Sida 75 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 09:30
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:Är det inte rimligt att tro att dom inblandade biltillverkarna kommer erbjuda förmånlig laddning till sina kunder? Precis som tesla.
Lär de garanterat göra, det lär även finnas aktörer som Plugsurfing där det är billigare också.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 10:05
av fth
mati skrev:point1 skrev:
Hmm, finns det något som hindrar dig från att teckna etron abbonemang och använda det när du laddar din golf?
Det är kopplat till chassinumret på nåt vis. Jag tror inte att det går. Annars hade man ju kunnat dela på ett abonnemang mellan flera elbilsägare, även från andra märken, och det tror jag inte de tillåter. Dessutom kommer jag troligen aldrig ladda e-Golfen hos Ionity i alla fall. Det finns inga Ionity-laddare inom en radie som skulle vara intressant för Golfen.
Ionity använder i dagsläget inte någon automatisk identifiering av bilen via CCS-kontakten, det är ju en av orsakerna till att användarvänligheten är så usel (lyssna på utläggningen i senaste Bilar med sladd om detta så får du en kul stund

).
Det bör alltså gå att dela ett abonnemang i dagsläget om man skulle vilja, jag tycker nog att det skulle vara rätt meckigt, skulle man swisha varandra rätt belopp vid varje laddning då?
Det tror jag få är intresserade av att göra.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 10:14
av RagWal
fth skrev:mati skrev:point1 skrev:
Hmm, finns det något som hindrar dig från att teckna etron abbonemang och använda det när du laddar din golf?
Det är kopplat till chassinumret på nåt vis. Jag tror inte att det går. Annars hade man ju kunnat dela på ett abonnemang mellan flera elbilsägare, även från andra märken, och det tror jag inte de tillåter. Dessutom kommer jag troligen aldrig ladda e-Golfen hos Ionity i alla fall. Det finns inga Ionity-laddare inom en radie som skulle vara intressant för Golfen.
Ionity använder i dagsläget inte någon automatisk identifiering av bilen via CCS-kontakten, det är ju en av orsakerna till att användarvänligheten är så usel (lyssna på utläggningen i senaste Bilar med sladd om detta så får du en kul stund

).
Det bör alltså gå att dela ett abonnemang i dagsläget om man skulle vilja, jag tycker nog att det skulle vara rätt meckigt, skulle man swisha varandra rätt belopp vid varje laddning då?
Det tror jag få är intresserade av att göra.
/fth
Det öppnar åtminstone för "familje"-abonnemang. Något som säkert lär komma framöver då man får ordning på individ-hanteringen av bilar.
Allt lyser igenom som rätt omoget och osynkat med flera aktörer som inte helt snackar. Vore intressant att ta ett besök hos en VW-säljare och se hur de svarar och om de vet mer om framtiden och Ionity. Vore lämplig diskussion för en ID3-reservist. Gissningsvis så har de inte en aning om vad som händer efter de "gratis" 2000kWh som verkar inkluderas i köp.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 10:35
av Verdi
Mickep skrev:Ponera att ionity hade samma utbredning som suc, hade det varit värt då?
Tidigare hade suc en "kostnad" på 20 000. Det är om man vill, också ett 8 års abonnemang att utnyttja nätverket (som man betalar när bilen köptes). Hade tesla en annan ledning skulle det inte vara otänkbart där också.
Tänk om tesla i Eu, med sin ccs kontakter erbjöd samma "villkor", man släpps in men får betala liknande. Skulle det vara värt det. (de flesta gör inte långresor)
Tycker det är en oroväckande utveckling, men jag tror att vi kommer se bilägare som får liknande kostnader som för sin fossilbil. (Då hoppas vi bara att inköpspriset sänks som en sten)
Att SuC "kostade" 20 tusen är väl bara något som någon dragit ur r*ven? Dessutom finns väl ingen gräns på 8 år?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 10:37
av Verdi
Fredrik j skrev:Man kopierar väl bara Teslas upplägg med ett laddnät som man gör tillgängligt till den som köper deras bilar. Skillnaden är väl att en Tesla också kan ladda hos Ionity men då betala ett högre pris. Tvärt om är ju inte möjligt. Andra kan ju inte använda Teslas nätverk alls.
Vad är egentligen skillnaden?
Att även de som ingår i nätverket får betala dyrt? Finns en enda bil där man kan få rabatt och det är E-Tron. Nån som vet vad Mercedes säger om EQC och Ionity-laddning? Och stackars de som har köpt en I-Pace. De måste ju verkligen hoppas på att det kommer en billigare konkurrent.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 10:45
av Verdi
loftux skrev:Mickep skrev:jajaja...
men du är miljvänlig, det kostar alltid pengar. Det är det värt! betala för att få ett rent samvete....
Inte säker på om du försöker vara ironisk...
Tyvärr är det många som inte har råd att vara miljömedvetna på detta sätt. Det man räknar är kronor in/ut i dagsläget för att klara månaden. När argumentet varit att det iallafall är billigare med löpande kostnaderna, då bilen är så dyr i inköp, så faller detta nu. Ja, många av oss vet att man inte är tvungen att använda Ionity och kan ladda hemma till låg kostnad. Tidingarna kommer dock använda detta pris i sina jämförelse. Vilket kommer fördröja omställningen. Om man vill vara konspiratorisk så kanske det är ägarna till Ionitys avsikt.
Så man får hoppas tex OkQ8 får en vettig prissättning, och att tex Bee satsar på ett antal laddare som klarar mer än 50Kw.
Ja, fast man kanske bara använder snabbladdning till 5-10% av totala sträckan. Resterande 90-95% av elen köper man mycket billigare. Så totala kostnaden för bränslet på årsbasis blir ändå mycket lägre för de flesta.
Detta är dock ett gigantiskt pedagogiskt problem eftersom de flesta fossilförespråkare inte kan tänka om. De ser framför sig exakt samma användningsmönster som de har med sin fossilbil. När "tanken" är tom åker man och "tankar". De är också väldigt fokuserade på långresor i sitt tankesätt. När de tänker på bilen så är det väl det de ser framför sig. Att vardagsmilen är många fler är en bild man inte får upp i huvudet.
I vilket fall så sänder det absolut fel signaler. (rätt signaler om man vill fortsätta sälja fossilbilar) Trots att det inte berör mig det minsta, mer än att det kanske blir mer trängsel på SuC, så får det mig att tappa tron på elbilar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 10:47
av Nicke Nyfiken
Verdi skrev:Mickep skrev:Ponera att ionity hade samma utbredning som suc, hade det varit värt då?
Tidigare hade suc en "kostnad" på 20 000. Det är om man vill, också ett 8 års abonnemang att utnyttja nätverket (som man betalar när bilen köptes). Hade tesla en annan ledning skulle det inte vara otänkbart där också.
Tänk om tesla i Eu, med sin ccs kontakter erbjöd samma "villkor", man släpps in men får betala liknande. Skulle det vara värt det. (de flesta gör inte långresor)
Tycker det är en oroväckande utveckling, men jag tror att vi kommer se bilägare som får liknande kostnader som för sin fossilbil. (Då hoppas vi bara att inköpspriset sänks som en sten)
Att SuC "kostade" 20 tusen är väl bara något som någon dragit ur r*ven? Dessutom finns väl ingen gräns på 8 år?
Knappast draget ur röven.
När man köpte Model S i tidigt skede så kostade det 20k om man ville ha tillgång till SuC. På toppmodellerna med störst batter 85 och P85 kunde man dock inte välja bort SuC så där var det bara att betal de 20k det kostade.
Men la man 20k vid bilköpet så gäller det hela bilens livslängd, så det finns ingen begränsning på 8 år.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 10:51
av Nicke Nyfiken
Verdi skrev:
I vilket fall så sänder det absolut fel signaler. (rätt signaler om man vill fortsätta sälja fossilbilar) Trots att det inte berör mig det minsta, mer än att det kanske blir mer trängsel på SuC, så får det mig att tappa tron på elbilar.
Exakt vad de som står bakom Ionity vill.
De vill fortsätta sälja fossilbilar så länge det går.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 10:57
av taliz
Pga etrons förbrukning runt 300wh/km så kostar det ju åtminstone ca 10kr/mil + abb-kostnad.
Utan abb runt 26kr/mil.
Det förstnämnda råkar väl vara ungefär vad en Q7 diesel kostar. Årsavgiften är ju typ 1,5 tank diesel. Kan väl ändå gå att svälja?
Det andra är bara rena rånet dock.
Får hoppas EU börjar titta på detta.
Kan också undra hur tillverkarna tror sig få sålt alla elbilar de måste sälja i år för att slippa EU-böter.
Vem köper ecorsa, e208, ID3, PS2 etc etc om laddningen på resa är svindyr?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 10:58
av Verdi
Nicke Nyfiken skrev:
Knappast draget ur röven.
När man köpte Model S i tidigt skede så kostade det 20k om man ville ha tillgång till SuC. På toppmodellerna med störst batter 85 och P85 kunde man dock inte välja bort SuC så där var det bara att betal de 20k det kostade.
Men la man 20k vid bilköpet så gäller det hela bilens livslängd, så det finns ingen begränsning på 8 år.
Jaha, jag har aldrig haft det valet så jag trodde det var ett rykte om en godtycklig summa per såld bil som sas gå till SuC.
Men även då så var SuC knappast finansierat av de där 20 tusen per bil. Det kostade antagligen mer än så.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 11:40
av BEV[e-Rage]
Nicke Nyfiken skrev:Verdi skrev:
I vilket fall så sänder det absolut fel signaler. (rätt signaler om man vill fortsätta sälja fossilbilar) Trots att det inte berör mig det minsta, mer än att det kanske blir mer trängsel på SuC, så får det mig att tappa tron på elbilar.
Exakt vad de som står bakom Ionity vill.
De vill fortsätta sälja fossilbilar så länge det går.
..eller iallafall laddhybrider som de troligen tjänar mer på att sälja och serva jämfört med rena elbilar.
Billigt att pendla om det räcker att ladda hemma och/eller på jobbet. Sen slipper du ladda på dyra IONITY på långresor och bränner billigare bensin/diesel istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 11:47
av Verdi
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:04
av HelectriC
ja, det blir mycket (negativ) reklam för Ionity. Läser hela tiden nya artiklar om detta i media.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:09
av Mr_Ewing
Det där är ju helt bisarrt dyrt - vill de inte att folk ska köpa elbilar eller?
Är det Big-Oil som har sagt sitt? Luktar väldigt illa det här....
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:11
av Nicke Nyfiken
Mr_Ewing skrev:
Det där är ju helt bisarrt dyrt - vill de inte att folk ska köpa elbilar eller?
Är det Big-Oil som har sagt sitt? Luktar väldigt illa det här....
Hallå!
Kolla vem som står bakom Ionity.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:11
av Verdi
HelectriC skrev:
ja, det blir mycket (negativ) reklam för Ionity. Läser hela tiden nya artiklar om detta i media.
Och positiv reklam för fossilbilar. Kolla bara kommentarerna till den artikeln på Facebook.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:13
av taliz
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:18
av RagWal
Folk fattar nog att detta är orimliga priser om man vill nå världsherravälde med elbilsförsäljning. Spelar Tesla i händerna för de som vill köpa elbil.
Sen får de nog tyvärr sälja flera fossilhybrider eller helfossier. Lite som att kissa i byxan dock. Skönt nu men jobbigt när EUböterna ska betalas.
Tror inte varumärket Ionity med VW i spetsen får en boost direkt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:24
av Fredrik j
RagWal skrev:Folk fattar nog att detta är orimliga priser om man vill nå världsherravälde med elbilsförsäljning. Spelar Tesla i händerna för de som vill köpa elbil.
Sen får de nog tyvärr sälja flera fossilhybrider eller helfossier. Lite som att kissa i byxan dock. Skönt nu men jobbigt när EUböterna ska betalas.
Tror inte varumärket Ionity med VW i spetsen får en boost direkt.
Hamnar inte en laddhybrid under gränsen för EU-böter?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:27
av fth
HelectriC skrev:
ja, det blir mycket (negativ) reklam för Ionity. Läser hela tiden nya artiklar om detta i media.
Tyvärr blir nog detta negativ reklam för elbilar i allmänhet
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:31
av BEV[e-Rage]
Fredrik j skrev:RagWal skrev:Folk fattar nog att detta är orimliga priser om man vill nå världsherravälde med elbilsförsäljning. Spelar Tesla i händerna för de som vill köpa elbil.
Sen får de nog tyvärr sälja flera fossilhybrider eller helfossier. Lite som att kissa i byxan dock. Skönt nu men jobbigt när EUböterna ska betalas.
Tror inte varumärket Ionity med VW i spetsen får en boost direkt.
Hamnar inte en laddhybrid under gränsen för EU-böter?
Jo, och de räknas också dubbelt såsom elbilar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:35
av taliz
Laddhybrider är väl fortfarande väldigt dyra jämfört med basmodellen hos typ alla?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:42
av JoeMad
Ett litet inlägg i debatten från en resande säljare.
Tänkte beställa en M3LR trots vetskapen om att jag går ner i komfort (Audi A6 idag) och möjligen tillförlitlighet (?)
För mig finns bara Tesla som alternativ när det gäller elbil. Audis e-tron är fin men något dyr och har för dålig räckvidd.
Många tycker inte att priserna på Ionity är ett problem eftersom man kan ladda hemma, men som resande vill man ju ha möjligheten att ladda där det är möjligt och inte bara på Suc. Gärna med hyfsad hastighet också.
Kanske är det här ett icke problem, men jag blir lite avskräckt med den instabila prisbilden.
Med en laddhybrid får jag en törstigare bil med lågt förmånsvärde och med en diesel får jag lägre och förutsägbar milkostnad men ett orimligt (enligt mig) förmånsvärde.
Bara jag som ser spöken, eller...?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:45
av OlleBack
JoeMad skrev:Ett litet inlägg i debatten från en resande säljare.
Tänkte beställa en M3LR trots vetskapen om att jag går ner i komfort (Audi A6 idag) och möjligen tillförlitlighet (?)
För mig finns bara Tesla som alternativ när det gäller elbil. Audis e-tron är fin men något dyr och har för dålig räckvidd.
Många tycker inte att priserna på Ionity är ett problem eftersom man kan ladda hemma, men som resande vill man ju ha möjligheten att ladda där det är möjligt och inte bara på Suc. Gärna med hyfsad hastighet också.
Kanske är det här ett icke problem, men jag blir lite avskräckt med den instabila prisbilden.
Med en laddhybrid får jag en törstigare bil med lågt förmånsvärde och med en diesel får jag lägre och förutsägbar milkostnad men ett orimligt (enligt mig) förmånsvärde.
Bara jag som ser spöken, eller...?
Om du behöver ionity till den utsträckningen kan du fixa ett avtal med dom tror jag? Vad jag förstår är det här priset bara för dom som laddar nån gång per år eller när det krisar och är avtalslösa. Men kanske har fel. Sen kommer du sjukt långt på bara SuC.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 jan 2020 12:46
av taliz
JoeMad skrev:Ett litet inlägg i debatten från en resande säljare.
Tänkte beställa en M3LR trots vetskapen om att jag går ner i komfort (Audi A6 idag) och möjligen tillförlitlighet (?)
För mig finns bara Tesla som alternativ när det gäller elbil. Audis e-tron är fin men något dyr och har för dålig räckvidd.
Många tycker inte att priserna på Ionity är ett problem eftersom man kan ladda hemma, men som resande vill man ju ha möjligheten att ladda där det är möjligt och inte bara på Suc. Gärna med hyfsad hastighet också.
Kanske är det här ett icke problem, men jag blir lite avskräckt med den instabila prisbilden.
Med en laddhybrid får jag en törstigare bil med lågt förmånsvärde och med en diesel får jag lägre och förutsägbar milkostnad men ett orimligt (enligt mig) förmånsvärde.
Bara jag som ser spöken, eller...?
Beroende på hur mkt du kör kanske det är värt att välja en Model S med gratis SUC?