Sida 77 av 421
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 08:25
av fredli74
Bodes_dad skrev:Är lite samma för mig, men tror knappast det ska ta längre tid om den väl har kontakt. Men hänger ju på räckvidden av BTn.
Har S och X funkat annorlunda än 3 här? Summon på 3an är ganska värdelös tycker jag. Telefonen måste vara väldigt nära bilen och ändå tappar den kopplingen ibland. Jag kan alltså inte stå mer än 1-2 meter från förardörren med min iPhone X
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 08:40
av larsw
Trodde jag hade fått någon priority update via referral-programmet, men ingen uppdatering än trots wifi.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 08:43
av Bodes_dad
fredli74 skrev:Bodes_dad skrev:Är lite samma för mig, men tror knappast det ska ta längre tid om den väl har kontakt. Men hänger ju på räckvidden av BTn.
Har S och X funkat annorlunda än 3 här? Summon på 3an är ganska värdelös tycker jag. Telefonen måste vara väldigt nära bilen och ändå tappar den kopplingen ibland. Jag kan alltså inte stå mer än 1-2 meter från förardörren med min iPhone X
Den är ganska kass på min S också, men har funkat bättre på slutet om jag håller telefon och nyckel hänger i knippan under samma hand. Har dem på samma ställe när jag kör ut bilen från garaget och nu på slutet har det varit mer stabilt än tidigare när jag hade nyckel i fickan. Har nog rätt svajig Wi-fi och 4g i garaget så BT kan va till fördel för mig.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 09:24
av Haglund
Men gällande Auto Lane Change för AP2+, betyder det att man drar spaken över första klicket i stället för bara duttar till? Alltså, man kan dra till över klicket och sedan tillbaka direkt och bilen genomför filbytet, eller måste blinkerspaken vara förbli klicket under hela filbytet?
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 11:06
av westerlund
Haglund skrev:Men gällande Auto Lane Change för AP2+, betyder det att man drar spaken över första klicket i stället för bara duttar till? Alltså, man kan dra till över klicket och sedan tillbaka direkt och bilen genomför filbytet, eller måste blinkerspaken vara förbli klicket under hela filbytet?
undrar också detta, 5 blink är ju sämst.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 12:58
av dhogborg
Haglund skrev:Men gällande Auto Lane Change för AP2+, betyder det att man drar spaken över första klicket i stället för bara duttar till? Alltså, man kan dra till över klicket och sedan tillbaka direkt och bilen genomför filbytet, eller måste blinkerspaken vara förbli klicket under hela filbytet?
Release Notes säger "held partially up or down", kan inte tolka det på något annat sätt än att nuvarande metod fortfarande kommer fungera.
Jag tolkar det som att det är en restriktion som gör att även om NoA införs så blir det inga automatiska filbyten utan mänsklig inblandning. Bilen får inte heller ta beslut när filbytet ska genomföras i framtiden, utan inom 5 sekunder måste den genomföra eller avbryta försöket som föraren initierade.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 14:32
av helix
Bekräftat nu att Model 3 Autopilot i Europa har varit approvad enligt regelverket sedan start:
"We reached out to Tesla regarding the update and the automaker confirmed that it was in order to make Autopilot on Model S and Model X compliant with UN/ECE R79. Tesla told Electrek that they made sure Autopilot on Model 3 was compliant from the start."
https://electrek.co/2019/05/17/tesla-ne ... gulations/
Jag som själv kör AP/FSD på min Model 3 har inte märkt av detta överhuvudtaget och tycker den tagit "skarpa" kurvor riktigt bra så i praktiken gör nog detta inte så stor skillnad alls. Min autopilot har ivarjefall inte slagit av eller agerat konstigt i kurvor.
Gällande 5-sekunders begränsningen så är väl detta bara bra? Vem vill ligga och blinka i en evighet utan att bilen byter fil? Klarar den inte att byta fil efter 5 sek så är det i min bok bara positivt att den slår av blinkersen och "ger upp" och sen får man göra ett nytt försök när trafiken lättat och det finns en bättre lucka. Eller missar jag något här?
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 14:34
av thomas76
Oh nej jag fick precis notis om att jag har en tillgänglig uppdatering

är säkert nerfdateringen 2019.16.... Törs nog inte uppdatera då vi snart gör 600mil tur i EU. Stämmer det jag hört om 10 sekunder nags?
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 14:37
av Legato
helix skrev:Bekräftat nu att Model 3 Autopilot i Europa har varit approvad enligt regelverket sedan start:
"We reached out to Tesla regarding the update and the automaker confirmed that it was in order to make Autopilot on Model S and Model X compliant with UN/ECE R79. Tesla told Electrek that they made sure Autopilot on Model 3 was compliant from the start."
https://electrek.co/2019/05/17/tesla-ne ... gulations/
Jag som själv kör AP/FSD på min Model 3 har inte märkt av detta överhuvudtaget och tycker den tagit "skarpa" kurvor riktigt bra så i praktiken gör nog detta inte så stor skillnad alls. Min autopilot har ivarjefall inte slagit av eller agerat konstigt i kurvor.
Gällande 5-sekunders begränsningen så är väl detta bara bra? Vem vill ligga och blinka i en evighet utan att bilen byter fil? Klarar den inte att byta fil efter 5 sek så är det i min bok bara positivt att den slår av blinkersen och "ger upp" och sen får man göra ett nytt försök när trafiken lättat och det finns en bättre lucka. Eller missar jag något här?
För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 14:40
av helix
Legato skrev:
För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Intressant. Hur är de kurvorna utformade och var? Vore intressant med några exempel
Måste uppenbarligen ut och testa lite mer. Har mest kört motorväg och lite landsvägar och har inte märkt detta alls. Men kanske har det varit så att jag ändå omedvetet slagit av autopiloten innan kraftiga svängar då jag inte trott att bilen skulle fixa svängen.
Oavsett villket är det riktigt surt att regelverk sätter begränsningar. Sjukt irriterande!

Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 15:00
av fredli74
Legato skrev:För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Känns ju logiskt att stänga av autosteer i en kurva för att möta säkerhetsregler. Något kontraproduktivt i min mening. =)
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 16:42
av evilirish
Installerade 2019.16.1 för ett par timmar sen. Bilen/väglinjerna i lilla skärmen har fått sig en grafisk uppfräschning. Bilen är nu i "3D" och "svänger" när man rattar. Visar även ljuset (tror det är nytt, har inte tänkt på detta innan)
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 16:55
av Legato
helix skrev:Legato skrev:
För mig har det tyvärr påverkat. Trean avbryter i två kurvor på väg till jobbet som vår S&X aldrig haft problem med.
Intressant. Hur är de kurvorna utformade och var? Vore intressant med några exempel
Måste uppenbarligen ut och testa lite mer. Har mest kört motorväg och lite landsvägar och har inte märkt detta alls. Men kanske har det varit så att jag ändå omedvetet slagit av autopiloten innan kraftiga svängar då jag inte trott att bilen skulle fixa svängen.
Oavsett villket är det riktigt surt att regelverk sätter begränsningar. Sjukt irriterande!

Från Tyresö mot city. Strax innan man kör in på Nynäshamnsvägen. 90 väg. Relativt skarpa kurvor men absolut inget extremt.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 16:57
av Legato
evilirish skrev:Installerade 2019.16.1 för ett par timmar sen. Bilen/väglinjerna i lilla skärmen har fått sig en grafisk uppfräschning. Bilen är nu i "3D" och "svänger" när man rattar. Visar även ljuset (tror det är nytt, har inte tänkt på detta innan)
Ljuset har visats länge. Ibland har jag verifierat att bromsljusen lyser vid regenerativ bromsning.
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 17:02
av Jeppe_E
Legato skrev:evilirish skrev:Installerade 2019.16.1 för ett par timmar sen. Bilen/väglinjerna i lilla skärmen har fått sig en grafisk uppfräschning. Bilen är nu i "3D" och "svänger" när man rattar. Visar även ljuset (tror det är nytt, har inte tänkt på detta innan)
Ljuset har visats länge. Ibland har jag verifierat att bromsljusen lyser vid regenerativ bromsning.
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på många nyare bilar oavsett fabrikat. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 17:06
av 12man
Jeppe_E skrev:Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 17:56
av bylund
12man skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 18:43
av taliz
bylund skrev:12man skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Tror inte det, men det är vanligt på nya modeller.
Minns jag reagerade över det och kollade upp det för några år sedan.
Helt klart en lag som infördes utan tanke på teknikutvecklingen, eller vädret här uppe i Skandinavien.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 19:08
av Elof
Det är ju snyggare med bakljusen på. Synd att man inte kan koda om sin Tesla själv på ett enkelt vis, som med en BMW t.ex.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 19:20
av evilirish
Film på nya visualiseringen (på 3'an) men ser typ likadant ut i X:
https://youtu.be/jQioNtg4oq4
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 19:24
av Svenssons
bylund skrev:12man skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Kanske ligger det en automatiskt avdrag på bränsleförbrukningen ifall de är av. Samma sak med att bilar numera stänger av sig vid rödljus. Det är svårt att få in korrekta uppgifter i en körcykel så jag misstänker att det är automatiska avdrag i förbrukningen ifall vissa funktioner finns.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 19:33
av Elof
Nä, så kan det inte gå till. Bilen förbrukar ju vad den förbrukar.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 19:37
av Walker
bylund skrev:12man skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 19:46
av bylund
Walker skrev:bylund skrev:12man skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.
Kanske är det så, men bilen kan väl godkännas med lysen påslagna.
Re: Senaste version 2019.16
Postat: 17 maj 2019 19:53
av Jeppe_E
Walker skrev:bylund skrev:12man skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:
Någon som vet varför Teslans bakljus är av dagtid förresten? Känns ganska ovanligt.
Inte alls. Det är samma på alla nyare bilar. DRL framtill och släckta baklampor. It's a thing.
EU regel, de hävdade energiåtgången, 2*25watt detta var innan LEDs kom
Fast den regeln säger väl inte att de måste vara av, bara att de inte måste vara tända?
Bilen är helbilsgodkänd med släckta lysen dagtid. Att ändra på det (vilket jag gjorde på min Skoda eftersom jag drog mycket husvagn och ofta glömde ljuset) är i princip olagligt eftersom man ändrar på bilens spec för helbilsgodkännandet. Sjukt men sant. Har kollat det.
Frågan är ju hur bra Tesla är på att tända belysningen när det behövs. Jag har sett många bilar där halvljusautomatiken inte fungerar (i dimma t.ex). Rent livsfarligt.