Är den "momssmittad" eller inte? Det tycks ha stor betydelse då många vill leasa och vänder i dörren om bilen är privatägd.RobinG skrev:Ni som har lite koll på vad begagnade Teslorna går för nuförtiden, vad tror ni jag får ut för min
Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Moderator: Redaktion
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
En S90D (4200mil, blå) som är ganska likvärdig gick för 676500kr på KVD 24 januari. Var Fordonsbolaget som köpte den och som försökt sälja den klart högre sen dess. De har sänkt priset i omgångar och just nu annonseras den för 769” men tror nog de behöver gå ner mer för att få den såld.
Så utifrån det skulle jag nog säga att den borde vara värt i närheten av 630”-680”.
Men på den här ”nivån” (särskilt med tanke på hur Tesla fladdrat med priserna) vill nog handlarna ha rejält med marginal. Så räkna med inbytespris på 560”-630” kanske.
Så utifrån det skulle jag nog säga att den borde vara värt i närheten av 630”-680”.
Men på den här ”nivån” (särskilt med tanke på hur Tesla fladdrat med priserna) vill nog handlarna ha rejält med marginal. Så räkna med inbytespris på 560”-630” kanske.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Helt ny 75D med luftfjädring, premium, soltak, ultra hifi, blå metallic för 681 tkr efter bonus. https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no
Då har man även återköpsgaranti, nybilsgaranti, billigare försäkring, lägre ränta via Tesla och i praktiken samma räckvidd som en äldre 90D. Och ska man leasa så är förmånsvärdet sjukt mycket lägre eftersom allt ingår som standard förutom soltaket och färgen.
Fattar inte varför begagnatpriserna ser ut som de gör. Känns nästan som att man kan köpa bilen jag länkade till och köra den gratis i 6 månader.
Då har man även återköpsgaranti, nybilsgaranti, billigare försäkring, lägre ränta via Tesla och i praktiken samma räckvidd som en äldre 90D. Och ska man leasa så är förmånsvärdet sjukt mycket lägre eftersom allt ingår som standard förutom soltaket och färgen.
Fattar inte varför begagnatpriserna ser ut som de gör. Känns nästan som att man kan köpa bilen jag länkade till och köra den gratis i 6 månader.
Det är inte HELA marknaden som hängt med i prissvängningarna på Tesla.
Så det görs nog ändå en del affärer på de lägre prisnivåerna. Dvs 500”-650”.
Däremot på de högre prisnivåerna och nyare bilarna jämförs det nog mer med vad nya kostar.
Men jag håller med! Med tanke på dagens nybilspriser borde de allra flesta begagnade S ner rejält i pris. Ofta känns det som att de ligger typ 80000-250000”, dvs väldigt fel.
Samtidigt finns det nog ett rejält ”sug” efter de begagnade när prisnivån kryper ner <500” som alltså håller emot i botten så att säga. Om ett tag (1-1,5år) då Model 3 börjar komma ut begagnat och kanske SR versionen finns så blir det nog ytterligare en sättning i begagnatpriserna på S.
Däremot på de högre prisnivåerna och nyare bilarna jämförs det nog mer med vad nya kostar.
Men jag håller med! Med tanke på dagens nybilspriser borde de allra flesta begagnade S ner rejält i pris. Ofta känns det som att de ligger typ 80000-250000”, dvs väldigt fel.
Samtidigt finns det nog ett rejält ”sug” efter de begagnade när prisnivån kryper ner <500” som alltså håller emot i botten så att säga. Om ett tag (1-1,5år) då Model 3 börjar komma ut begagnat och kanske SR versionen finns så blir det nog ytterligare en sättning i begagnatpriserna på S.
Eftersom B/M är moms neutralt så är det värt 75000kr för oss som kan lyfta moms nu menar jag om man ska jämföra priser med moms i verkligheten är den värd 67500kr eftersom man får dra av halva momsenVerdi skrev:Helt ny 75D med luftfjädring, premium, soltak, ultra hifi, blå metallic för 681 tkr efter bonus. https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
FöretagsleasingSurfaren skrev:Är den "momssmittad" eller inte? Det tycks ha stor betydelse då många vill leasa och vänder i dörren om bilen är privatägd.RobinG skrev:Ni som har lite koll på vad begagnade Teslorna går för nuförtiden, vad tror ni jag får ut för min
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Jag köper inte det. När man kan få en helt ny lagerbil för under 700 tkr så tycker jag att det borde påverka 4 år gamla 85D och liknande som de vill ha nästan lika mycket för. Är ju inte rimligt som det är nu.Leo skrev:Det är inte HELA marknaden som hängt med i prissvängningarna på Tesla.
Håller med om att det inte är rimligt och personligen skulle jag alla dagar i veckan köpa en ny bil istället för en begagnad som priserna ser ut nu.Verdi skrev:Jag köper inte det. När man kan få en helt ny lagerbil för under 700 tkr så tycker jag att det borde påverka 4 år gamla 85D och liknande som de vill ha nästan lika mycket för. Är ju inte rimligt som det är nu.Leo skrev:Det är inte HELA marknaden som hängt med i prissvängningarna på Tesla.
Jag tror att priserna kommer justeras neråt successivt, men jag tror Leo har en poäng gällande "golvet". Sett till TCO så är en S för 450-500k extremt prisvärd och alla har ju inte möjligheten att lägga 200k extra, alternativt får de ta ett väldigt dyrt lån för att klara det. Antalet "gamla" Teslor i Sverige är ju rätt litet, så utbudet är begränsat.
Med det sagt så tror jag som sagt ändå att priserna på äldre S kommer falla ganska ordentligt kommande år. Jämför man med USA så "borde" de billigaste S ligga runt 320k snarare än 450k. Å andra sidan kan man argumentera för att man i Sverige får en större TCO-fördel med Teslan än i USA pga avsevärt högre bensinpris.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Om man gett för mycket i inbyte, så är det ju svårt att sänka priset. Men rent teoretiskt så borde ju bilhandlarna börja att dra öronen åt sig. De kan ju inte fortsätta att ge 550.000 kr i inbyte och sen lägga på 100.000 i vinst. Detta gör ju att marknaden blir lite skev så att säga. Bilarna blir stående i hallen istället för att komma ut på vägarna. Men inte ens Tesla (som borde veta bättre) har ju koll.Verdi skrev:Jag köper inte det. När man kan få en helt ny lagerbil för under 700 tkr så tycker jag att det borde påverka 4 år gamla 85D och liknande som de vill ha nästan lika mycket för. Är ju inte rimligt som det är nu.Leo skrev:Det är inte HELA marknaden som hängt med i prissvängningarna på Tesla.
743.000 för en begagnad S75D 2017 med 4500 mil på mätaren eller en helt ny för 680.000 efter miljöbonus? Svårt val... hmm..

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast var inte lagerbilarna bara något de sålde ut under Q1 pushen? Samma som P100DL för 840k. Jag kan nämligen inte hitta någon sådan just nu iaf.Verdi skrev:Jag köper inte det. När man kan få en helt ny lagerbil för under 700 tkr så tycker jag att det borde påverka 4 år gamla 85D och liknande som de vill ha nästan lika mycket för. Är ju inte rimligt som det är nu.
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=noOfarligTesla skrev:Fast var inte lagerbilarna bara något de sålde ut under Q1 pushen? Samma som P100DL för 840k. Jag kan nämligen inte hitta någon sådan just nu iaf.Verdi skrev:Jag köper inte det. När man kan få en helt ny lagerbil för under 700 tkr så tycker jag att det borde påverka 4 år gamla 85D och liknande som de vill ha nästan lika mycket för. Är ju inte rimligt som det är nu.
681.000 kr efter miljöbonus.
Nej då. Verkar finnas hur många som helst. Finns 283 st Model S 75D i Holland och 211 st i Norge t ex. I Sverige är det dock bara 16 st. Dock visas bara 5 av de 16 på deras egen lista. https://www.tesla.com/sv_SE/new?model=msOfarligTesla skrev:Fast var inte lagerbilarna bara något de sålde ut under Q1 pushen? Samma som P100DL för 840k. Jag kan nämligen inte hitta någon sådan just nu iaf.Verdi skrev:Jag köper inte det. När man kan få en helt ny lagerbil för under 700 tkr så tycker jag att det borde påverka 4 år gamla 85D och liknande som de vill ha nästan lika mycket för. Är ju inte rimligt som det är nu.
Jag tror priserna går ner ännu mer framöver på 75:orna.
- lator
- Teslaägare
Jag undrar över varför Tesla kör med dolda erbjudanden? Denna bil ser man ju inte som "vanlig kund" hos Tesla.com...Verdi skrev:Helt ny 75D med luftfjädring, premium, soltak, ultra hifi, blå metallic för 681 tkr efter bonus. https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

lator skrev:Jag undrar över varför Tesla kör med dolda erbjudanden? Denna bil ser man ju inte som "vanlig kund" hos Tesla.com...Verdi skrev:Helt ny 75D med luftfjädring, premium, soltak, ultra hifi, blå metallic för 681 tkr efter bonus. https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no
https://teslainventory.teslastats.no/
- lator
- Teslaägare
Jo, vi vet ju det men alla "Svenssons" som vill köpa Tesla...Verdi skrev:lator skrev:Jag undrar över varför Tesla kör med dolda erbjudanden? Denna bil ser man ju inte som "vanlig kund" hos Tesla.com...[/quoteVerdi skrev:Helt ny 75D med luftfjädring, premium, soltak, ultra hifi, blå metallic för 681 tkr efter bonus. https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

"Alla" Svensson varken vill eller har råd att köpa en bil för 700kkr.lator skrev:Jo, vi vet ju det men alla "Svenssons" som vill köpa Tesla...Verdi skrev:lator skrev:Jag undrar över varför Tesla kör med dolda erbjudanden? Denna bil ser man ju inte som "vanlig kund" hos Tesla.com...[/quoteVerdi skrev:Helt ny 75D med luftfjädring, premium, soltak, ultra hifi, blå metallic för 681 tkr efter bonus. https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no
Då nämner vi, jo men man måste kolla på TCO. En elbil är mycket billigare att köra, så det är okej att den är lite dyrare
Men då säger "Svensson"; Jag kör bara 1200 mil om året.
Då säger vi; så lite kan man inte köra, du måste köra mer så att TCO blir bättre för dig

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
"Svenssons" i det här fallet syftar på dom som inte läser här på forumet, dvs det finns många som har råd med en Tesla och också köper dom men inte hänger här...Jeppe_E skrev:"Alla" Svensson varken vill eller har råd att köpa en bil för 700kkr.lator skrev:Jo, vi vet ju det men alla "Svenssons" som vill köpa Tesla...Verdi skrev:lator skrev:Jag undrar över varför Tesla kör med dolda erbjudanden? Denna bil ser man ju inte som "vanlig kund" hos Tesla.com...[/quoteVerdi skrev:Helt ny 75D med luftfjädring, premium, soltak, ultra hifi, blå metallic för 681 tkr efter bonus. https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no
Då nämner vi, jo men man måste kolla på TCO. En elbil är mycket billigare att köra, så det är okej att den är lite dyrare
Men då säger "Svensson"; Jag kör bara 1200 mil om året.
Då säger vi; så lite kan man inte köra, du måste köra mer så att TCO blir bättre för dig(ja, jag skämtar).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
Intressant, lite roligt att så många av dem verkar ha tygsäten också.Verdi skrev:Nej då. Verkar finnas hur många som helst. Finns 283 st Model S 75D i Holland och 211 st i Norge t ex. I Sverige är det dock bara 16 st. Dock visas bara 5 av de 16 på deras egen lista. https://www.tesla.com/sv_SE/new?model=msOfarligTesla skrev:Fast var inte lagerbilarna bara något de sålde ut under Q1 pushen? Samma som P100DL för 840k. Jag kan nämligen inte hitta någon sådan just nu iaf.Verdi skrev:Jag köper inte det. När man kan få en helt ny lagerbil för under 700 tkr så tycker jag att det borde påverka 4 år gamla 85D och liknande som de vill ha nästan lika mycket för. Är ju inte rimligt som det är nu.
Ja det verkar som Tesla kommer behöva rea ut dessa ett tag nu för att bli av med dem nu när de sänkte priset av ”LR” till vad 75D låg på innan. De verkar ju inte vilja skylta med det heller.
Misstänker att om man kontaktar Tesla om en av dessa bilar, att man kan få ytterligare rabatt på dem, allt beroende på hur länge som bilen stått.OfarligTesla skrev:Intressant, lite roligt att så många av dem verkar ha tygsäten också.Verdi skrev:Nej då. Verkar finnas hur många som helst. Finns 283 st Model S 75D i Holland och 211 st i Norge t ex. I Sverige är det dock bara 16 st. Dock visas bara 5 av de 16 på deras egen lista. https://www.tesla.com/sv_SE/new?model=msOfarligTesla skrev:Fast var inte lagerbilarna bara något de sålde ut under Q1 pushen? Samma som P100DL för 840k. Jag kan nämligen inte hitta någon sådan just nu iaf.Verdi skrev:Jag köper inte det. När man kan få en helt ny lagerbil för under 700 tkr så tycker jag att det borde påverka 4 år gamla 85D och liknande som de vill ha nästan lika mycket för. Är ju inte rimligt som det är nu.
Ja det verkar som Tesla kommer behöva rea ut dessa ett tag nu för att bli av med dem nu när de sänkte priset av ”LR” till vad 75D låg på innan. De verkar ju inte vilja skylta med det heller.
2018-10-25 t.ex.
https://www.tesla.com/nl_NL/new/5YJSA7E ... edirect=no
Förmodligen syns inte bilarna fören nu, när SLOB'en skall fyllas i och då inser någon på finans att de måste göra något.
Bra pris på en SP100D
https://www.blocket.se/vi/84504766.htm
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Bogge skrev:Bra pris på en SP100D
Nästan 2,5 år gammal och över 6000 mil men ändå dyrare än den där demobilen som gick nyligen.
Här är en 4000milad S90D faceliftad som precis gick för 722700kr på KVD.
Gick den verkligen för det? "Reservationspris ej uppnått".Leo skrev:Här är en 4000milad S90D faceliftad som precis gick för 722700kr på KVD.
Synd om den som köpte den. Är det en firma är det ju ännu mer märkligt, svårt att lägga vinst på ett sådant pris.
Säljs med 4 års garanti/8000 mil hos Tesla för 653.000 kr. 7200 mil på mätaren.
Beror på om säljare/köpare kommer överrens efter sista budet om det blir affär. Tex att köparen höjer lite, eller säljaren godtar ett lägre pris än reservationspriset.
Allt förutsatt att köparen godtar skicket.
Titta på de här 3 bilderna på samma bil hur det kan gå. (Bilderna nedan hamnade lite i fel ordning)
1:a auktionen 13mars 333210kr nådde reservationspris MEN såldes tydligen inte.
2:a auktionen 24mars 302501kr nådde inte reservationspris.
3:e auktionen 31mars 306000kr nådde inte reservationspris.
Allt förutsatt att köparen godtar skicket.
Titta på de här 3 bilderna på samma bil hur det kan gå. (Bilderna nedan hamnade lite i fel ordning)
1:a auktionen 13mars 333210kr nådde reservationspris MEN såldes tydligen inte.
2:a auktionen 24mars 302501kr nådde inte reservationspris.
3:e auktionen 31mars 306000kr nådde inte reservationspris.
- lator
- Teslaägare
Ibland är det väl tur att man inte har en massa pengar liggande...Bogge skrev:Bra pris på en SP100D