Vänta bara några år så kanske..mati skrev:Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.EnTraktor skrev:CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...chaffis75 skrev:Vänta bara några år så kanske..mati skrev:Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.EnTraktor skrev:CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Re: Ionitys laddnätverk
Inget helt orimligt antagande. Men inte särskilt sannolikt i nuläget. Beror ju på hur marknaden utvecklas. Just nu är det vilda västern i kubik med totalt random prissättning. Det är uppenbart att det inte kan fortsätta i all evighet. Annars kommer ingen att vilja köpa elbilar. Tesla har med sitt SuC-nätverk naturligtvis ett stort ess i rockärmen. Det kortet kan de spela på olika sätt. Vi får se.chaffis75 skrev:Vänta bara några år så kanske..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju dessutom det bästa för klimatet enligt Preems expert.Verdi skrev:Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ionitys laddnätverk
Det är redan öppet sedan länge för de biltillverkare som är villiga att vara med och finansiera nätverket. Det har ju spekulerats friskt här på forumet om Volvo/Polestar ska kliva in.chaffis75 skrev:Om de blir en reglering så lär ju även tesla tvingas att öppna upp sitt nätverk på något sätt. Spännande tanke men jag tror helt klart de kan hända frågan är nog mer när..
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Ionitys laddnätverk
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.Verdi skrev:Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Ionitys laddnätverk
Kan ju hoppas att de behåller samma pris. De är ju till och med billigare än Fortum på Fortums laddarefrippan skrev:Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?

Re: Ionitys laddnätverk
Audi kanske lanserar ett abb för det också.mati skrev:Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.Verdi skrev:Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
"Kör du étron? Skall du på semester? Teckna orginalservice-avtal så ingår hyra av Q7 på semestern!"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?mati skrev:Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.Verdi skrev:Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin.

Re: Ionitys laddnätverk
Fortum äger Plugsurfing så där har du anledningenSnubblaren skrev:Kan ju hoppas att de behåller samma pris. De är ju till och med billigare än Fortum på Fortums laddarefrippan skrev:Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?

Re: Ionitys laddnätverk
Jag har inte kollat priserna supernoga när jag var i Tyskland förra helgen, men jag tror diesel låg runt 1:20€. En enorm skillnad mot Sverige alltså. Elen kostar ju i vanliga fall ungefär 3 ggr så mycket där nere. Men i fallet med Ionity är det samma pris. De tjänar alltså grymt mycket mer pengar på oss svenska kunder.Verdi skrev:Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?mati skrev:Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.Verdi skrev:Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.Verdi skrev:I vilket fall är gratis SuC billigast
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Re: Ionitys laddnätverk
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.mati skrev:Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.Verdi skrev:I vilket fall är gratis SuC billigast
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Ionitys laddnätverk
Varför skulle de va så dumma? Det är ju en av anledningarna till att de behåller sitt försprång ju!Swede1 skrev:Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Skulle vw, Audi, BMW skapa en elbil som har samma grymma interface så skulle ju tesla få problem,
så att öppna upp sitt laddnätverk för konkurrent är ju lite att skjuta sig själv i foten...även om de andra skulle ”komma” ikapp gällande interface och räckvidd så är ju en av teslas fördelar just laddnätet...
Re: Ionitys laddnätverk
Tror ett av de största problemet med det är att det inte finns kapacitet nog att släppa in några andra i dagsläget.Swede1 skrev:Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8149
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Nä, men ser ännu färre anledningar att välja något annat än just TeslaLarsL skrev:Ska ni byta Teslan mot en dieselkombi för att Ionity tar 8,70kr/kWh?

(Inte för att jag sett några bra tidigare heller

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Nej såklart. Jag kommer aldrig ladda på Ionity. Men i förlängningen kan det bli ett alternativ.LarsL skrev:Ska ni byta Teslan mot en dieselkombi för att Ionity tar 8,70kr/kWh?
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.Verdi skrev:En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.mati skrev:Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.Verdi skrev:I vilket fall är gratis SuC billigast
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Och låtsas som att Tesla inte existerar?mati skrev:Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.Verdi skrev:En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.mati skrev:Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.Verdi skrev:I vilket fall är gratis SuC billigast
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast nu tittar ni på det absolut dyraste alternativet. Den utan abonnemang.
Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.
Där bli många McDonalds besök på skidresan.
Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö.
Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.
Där bli många McDonalds besök på skidresan.

Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö.

Re: Ionitys laddnätverk
En försenad julklapp till Tesla. Argumentet om SuC blir åter väldigt starkt och kommer leda till högre försäljning för Tesla.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Ionitys laddnätverk
Du är ganska dryg men får ju ge dig att du är förutsägbar och håller en konsekvent linje.taliz skrev:Och låtsas som att Tesla inte existerar?mati skrev:Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.Verdi skrev:En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.mati skrev:Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.Verdi skrev:I vilket fall är gratis SuC billigast
Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med.Nilp skrev:Fast nu tittar ni på det absolut dyraste alternativet. Den utan abonnemang.
Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.
Där bli många McDonalds besök på skidresan.![]()
Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö.
Och jag har svårt se att man skulle spara så väldans mycket på att hålla på och hyra ånglok till semestern.
Det är ju inte gratis att hyra bil. Och sedan dieselkostnaden på det. Det lär ju dessutom inte bli billigare med diesel i framtiden.
Kan väl inte bli många kronor man sparar...