Sida 74 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jun 2021 11:52
av Legato
MWall skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Lite tvärtom för mig när det gäller lånebil, jag föredrar model S före 3:an men har sagt att jag vill ha en 3:a som
loaner nästa gång för att få känna på den lite mer seriöst, plus att det är kul med lite annat ibland också liksom :)
Får ni välja modell? Mig vägrar de ens garantera att jag får lånebil öht trots att de medger att jag är kvalificerad för en. Har skjutit fram mitt besök i Bredden 4-5 ggr under våren pga all osäkerhet kring transport hem.
Prova södra sidan... Väldigt bra erfarenhet därifrån, och även om de inte garanterar lånebil så har de haft gott om dem de ggr jag varit där.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 jul 2021 12:55
av taliz
Porsche har tydligen sagt att Taycan skall uppgraderas till 350kw laddning "soon".
Kan det bli i samband med att man byter från NCM622 till NCMA kanske?
Med säg 30% större batteri bör det ju inte vara några problem att gå från 270kw till 350.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 18 jul 2021 22:43
av Walker
Men vänta nu….
Tittade på F1 på tv då det dök upp reklam för Taycan Cross turismo.
:shock: :shock: :shock: Är det motorljud de lagt på, eller är det min hjärna som spelar mig ett spratt??

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 18 jul 2021 23:21
av martinot
Walker skrev:
Men vänta nu….
Tittade på F1 på tv då det dök upp reklam för Taycan Cross turismo.
:shock: :shock: :shock: Är det motorljud de lagt på, eller är det min hjärna som spelar mig ett spratt??
De har sponsrat F1 (på svenska Viasat) både förra året och detta.

De brukar lägga på och mixa in motorljud i de flesta av sina reklamfilmer (inte bara de i samband med F1).

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 jul 2021 17:03
av lator
Tittade på en annons för en Taycan och läste med förvåning att den skulle ha en "on-board DC-charger 150 kW...
Någon som vet vad det handlar om eller är det bara en felskrivning?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/96619074

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 jul 2021 17:14
av HelectriC
lator skrev:
Tittade på en annons för en Taycan och läste med förvåning att den skulle ha en "on-board DC-charger 150 kW...
Någon som vet vad det handlar om eller är det bara en felskrivning?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/96619074
Det var iaf i början tillval att kunna ladda mer än 50kW på 400V DC stationer. På 800V stationer hade alla högre dock. Säkert det som blivit lite snurrigt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 21 jul 2021 17:47
av martinot
Japp. Troligen är det en DC-DC-konverter (som höjer spänningen från 400V till 800V) som tidigare var lite mer begränsad effekt på (och högre effekt som tillval/extrapaket).

Någon ombordladdare/likriktare på 150 kW är det alltså inte frågan om. 43 kW (63A) är max enligt Typ2-standarden för ombordladdning. De som skrivit annonsen har nog inte full koll på vad de skriver (men kan förstå att det är ett lätta misstag för de som inte är så insatta i elbilar).

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 21 jul 2021 19:31
av Gustafsson
martinot skrev:
Japp. Troligen är det en DC-DC-konverter (som höjer spänningen från 400V till 800V) som tidigare var lite mer begränsad effekt på (och högre effekt som tillval/extrapaket).

Någon ombordladdare/likriktare på 150 kW är det alltså inte frågan om. 43 kW (63A) är max enligt Typ2-standarden för ombordladdning. De som skrivit annonsen har nog inte full koll på vad de skriver (men kan förstå att det är ett lätta misstag för de som inte är så insatta i elbilar).
Är inte en DC/DC konverter som klarar 800 V och 200 kW+ en väldigt (osannolikt) exklusiv tingest?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 21 jul 2021 21:17
av martinot
Gustafsson skrev:
martinot skrev:
Japp. Troligen är det en DC-DC-konverter (som höjer spänningen från 400V till 800V) som tidigare var lite mer begränsad effekt på (och högre effekt som tillval/extrapaket).

Någon ombordladdare/likriktare på 150 kW är det alltså inte frågan om. 43 kW (63A) är max enligt Typ2-standarden för ombordladdning. De som skrivit annonsen har nog inte full koll på vad de skriver (men kan förstå att det är ett lätta misstag för de som inte är så insatta i elbilar).
Är inte en DC/DC konverter som klarar 800 V och 200 kW+ en väldigt (osannolikt) exklusiv tingest?
Här är ett par exempel:

http://apecor.com/highpower.php & http://apecor.com/pages/products/highpo ... l_dcdc.pdf

https://www.mikroelektronik.fraunhofer. ... ler_DB.pdf

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 21 jul 2021 21:24
av Svenssons
lator skrev:
Tittade på en annons för en Taycan och läste med förvåning att den skulle ha en "on-board DC-charger 150 kW...
Någon som vet vad det handlar om eller är det bara en felskrivning?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/96619074
Det är väl som sagt var DC-DC-omvandlaren som är ett val för Porsche Taycan. Bilar med batteripack på 800 V får ju problem att ladda över huvudtaget på laddare som bara kan ge 400 V. Även 50 kW 400 V laddning kräver extra utrustning och för att kunna ladda i upp till 150 kW finns detta val till Taycan.

Är väl inte helt vanligt med nya laddare som inte klarar av mer än 400V och som är på mer än 50 kW men de finns. Undra hur andra biltillverkare med 800V batteripack löst laddning vid snabbladdare som inte kan ge mer än 400V?

Snabbare än 150 kW vid 400V lär inte vara särskilt intressant, visserligen tillåter CCS-standarden upp till 200 kW vid 400 V men tror inte det finns några stolpar som ger mer än 150 kW och som inte klarar av att ge 800 V och skulle det finnas det så är vinsten inte särskilt stor.

https://www.taycanforum.com/forum/threa ... 267/page-2

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jul 2021 18:39
av taliz

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jul 2021 19:11
av Nect
taliz skrev:
Herrejäklar! Me want a Plaid :lol: :mrgreen:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jul 2021 19:34
av dd88
Plaid har varit ute på gatorna i snart två månader och fortfarande bara en massa dragtider? Är det yoken som ställer till det när det svänger?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jul 2021 19:35
av Zalman3
dd88 skrev:
Plaid har varit ute på gatorna i snart två månader och fortfarande bara en massa dragtider? Är det yoken som ställer till det när det svänger?
Plaid är ju på Ringen nu.
Snart kommer tider!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jul 2021 19:38
av SwedishAdvocate
dd88 skrev:
Plaid har varit ute på gatorna i snart två månader och fortfarande bara en massa dragtider? Är det yoken som ställer till det när det svänger?


Det verkar ju inte som yoken var ett problem på Laguna Seca...

Källa: https://insideevs.com/news/508122/tesla ... ap-record/

EDIT: Bilen hade tydligen en vanlig ratt...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jul 2021 19:40
av dd88
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Plaid har varit ute på gatorna i snart två månader och fortfarande bara en massa dragtider? Är det yoken som ställer till det när det svänger?


Det verkar ju inte som yoken var ett problem på Laguna Seca...

Källa: https://insideevs.com/news/508122/tesla ... ap-record/
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jul 2021 19:44
av SwedishAdvocate
dd88 skrev:
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Yoken hindrade i alla fall inte den ifrån att sätta ett nytt inofficiellt varvrekord för elbilar...

EDIT: Bilen hade tydligen en vanlig ratt...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jul 2021 19:47
av dd88
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Yoken hindrade i alla fall inte den ifrån att sätta ett nytt inofficiellt varvrekord för elbilar...
Vet vi att det satt en yoke i? Eller gjorde dom som Randy vid Pikes Peak och satte i en vanlig ratt?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jul 2021 20:08
av Kubi
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Yoken hindrade i alla fall inte den ifrån att sätta ett nytt inofficiellt varvrekord för elbilar...
Vet vi att det satt en yoke i? Eller gjorde dom som Randy vid Pikes Peak och satte i en vanlig ratt?
Länkade fel först. Men vanlig i denna också.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jul 2021 20:10
av SwedishAdvocate
Kubi skrev:
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Yoken hindrade i alla fall inte den ifrån att sätta ett nytt inofficiellt varvrekord för elbilar...
Vet vi att det satt en yoke i? Eller gjorde dom som Randy vid Pikes Peak och satte i en vanlig ratt?
Länkade fel först. Men vanlig i denna också.
Hmm... Vad ska man tycka om det... :?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 25 aug 2021 10:57
av Zalman3

Porsche uppdaterar Taycan – här är nyheterna.

Skrikiga färgtoner och längre räckvidd hör till nyheterna när Porsche uppdaterar elbilen Taycan.
https://www.vibilagare.se/nyheter/porsc ... -nyheterna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 25 aug 2021 17:58
av HelectriC
Plaid är ju ett monster, synd bara att ingen vänder på huvudet åt en Model S längre, knappt nån som ser skillnad på den och bilar som är från 2012 eller mer fair 2016. Taycan däremot får många huvuden att vändas fortfarande :D

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 25 aug 2021 18:19
av MWall
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Yoken hindrade i alla fall inte den ifrån att sätta ett nytt inofficiellt varvrekord för elbilar...

EDIT: Bilen hade tydligen en vanlig ratt...

dd88, du vet väl också att yoke knappast är ett problem på bana. Men amerikaner, som är de som fått bilen, gillar mer att åka rakt fram än att svänga. Har alltid varit så.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 sep 2021 19:59
av Napapijri
Hur är Taycan på vintern? Löser dörrarna fast?

Den största anledningen till att jag sålde min S och köpte en Macan var alla problemen på vintern. Men nu är jag trött på förbränningsmotorn och vill ha el igen...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 sep 2021 21:18
av CarlJ
Napapijri skrev:
Hur är Taycan på vintern? Löser dörrarna fast?

Den största anledningen till att jag sålde min S och köpte en Macan var alla problemen på vintern. Men nu är jag trött på förbränningsmotorn och vill ha el igen...
Det kommer en macan el snart