Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Ionity är i princip den enda aktören på svenska marknaden som erbjuder ett snabbladdningsnätverk värt namnet. Förutom Tesla då.
Köper man en annan elbil än en Tesla så är det Ionity man behöver åka till om man inte ska få ett orimligt långsamt och krångligt laddande. Nu säger Ionity att det kommer bli svindyrt att ladda hos dem. Vad tror du det sänder för signaler? Vem vill köpa en elbil som det inte står Tesla på nu?
Audi, BMW och Porsche vet PRECIS vad de håller på med. De sänker efterfrågan på sina eldrivna modeller.
Läste du mitt inlägg? Som sagt ingen vet vad Audi kommer med för laddkampanj på måndag, precis som ingen vet vad Tesla kommer med för laddkampanj på måndag. Varför bli sur för nått man inte vet nått om?
Det handlar väl inte så mycket om det utan om vilka signaler det sänder att gå ut med det här priset. Bara kolla vilka skadeglada artiklar som börjat komma ut... Tror du fler eller färre blir sugna på elbil när de läst dem?
Sur och sur. Vet jag inte. För mig var valet redan innan "Tesla eller fossilbil". Det här förstärker bara min uppfattning. Och det handlar inte bara om pengar...
Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Ja, du räknar med att marknaden kommer fixa detta, men jag är inte så säker. Marknaden har ju inte ens börjat acceptera elbilar på riktigt. Det finns inte särskilt många potentiella Ionity-kunder än. Och om man nu drämmer till med en sådan ockerprissättning så är det inte så att folk väljer att ladda någon annanstans (var nu det skulle vara) som skulle kunna tvinga Ionity att byta prismodell, utan folk kommer helt enkelt inte att skaffa elbil eftersom de anser att det är för dyrt. För oss som har kört elbil i några år är det uppenbart att Ionitys priser inte kommer att fördyra elbilsägandet nämnvärt, eftersom man ändå laddar hemma. För de flesta spelar det ingen större roll vad snabbladdning kostar. Men en fossilbilist fattar inte detta. De som vacklar mellan elbil och fossilbil tittar främst på laddning på långresa eftersom de tror att de gör långresor 200 dagar om året. När de sedan upptäcker vad det kostar att snabbladda så är jag ganska övertygad om att många blir skräckslagna och fegar ur.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men om du provar att tänka lite extra, så kanske du kan förstå varför? Prova. Det borde inte vara omöjligt att förstå varför det blir "sådant liv", om nu reaktionen är så ensidig och alla tycker samma, är det inte konstigt om du inte ens kan förstå det? Borde kanske säga dig något...
Hade jag förstått så hade jag inte frågat. Det är väl ingen här som ska köpa tyskt, så jag förstår verkligen inte uppståndelsen?!
vad får du det ifrån? Det kan väl vara jättemånga som är intresserade av en tysk elbil? Dessutom är ju problemet ändå större för de icke-tyska tillverkarna, som inte ens är med i Ionity.
Det är säkert jättemånga intresserade av tyska bilar, men inte på detta forum. Men uppståndelsen blir störst här bland dom som inte är målgruppen. Får det inte att gå ihop.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Men om du provar att tänka lite extra, så kanske du kan förstå varför? Prova. Det borde inte vara omöjligt att förstå varför det blir "sådant liv", om nu reaktionen är så ensidig och alla tycker samma, är det inte konstigt om du inte ens kan förstå det? Borde kanske säga dig något...
Hade jag förstått så hade jag inte frågat. Det är väl ingen här som ska köpa tyskt, så jag förstår verkligen inte uppståndelsen?!
vad får du det ifrån? Det kan väl vara jättemånga som är intresserade av en tysk elbil? Dessutom är ju problemet ändå större för de icke-tyska tillverkarna, som inte ens är med i Ionity.
Det är säkert jättemånga intresserade av tyska bilar, men inte på detta forum. Men uppståndelsen blir störst här bland dom som inte är målgruppen. Får det inte att gå ihop.
Det finns ju gott om personer här som bevisligen är intresserade. Jag har själv en tysk elbil.
Kanske dags för "Laddupproret 1.0"? Det är kanske så att nån kokurrensövervakande myndighet får se över prisättningen och betalmodellerna för laddning av elbilar. Det finns väl nästan ingenting som är så ogreglerat och kaotiskt som detta område. Alla kan göra precis som de vill verkar det som. Godtyckliga priser (allt från gratis till oförsvarbart dyrt förekommer), godtyckliga betalmetoder (appar, brickor, laddkort, ...), olika priser eller till och med uteslutning av olika kundgrupper, fantasifulla debiteringsmodeller (per kWh, per tidsenhet, per skostorlek, efter förarens hårfärg...). Det verkar inte bli bättre heller. Det ballar ur fullständigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
” Det är säkert jättemånga intresserade av tyska bilar, men inte på detta forum. Men uppståndelsen blir störst här bland dom som inte är målgruppen. Får det inte att gå ihop.”
”Det finns ju gott om personer här som bevisligen är intresserade. Jag har själv en tysk elbil.”
Aha!! Tänk, jag trodde detta var ett forum för amerikanska bilmärket Tesla. Men va dum jag är... det verkar ju vara något heeeeeelt annat.
...vad sägs om att diskutera lite matlagning? ...eller husdjur? ....sjukdomar?
Flashback 2.0.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
” Det är säkert jättemånga intresserade av tyska bilar, men inte på detta forum. Men uppståndelsen blir störst här bland dom som inte är målgruppen. Får det inte att gå ihop.”
”Det finns ju gott om personer här som bevisligen är intresserade. Jag har själv en tysk elbil.”
Aha!! Tänk, jag trodde detta var ett forum för amerikanska bilmärket Tesla. Men va dum jag är... det verkar ju vara något heeeeeelt annat.
Flashback 2.0.
Flashback 2.0.
Tänk att en del folk är så inskränkta att de enbart ser till sitt eget behov. Du klarar alltså inte att se att hela omställningen till elbilar knappast kommer att enbart kunna luta sig på Tesla? Du tycker/tror inte det behövs några andra alternativ? Hahahaha Eventuellt, kanske, skulle det kunna vara så att folk här inne är intresserade av många saker och inte ENBART Tesla?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kanske dags för "Laddupproret 1.0"? Det är kanske så att nån kokurrensövervakande myndighet får se över prisättningen och betalmodellerna för laddning av elbilar. Det finns väl nästan ingenting som är så ogreglerat och kaotiskt som detta område. Alla kan göra precis som de vill verkar det som. Godtyckliga priser (allt från gratis till oförsvarbart dyrt förekommer), godtyckliga betalmetoder (appar, brickor, laddkort, ...), olika priser eller till och med uteslutning av olika kundgrupper, fantasifulla debiteringsmodeller (per kWh, per tidsenhet, per skostorlek, efter förarens hårfärg...). Det verkar inte bli bättre heller. Det ballar ur fullständigt.
Ladduppror typ att vi kräver att få betala vad det kostar?
Fri marknad kallas det, kapitalismen, kanske behöver det styras upp. Men jag föredrar 100 olika laddare och betalsätt, jämfört med en modell styrd av nån mutad tjänsteman/politiker/kommunist.
Troligen kommer det reda ut sig när marknaden mognar så småningom. Annars får riksdagen styra upp det. Hur ser det ut i Norge? De ligger väl 5 år före oss.
Helt rätt andra produkter är reglerade. Jämförpriser skates finnas på varor som säljs i olika förpackningar och el måste säljas enligt öre/kWh och inte på något annat sätt. Samma regler borde så klart gälla för elbilsladdning, alltså tydlig märkning med pris i kr/kWh och inga andra konstigheter eller krav. Nu kan man ju hävda att Ionity gör exakt det så egentligen inget att klaga på där. Här är det ju andra som gör fel på den Svenska marknaden.
Flashback 2.0.
Det finns särskilda avdelningar för annat som inte är Teslaspecifikt på det här forumet, så det är inte på något sätt oönskat att annat än Tesla diskuteras här. Jag tycker att det är bra. Det här forumet befolkas av en massa kloka, intelligenta, kunniga, trevliga, roliga etc. personer och jag lär mig massor av att få diskutera både Tesla och annat här.
Alla laddare är bra laddare. Om just Ionity sticker ut med höga priser, kommer de att stå tomma - kanske värt några hundra att ladda med CCD eller Chademo 50 kW istället.
Tror marknaden kommer att reglera detta på ett bra sätt på samma sätt som med bensinpriserna - vem skulle tanka på en mack där soppan kostar 20 spänn litern ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tror det är många som är intresserade av ionity. Exempelvis model3 användare, som har haft stor nytta av nätverket och tom laddat billigare än teslas suc. (iom att det var flatrate). (tom snabbare eftersom v3 inte finns inte)
Enligt bjorn Nydahl kommer danskarna att ladda billigare på ionity tom efter höjningen (vet unte hur han räknade)
Alla är inte så inskränka attt de enbart laddar på teslas egna laddare.
Så detta påverkar tesla ägare väldigt mycket (och elbilsägare i allmänhet)
.Detta med ökade laddkostnader är nog något man får ta politiskt för att komma tillrätta med. Det är inte otänkbart att tesla kan få ideer om man inte försöker påverka sådana påhitt i sin linda.
Det finns något som heter ocker. Det är när marknaden inte fungerar. Då måste staten (lagstiftningen) gå in och säga att detta är inte rimligt. 20 kr/mil är dubbelt så mycket som fossilbilarna betalar (och de är definitivt övertaxerade ) så "laddupproret" får vi nog se en del mer utav.
Tror det är många som är intresserade av ionity. Exempelvis model3 användare, som har haft stor nytta av nätverket och tom laddat billigare än teslas suc. (iom att det var flatrate). (tom snabbare eftersom v3 inte finns inte)
Enligt bjorn Nydahl kommer danskarna att ladda billigare på ionity tom efter höjningen (vet unte hur han räknade) Alla är inte så inskränka attt de enbart laddar på teslas egna laddare.
.Detta med ökade laddkostnader är nog något man får ta politiskt för att komma tillrätta med. Det är inte otänkbart att tesla kan få ideer om man inte försöker påverka sådana påhitt i sin linda.
För det är ett problem att laddkostnaden ökar.
fö så är vi i Allmänt/övrigt delen av forumet.
Jag har aldrig sett ett behov av att snabbladda på något annat ställe än Teslas SuC. Och ser ännu mindre anledning nu.
Kalla mig gärna inskränkt.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Enligt bjorn Nydahl kommer danskarna att ladda billigare på ionity tom efter höjningen (vet unte hur han räknade) Alla är inte så inskränka attt de enbart laddar på teslas egna laddare.
Jag har aldrig sett ett behov av att snabbladda på något annat ställe än Teslas SuC. Och ser ännu mindre anledning nu.
När man reser på långa roadtrips är tyvärr täckningen inte tillräckligt bra ännu så det finns absolut behov av mer snabbladdning än den Tesla erbjuder. Det är iaf mina erfarenheter från flertalet roadtrips till Italien, Spanien, Frankrike och inom Sverige.
Om inte Ionity sänker höga 8,7 kr per kwh priset för ad hoc laddning så borde Tesla öppna upp sitt nätverk för 4-5 kr per kwh för ad hoc laddning. Inom någon månad till i sommar, skulle antagligen öka Teslas vinst. Eller åtminstone köra en drive tillfälligt för att se hur det fungerar och sätta press på Ionity.
Om inte Ionity sänker höga 8,7 kr per kwh priset för ad hoc laddning så borde Tesla öppna upp sitt nätverk för 4-5 kr per kwh för ad hoc laddning. Inom någon månad till i sommar, skulle antagligen öka Teslas vinst. Eller åtminstone köra en drive tillfälligt för att se hur det fungerar och sätta press på Ionity.
8,7 kr per kwh såg jag verkligen inte komma!
Jo, det var ju halvofficiellt redan innan. Frågan var bara när det skulle komma.
När man reser på långa roadtrips är tyvärr täckningen inte tillräckligt bra ännu så det finns absolut behov av mer snabbladdning än den Tesla erbjuder. Det är iaf mina erfarenheter från flertalet roadtrips till Italien, Spanien, Frankrike och inom Sverige.
Det gick bra att köra Tesla till medelhavet 2016 sedan så det funkar minst lika bra 2020. För bara en månad sedan hade Ionity varken laddning i Spanien och Italien och i Frankrike fanns det bara 2 kluster med laddare. Så det är knappast Ionity som gör det möjligt att ta Teslan ut i Europa.
När man dessutom ägen en bil som tappar 8000 SEK i värde varje månad så ser jag det verkligen inte som ett stort problem att betala 500 SEK för en laddning 1-2 gånger per år. Själv har jag laddat för totalt 900 SEK utanför SuC nätverket sedan jag skaffade Tesla för 5 år sedan. Snacka om att fokusera på helt fel utgifter.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Jo, det var ju halvofficiellt redan innan. Frågan var bara när det skulle komma.
Hurdå menar du? Att det skulle bli kWh-debitering var allmänt känt, och det är ju bra. Och att laddning inte kan vara gratis är ju logiskt. Men att priset skulle bli såhär orimligt skyhögt har man väl inte kunnat ana. Ionity har tidigare sagt att laddningen kommer att kosta lika mycket som att tanka bensin. Dyrt, men acceptabelt. Men att det kommer kosta dubbelt så mycket är inte riktigt vad någon har räknat med tror jag.
Hade jag trott eller vetat det så vet jag inte om jag hade skaffat en e-tron och definitivt ingen husvagn till den. Känns som att man kan bli ganska inskränkt i sina utflykter om detta exemplet sprider sig till andra laddoperatörer. Hittills laddar vi billigt hos t.ex. Fortum och hyfsat billigt hos Bee, så det påverkar oss inte så mycket än, men hur länge kommer det att vara så?
Vi har nu suttit och diskuterat detta här hemma och kontentan är i stort sett att elbilar kanske inte kommer att ha någon framtid ändå. Det finns för starka krafter emot elbilar. Och om prisbilden inte förändras så är vi beredda på att vår nästa långfärdsbil kanske inte kommer vara eldriven längre. Och bara ifall någon nu tänker skriva att en Tesla skulle ju funka, nej, min sambo skrattade bara när jag nämnde det för henne. Det alternativet finns inte.
Är inte täckningen tillräckligt bra? Var då?
Överallt, har märkt det problemet i Alperna, norra Italien, norra Spanien och i södra Frankrike. Speciellt om man inte bara är på genomresa. Rätt vanligt när man åker till ett ställe och bor på ett hotell/boende utan laddning och gör lite utflykter under dagarna att man får problem. Man kan bli väldigt låst vid en resväg. Speciellt om man reser med cyklar eller någonting på taket/dragkrok.
Åkte Österrike, Italien, Frankrike, Spanien i sommras - från Graz till Valencia snabbladdade jag bara i Varazze, Aire de Cambarette, Nimes och L´Aldea - alltså 4 SuC av 22 på den sträckan, d.v.s. var 5:e SuC. Kände mig inte det minsta låst, tvärtom.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre