taliz skrev:Zalman3 skrev:
Elon sa ju att de har mycket stor efterfrågan på 3an. Så de kan styra marknaden genom att bara försiktigt sänka priserna genom enklare modeller. Skulle de börja ta orders på 35.000 dollar varianten imorgon, så kanske +1 miljoner ordrar ramlar in. Det blir en nära ohanterlig situation.
Bättre att ha hyfsat korta leveranstider och ta bra betalt.
Inflation påverkar även Tesla.
Visst, de har effektiviserat produktionen rejält nu, men det finns gränser även där.
De är fortfarande långt ifrån att ens nå break even på en 35k bil.
Och det finns inte en chans att de kommer lansera den om de inte kan göra vinst på den, det vore hål i huvudet.
Ett problem är att konkurrenterna däremot kan göra precis det, eftersom de fortfarande har gott om marginaler på sina fossilbilar.
På lång sikt ökar dessutom alltid produktionskostnaden.
35000 USD 2016 är med inflationen i USA 37179 USD 2019.
Dvs bara inflationen har ökat med 6% sedan Model 3 först visades.
En 35k bil borde idag alltså kosta 37k, och ju längre tid det går desto svårare blir det att nå ett fast mål som 35k.
Visst kan vissa saker bli dyrare med tiden. Men 2% i inflation per år äts upp med råge av ökad volym.
Det finns en tumregel i tillverkningsindustrin, att för varje gång man fördubblar volymen, så sjunker styckpriset med 25%.
Under 2018 så ökade man tillverkningen med ca 2.5ggr.
Och under 2019 så kanske man landar på 2ggr högre volym jämfört med 2018.
Så detta spelar mycket större roll än 2% i inflation.
Dessutom så verkar det ju komma konkurrens för S och X i form av, Audi, Porsche, Jaguar mm.
Så volymerna för toppmodellerna kanske går ner.
Och det kommer ut billiga elbilar i Renault Zoe, VVW e-Up, Skoda Citigo EV mm.
Men i segmenet mellanklass, snygg bil, +50 mils räckvidd, 0-100 på ca 5s
är det magert med konkurrens för tillfället.
Kanske blir det Polestar 2 och Volvo XC40 som blir största konkurrenten i slutet av året.
Har de liknande prestanda och pris, och dessutom drag, så kan många svenska köpare överväga en Polestar 2.