klassiker:
– Vi kan inte jämföra äpplen med päron. Tesla säljer färre än 100 000 bilar och vi säljer 10 miljoner. För närvarande bränner Tesla ett tresiffrigt miljonbelopp samtidigt som vi gör resultat på 12 till 13 miljarder euro per år. Så jag anser att vi måste vara realistiska, säger han.
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2017 22:01
av Bjelke
LarsL skrev:En blivande klassiker:
– Vi kan inte jämföra äpplen med päron. Tesla säljer färre än 100 000 bilar och vi säljer 10 miljoner. För närvarande bränner Tesla ett tresiffrigt miljonbelopp samtidigt som vi gör resultat på 12 till 13 miljarder euro per år. Så jag anser att vi måste vara realistiska, säger han.
Ja verkligen
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2017 22:05
av Bjelke
Teslaspolen skrev:Bjelke skrev:mati skrev:Jerker skrev:Jag hade tidigare en Nissan King Cab bensinare. Den var mycket märklig, för den drog alltid 1 liter/mil hur jag än körde den. Det spelade nästan ingen roll hur snabbt jag körde, den drog inte mer, och inte mindre heller med mycket 70-körning. Det har jag aldrig upplevt, varken förr eller senare, men en bensinbil.
Jag tror att bilar av denna typen förbrukar bensin till och med när motorn är avstängd.
Tänkte skriva "lika som på vätgasbilar då

" men kom på att man ska vara försiktig med den sortens kommentarer
eftersom elbilar inte är så jäkla bra ur den synvinkeln heller lixom...
(men lite kul tanke var det iaf)
Beror väl på vilken sort man har. Nissan kör med "Det får bli vad det blir", och konditionerar inte batterierna, kan stå på samma % i en veckas tid i December (har provat). Tesla sköter ju om dom, så det är ju meningsfullt använt i alla fall.
Dom flesta, även Leafen , drar en hel del när det blir kallt för att värma batteriet... Men inte är det som för
vätgas-bilarna såklart

Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2017 22:26
av Jerker
LarsL skrev:En blivande klassiker:
– Vi kan inte jämföra äpplen med päron. Tesla säljer färre än 100 000 bilar och vi säljer 10 miljoner. För närvarande bränner Tesla ett tresiffrigt miljonbelopp samtidigt som vi gör resultat på 12 till 13 miljarder euro per år. Så jag anser att vi måste vara realistiska, säger han.
Och ändå har Tesla tvingat dem att byta inriktning...
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2017 23:01
av Verdi
Jerker skrev:LarsL skrev:En blivande klassiker:
– Vi kan inte jämföra äpplen med päron. Tesla säljer färre än 100 000 bilar och vi säljer 10 miljoner. För närvarande bränner Tesla ett tresiffrigt miljonbelopp samtidigt som vi gör resultat på 12 till 13 miljarder euro per år. Så jag anser att vi måste vara realistiska, säger han.
Och ändå har Tesla tvingat dem att byta inriktning...
Så kan man se det. Tesla har visat vad som är möjligt och är just nu säkert minst 5 år före sin tid. Men i det långa loppet så står säkert VW stadigt. Som han säger. 100 ggr fler bilar är ingen liten skillnad i storlek.
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2017 23:05
av Verdi
Niklas Z skrev:Det skiljer en hel del mellan olika fossilbilar också. Den skillnad du joel beskriver är nog ganska typisk för snåldieslar som optimerats för körcykelmätning.
Min 3-liters bensinsexa är mindre känslig för fart. Den kanske ökar 15 % vid samma fartökning som du nämnde (fast då har den nog fördel av lägre luftmotstånd än V70). Nu för tiden är i och för sig snåldieslar betydligt vanligare så ditt exempel är nog mer representativt.
Bensinbilar brukar faktiskt vara mer känsliga för hur man kör än diesel.
Re: Artikel i media
Postat: 15 sep 2017 23:35
av Daoops
Jerker skrev:LarsL skrev:En blivande klassiker:
– Vi kan inte jämföra äpplen med päron. Tesla säljer färre än 100 000 bilar och vi säljer 10 miljoner. För närvarande bränner Tesla ett tresiffrigt miljonbelopp samtidigt som vi gör resultat på 12 till 13 miljarder euro per år. Så jag anser att vi måste vara realistiska, säger han.
Och ändå har Tesla tvingat dem att byta inriktning...
Lite urvattnad liknelse kanske, men det var nog exakt så det lät på Nokia också när Apple började prata iPhone
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 06:41
av Niklas Z
Verdi skrev:Niklas Z skrev:Det skiljer en hel del mellan olika fossilbilar också. Den skillnad du joel beskriver är nog ganska typisk för snåldieslar som optimerats för körcykelmätning.
Min 3-liters bensinsexa är mindre känslig för fart. Den kanske ökar 15 % vid samma fartökning som du nämnde (fast då har den nog fördel av lägre luftmotstånd än V70). Nu för tiden är i och för sig snåldieslar betydligt vanligare så ditt exempel är nog mer representativt.
Bensinbilar brukar faktiskt vara mer känsliga för hur man kör än diesel.
Nej, det håller jag inte med om. Det handlar vilka motorer man jämför. Bensinmotorer med liten slagvolym, som kompenseras med turboladdning, drabbas av det som du beskriver. De har ofta även ett magerdriftläge som överges vid mer gaspådrag. Men motorstarka bensinmotorer (som kan leverera mycket effekt även utan turbotryck) brukar bete sig tvärtom.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 07:19
av LarsL
Daoops skrev:Jerker skrev:LarsL skrev:En blivande klassiker:
– Vi kan inte jämföra äpplen med päron. Tesla säljer färre än 100 000 bilar och vi säljer 10 miljoner. För närvarande bränner Tesla ett tresiffrigt miljonbelopp samtidigt som vi gör resultat på 12 till 13 miljarder euro per år. Så jag anser att vi måste vara realistiska, säger han.
Och ändå har Tesla tvingat dem att byta inriktning...
Lite urvattnad liknelse kanske, men det var nog exakt så det lät på Nokia också när Apple började prata iPhone
Precis! Det spelar ingen roll hur stort antal man tillverkar om det är fel saker man tillverkar. VW tillverkning av elbilar ska jämföras med Teslas tillverkning.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 07:46
av bjelkeman
Människor som väljer de som de har ekonomi för och/eller har satt sina prioriteter för. Jag hade lätt klara mig i många år till på att köra min gamla Saab 9-5.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 07:59
av Jerker
VW tillverkar idag ~10.000.000 bilar/år. 2025 ska 25% vara batteribilar, alltså 2.500.000.
De hånar Tesla som nu tillverkar 100.000/år. Men om 1 år kanske Tesla är uppe i 500.000, och de planerar att bygga flera nya fabriker och det vore inte orimligt att de bygger fler batteribilar år 2025 än VW planerar att göra.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 08:01
av LarsL
nek0 skrev:LarsL skrev:Daoops skrev:Jerker skrev:LarsL skrev:En blivande klassiker:
Precis! Det spelar ingen roll hur stort antal man tillverkar om det är fel saker man tillverkar. VW tillverkning av elbilar ska jämföras med Teslas tillverkning.
10 miljoner idioter som väljer fel saker?
Det finns betydligt fler "idioter" än så i världen.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 08:09
av mati
Det är klart att de säljer 10 miljoner fossilbilar. De tillverkar ju i princip bara fossilbilar. Hade de tillverkat fler elbilar till ett vettigt pris så hade folk köpt dem också. Elbilar är i dagsläget en av mycket få produkter där tillgången inte styrs av efterfrågan. Och det är fossiltillverkarna mycket medvetna om. Fast de påstår naturligtvis att kunderna inte vill ha elbilar för att kunna fortsätta bygga fossilbilar.
Så om nu den där vn:n säger att det är kunderna som bestämmer så är det ju egentligen inte sant. Den som behöver en vanlig familjebil och som inte har obegränsat med ekonomiska medel till sitt förfogande kommer med 99% sannolikhet att köpa en fossilbil, av den enkla anledningen att det är enda alternativet som finns. Har denne kund då gjort ett aktivt val för fossilbilen och mot elbilen? Nej, just det.
Och det är därför jag anser att det är min j**a skyldighet att köpa elbilar, trots att de är svindyra, saknar drag osv.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 08:11
av LarsL
Jerker skrev:VW tillverkar idag ~10.000.000 bilar/år. 2025 ska 25% vara batteribilar, alltså 2.500.000.
De hånar Tesla som nu tillverkar 100.000/år. Men om 1 år kanske Tesla är uppe i 500.000, och de planerar att bygga flera nya fabriker och det vore inte orimligt att de bygger fler batteribilar år 2025 än VW planerar att göra.
Självklart kommer de passera 2,5 miljoner innan 2025. En linjärökning av från dagsläget ger 2016 50k, 2017 100k, 2018 200k, 2019 400k, 2020 800k, 2021 1,6M, 2022 3,2M, 2023 6,4M, 2024 12,8M, 2025 25,6M. Men nu är det ju så att tillväxt ALDRIG är linjär. Det kommer alltså att gå ännu snabbare! När det planar ut vet jag inte men förmodligen runt 10-20 miljoner bilar per år.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 08:20
av Plutric
Mati: "Spot on" på den. Exakt så kände jag också. Nu var det dax att själv något. Jag har ingen superekonomi som många säger att man måste ha för köpa en Tesla. Man för försaka lite o offra lite. Ta bort en semesterflygresa om året osv. Jag har inte ångrat något (än)

Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 08:22
av LarsL
Plutric skrev:...Ta bort en semesterflygresa om året osv. Jag har inte ångrat något (än)

Låter ju som en dubbelvinst om du gör det för miljön.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 08:49
av Laban
mati skrev:Så om nu den där vn:n säger att det är kunderna som bestämmer så är det ju egentligen inte sant. Den som behöver en vanlig familjebil och som inte har obegränsat med ekonomiska medel till sitt förfogande kommer med 99% sannolikhet att köpa en fossilbil, av den enkla anledningen att det är enda alternativet som finns.
Sant, men frågan är hur långt borta detta är. Det kommer att komma en hel del modeller till 2019-2020. Vi vet också att många som köper Tesla ligger ovanför deras normala budget för bilköp. Vi har 450k+ reservationer för Model 3. För mig känns det som att vi är i samma läge som solcellsel/vindkraft där vi nyligen har nått brytpunkten och med rätt drastiska resultat som följd:
http://www.di.se/nyheter/prisras-i-indi ... -kolkraft/
Priserna på solenergi i Indien har fallit till rekordlåga nivåer. Nu stoppar Indien byggandet av flera stora kolkraftverk, totalt nästan 14 gigawatt, det motsvarar all kolkraft i hela Storbritannien
Kommer bara någon lämplig modell från varje tillverkare och till rätt pris så tror jag att samma sak kommer hända med elbilar. Som sagt, när man väl har testat en elbil är det svårt att gå tillbaka.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 09:30
av vigge50
Volkswagen som märke får nu kämpa för att vara med i top 10 som största elbilstillverkare om man räknar med plug-in hybrider, de behöver stiga att antal platser på den listan innan jag anser att de satsar på elbilar.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 10:04
av Jerker
Plutric skrev:Man för försaka lite o offra lite. Ta bort en semesterflygresa om året osv. Jag har inte ångrat något (än)

Nu har jag iofs ingen större längtan efter att resa utomlands öth, så för mig är det ingen uppoffring. Men sedan jag till fullo insåg hur dålig flygtrafiken är för miljön så är flygresor Big No No för mig. Det kommer inte att bli en enda flygresa innan flyget drastiskt har förbättrat sin miljöprofil. Sen är det också lika illa att åka Finlandsfärja o.dyl. som att flyga.
Nr jag bestämde mig för att gå över till elbil så var det ett miljöbeslut. Hade jag sett bara på den ekonomiska sidan var det helt fel, trots att det enbart blev en Zoe och inte en flera ggr så dyr Tesla. Men jag ansåg att jag hade råd att göra den insatsen för miljön.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 10:40
av Swede1
Jerker skrev:Plutric skrev:Man för försaka lite o offra lite. Ta bort en semesterflygresa om året osv. Jag har inte ångrat något (än)

Nu har jag iofs ingen större längtan efter att resa utomlands öth, så för mig är det ingen uppoffring. Men sedan jag till fullo insåg hur dålig flygtrafiken är för miljön så är flygresor Big No No för mig. Det kommer inte att bli en enda flygresa innan flyget drastiskt har förbättrat sin miljöprofil. Sen är det också lika illa att åka Finlandsfärja o.dyl. som att flyga.
Nr jag bestämde mig för att gå över till elbil så var det ett miljöbeslut. Hade jag sett bara på den ekonomiska sidan var det helt fel, trots att det enbart blev en Zoe och inte en flera ggr så dyr Tesla. Men jag ansåg att jag hade råd att göra den insatsen för miljön.
Spinner vidare. Jag räkna rakt av mot dieselbil, då blev det på ett ut med elbil, ända tills våra folkvalda höjde förmånsvärdet på elbilar med 6000 kr per år. De vill väl att folk köper dieselbilar eller inga bilar alls kanske.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 11:02
av Niklas Z
Jerker skrev:
Nu har jag iofs ingen större längtan efter att resa utomlands öth, så för mig är det ingen uppoffring. Men sedan jag till fullo insåg hur dålig flygtrafiken är för miljön så är flygresor Big No No för mig. Det kommer inte att bli en enda flygresa innan flyget drastiskt har förbättrat sin miljöprofil. Sen är det också lika illa att åka Finlandsfärja o.dyl. som att flyga.
Nr jag bestämde mig för att gå över till elbil så var det ett miljöbeslut. Hade jag sett bara på den ekonomiska sidan var det helt fel, trots att det enbart blev en Zoe och inte en flera ggr så dyr Tesla. Men jag ansåg att jag hade råd att göra den insatsen för miljön.
Jag önskar att fler tänkte som du.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 11:42
av joel80
Swede1
Det där är ju unjämnat snart om inte redan. Elbilarna blir ju ganska snabbt billigare.
Sen så är förmånsvärdet inte för alla, även om det såklart påverkar oss som köper via företag, men framför allt så sjunker elbilar i pris och inom kort är förmånsvärde och företagsleasing inte avgörande för totalekonomin på en elbil.
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 12:07
av Bjelke
joel80 skrev:Swede1
Det där är ju unjämnat snart om inte redan. Elbilarna blir ju ganska snabbt billigare.
Sen så är förmånsvärdet inte för alla, även om det såklart påverkar oss som köper via företag, men framför allt så sjunker elbilar i pris och inom kort är förmånsvärde och företagsleasing inte avgörande för totalekonomin på en elbil.
Helt klart är lättnaderna bara tänkt under en övergångsperiod (men den kan ju bli lång ändå ev),
men kikar man på Norge så kan det ju tänkas användas tills en mkt stor del av försäljningen är elbilar, fast då måste man ju
oxo komma ihåg att Norge ligger före oss och när elbilarna blir billigare så förändras ju detta antagligen, när vi
"Kommer ikapp" Norge så kanske inte sanktioner behövs alls (inte hos dom heller), så vår sanktionsperiod blir väl
kortare än deras (och som det än så länge verkar, även klenare än deras).
Re: Artikel i media
Postat: 16 sep 2017 12:09
av bullen
Daoops skrev:Jerker skrev:LarsL skrev:En blivande klassiker:
– Vi kan inte jämföra äpplen med päron. Tesla säljer färre än 100 000 bilar och vi säljer 10 miljoner. För närvarande bränner Tesla ett tresiffrigt miljonbelopp samtidigt som vi gör resultat på 12 till 13 miljarder euro per år. Så jag anser att vi måste vara realistiska, säger han.
Och ändå har Tesla tvingat dem att byta inriktning...
Lite urvattnad liknelse kanske, men det var nog exakt så det lät på Nokia också när Apple började prata iPhone
Låt vara att den är urvattnad. Men ack så sann