Sida 78 av 421

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 17 maj 2019 20:16
av Legato
Elof skrev:
Det är ju snyggare med bakljusen på. Synd att man inte kan koda om sin Tesla själv på ett enkelt vis, som med en BMW t.ex.
Håller med. Är ju ingen tvekan om att man syns bättre också. Energiförlusten är ju ytterst marginell.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 17 maj 2019 20:23
av frippan
Jeppe_E skrev:


Frågan är ju hur bra Tesla är på att tända belysningen när det behövs. Jag har sett många bilar där halvljusautomatiken inte fungerar (i dimma t.ex). Rent livsfarligt.
Har märkt i skuggiga partier och korta tunnlar hoppas halvljuset igång på min model 3.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 17 maj 2019 20:44
av jpetters
frippan skrev:
Jeppe_E skrev:


Frågan är ju hur bra Tesla är på att tända belysningen när det behövs. Jag har sett många bilar där halvljusautomatiken inte fungerar (i dimma t.ex). Rent livsfarligt.
Har märkt i skuggiga partier och korta tunnlar hoppas halvljuset igång på min model 3.
Jag tycker automatisk aktivering av halvljus fungerar utmärkt i de allra flesta fall. Enda undantaget är dimma kombinerat med starkt ljus utan regn. Då har jag manuellt aktiverat dimljus.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 17 maj 2019 20:51
av Bjelke
jpetters skrev:
frippan skrev:
Jeppe_E skrev:


Frågan är ju hur bra Tesla är på att tända belysningen när det behövs. Jag har sett många bilar där halvljusautomatiken inte fungerar (i dimma t.ex). Rent livsfarligt.
Har märkt i skuggiga partier och korta tunnlar hoppas halvljuset igång på min model 3.
Jag tycker automatisk aktivering av halvljus fungerar utmärkt i de allra flesta fall. Enda undantaget är dimma kombinerat med starkt ljus utan regn. Då har jag manuellt aktiverat dimljus.
Tycker alla har problem med snöfall dagtid också...

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 17 maj 2019 22:12
av Walker
bylund skrev:
Kanske är det så, men bilen kan väl godkännas med lysen påslagna.
kan å kan.... jo, men bilarna ÄR helbilsgodkända med släckt baklyse med hänvisning till att det drar mindre energi. Löjligt? Javisst! Urkorkat! Men tyvärr är det just så. Samma på i princip alla bilar.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 18 maj 2019 09:25
av lukas_zajac
thomas76 skrev:
Oh nej jag fick precis notis om att jag har en tillgänglig uppdatering Bildär säkert nerfdateringen 2019.16.... Törs nog inte uppdatera då vi snart gör 600mil tur i EU. Stämmer det jag hört om 10 sekunder nags?
15 sekunder på min model s med AP2, men det spelar ingen roll hur länge man hållit ratten, den terroriserar direkt efter första 15 sekunder frihet.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 18 maj 2019 10:09
av lukas_zajac
Namnlös.jpg
Mina reflexioner om 2019.16 på model S AP2:
- Mycket bra med Sentry som kan konfigureras att slå sig på automatisk med undantag t.ex. för hemma eller arbete.
- Gillar den dynamiska grafiken på lilla skärmen, man ser tydligt nu när t.ex. bromsljus tänds.
- Webbläsare långsamt men äntligen går att använda, hänger sig inte upp.
- Musikspelare hackar mindre.
- Farthållare med färre fantombromsningar.
- Meny på Svenska men ej testad.
- Filbyte fungerar nu ENBART på motorvägen, förut fungerade på flerfiliga gator i städer och vägar, t.ex. på 2+1.
- Filbyte mycket känslig för regn, det känns som filbyte blir otillgänglig direkt när vindrutetorkare är på...
- Autosteer fungerar som förut, klarar skarpa kurvor som förut. Klarar 270 grader påfart till motorvägen men blinkar varning att "autosteer limitet".
- Klarar chikan vid tätortgränsen, se bild.
- Mycket irriterande att man får inte släppa ratten längre än 15 sekunder.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 18 maj 2019 19:38
av fth
Seregon skrev:
Latt skrev:
Betyder det att Model S AP2 Auto Lane Change inte längre funkar med att bara starta blinkers med ett lätt tryck men att man nu måste dra spaken helt ner/up som med AP1 ?
AP1 behöver inte ha spaken helt ner/upp, däremot måste den hållas uppe/nere i 5 blinkningar.
Nej, inte min iaf, den påbörjat direkt vid första blinkningen, och filbytet är helt genomfört vid åttonde blink. Jag testade flera ggr idag efter att ha läst detta och inte känt igen mig alls.

X90 AP1 version 2019.12.1.1

/fth

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 20 maj 2019 07:58
av Hedman
Jag fick 2019.16.1 i helgen och den förbrukar nu sjukt mycket batteri. Sjönk från 84 till 74 över natten....med sentry mode igång. Lite väl mycket för den funktionen kan jag tycka.
Någon fler som upplever samma sak?

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 20 maj 2019 08:42
av Walker
Hedman skrev:
Jag fick 2019.16.1 i helgen och den förbrukar nu sjukt mycket batteri. Sjönk från 84 till 74 över natten....med sentry mode igång. Lite väl mycket för den funktionen kan jag tycka.
Någon fler som upplever samma sak?
Beror kanske på om sentrymode fick jobba ordentligt. Såg en ägare som parkerat vid en vajande syrenhäck. = 221 noterade händelser gjorde av med 5% batteri.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 20 maj 2019 14:58
av Hedman
Walker skrev:
Hedman skrev:
Jag fick 2019.16.1 i helgen och den förbrukar nu sjukt mycket batteri. Sjönk från 84 till 74 över natten....med sentry mode igång. Lite väl mycket för den funktionen kan jag tycka.
Någon fler som upplever samma sak?
Beror kanske på om sentrymode fick jobba ordentligt. Såg en ägare som parkerat vid en vajande syrenhäck. = 221 noterade händelser gjorde av med 5% batteri.
Inga noteringar under natten...blir en omstart av allt så får jag se om det hjälper.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 20 maj 2019 15:22
av OfarligTesla
Har varit rapporter om att pumpen körs längre för att kyla batteriet efter senaste uppdateringen, spekuleras om att det var “fixen” de pratade om efter bilarna som brann i Kina. Dock verkar det som att det blivit buggat och den körs för länge så att säga.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 20 maj 2019 15:36
av jos32
Hur är det med nag? Är det verkligen 15 sek på denna versionen..

Har lite panik och vill inte trycka på uppdateringsknappen..

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 20 maj 2019 15:46
av e5m1r
jos32 skrev:
Hur är det med nag? Är det verkligen 15 sek på denna versionen..

Har lite panik och vill inte trycka på uppdateringsknappen..
Beror på hastighet ligger däromkring på motorväg med moms och det har väl legat där innan med så ingen skillnad kan jg tycka ( model s ap1 )

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 20 maj 2019 15:58
av Mickep
Jag tycker de borde ha någon begränsning i sentry mode att man får notis om endast närhetssensorera har utlösts (dvs att någon katt strosat förbi. (annars finns det en risk för att grannsämjan kan påverkas om bach fuga spelas ofta på natten när det blåser lite). Tror det finns utrymme för förbättring.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 20 maj 2019 22:21
av Simon
Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till :)

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 21 maj 2019 13:13
av Hedman
Hedman skrev:
Walker skrev:
Hedman skrev:
Jag fick 2019.16.1 i helgen och den förbrukar nu sjukt mycket batteri. Sjönk från 84 till 74 över natten....med sentry mode igång. Lite väl mycket för den funktionen kan jag tycka.
Någon fler som upplever samma sak?
Beror kanske på om sentrymode fick jobba ordentligt. Såg en ägare som parkerat vid en vajande syrenhäck. = 221 noterade händelser gjorde av med 5% batteri.
Inga noteringar under natten...blir en omstart av allt så får jag se om det hjälper.
Kan informera att omstart av båda systemen hjälpte inte vampyruttaget från batteriet 1kwh per timme i snitt. Jag stängde av sentry mode när vi kom hem och morgonen därefter samma procent kvar på batteriet. :)
Men nästa version så :lol:

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 21 maj 2019 23:16
av lcf
Legato skrev:
helix skrev:
Legato skrev:

För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Intressant. Hur är de kurvorna utformade och var? Vore intressant med några exempel

Måste uppenbarligen ut och testa lite mer. Har mest kört motorväg och lite landsvägar och har inte märkt detta alls. Men kanske har det varit så att jag ändå omedvetet slagit av autopiloten innan kraftiga svängar då jag inte trott att bilen skulle fixa svängen.

Oavsett villket är det riktigt surt att regelverk sätter begränsningar. Sjukt irriterande! :(
Från Tyresö mot city. Strax innan man kör in på Nynäshamnsvägen. 90 väg. Relativt skarpa kurvor men absolut inget extremt.
Intressant - min X har aldrig fungerat där (åker också Tyresö-city varje dag). Den avbryter och panikar (röd ratt).

https://maps.app.goo.gl/BYtJ4N3y7pjRy5dz6

Har precis fått notification om uppdateringen, men är verkligen inte sugen på att uppgradera. Idiotiskt att reglera på den här nivån.. Om Tesla verkligen följer reglerna betyder det att våra bilar blivit mindre säkra - det är ju precis I nödsituationer som systemet behöver kunna dra i ratten med hög kraft. :(

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 22 maj 2019 07:01
av oscfor
Mickep skrev:
Jag tycker de borde ha någon begränsning i sentry mode att man får notis om endast närhetssensorera har utlösts (dvs att någon katt strosat förbi. (annars finns det en risk för att grannsämjan kan påverkas om bach fuga spelas ofta på natten när det blåser lite). Tror det finns utrymme för förbättring.
Att få den att spela utan att krossa en ruta verkar nästan omöjligt.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 22 maj 2019 07:13
av Walker
Simon skrev:
Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till :)
:roll: ”ärans och hjältarnas”? Missade du period två mot ryssarna igår? :lol:
Kommentatorn: ”kollektiv härdsmälta”. Inte mycket till vare sig ära eller hjältemod. :lol:

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 22 maj 2019 08:40
av larsw
Fortfarande ingen Navigate om Autopilot, eller har inte min FSD-uppgradering gått igenom?

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 22 maj 2019 09:00
av fredli74
larsw skrev:
Fortfarande ingen Navigate om Autopilot, eller har inte min FSD-uppgradering gått igenom?
NoA är med i mjukvaran men avstängt för svenska bilar. Vi har för få Teslor som rullar på våra vägar så vi har inte kommit upp i tillräckligt med träningsdata för att det ska funka bra (eller för att dom ska våga slå på det).

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 22 maj 2019 09:42
av Seregon
Simon skrev:
Äntligen ärans och hjältarnas språk!
Nästa uppdatering kanske innehåller en korrekturläsning till :)
Fast tyska fanns väl redan?
Bild

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 22 maj 2019 09:49
av fredli74
Min gissning är att vi får NoA samtidigt som Schweiz och Frankrike, baserat på ungefär hur många Teslor som rullar på vägarna. Här är siffror fram till och med 2018, vilket betyder att Model 3 inte är medräknad (men det är samma för alla).

Kod: Markera allt

30617  Norge
18625  Nederländerna
 9745  Tyskland
 7442  Schweiz 
 4937  Sverige
 4638  Frankrike 
Översta tre på listan har NoA påslaget redan.

Re: Senaste version 2019.16

Postat: 22 maj 2019 10:15
av kenny
Förresten, den här funktionen med att värma batteriet när man navigerar till en supercharger, är det någon som VET om det gäller enbart Teslas egna superchargers, eller alla snabbladdare man laddat på innan? Den fattar ju att man har laddat eftersom den skapar items för navigering kategoriserat på var man har laddat. Jag har bara testat en gång, navigerade till en Ionity-laddare som jag använt innan, men jag uppfattade det som att det inte skedde någon uppvärmning av batteriet.