Sida 76 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 jun 2020 00:07
av Zalman3
A dealership in North Miami, Florida, is dropping $20,000 from the price of an
I-Pace that initially listed for $73,745.
At $53k and change, any version of a new I-Pace is a remarkable deal.

https://electrek.co/2020/06/01/jaguar-d ... i-pace-ev/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 jun 2020 14:01
av Polestar2
Hade varit fint med en prisdump i Sverige på ca 200.000! I dagsläget har jag full förståelse för att den inte säljer, bilen är ruggigt snygg och det är premium byggkvalitet så det skriker om det. Men teknik och prestanda är inte 2020-esk. Det är sjukt att denna bil ska ligga 200.000 mer än Model 3 eller exempelvis Polestar 2. Visst, den är lite större och har bättre bagage exempelvis så liknelsen är inte 100% klockren men jag tror den attraherar ungefär samma kundgrupp ändå. Bilen BORDE i mitt huvud kosta typ 700.000 och då ska den vara typ maxutrustad likt en P2.

Jaguar I-Pace

Postat: 02 jun 2020 14:07
av taliz
Bara jag som INTE tycker den är snygg?
Särskilt baken ser väldigt konstig ut.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 jun 2020 17:17
av Walker
Polestar2 skrev:
Hade varit fint med en prisdump i Sverige på ca 200.000! I dagsläget har jag full förståelse för att den inte säljer, bilen är ruggigt snygg och det är premium byggkvalitet så det skriker om det. Men teknik och prestanda är inte 2020-esk. Det är sjukt att denna bil ska ligga 200.000 mer än Model 3 eller exempelvis Polestar 2. Visst, den är lite större och har bättre bagage exempelvis så liknelsen är inte 100% klockren men jag tror den attraherar ungefär samma kundgrupp ändå. Bilen BORDE i mitt huvud kosta typ 700.000 och då ska den vara typ maxutrustad likt en P2.
:roll: Var det inte det priset, typ, de kommunicerade ut innan lansering??

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 jun 2020 18:00
av JRob
Walker skrev:
Polestar2 skrev:
Hade varit fint med en prisdump i Sverige på ca 200.000! I dagsläget har jag full förståelse för att den inte säljer, bilen är ruggigt snygg och det är premium byggkvalitet så det skriker om det. Men teknik och prestanda är inte 2020-esk. Det är sjukt att denna bil ska ligga 200.000 mer än Model 3 eller exempelvis Polestar 2. Visst, den är lite större och har bättre bagage exempelvis så liknelsen är inte 100% klockren men jag tror den attraherar ungefär samma kundgrupp ändå. Bilen BORDE i mitt huvud kosta typ 700.000 och då ska den vara typ maxutrustad likt en P2.
:roll: Var det inte det priset, typ, de kommunicerade ut innan lansering??
Alla priser sticker efter lansering. Är det nån BEV som faktiskt hållt utlovat pris? O då tänker jag hela vägen från Tesla ner till Nissan Leaf.
i-Pace är väl lite väl dyr ny, men tycker fortfarande den klår EQC och E-tron i bang for buck. Och kom ihåg har batteri på 90kwh mot P2s vad...72kwh? Måste vara där några tusenlappar ligger.

Vad kostar P2 förresten, har det kommit nå pris än??

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 02 jun 2020 20:03
av mati
taliz skrev:
Bara jag som INTE tycker den är snygg? Bild
Särskilt baken ser väldigt konstig ut.
Nej, det är inte bara du. Min sambo säger samma sak. Hon tycker till och med att e-tron är snygg(are), men smaken är ju som bekant som baken. :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2020 08:58
av HelectriC
kommer en del spännande uppdateringar på ipace 2020. Bland annat 3-fas laddning, nytt infotainment, kamerabackspegel och bättre laddkurva.
Då är iaf en del av ipacens svagheter borta

https://www.wired.co.uk/article/jaguar- ... 020-update

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2020 09:16
av fth
HelectriC skrev:
kommer en del spännande uppdateringar på ipace 2020. Bland annat 3-fas laddning, nytt infotainment, kamerabackspegel och bättre laddkurva.
Då är iaf en del av ipacens svagheter borta

https://www.wired.co.uk/article/jaguar- ... 020-update
Helt rätt fokus på förbättringar, det känns som att Jaguar börjar positionera sig att slåss med Audo om andraplatsen ;) .

/fth

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2020 10:38
av Svenssons
JRob skrev:
Alla priser sticker efter lansering. Är det nån BEV som faktiskt hållt utlovat pris? O då tänker jag hela vägen från Tesla ner till Nissan Leaf.
i-Pace är väl lite väl dyr ny, men tycker fortfarande den klår EQC och E-tron i bang for buck. Och kom ihåg har batteri på 90kwh mot P2s vad...72kwh? Måste vara där några tusenlappar ligger.

Vad kostar P2 förresten, har det kommit nå pris än??
Teslas bilar har väl i snitt blivit billigare några månader efter lansering i Europa. En del journalister trodde och lurade nog en del att Model 3 skulle kosta 350kkr vid lanseringen men det var ju inget som Tesla gick ut med.

Skulle jag köpa en ny Model X idag skulle den bli flera hundratusen kronor billigare, vara snickare, snålare och ha bättre Autopilot-funktioner än den jag köpte vid lanseringen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2020 10:45
av Laban
HelectriC skrev:
kommer en del spännande uppdateringar på ipace 2020. Bland annat 3-fas laddning, nytt infotainment, kamerabackspegel och bättre laddkurva.
Då är iaf en del av ipacens svagheter borta

https://www.wired.co.uk/article/jaguar- ... 020-update
Kul. Också kul att den säljer bra, åtminstone sett till Jaguars andra modeller.

Infotainment systemet ska tydligen vara:



Om det är bättre än nuvarande och till vilken grad låter jag vara osagt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2020 11:24
av Zalman3
Jaguar har reviderat sin elektriska modell I-Pace. Det nya modellåret får nu bland annat en trefas AC-laddare och ett nytt infotainment-system. Dessutom har Jaguar redan nämnt priset justerat för den reducerade momsen.


Med 11 kW AC-laddaren ombord bör en fulladdnings varaktighet minska till 8,6 timmar, tidigare tog en växelströmladdning cirka 13 timmar. Jaguar uppger att 11 kW-laddaren - förutsatt att laddstationen eller vägglådan levererar denna kraft - kan ladda el i 53 kilometer i timmen. Med den tidigare lastaren var det 35 kilometer. Modellunderhåll ändrar inte DC-laddningseffekten - den nya laddaren påverkar därför endast kunder som regelbundet laddar på allmänna AC-kolumner eller har en vägglåda med mer än 11 ​​kW.

Å andra sidan bör alla kunder dra nytta av det nya navigationssystemet. Den förbättrade integrationen av laddstationer bör optimera navigering över längre sträckor - systemet ska inte bara visa vilken laddstation som är gratis, utan också hur lång tid laddningsprocessen tar och vad den ska kosta. Ett e-SIM-kort är nu integrerat i I-Pace, som har en datavolym på 20 GB per månad och är gratis det första året. Jaguar nämner inte uppföljningskostnaderna i kommunikationen.

>
Dessutom har den välkända luftkonditioneringen av interiören utökats - genom förrening. Om så önskas bör ett PM2.5-filter filtrera fina partiklar och allergener som pollen från luften i det inre innan du kör. Ytterligare uppdateringar avser 360-graders kamera, den inre spegeln är nu ramlös och innehåller HD-skärmen känd från Land Rover Evoque, för att visa bilden av den vidvinklade bakifrån kamera integrerad i takfena - till exempel när last eller stora passagerare kör Svårt att se genom den klassiska inre spegeln.

Modellunderhållet är knappast igenkännligt från utsidan. Användningen av kylargaller är till exempel ny och färgfärgerna har justerats. I valfritt "Exterior Bright Pack" kompletterar accenter i krom - till exempel grillen eller fönsterramarna - och i grått (ytterspeglar, diffusor) utseendet.

Ingenting förändras i själva drivenheten: de två elmotorerna genererar tillsammans 294 kW, räckvidden i WLTP-testet är 470 kilometer. Jaguar anger förbrukningen som 24,8 kWh / 100 km.

Det grundläggande listpriset i Tyskland är 77 300 euro, medan I-Pace är tillgängligt från 75 352 euro under den minskning av momsen med 16 procent. Enligt Jaguar inkluderar detta pris servicekostnaden för de första tre åren eller 100 000 kilometer.

Jaguar sänkte bara bruttopriset för I-Pace till 77 300 euro i maj . Med ett nettopris på 64 957,99 euro ligger modellen I-Pace EV400 S precis under prisgränsen för miljöbonusen och är därför berättigad. Utrustningen "SE" och "HSE" kostar betydligt mer och faller inte under nettoprisgränsen på 65 000 euro även med den tillfälliga minskningen av momsen.
https://www.electrive.net/2020/06/23/ja ... -kw-lader/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 23 jun 2020 22:41
av JRob
Laban skrev:
HelectriC skrev:
kommer en del spännande uppdateringar på ipace 2020. Bland annat 3-fas laddning, nytt infotainment, kamerabackspegel och bättre laddkurva.
Då är iaf en del av ipacens svagheter borta

https://www.wired.co.uk/article/jaguar- ... 020-update
Kul. Också kul att den säljer bra, åtminstone sett till Jaguars andra modeller.

Infotainment systemet ska tydligen vara:



Om det är bättre än nuvarande och till vilken grad låter jag vara osagt.
Har de sagt om det nya infotainment kommer till äldre modellerna? Borde väl gå att uppdatera via SOTA.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 jul 2020 15:16
av JRob
Jag söker en tidigare I-Pace ägare i Örebro!!!

Nån som vill ge sig tillkänna??? :D ... Har frågor på beg.bilar som ligger ute.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 aug 2020 13:40
av Zalman3
Jaguar lanserar en billigare version än I-Pace EV400 S som heter I-Pace EV320 SE.
Men finns den bara i Tyskland?
Jaguar har presenterat 2021-modellåret för sin elektriska modell I-Pace för den tyska marknaden.
Den begränsade specialmodellen I-Pace EV320 SE är ny, som är tillgänglig till ett baspris från 64 957,98 euro (netto) eller 75 351,26 euro (brutto).

Båda modellerna - I-Pace EV400 S tack vare en prisminskning sedan maj i år - drar nytta av den statligt beviljade miljöbonusen, inklusive innovationsbonusen , uppgår till 7 900 euro (brutto).

Den speciella modellen I-Pace EV320 SE, som är begränsad till slutet av detta år, har något lägre prestanda.
Systemutgången för denna modell är 236 kW och ett vridmoment på 500 Nm. Den går från 0 till 100 km / h på 6,4 sekunder.
Maxhastigheten är elektroniskt tätad 180 km / h. Det elektriska området på 470 km (WLTP) förblir oförändrat för EV400.

https://www.electrive.net/2020/08/19/ne ... haeltlich/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 aug 2020 14:02
av Zalman3
Nu kan du få dessa 109 000 billigare.

De lanserar en ny och billigare version av den ursprungliga I-Pace EV400.
- Vi har kastat oss runt och nu kommer modellen EV320.
Det här är samma bil och samma räckvidd som EV400, men med reducerad hästkraft och reducerat pris, säger Vilde Riise till Elbil24.
https://www.elbil24.no/nyheter/na-kan-d ... e/72752463

Billigare I-Pace kommer också till Norge.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 19 aug 2020 14:22
av HelectriC
ganska kul i Norge att EV320 får i stort sett samma pris som EV400 hade innan prishöjningen i sommar. Man kan tänka sig att Jaguar har sparat EV320 till ett sånt här tillfälle för att kunna fortsätta sälja till priskänsliga kunder alternativt att de ser att det kommer in färre beställningar iom högre pris på EV400 generelt? EV320 har ju varit med i kulisserna ända sedan starten, men inte gått att beställa/varit officiell.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 aug 2020 19:21
av Zalman3
Screenshot_20200827-191803_Samsung Internet.jpg

Fick ett mejl från Jaguar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 28 aug 2020 09:21
av StefL
Antar att man kan förutsätta att dubbelasteriskerna efter siffran 2592 för förmånsvärde leder till en anmärkning som i vanlig ordning lyder "Förmånsvärde netto per månad vid 50% marginalskatt" och att förmånsvärdet därmed alltså egentligen är 5184:-/mån, eller korrekt uttryckt 62208:-/år?

Jag upphör aldrig att reta mig på detta sätt att ange "förmånsvärde" i varenda j-a annons man läser. Förmånsvärde är en sak, skatt på förmånsvärde (det annonsöridioterna kallar "förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt") är något helt annat...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 aug 2020 09:37
av Thexps
Hur står sig I-pace kontra E-Tron nu när priset kommer ner med EV320 modellen?
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 aug 2020 10:12
av Verdi
Thexps skrev:
Hur står sig I-pace kontra E-Tron nu när priset kommer ner med EV320 modellen?
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.

I-Pace är väl ganska mycket mindre?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 aug 2020 12:51
av Legato
Verdi skrev:
Thexps skrev:
Hur står sig I-pace kontra E-Tron nu när priset kommer ner med EV320 modellen?
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.

I-Pace är väl ganska mycket mindre?
Ja I-Pace är liten, tom kortare än Model 3. Men jag håller med Thexps om att den är riktigt snygg och avsevärt roligare att köra än e-Tron.

Just nu hade jag nog valt e-Tron av de två trots allt, men får Jaguar ordning på de två största akilleshälarna i form av laddning och infotainment så tycker jag i-Pace verkar vara ett bra alternativ om man klarar sig med storleken.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 aug 2020 13:10
av Thexps
Legato skrev:
Verdi skrev:
Thexps skrev:
Hur står sig I-pace kontra E-Tron nu när priset kommer ner med EV320 modellen?
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.

I-Pace är väl ganska mycket mindre?
Ja I-Pace är liten, tom kortare än Model 3. Men jag håller med Thexps om att den är riktigt snygg och avsevärt roligare att köra än e-Tron.

Just nu hade jag nog valt e-Tron av de två trots allt, men får Jaguar ordning på de två största akilleshälarna i form av laddning och infotainment så tycker jag i-Pace verkar vara ett bra alternativ om man klarar sig med storleken.
Infotainment skall väl vara åtgärdat, om man tror ryktena kring de nya systemet. Tyvärr den största akilleshälen är laddningen kvar, är det de som får dig att välja E-tron istället?
Vet vi om laddningen kan åtgärdas via en mjukvaruuppdatering? Tycker det borde kommit ut så fall vid detta laget, kritiken mot laddningen kan inte gått Jaguar obemärkt förbi.
Pratade med säljare från Jaguar förra veckan. Han skulle återkomma idag då de fick tillgång till deras konfigurator för nya modellen. Ska bli mycket intressant och se om jag kommer under E-Tron 55 Proline i kostnad.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 aug 2020 13:15
av Legato
Thexps skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Thexps skrev:
Hur står sig I-pace kontra E-Tron nu när priset kommer ner med EV320 modellen?
Tycker den blir snyggare och snyggare för var gång jag ser den. Men långsam laddning verkar vara avgörande för många?
Får även nytt infotainmentsystem system som iaf tar bort en sak som varit en klar nackdel.

I-Pace är väl ganska mycket mindre?
Ja I-Pace är liten, tom kortare än Model 3. Men jag håller med Thexps om att den är riktigt snygg och avsevärt roligare att köra än e-Tron.

Just nu hade jag nog valt e-Tron av de två trots allt, men får Jaguar ordning på de två största akilleshälarna i form av laddning och infotainment så tycker jag i-Pace verkar vara ett bra alternativ om man klarar sig med storleken.
Infotainment skall väl vara åtgärdat, om man tror ryktena kring de nya systemet. Tyvärr den största akilleshälen är laddningen kvar, är det de som får dig att välja E-tron istället?
Vet vi om laddningen kan åtgärdas via en mjukvaruuppdatering? Tycker det borde kommit ut så fall vid detta laget, kritiken mot laddningen kan inte gått Jaguar obemärkt förbi.
Pratade med säljare från Jaguar förra veckan. Han skulle återkomma idag då de fick tillgång till deras konfigurator för nya modellen. Ska bli mycket intressant och se om jag kommer under E-Tron 55 Proline i kostnad.
Har inte testat nya infotainment, men tyckte det gamla var otroligt dåligt. Så det beror mycket på hur mycket bättre det blivit, samt laddningen då.

Alltihop blir ganska hypotetiskt egentligen då jag trots allt föredrar min Model 3 som andrabil och e-tron är för liten för oss som förstabil. Men i en värld utan Tesla så ;) Det som talar för e-Tron imo är (förutom laddningen) att den är så tyst samt att jag har lite större tilltro till Audi än Jaguar gällande kvalitet. Hade en F-Type 2016 förut som inte lämnade något vidare positivt kvalitetsintryck.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 aug 2020 13:57
av Anonymous FTW
Laddningen verkar förbättrad i 320 om man ska tro denna artikeln:
"Nya I-Pace 320 får också ett nytt infotainmentsystem och en inbyggd trefasladdare på 11 kW."

https://alltomelbil.se/jaguar-lanserar- ... 00-kronor/

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 aug 2020 14:13
av HelectriC
Anonymous FTW skrev:
Laddningen verkar förbättrad i 320 om man ska tro denna artikeln:
"Nya I-Pace 320 får också ett nytt infotainmentsystem och en inbyggd trefasladdare på 11 kW."

https://alltomelbil.se/jaguar-lanserar- ... 00-kronor/
fast det ändrar inte det faktum att DC-laddningen är allt annat än snabb och stabil.