Re: Jaguar I-Pace
Postat: 27 apr 2020 17:43
Samt polotröjan bak!taliz skrev:Tycker Y är Teslas snyggaste modell nu. Fixar ju det som vissa klagat på hos 3an, dvs låg nos.
Samt polotröjan bak!taliz skrev:Tycker Y är Teslas snyggaste modell nu. Fixar ju det som vissa klagat på hos 3an, dvs låg nos.
Men du hade ägt i-Pace eller hur? Vad är dina intryck o hur långt hann du köra?HelectriC skrev:Jag följer ju detta forum en del och ja, det är så få med Ipace här!
Ett tecken kan ju vara att Ipace är en av få elbilar i Norge som INTE fått höjt pris iom kronkursfall de senaste månaderna. Nästan alla andra elbilar (och vanliga bilar) har blivit dyrare, men Ipace verkar de tro ska helt sluta säljas om priset går upp. Ipace verkar ha blivit aningen jinxad i media, för den är ju egentligen ganska bra. Absolut inte så dålig som det ofta framställs. Synd!
Ja, fast är det så då? E-tron o EQC sämre räckvidd, sämre köregenskaper... högre prisläge just nu?? Komfort o utrymme är säkert bätte dock. Men vet inte, gillar att Jaguar gjorde "ground up" design. E-tron o EQC är fortfarande ice-bilar i mina ögon.taliz skrev:700k får du ju en étron eller Mercedes EQC för. Betydligt mer intressanta IMO isf.
Bättre laddhastighet, utrymmen, komfort, infotainment, troligen bättre andrahandsvärde etc.
hade ipace i ca 2 månader. Det var en jättefin bil, fantastisk körkänsla (heeeelt annat än Model S). Riktigt schysst interiör och kändes kvalitativt, inget plonk i plastJRob skrev:Men du hade ägt i-Pace eller hur? Vad är dina intryck o hur långt hann du köra?HelectriC skrev:Jag följer ju detta forum en del och ja, det är så få med Ipace här!
Ett tecken kan ju vara att Ipace är en av få elbilar i Norge som INTE fått höjt pris iom kronkursfall de senaste månaderna. Nästan alla andra elbilar (och vanliga bilar) har blivit dyrare, men Ipace verkar de tro ska helt sluta säljas om priset går upp. Ipace verkar ha blivit aningen jinxad i media, för den är ju egentligen ganska bra. Absolut inte så dålig som det ofta framställs. Synd!
Så prisfall i Norge, vad finns det för prisläge i Sverige då? Jag har ju kollat runt en del, 750-900K typ. Men kan väl inte vara helt orimligt att få en i gott skick för 700K om man sätter hårt mot hårt hos bilhandlaren?
https://www.electrive.net/2020/05/25/ja ... derfaehig/Jaguar har sänkt nettoprispriset för I-Pace EV400 S (årsmodell 2020) i Tyskland till knappt 65 000 euro, så att kunderna har rätt till miljöbonus. Detta gäller dock endast den enklaste utrustningsvarianten av I-Pace.
Endast "S" -modellen för elbilen med ett nettopris på nu 64 957,99 euro ligger precis under prisgränsen som infördes i de ändrade miljöbonuskriterierna som trädde i kraft i februari - elbilar upp till ett nettoprispris 65 000 Euro finansieras med 5 475 euro. 2500 euro kommer från den federala regeringen, 2500 euro (och 19 procent moms på 475 euro) från tillverkaren.
Jaguar I-Pace-premium kan tillämpas retrospektivt fram till 28 februari. En andra ägare kan också ansöka om finansiering för en ung begagnad I-Pace EV400 S - förutsatt att körsträckan inte överstiger 15 000 kilometer och dagen för första registrering var högst tolv månader sedan.
I-Pace EV400 S ingår redan i den aktuella versionen av listan över kvalificerade fordon. Grundmodellen i serien har 18-tums fälgar, tygstolar och en manuell baklucka. Utrustningen “SE” och “HSE” är bättre utrustade med lädersäten, en elektrisk baklucka, större fälgar och utökad förarassistans - med brutto 87 400 euro respektive 93 390 euro är de betydligt dyrare än S-modellen, vilket kostar brutto 77 300 euro. Enheten är densamma för alla modeller.
jaguar.com , bafa.de (lista över kvalificerade fordon som PDF)
https://www.bbc.com/news/business-52788791Jaguar Land Rover (JLR) is in talks with the government to secure a loan of more than £1bn, following a drop in sales during the coronavirus pandemic.
Kan bara hålla med!taliz skrev:Kommer bli väldigt tungt för alla avgasbilstillverkare närmaste åren.
100kW är inte så dåligt, förutsatt att det är 100kW i verkligheten och inte bara på pappret. Jag stod och laddade bredvid en I-Pace förra året (enda gången jag faktiskt såg en irl) och då smygtittade jag lite på laddeffekten. Den hade ungefär samma SoC som min bil, lite mer än halvfullt, men medan min bil jobbade på med mer än 150kW så småladdade jaggan med lite drygt 60kW. Och det är tyvärr dåligt. Det var sommar och varmt ute, det var en norsk bil på en svensk motorväg, man kan alltså troligen inte skylla på kallt batteri.JRob skrev:"Några små uppdateringar" är ju faktiskt möjligt. Och JLR skryter ju gärna med att de har over the air-uppdateringar. 100kw laddningen svider förstås i en tid av min 150kw. Men 100kw me 400km+ räckvidd... Ja då tror jag alla fall jag klarar mig!!
Man ska inte glömma att det fanns en tid där 50kw laddning me 200km räckvidd va en verklighet... O den lever jag i idag![]()
Ingen 3-fas änmati skrev:100kW är inte så dåligt, förutsatt att det är 100kW i verkligheten och inte bara på pappret. Jag stod och laddade bredvid en I-Pace förra året (enda gången jag faktiskt såg en irl) och då smygtittade jag lite på laddeffekten. Den hade ungefär samma SoC som min bil, lite mer än halvfullt, men medan min bil jobbade på med mer än 150kW så småladdade jaggan med lite drygt 60kW. Och det är tyvärr dåligt. Det var sommar och varmt ute, det var en norsk bil på en svensk motorväg, man kan alltså troligen inte skylla på kallt batteri.JRob skrev:"Några små uppdateringar" är ju faktiskt möjligt. Och JLR skryter ju gärna med att de har over the air-uppdateringar. 100kw laddningen svider förstås i en tid av min 150kw. Men 100kw me 400km+ räckvidd... Ja då tror jag alla fall jag klarar mig!!
Man ska inte glömma att det fanns en tid där 50kw laddning me 200km räckvidd va en verklighet... O den lever jag i idag![]()
Men vem vet, kanske håller batteriet i gengäld mycket längre. Bättre med en bil som alltid har laddat lite långsamt, men som kan hålla samma laddhastighet hela livslängden, än en bil som stryps efter lite för många snabbladdningar.
Jag skulle nog inte heller avstå från jaggan pga detta. Avsaknad av trefasladdning däremot skulle vara en dealbreaker för mig. Eller finns det nu?
Du köper billigaste budgetmobilerna då med antar jag?mati skrev:Bättre med en bil som alltid har laddat lite långsamt, men som kan hålla samma laddhastighet hela livslängden, än en bil som stryps efter lite för många snabbladdningar.
Ja. Det gör jag faktiskt. Billigast vet jag iofs inte, men mer än 2000kr har jag nog aldrig lagt på en mobil tror jag. Om de är sega kan jag inte säga, men de räcker för mina behov, dvs ringa och kolla mejlen.taliz skrev:Du köper billigaste budgetmobilerna då med antar jag?mati skrev:Bättre med en bil som alltid har laddat lite långsamt, men som kan hålla samma laddhastighet hela livslängden, än en bil som stryps efter lite för många snabbladdningar.
"Bättre med en mobiltelefon som hackar och är seg från start, än en som blir det med åren".
Fascinerande att man kan se något som bra, för att det konstant är dåligt.mati skrev:Ja. Det gör jag faktiskt. Billigast vet jag iofs inte, men mer än 2000kr har jag nog aldrig lagt på en mobil tror jag. Om de är sega kan jag inte säga, men de räcker för mina behov, dvs ringa och kolla mejlen.taliz skrev:Du köper billigaste budgetmobilerna då med antar jag?mati skrev:Bättre med en bil som alltid har laddat lite långsamt, men som kan hålla samma laddhastighet hela livslängden, än en bil som stryps efter lite för många snabbladdningar.
"Bättre med en mobiltelefon som hackar och är seg från start, än en som blir det med åren".
Spännande att du till och med i det här sammanhanget verkar se en anledning att gå i försvar för Tesla. Eller hur ska jag annars tolka ditt inlägg?
Jämförelsen med att inte städa var väl ändå rätt usel?taliz skrev:Fascinerande att man kan se något som bra, för att det konstant är dåligt.mati skrev:Ja. Det gör jag faktiskt. Billigast vet jag iofs inte, men mer än 2000kr har jag nog aldrig lagt på en mobil tror jag. Om de är sega kan jag inte säga, men de räcker för mina behov, dvs ringa och kolla mejlen.taliz skrev:Du köper billigaste budgetmobilerna då med antar jag?mati skrev:Bättre med en bil som alltid har laddat lite långsamt, men som kan hålla samma laddhastighet hela livslängden, än en bil som stryps efter lite för många snabbladdningar.
"Bättre med en mobiltelefon som hackar och är seg från start, än en som blir det med åren".
Spännande att du till och med i det här sammanhanget verkar se en anledning att gå i försvar för Tesla. Eller hur ska jag annars tolka ditt inlägg?
Går du i gamla slitna kläder, struntar i att städa etc också?
Är man pessimist så är man, I guess.
Nu missförstod du. Poängen var att man inte köper ngt som är dåligt från början bara för att det är konstant dåligt. Om det är tillräckligt bra är det något helt annat, då är det helt enkelt inte dåligt.Legato skrev:Jämförelsen med att inte städa var väl ändå rätt usel?taliz skrev:Fascinerande att man kan se något som bra, för att det konstant är dåligt.mati skrev:Ja. Det gör jag faktiskt. Billigast vet jag iofs inte, men mer än 2000kr har jag nog aldrig lagt på en mobil tror jag. Om de är sega kan jag inte säga, men de räcker för mina behov, dvs ringa och kolla mejlen.taliz skrev:Du köper billigaste budgetmobilerna då med antar jag?mati skrev:Bättre med en bil som alltid har laddat lite långsamt, men som kan hålla samma laddhastighet hela livslängden, än en bil som stryps efter lite för många snabbladdningar.
"Bättre med en mobiltelefon som hackar och är seg från start, än en som blir det med åren".
Spännande att du till och med i det här sammanhanget verkar se en anledning att gå i försvar för Tesla. Eller hur ska jag annars tolka ditt inlägg?
Går du i gamla slitna kläder, struntar i att städa etc också?
Är man pessimist så är man, I guess.
Varför ska han/man köpa något dyrare än man har nytta/behov av menar du?
Jag har alltid varit prylgalen, men på senare år har det faktiskt avtagit. Känner tex inget som helst sug att uppdatera mina PCar eller mobilen. Har en OnePlus 6 som snart är två år gammal. Har aldrig haft en mobil så länge förut, men nu tycker jag inte en ny mobil tillför något väsentligt alls faktiskt. Samma med PC, förr var man ju i princip tvungen att byta för att den skulle orka en ny version av Windows, numera är det ju bara gamers eller väldigt specifika yrkesgrupper som har nytta av "det senaste" på datorfronten.
Om man ska återgå till ämnet i tråden så är det ju dock onödigt att lägga mer pengar på en I-Pace än på en Model 3 när den senare är bättre på i princip allt... Personligen gillade jag körglädjen i I-pace och tycker den är väl i nivå med Model S på det området, men Model 3 är den ju inte ens nära. Lägg därtill obefintlig laddinfra, ingen trefas-laddning och ett helt hopplöst GUI / multimediasystem så är det för mig inget konstigt att de är närmast osäljbara med dagens priser.
Tror det var du som missförstod. Mati skrev ju ganska tydligt att mobilerna för 2000:- var tillräckligt bra för det han använder dem till.Legato skrev:Nu missförstod du. Poängen var att man inte köper ngt som är dåligt från början bara för att det är konstant dåligt. Om det är tillräckligt bra är det något helt annat, då är det helt enkelt inte dåligt.taliz skrev:Jämförelsen med att inte städa var väl ändå rätt usel?mati skrev:Fascinerande att man kan se något som bra, för att det konstant är dåligt.taliz skrev:Ja. Det gör jag faktiskt. Billigast vet jag iofs inte, men mer än 2000kr har jag nog aldrig lagt på en mobil tror jag. Om de är sega kan jag inte säga, men de räcker för mina behov, dvs ringa och kolla mejlen.mati skrev:Bättre med en bil som alltid har laddat lite långsamt, men som kan hålla samma laddhastighet hela livslängden, än en bil som stryps efter lite för många snabbladdningar.
Spännande att du till och med i det här sammanhanget verkar se en anledning att gå i försvar för Tesla. Eller hur ska jag annars tolka ditt inlägg?
Går du i gamla slitna kläder, struntar i att städa etc också?
Är man pessimist så är man, I guess.
Varför ska han/man köpa något dyrare än man har nytta/behov av menar du?
Jag har alltid varit prylgalen, men på senare år har det faktiskt avtagit. Känner tex inget som helst sug att uppdatera mina PCar eller mobilen. Har en OnePlus 6 som snart är två år gammal. Har aldrig haft en mobil så länge förut, men nu tycker jag inte en ny mobil tillför något väsentligt alls faktiskt. Samma med PC, förr var man ju i princip tvungen att byta för att den skulle orka en ny version av Windows, numera är det ju bara gamers eller väldigt specifika yrkesgrupper som har nytta av "det senaste" på datorfronten.
Om man ska återgå till ämnet i tråden så är det ju dock onödigt att lägga mer pengar på en I-Pace än på en Model 3 när den senare är bättre på i princip allt... Personligen gillade jag körglädjen i I-pace och tycker den är väl i nivå med Model S på det området, men Model 3 är den ju inte ens nära. Lägg därtill obefintlig laddinfra, ingen trefas-laddning och ett helt hopplöst GUI / multimediasystem så är det för mig inget konstigt att de är närmast osäljbara med dagens priser.