Kan tänka mig att det är några motorjournalister som kommer att skriva så i varja fall, för att fixa några extra klick
Själv blev jag mest fascinerad av sista meningen i artikeln: "Panasonic rapporterar en vinst för bilbatteriverksamheten på 16,5 miljarder yen, motsvarande 1,4 miljarder kronor."
De gör lika stor vinst på enbart batterierna som Tesla på att sälja hela bilarna.
Det sägs att Panasonic har fått ett extremt bra avtal för Teslas batterier. Så om Tesla vill så skulle de kunna skruva åt så de tvingas göra batterierna billigare när avtalet går ut. (det är främst de som shortar som ja hört det från, och även om det kan vinklas negativt så ser jag ett enom marginal att ta in i framtiden när avtalet går ut, för då lär det finnas fler som kan konkurrera om tillverkningen enligt spec)
Det sägs att Panasonic har fått ett extremt bra avtal för Teslas batterier. Så om Tesla vill så skulle de kunna skruva åt så de tvingas göra batterierna billigare när avtalet går ut. (det är främst de som shortar som ja hört det från, och även om det kan vinklas negativt så ser jag ett enom marginal att ta in i framtiden när avtalet går ut, för då lär det finnas fler som kan konkurrera om tillverkningen enligt spec)
De lär inte kunna kasta ut Panasonic ur Gigafactoryn hur som helst utan enorma störningar i produktionen, eftersom Panasonic bland annat äger produktionsutrustningen. Däremot så är ju läget ett annat när nya fabriker ska byggas i Kina och Europa, då lär de kunna konkurrensutsätta cellproduktionen innan en leverantör väljs.
Tror säkert det blir några tuffa förhandlingar för att få ett bättre avtal för tesla när avtalet för panasonic går ut. De behöver inte sparka ut för att få bättre priser. (förhoppnigsvis kommer det kunder till del, som prissänkningen när ref programmet avskaffades)
Avgasbilar är döda. Kostar elmotor+transmission+batteri till en Tesla ca 4000dollar eller 37.120kr under 2020 så är en avgasbil klart dyrare att tillverka.
"Some questions were asked on the call regarding a breakdown of the Model 3 costs, specifically regarding the battery and drivetrain. Musk estimates an “initial cost of acquisition” of about $7,000 but “trending” toward $4,000-$5,000."
Seeking Alpha
"3 Important Things You Might Have Missed On Tesla's Q4 Earnings Call"
Avgasbilar är döda. Kostar elmotor+transmission+batteri till en Tesla ca 4000dollar eller 37.120kr under 2020 så är en avgasbil klart dyrare att tillverka.
"Some questions were asked on the call regarding a breakdown of the Model 3 costs, specifically regarding the battery and drivetrain. Musk estimates an “initial cost of acquisition” of about $7,000 but “trending” toward $4,000-$5,000."
Seeking Alpha
"3 Important Things You Might Have Missed On Tesla's Q4 Earnings Call"
Hmm, Tesla har tidigare sagt att de/Panasonic siktade på att nå $100/kWh vid årsskiftet 2018/2019, på cellnivå. Vad det blir på packnivå är oklart men säkert $8000 bara för packet i en Model 3. Sen elmaskin, inverter och transmission ovanpå det. Känns ganska långt från $4000 och även signifikant mer än $7000... Artikeln är dock låst så jag har inte kunnat läsa vad som står i den.
SEC upprörda på Musk igen och aktien sjunker.
Frågan är om just den tweeten är det värsta Musk skrivit sedan uppgörelsen med SEC.
Han satt ju i en intervju här om dagen med ARK invest och sa ungefär samma saker. Tesla Daily podcast pratar om tweeten idag från olika synvinklar och infall. Att SEC har ögonen på honom är väl det enda som är rätt uppenbart
Tror personligen det kommer bli tufft ett tag framöver med lönsamheten. Avsevärd sänkning av ASP, främst på Model 3 men även övriga modeller blir svårt att på kort sikt kompensera med större volym och kostnadsbesparingar tror jag.
Tror personligen det kommer bli tufft ett tag framöver med lönsamheten. Avsevärd sänkning av ASP, främst på Model 3 men även övriga modeller blir svårt att på kort sikt kompensera med större volym och kostnadsbesparingar tror jag.
Jag tror de var tvungna att göra så här. De satt ju fast med en överkapacitet på främst Model 3 samtidigt som de inte kunde tillverka SR med vinst. Nu försöker de kapa kostnader så att även SR genererar vinst och för att inte alla ska välja den modellen så blev de tvungna att sänka priset på de andra också.
Alternativet hade ju nästan varit att minska produktionen av Model 3 kraftigt och fortsätta vara en nischtillverkare.
Min tolkning är att Tesla försöker gasa sig ur ett knepigt läge. Vi får hoppas att det funkar. Mycket på spel. Är inte helt säker på att det var så lyckat att stänga alla butiker och sluta med provkörningar. Det är ju via provkörningar de får nya kunder på kroken.
Jag gissar att marknaden kommer gå upp idag. Kändes som en stor "dumporder" lades för att strax innan öppning försvinna. Har du några miljoner dollar så går det att leka med aktien så, vad jag förstått.
OK. Jag erkänner villigt att ett av huvudorsaken till att jag inte är miljonär är min totala avsaknad av ekonomiskt sinne.
Men ändå.
Kan någon ekonomisk kunnig snälla förklara för mig hur det kan komma sig att när ett företag äntligen efter många års kamp uppnår sin egentliga mening till varför företaget grundades...