Sida 74 av 75

Re: VW ID.4

Postat: 23 dec 2023 22:01
av taliz
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:35
taliz skrev: 23 dec 2023 21:17
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:14
taliz skrev: 23 dec 2023 21:11
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 20:11


Jag menar att många helt bilointresserade beställer model y för att så många andra gör det.
Det är väl naturligt att folk strävar efter det bästa.
Ja, och tror man sig inte kunna avgöra det själv kan man göra som många andra. Det är väl det som menas med NPC?
Absolut, men min känsla är ändå att det fortfarande är betydligt fler dönickar som kör Passat än Y. :D
Definitivt. Passat är ju bilen många har kört tidigare.
Undersökningar har väl visat att Tesla tar flest köpare från BMW och diverse andra premiummärken. VW ligger nog långt ner på listan.

Re: VW ID.4

Postat: 23 dec 2023 22:05
av iAkita
taliz skrev: 23 dec 2023 22:01
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:35
taliz skrev: 23 dec 2023 21:17
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:14
taliz skrev: 23 dec 2023 21:11


Det är väl naturligt att folk strävar efter det bästa.
Ja, och tror man sig inte kunna avgöra det själv kan man göra som många andra. Det är väl det som menas med NPC?
Absolut, men min känsla är ändå att det fortfarande är betydligt fler dönickar som kör Passat än Y. :D
Definitivt. Passat är ju bilen många har kört tidigare.
Undersökningar har väl visat att Tesla tar flest köpare från BMW och diverse andra premiummärken. VW ligger nog långt ner på listan.
Fast det var väl för några år sen. Jag tror knappast de som gjort Model Y till en av de bäst säljande bilarna i Sverige kommer från BMW och andra premiummärken. (Edit: Och nej, det gör nog inte ID köparna heller).

ID4 är för övrigt en bra bil som får oförtjänt mycket skit enligt mig. Lite motorsvag framförallt i gamla versionen kanske. Men kommer man från en fossilbil framstår den som pigg (som alla elbilar).

Re: VW ID.4

Postat: 23 dec 2023 22:06
av Fredrik j
taliz skrev: 23 dec 2023 22:01
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:35
taliz skrev: 23 dec 2023 21:17
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:14
taliz skrev: 23 dec 2023 21:11


Det är väl naturligt att folk strävar efter det bästa.
Ja, och tror man sig inte kunna avgöra det själv kan man göra som många andra. Det är väl det som menas med NPC?
Absolut, men min känsla är ändå att det fortfarande är betydligt fler dönickar som kör Passat än Y. :D
Definitivt. Passat är ju bilen många har kört tidigare.
Undersökningar har väl visat att Tesla tar flest köpare från BMW och diverse andra premiummärken. VW ligger nog långt ner på listan.
Det var nog mest i början men visst, VW-ägarna verkar fortfarande köpa vw i stor utsträckning.

Re: VW ID.4

Postat: 23 dec 2023 22:19
av taliz
iAkita skrev: 23 dec 2023 22:05
ID4 är för övrigt en bra bil som får oförtjänt mycket skit enligt mig. Lite motorsvag framförallt i gamla versionen kanske. Men kommer man från en fossilbil framstår den som pigg (som alla elbilar).
Den är som alla VW. Bilar man köper med hjärnan och inte hjärtat.... och sen ångrar sig resterande ägandetiden. :lol:

Re: VW ID.4

Postat: 23 dec 2023 23:05
av Twiggy
taliz skrev: 23 dec 2023 22:19
iAkita skrev: 23 dec 2023 22:05
ID4 är för övrigt en bra bil som får oförtjänt mycket skit enligt mig. Lite motorsvag framförallt i gamla versionen kanske. Men kommer man från en fossilbil framstår den som pigg (som alla elbilar).
Den är som alla VW. Bilar man köper med hjärnan och inte hjärtat.... och sen ångrar sig resterande ägandetiden. :lol:
Det kan jag skriva under på. Den funkar, men speciellt rolig är den inte.

Re: VW ID.4

Postat: 23 dec 2023 23:52
av iAkita
taliz skrev: 23 dec 2023 22:19
iAkita skrev: 23 dec 2023 22:05
ID4 är för övrigt en bra bil som får oförtjänt mycket skit enligt mig. Lite motorsvag framförallt i gamla versionen kanske. Men kommer man från en fossilbil framstår den som pigg (som alla elbilar).
Den är som alla VW. Bilar man köper med hjärnan och inte hjärtat.... och sen ångrar sig resterande ägandetiden. :lol:
Om man ångrar det eller inte beror på vilka behov man har. Pendlar man som jag nästan 14 mil i motorvägsfart (och lite till) så är ID4 ett tyst och bekvämt alternativ. Bättre än många av konkurrenterna, i och med den finfina fjädringen, HUD:en, en bra adaptiv farthållare, självstyrning som inte måste aktiveras varje gång man byter fil, massagestolar, fantastiska adaptiva matrix-ljus och vettig förbrukning sett till biltyp och fälgstorlek. Visst, jag skulle inte vara först upp på bron efter betalstationen varje dag i en ID4, men ärligt talat, vad spelar körglädje för roll när man mest pendlar motorväg? Då är det bekvämlighet och funktionalitet som gäller, iallafall för mig. Och vad det gäller de bitarna är ID4 bra.

Re: VW ID.4

Postat: 24 dec 2023 10:49
av taliz
iAkita skrev: 23 dec 2023 23:52
taliz skrev: 23 dec 2023 22:19
iAkita skrev: 23 dec 2023 22:05
ID4 är för övrigt en bra bil som får oförtjänt mycket skit enligt mig. Lite motorsvag framförallt i gamla versionen kanske. Men kommer man från en fossilbil framstår den som pigg (som alla elbilar).
Den är som alla VW. Bilar man köper med hjärnan och inte hjärtat.... och sen ångrar sig resterande ägandetiden. :lol:
Om man ångrar det eller inte beror på vilka behov man har. Pendlar man som jag nästan 14 mil i motorvägsfart (och lite till) så är ID4 ett tyst och bekvämt alternativ. Bättre än många av konkurrenterna, i och med den finfina fjädringen, HUD:en, en bra adaptiv farthållare, självstyrning som inte måste aktiveras varje gång man byter fil, massagestolar, fantastiska adaptiva matrix-ljus och vettig förbrukning sett till biltyp och fälgstorlek. Visst, jag skulle inte vara först upp på bron efter betalstationen varje dag i en ID4, men ärligt talat, vad spelar körglädje för roll när man mest pendlar motorväg? Då är det bekvämlighet och funktionalitet som gäller, iallafall för mig. Och vad det gäller de bitarna är ID4 bra.
För min del var det nog faktiskt mest inredningen som störde. Särskilt de små, plastiga och fula skärmarna. Sen var brunt och grått ingen snygg kombo i 1st…
Ja och sen laddhastigheten då.
De har ju fixat det nu i ID7 som tur är.
Refresh är väl lite bättre även om den fula rattskärmen består.

Re: VW ID.4

Postat: 24 dec 2023 13:09
av Kubi
taliz skrev: 24 dec 2023 10:49
iAkita skrev: 23 dec 2023 23:52
taliz skrev: 23 dec 2023 22:19
iAkita skrev: 23 dec 2023 22:05
ID4 är för övrigt en bra bil som får oförtjänt mycket skit enligt mig. Lite motorsvag framförallt i gamla versionen kanske. Men kommer man från en fossilbil framstår den som pigg (som alla elbilar).
Den är som alla VW. Bilar man köper med hjärnan och inte hjärtat.... och sen ångrar sig resterande ägandetiden. :lol:
Om man ångrar det eller inte beror på vilka behov man har. Pendlar man som jag nästan 14 mil i motorvägsfart (och lite till) så är ID4 ett tyst och bekvämt alternativ. Bättre än många av konkurrenterna, i och med den finfina fjädringen, HUD:en, en bra adaptiv farthållare, självstyrning som inte måste aktiveras varje gång man byter fil, massagestolar, fantastiska adaptiva matrix-ljus och vettig förbrukning sett till biltyp och fälgstorlek. Visst, jag skulle inte vara först upp på bron efter betalstationen varje dag i en ID4, men ärligt talat, vad spelar körglädje för roll när man mest pendlar motorväg? Då är det bekvämlighet och funktionalitet som gäller, iallafall för mig. Och vad det gäller de bitarna är ID4 bra.
För min del var det nog faktiskt mest inredningen som störde. Särskilt de små, plastiga och fula skärmarna. Sen var brunt och grått ingen snygg kombo i 1st…
Ja och sen laddhastigheten då.
De har ju fixat det nu i ID7 som tur är.
Refresh är väl lite bättre även om den fula rattskärmen består.
Herregud.

God Jul på dig.

Re: VW ID.4

Postat: 28 dec 2023 14:51
av toppo
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?

Re: VW ID.4

Postat: 28 dec 2023 15:51
av taliz
toppo skrev: 28 dec 2023 14:51
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Är det samma? Har dom inte två batterileverantörer nuförtiden?

Re: VW ID.4

Postat: 28 dec 2023 16:34
av toppo
taliz skrev: 28 dec 2023 15:51
toppo skrev: 28 dec 2023 14:51
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Är det samma? Har dom inte två batterileverantörer nuförtiden?
Är det så? Jag har inte sett något om det, är ju samma storlek på batteriet i alla fall men det klart att om det är oroliga leverantörer kan det ju vara det som skiljer.

Re: VW ID.4

Postat: 28 dec 2023 17:14
av iAkita
toppo skrev: 28 dec 2023 14:51
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Det var väl samma sak förut? Det lite lustiga i sammanhanget är att modellen med 135 kW peak laddade några minuter snabbare till 80% än modellen med 175 kW peak, pga plattare laddkurva.

Re: VW ID.4

Postat: 28 dec 2023 17:33
av taliz
Ja den med 135kw är ju inte dålig om man gör längre stopp.
Men kurvan som ID7 har är ju ändå klart trevligare.
Rätt säker på att det är två olika leverantörer. LG är ju den ena, den andra har jag glömt...

Re: VW ID.4

Postat: 28 dec 2023 17:40
av iAkita
taliz skrev: 28 dec 2023 17:33
Ja den med 135kw är ju inte dålig om man gör längre stopp.
Men kurvan som ID7 har är ju ändå klart trevligare.
Rätt säker på att det är två olika leverantörer. LG är ju den ena, den andra har jag glömt...
Absolut, ID7 verkar ha en betydligt bättre laddkurva än ID4/5 både vad det gäller peak och att behålla effekten över tid.

Re: VW ID.4

Postat: 28 dec 2023 18:42
av R_Edvinsson
iAkita skrev: 28 dec 2023 17:14
toppo skrev: 28 dec 2023 14:51
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Det var väl samma sak förut? Det lite lustiga i sammanhanget är att modellen med 135 kW peak laddade några minuter snabbare till 80% än modellen med 175 kW peak, pga plattare laddkurva.
Vi som har uppdaterade äldre bilar fick 135kw peak med 3.2, men verkligheten säger mer 155-165kw under rätta förhållanden.
Men trots högre peak laddar jag inte snabbare 10-80% nu än när det var peak på 125kw.

Re: VW ID.4

Postat: 28 dec 2023 20:50
av toppo
taliz skrev: 28 dec 2023 17:33
Ja den med 135kw är ju inte dålig om man gör längre stopp.
Men kurvan som ID7 har är ju ändå klart trevligare.
Rätt säker på att det är två olika leverantörer. LG är ju den ena, den andra har jag glömt...
Det står batterimoduler från CATL på ID4 RWD så om 4Motion och GTX har från LG så kan ju det vara förklaringen till att dessa klarar 175 kW. Frågan blir ju då om de fyrhjulsdrivna har samma laddkurva som ID7 och hur mycket som skiljer mellan bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna i praktiken.

Re: VW ID.4

Postat: 28 feb 2024 15:27
av Hoppsan_84
Har en ID.4 som jag köpte ny i April 2021 med ca 11700mil på mätaren.
Gillar bilen men har haft lite lite bekymmer med snabbladdning sen ny i form av obefintlig kylning/värmning av batteriet.
Efter påtryckningar från mig och många om och men så hittade verkstaden idag felet vilket visade bero på att transport pluggen för inloppet på HV batteriet aldrig demonterades vid tillverkning vilket resulterat i noll cirkulation av batteriets kylvätska.

Hur som helst hur mycket skada om någon kan man tänka sig att batteriet tagit av detta?
Tänker kanske inte främst på degradering vilket jag skulle kunna mäta utan mer på saker som lithium plating eller liknande.

Även om jag inte planerar att behålla bilen många år till kanske det är värt att försöka få VW att stoppa i ett helt nytt batteri.

Br

Re: VW ID.4

Postat: 28 feb 2024 16:54
av Frunken
toppo skrev: 28 dec 2023 14:51
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Jag var inne i början på veckan och pratade och enligt den säljaren så var det bara GTX som fick 175 KW laddning, RWD o 4Motion endast 135 KW... Frågan är vad som stämmer?

Tyvärr har de inte fått in den uppdaterade varianten ännu.

Re: VW ID.4

Postat: 28 feb 2024 17:41
av Hoppsan_84
Frunken skrev: 28 feb 2024 16:54
toppo skrev: 28 dec 2023 14:51
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Jag var inne i början på veckan och pratade och enligt den säljaren så var det bara GTX som fick 175 KW laddning, RWD o 4Motion endast 135 KW... Frågan är vad som stämmer?

Tyvärr har de inte fått in den uppdaterade varianten ännu.
Har sett åt minstone 170 kW på min pro (RWD). Men då ska batteri tempen vara perfekt.

Re: VW ID.4

Postat: 28 feb 2024 19:24
av Frunken
Hoppsan_84 skrev: 28 feb 2024 17:41
Frunken skrev: 28 feb 2024 16:54
toppo skrev: 28 dec 2023 14:51
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Jag var inne i början på veckan och pratade och enligt den säljaren så var det bara GTX som fick 175 KW laddning, RWD o 4Motion endast 135 KW... Frågan är vad som stämmer?

Tyvärr har de inte fått in den uppdaterade varianten ännu.
Har sett åt minstone 170 kW på min pro (RWD). Men då ska batteri tempen vara perfekt.
Ok, visste inte att gamla batteriet klarade så hög laddning.
Försökte se på deras hemsida ang. laddhastigheten, men hittade inget nytt.

Nya id4 är definitivt ett intressant alternativ nu.

Re: VW ID.4

Postat: 28 feb 2024 20:55
av Sportbilsentusiasten
Hoppsan_84 skrev: 28 feb 2024 15:27
Har en ID.4 som jag köpte ny i April 2021 med ca 11700mil på mätaren.
Gillar bilen men har haft lite lite bekymmer med snabbladdning sen ny i form av obefintlig kylning/värmning av batteriet.
Efter påtryckningar från mig och många om och men så hittade verkstaden idag felet vilket visade bero på att transport pluggen för inloppet på HV batteriet aldrig demonterades vid tillverkning vilket resulterat i noll cirkulation av batteriets kylvätska.

Hur som helst hur mycket skada om någon kan man tänka sig att batteriet tagit av detta?
Tänker kanske inte främst på degradering vilket jag skulle kunna mäta utan mer på saker som lithium plating eller liknande.

Även om jag inte planerar att behålla bilen många år till kanske det är värt att försöka få VW att stoppa i ett helt nytt batteri.

Br
Bra om de byter batteriet. Helt klart inte bra.

Re: VW ID.4

Postat: 28 feb 2024 20:58
av toppo
Frunken skrev: 28 feb 2024 16:54
toppo skrev: 28 dec 2023 14:51
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Jag var inne i början på veckan och pratade och enligt den säljaren så var det bara GTX som fick 175 KW laddning, RWD o 4Motion endast 135 KW... Frågan är vad som stämmer?

Tyvärr har de inte fått in den uppdaterade varianten ännu.
Enligt spec är det ju olika batteri på RWD och 4Motion så jag tror ändå det är det som är skillnaden, och att alltså även 4Motion laddar snabbare. Borde inte dröja allt för länge innan det dyker upp tester på youtube.

Re: VW ID.4

Postat: 28 feb 2024 21:46
av Front242
På Skoda Enyac är det ju 175kw på 4 motion och uppåt.

Re: VW ID.4

Postat: 29 feb 2024 09:22
av Frunken
toppo skrev: 28 feb 2024 20:58
Frunken skrev: 28 feb 2024 16:54
toppo skrev: 28 dec 2023 14:51
Enligt ÅF så har den uppdaterade versionen enbart 135 kW snabbladdning på den bakhjulsdrivna med 286 hk. Dock får 4motion och GTX snabbladdning för på 175 kW, detsamma verkar gälla den uppdaterade versionen av Enyaq. Men kan det verkligen stämma, det är ju samma batteri? Någon som sett några andra siffror?
Jag var inne i början på veckan och pratade och enligt den säljaren så var det bara GTX som fick 175 KW laddning, RWD o 4Motion endast 135 KW... Frågan är vad som stämmer?

Tyvärr har de inte fått in den uppdaterade varianten ännu.
Enligt spec är det ju olika batteri på RWD och 4Motion så jag tror ändå det är det som är skillnaden, och att alltså även 4Motion laddar snabbare. Borde inte dröja allt för länge innan det dyker upp tester på youtube.
Ok, då var inte säljaren påläst gällande vilken batterityp det var i RWD vs 4Motion.

Nya motorn och mjukvaran gör ju id4 till ett betydligt bättre alternativ nu än tidigare.

Re: VW ID.4

Postat: 29 feb 2024 12:02
av chaffis75
Jag tycker de enda problem jag numera har med min id3 (tja typ en id4 tycker jag) är att de saknas batteri förvärmning så man får bra ladd hastighet även i kyla. Sen visat är den inte den bästa bilen men absolut en bra bruksbil.