Det finns ju drygt 40 laddare med minst 150 kW längs E4 från Liljeholmsavfarten till Ionity i Södertälje, så laddning finns i området, men visst hade det varit trevligt med en SuC-station där.
Det finns ju drygt 40 laddare med minst 150 kW längs E4 från Liljeholmsavfarten till Ionity i Södertälje, så laddning finns i området, men visst hade det varit trevligt med en SuC-station där.
Köpte ju inte en Tesla för att ladda på Ionity
Ionity är inte heller mitt förstahandsval, men väljer hellre en icke-SuC station som ligger där jag vill ladda än en SuC-station där jag inte vill ladda. Dessutom tillhör nästan alla stolparna jag nämnde någon annan operatör än Ionity.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Postades lite bilder i Tesla Superchargers Sverige-gruppen på FB.
Byggs vid Stora Coop, nästgårds från lokala energibolagets 50kW-laddare som var trasig hela sommaren, så jag tvingades ladda på Recharge vid McDonalds för dubbla priset (8kr istället för 4kr / kWh).
Vi har stuga ute på Härnön men ingen laddmöjlighet, det är ett par hundra meter från parkeringen till bilen. Enda stället det är en aning bökigt att köra elektriskt faktiskt.
Några nyheter om Härnösand? Jag ska uppåt landet om några veckor, vore ju kul om den var klar till dess.
Men egentligen är ju kusten rätt väl täckt redan nu - ska till Ulvön och vill komma fram med 50% laddning men det verkar ändå gå bra med ett lite längre (40 min) stopp eller två korta.
Några nyheter om Härnösand? Jag ska uppåt landet om några veckor, vore ju kul om den var klar till dess.
Men egentligen är ju kusten rätt väl täckt redan nu - ska till Ulvön och vill komma fram med 50% laddning men det verkar ändå gå bra med ett lite längre (40 min) stopp eller två korta.
Det är ju inte speciellt långt mellan Sundsvall och Härnösand.
Den nya SuC som skulle byggas i Birsta verkar försenad?
Härnösand Q1 2024 och Sundsvall North Q2 2024 enligt kartan.
Det är ju inte speciellt långt mellan Sundsvall och Härnösand.
Den nya SuC som skulle byggas i Birsta verkar försenad?
Härnösand Q1 2024 och Sundsvall North Q2 2024 enligt kartan.
Nä, för resor som den här som är längs med kusten spelar det egentligen ingen roll. Men när vi är i Härnösand som har rätt dåliga laddmöjligheter där vi är så kommer det vara en trevlig bonus även om jag hellre sett en AC-laddare närmare oss än 5 km.
Men å andra sidan, de har i alla fall ett litet nätverk av AC-stolpar som brukar vara lediga och har hyggligt (4 kr/kWh) pris.
Några nyheter om Härnösand? Jag ska uppåt landet om några veckor, vore ju kul om den var klar till dess.
Men egentligen är ju kusten rätt väl täckt redan nu - ska till Ulvön och vill komma fram med 50% laddning men det verkar ändå gå bra med ett lite längre (40 min) stopp eller två korta.
Fundamenten är på plats i backen. Var en elektriker där i fredags. Men har inte sett några stall ännu. Borde komma under veckan om vi har tur.
Skickar en bild på när dom fixade med fundamenten i onsdags.
Edit: Det finns snabbladdare i Ullånger och Docksta nu så ska du till Ulvön kan du ladda där. Inga SuC såklart men är det kris så funkar det ju. Har för mig att det ska finnas AC-laddning vid färjeläget i Köpmanholmen också.
Yes, det har verkligen blivit bättre där uppe! Och kul att det går så fort framåt.
AC-laddarna står ju perfekt egentligen men det känns inte riktigt rätt att parkera bilen där över helgen. Får ta med en endaskabel och dra ner effekten..
Stockholm South / Haninge.. ska vi passera 365 dagar färdigställt men utan elmatning tro?
Februari 2023 var ju allt färdigt - utom just - elen..
Det är rejält muppigt. Blir nog klart lagom till 2035...
Kan det vara något sånt här som har behövts för att de ska få öppna? 20 MW batterilager vid en regionnätstation i Haninge som driftsätts vid årskiftet.
Stockholm South / Haninge.. ska vi passera 365 dagar färdigställt men utan elmatning tro?
Februari 2023 var ju allt färdigt - utom just - elen..
Det är rejält muppigt. Blir nog klart lagom till 2035...
Kan det vara något sånt här som har behövts för att de ska få öppna? 20 MW batterilager vid en regionnätstation i Haninge som driftsätts vid årskiftet.
Intressant. På makronivå är detta bra men känns också osannolikt att det skulle vara avgörande för en laddplatser. Men vem vet. Kombinationen med laddplatser, batterier och vind känns väldigt rimligt.
På makronivå är detta bra men känns också osannolikt att det skulle vara avgörande för en laddplatser. Men vem vet. Kombinationen med laddplatser, batterier och vind känns väldigt rimligt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag tycker inte att det är helt osannolikt att det spelar in. Om det är 20 SuC som ska kunna ge 125kW(?) samtidigt blir det 2,5 MW, vilket skulle betyda uppskattat ca 5% av kommunens behov enligt exemplet i texten. Det finns ju dessutom extremt lite tillförd el på Södertörn. Oavsett så lär det inte göra oddsen sämre att de kan öppna efter batterilagret är driftsatt.
På makronivå är detta bra men känns också osannolikt att det skulle vara avgörande för en laddplatser. Men vem vet. Kombinationen med laddplatser, batterier och vind känns väldigt rimligt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag tycker inte att det är helt osannolikt att det spelar in. Om det är 20 SuC som ska kunna ge 125kW(?) samtidigt blir det 2,5 MW, vilket skulle betyda uppskattat ca 5% av kommunens behov enligt exemplet i texten. Det finns ju dessutom extremt lite tillförd el på Södertörn. Oavsett så lär det inte göra oddsen sämre att de kan öppna efter batterilagret är driftsatt.
Nej du kanske har rätt. Oavsett vad lär vi se väldigt många fler sådana här lösningar. Kombinera batterier med plötslig urladdning som det blir i snabbladdare är väldigt rimligt.
Nej du kanske har rätt. Oavsett vad lär vi se väldigt många fler sådana här lösningar. Kombinera batterier med plötslig urladdning som det blir i snabbladdare är väldigt rimligt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Extremt rimligt!
Rätt säker på att vi kommer se det mer på flera olika håll. Stationärt som i det här fallet, om det nu är så vill säga. Samt mobila lösningar som Audi, Skistar och Jämtkraft kört under fjällsäsongerna.
Hur är det med Åre? Är den permanent nu?
Åsarna, blir det några flera där innan vintern? Fick för mig jag läste något sådant rykte.
Åkte förbi Åsarna igår. Det är ju byggarbetsplats pga hotellet som brann ner men inga nya stolpar eller ens fundament vad jag kunde se. Sveg har däremot fått 8 nya Recharge vid ICA - välbehövligt!