Sida 74 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 09 sep 2017 15:33
av Svenssons
mati skrev:
Ja, och så detta nu. Hur rena är Euro6 dieslar nu då? Bort med skiten säger jag bara.
Precis, Robert Collin gjorde stort nummer av att Euro 6-bilarna inte hade några problem och att det var lugnt att köpa Euro6-bilar. Elbilar skulle man akta sig för eftersom dessa utvecklas så snabbt...
Re: Artikel i media
Postat: 09 sep 2017 17:01
av Jerker
Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
Re: Artikel i media
Postat: 09 sep 2017 17:26
av mati
Jerker skrev:Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
Jag har aldrig hört talas om någon NIX, förlåt NOx-katalysator förrän denna Volvo-nyhet uppdagades. Hittills har det bara varit tal om AdBlue, EGR, extra insprutning av diesel osv. för att reducera NOx:arna. Vad är det för mystisk katalysator som nu plötsligt ska lösa alla problem? Det känns ju märkligt i så fall varför inte alla biltillverkare sätter in en sådan i sina rökmaskiner.
Re: Artikel i media
Postat: 09 sep 2017 21:28
av Jerker
mati skrev:Jerker skrev:Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
Jag har aldrig hört talas om någon NIX, förlåt NOx-katalysator förrän denna Volvo-nyhet uppdagades. Hittills har det bara varit tal om AdBlue, EGR, extra insprutning av diesel osv. för att reducera NOx:arna. Vad är det för mystisk katalysator som nu plötsligt ska lösa alla problem? Det känns ju märkligt i så fall varför inte alla biltillverkare sätter in en sådan i sina rökmaskiner.
Eller hur? Men jag läste nån stans att det inte alls är svårt att få stora diesellastbilars utsläpp riktigt rena, men det beror på att de är mycket dyrare och därför finns det ekonomiskt utrymme för mer avancerad teknik. Kanske detta är en sån?
Re: Artikel i media
Postat: 09 sep 2017 21:30
av LarsL
Jerker skrev:mati skrev:Jerker skrev:Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
Jag har aldrig hört talas om någon NIX, förlåt NOx-katalysator förrän denna Volvo-nyhet uppdagades. Hittills har det bara varit tal om AdBlue, EGR, extra insprutning av diesel osv. för att reducera NOx:arna. Vad är det för mystisk katalysator som nu plötsligt ska lösa alla problem? Det känns ju märkligt i så fall varför inte alla biltillverkare sätter in en sådan i sina rökmaskiner.
Eller hur? Men jag läste nån stans att det inte alls är svårt att få stora diesellastbilars utsläpp riktigt rena, men det beror på att de är mycket dyrare och därför finns det ekonomiskt utrymme för mer avancerad teknik. Kanske detta är en sån?
...eller så har de inte testats än?

Re: Artikel i media
Postat: 09 sep 2017 21:33
av Bjelke
Jodå på lastbilar testas det irl sas

Därför dom har vassare system helt enkelt, men vore kul att se HUR bra det funkar...
Re: Artikel i media
Postat: 09 sep 2017 21:54
av LarsL
Bjelke skrev:Jodå på lastbilar testas det irl sas

Därför dom har vassare system helt enkelt, men vore kul att se HUR bra det funkar...
Har de testats med en annan körcykel än den överenskomna?
Re: Artikel i media
Postat: 09 sep 2017 23:30
av Svenssons
mati skrev:Jerker skrev:Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
Jag har aldrig hört talas om någon NIX, förlåt NOx-katalysator förrän denna Volvo-nyhet uppdagades. Hittills har det bara varit tal om AdBlue, EGR, extra insprutning av diesel osv. för att reducera NOx:arna. Vad är det för mystisk katalysator som nu plötsligt ska lösa alla problem? Det känns ju märkligt i så fall varför inte alla biltillverkare sätter in en sådan i sina rökmaskiner.
AdBlue eller urea är ju just till för NOx-katalysatorn. Denna löser dock inte alla problem och det är inget magiskt med den. Möjligt att Volvo och andra kanske kan lura några journalister att det skulle lösa NOx-problemen med diesel men en avgasbil som är beroende av förbränning kommer alltid att avge avgaser.
https://en.wikipedia.org/wiki/Selective ... _reduction
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 08:18
av JFAH
Svenssons skrev:mati skrev:Jerker skrev:Undrar hur mycket NOx-katalysatorn renar? Och varför har Volvo valt bort denna? Är den fruktansvärt dyr? Skulle vara intressant att få höra förklaringen.
Jag har aldrig hört talas om någon NIX, förlåt NOx-katalysator förrän denna Volvo-nyhet uppdagades. Hittills har det bara varit tal om AdBlue, EGR, extra insprutning av diesel osv. för att reducera NOx:arna. Vad är det för mystisk katalysator som nu plötsligt ska lösa alla problem? Det känns ju märkligt i så fall varför inte alla biltillverkare sätter in en sådan i sina rökmaskiner.
AdBlue eller urea är ju just till för NOx-katalysatorn. Denna löser dock inte alla problem och det är inget magiskt med den. Möjligt att Volvo och andra kanske kan lura några journalister att det skulle lösa NOx-problemen med diesel men en avgasbil som är beroende av förbränning kommer alltid att avge avgaser.
https://en.wikipedia.org/wiki/Selective ... _reduction
Har inget problem med diesel maskiner i sig, de är inte värre än någon annan förbränningsmotor. Det är just förbränningsmotorer som jag har ett problem med...

Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 08:41
av mati
Svenssons skrev:
AdBlue eller urea är ju just till för NOx-katalysatorn.
Jaha, det är det de menar. Då hänger jag med. Lösningen är att kissa i tanken, med andra ord.
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 08:44
av Svenssons
mati skrev:Svenssons skrev:
AdBlue eller urea är ju just till för NOx-katalysatorn.
Jaha, det är det de menar. Då hänger jag med. Lösningen är att kissa i tanken, med andra ord.
Japp, pisslösningen som dock inte helt löser problemet att bilen skitar ner.
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 17:04
av themax
Läser tidningen ”Motor” där de går igenom för- och nackdelar med bränslecell. Skapligt informativ och tar upp de uppenbarligen nackdelarna med vätgas.
Jag behövde dock bara titta på bilden för att se nackdelarna ...
Tror säkert att vätgas kommer spela en roll i framtiden, men till priset av komplexare fordon och krav på hållbar produktion.
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 17:19
av Jerker
"Kolfibertankarna förvarar flytande kväve"

Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 17:38
av vigge50
Så bränslecell och tankar väger totalt 316 kg plus vätgas, då är det ändå inte så stor skillnad mot Teslas batterier vilket många verkar vilja påstå.
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 19:11
av Torkel
Jerker skrev:"Kolfibertankarna förvarar flytande kväve"

Hahaha

Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 19:41
av Jerker
vigge50 skrev:Så bränslecell och tankar väger totalt 316 kg plus vätgas, då är det ändå inte så stor skillnad mot Teslas batterier vilket många verkar vilja påstå.
Och så har Mirai dessutom ett eget batteri också.
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 19:46
av Bjorn
Jerker skrev:vigge50 skrev:Så bränslecell och tankar väger totalt 316 kg plus vätgas, då är det ändå inte så stor skillnad mot Teslas batterier vilket många verkar vilja påstå.
Och så har Mirai dessutom ett eget batteri också.
Lättare än batteriet i en S/X blir det nog vätgas-sakerna i alla fall. Batteriet i en M3 standard borde nog bli rätt lika i vikt, kanske tom. lättare.
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 19:50
av LarsL
Tveksamt om Bränslecellsbilen blir lättare 316kg är ju bara trycktankarna. Sedan tillkommer ett batteri och själva branslecellen.
Dead-at-arrival!
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 19:51
av bonath
Alltså vad f-n. Varje logiskt tänkande människa måste väl ändå se att detta är en otroligt överdriven lösning. Är det räckviddsångesten man hela tiden spelar på?
Jag kör Leaf 30 kWh och har knappt några problem alls. Lite planering är allt som behövs. Köra runt med hela "kärnkraftverket" helt i onödan, fossilbilstillverarna håller sin serviceorganisation om ryggen. Ladda på natten, kör på dagen, that's it!
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 20:18
av Svenssons
LarsL skrev:Tveksamt om Bränslecellsbilen blir lättare 316kg är ju bara trycktankarna. Sedan tillkommer ett batteri och själva branslecellen.
Dead-at-arrival!
316 kg är trycktankarna + bränslecellen. Batteripacken i Mirai är kanske på 20 kg (NiMH) och sedan kommer det nog till lite rör och pumpar + 5 kg vätgas. Väger batteripacken ca 350kg i Model 3 med stora batteriet så är det samma räckvidd och samma vikt på energisystemen mellan Mirai och Model 3. Model 3 kan dock ta 4 passagerare, kan laddas överallt, är billigare i inköp och drift, väger totalt mindre än Mirai, har mycket snabbare acceleration och har större lastningsvolym.
Jag kan inte komma på en endaste fördel för Toyota Mirai i en jämförelse mot Tesla Model 3, möjligtvis utseendet då?
Vad batteripacken i Model 3 egentligen väger vet vi inte men Model 3 med stora batteripacken väger totalt 120 kg mindre än Mirai.
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 20:23
av Tars
LarsL skrev:Tveksamt om Bränslecellsbilen blir lättare 316kg är ju bara trycktankarna. Sedan tillkommer ett batteri och själva branslecellen.
Dead-at-arrival!
DAA.

Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 20:52
av mati
Svenssons skrev:
Jag kan inte komma på en endaste fördel för Toyota Mirai i en jämförelse mot Tesla Model 3...
Jamen vet du inte att en vätgasbil går at tanka jättejättejättesnabbt på valfri vätgasmack, medan en batteribil tar en vecka att ladda eftersom det inte finns några snabbladdare? Det borde du väl ha förstått numera?

Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 22:12
av Svenssons
mati skrev:Svenssons skrev:
Jag kan inte komma på en endaste fördel för Toyota Mirai i en jämförelse mot Tesla Model 3...
Jamen vet du inte att en vätgasbil går at tanka jättejättejättesnabbt på valfri vätgasmack, medan en batteribil tar en vecka att ladda eftersom det inte finns några snabbladdare? Det borde du väl ha förstått numera?

Visst! Jag tankar min vätgasbil jättesnabb på några minuter vid närmaste station vilket är Ruskvädersgatan 12 i Göteborg och kör sedan hem vilket tar drygt 4 timmar och när jag är hemma så har jag 15 mil kvar om jag kör enligt EPA-körcykel i vätgasbilen med allra längst räckvidd. Efter att ha kört dessa 15 mil så är det bara att dra upp bilen på släpkärra och dra den tillbaka till Göteborg. Tur att jag har dragkrok på min Model X så jag kan ta vätgasbilen till tankstationen...
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 22:29
av joel80
Önskar jag hade lite hjälp av några av er... jag stångar huvudet blodig i en diskussion med speciellt en person som är övertygad om vätgasbilens överträfflighet och att den är så mycket renare än elbilen. Även HVO är tydligen lösningen på alla problem för samma kille... och elproduktionen kommer aldrig gå att göra något åt så alla elbilar är dåliga.. och varje kwh som laddas i Sverige är en kolkraftverktimme i nått Europeiskt land..
gah!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=375
Re: Artikel i media
Postat: 10 sep 2017 22:38
av bjelkeman
joel80 skrev:Önskar jag hade lite hjälp av några av er... jag stångar huvudet blodig i en diskussion med speciellt en person som är övertygad om vätgasbilens överträfflighet och att den är så mycket renare än elbilen. Även HVO är tydligen lösningen på alla problem för samma kille... och elproduktionen kommer aldrig gå att göra något åt så alla elbilar är dåliga.. och varje kwh som laddas i Sverige är en kolkraftverktimme i nått Europeiskt land..
gah!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=375
Och var kommer kraften ifrån att producera vätgasen ifrån tror han då?
