Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 5519
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
EnTraktor skrev:
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.
Vänta bara några år så kanske..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
EnTraktor skrev:
CCS finns på SuC för att model 3 kom med CCS, inte för att EU tvingade Tesla till nått.
Just det. Det är ju fortfarande bara Tesla som kan ladda på SuC. Om EU hade tvingat Tesla att installera CCS så hade det väl varit med utgångspunkt att alla ska få ladda på SuC.
Vänta bara några år så kanske..
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Vänta bara några år så kanske..
Inget helt orimligt antagande. Men inte särskilt sannolikt i nuläget. Beror ju på hur marknaden utvecklas. Just nu är det vilda västern i kubik med totalt random prissättning. Det är uppenbart att det inte kan fortsätta i all evighet. Annars kommer ingen att vilja köpa elbilar. Tesla har med sitt SuC-nätverk naturligtvis ett stort ess i rockärmen. Det kortet kan de spela på olika sätt. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Det är ju dessutom det bästa för klimatet enligt Preems expert. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev:
Om de blir en reglering så lär ju även tesla tvingas att öppna upp sitt nätverk på något sätt. Spännande tanke men jag tror helt klart de kan hända frågan är nog mer när..
Det är redan öppet sedan länge för de biltillverkare som är villiga att vara med och finansiera nätverket. Det har ju spekulerats friskt här på forumet om Volvo/Polestar ska kliva in.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snubblaren »

frippan skrev:
Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?
Kan ju hoppas att de behåller samma pris. De är ju till och med billigare än Fortum på Fortums laddare :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Audi kanske lanserar ett abb för det också.
"Kör du étron? Skall du på semester? Teckna orginalservice-avtal så ingår hyra av Q7 på semestern!"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?

I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin. :?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Snubblaren skrev:
frippan skrev:
Undrar vad plugsurfing kommer att kosta hos ionity?
Kan ju hoppas att de behåller samma pris. De är ju till och med billigare än Fortum på Fortums laddare :lol:
Fortum äger Plugsurfing så där har du anledningen ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Att hålla sig med en gammal dieselkombi för långkörning känns mer och mer lockande...
Billigast är det alla gånger. Framförallt när man ska söderut där soppan är mycket billigare. Att hyra en dieselkombi för semesterresan blir troligen ekonomiskt intressant för många nu.
Är soppan så mycket billigare nere på kontinenten då?

I vilket fall är gratis SuC billigast. Och på BMW:n har vi Rex och möjlighet att köra billigt på bensin. :?
Jag har inte kollat priserna supernoga när jag var i Tyskland förra helgen, men jag tror diesel låg runt 1:20€. En enorm skillnad mot Sverige alltså. Elen kostar ju i vanliga fall ungefär 3 ggr så mycket där nere. Men i fallet med Ionity är det samma pris. De tjänar alltså grymt mycket mer pengar på oss svenska kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
I vilket fall är gratis SuC billigast
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
I vilket fall är gratis SuC billigast
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.

Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av metchristian »

Swede1 skrev:
Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Varför skulle de va så dumma? Det är ju en av anledningarna till att de behåller sitt försprång ju!
Skulle vw, Audi, BMW skapa en elbil som har samma grymma interface så skulle ju tesla få problem,
så att öppna upp sitt laddnätverk för konkurrent är ju lite att skjuta sig själv i foten...även om de andra skulle ”komma” ikapp gällande interface och räckvidd så är ju en av teslas fördelar just laddnätet...
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Swede1 skrev:
Jag tycker Tesla ska öppna sitt laddnätverk för alla för att snabba på övergången till elbilar, vilket var Teslas mål. ( en gång, nu verkar det viktigare med vinst och aktiekursen, har vi sett det förut i IT branschen, några garagepulande studenter, Apple, Google...) Tesla kan bli liknande monster.
Tror ett av de största problemet med det är att det inte finns kapacitet nog att släppa in några andra i dagsläget.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Ska ni byta Teslan mot en dieselkombi för att Ionity tar 8,70kr/kWh? :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8149
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Ska ni byta Teslan mot en dieselkombi för att Ionity tar 8,70kr/kWh? :D
Nä, men ser ännu färre anledningar att välja något annat än just Tesla :D

(Inte för att jag sett några bra tidigare heller ;) )

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Ska ni byta Teslan mot en dieselkombi för att Ionity tar 8,70kr/kWh? :D
Nej såklart. Jag kommer aldrig ladda på Ionity. Men i förlängningen kan det bli ett alternativ.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
I vilket fall är gratis SuC billigast
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.

Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
I vilket fall är gratis SuC billigast
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.

Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
Och låtsas som att Tesla inte existerar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nilp
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

Fast nu tittar ni på det absolut dyraste alternativet. Den utan abonnemang.

Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.

Där bli många McDonalds besök på skidresan. :D
Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö. :)
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hertsh »

En försenad julklapp till Tesla. Argumentet om SuC blir åter väldigt starkt och kommer leda till högre försäljning för Tesla.
Glad för att jag sålt min Tesla
Nilp
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

taliz skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
I vilket fall är gratis SuC billigast
Men kanske inte när du räknar in bilens pris och jämför med en bättre begagnad dieselkärra.
En XC70 för 250 papp hamnar på samma månadskostnad ungefär. Runt 10 tusen i månaden. Då kör jag nästan 400 mil i månaden. Halva kostnaden är då diesel.

Men visst. Det finns ännu snålare och billigare varianter. Men det är ju inte riktigt relevant.
Jag tänkte mer såhär att man kör elbil till vardags när man kan ladda hemma och dieselkärran används huvudsakligen för längre turer. Jag använder ju min e-tron relativt sällan egentligen. Några mil per vecka kanske, men inget regebundet pendlande. Jag jobbar i princip alltid hemifrån. E-tron är huvudsakligen laståsan och långfärdsbilen, det som e-Golfen inte klarar av. Visserligen åker jag till mina kunder med den, men med lite planering skulle jag kunna lägga det så att jag bara åker de dagarna som e-Golfen är hemma. Hade jag haft en dieselbil hade jag helt enkelt åkt ännu mindre. Det är en ganska dyr lyx att ha två elbilar. Det bygger enbart på ideologi, inte på ekonomi. Jag vill inte ha en fossilbil helt enkelt. Och om laddning på långresor blir dyrare än att tanka diesel så blir det bara än mindre lönsamt tyvärr.
Men som du säger så är det inte relevant i dagsläget. Fast om det visar sig att priset på elbilar inte går ner och laddning samtidigt även fortsättningsvis kommer vara dyrare än diesel så vete fan om inte ideologin får ge vika för ekonomin vid nästa bilköp. Det finns ju gränser för allting. En laddhybrid med tillräckligt stort batteri så det räcker för vardagskörning kanske ändå är bästa lösningen.
Och låtsas som att Tesla inte existerar?
Du är ganska dryg men får ju ge dig att du är förutsägbar och håller en konsekvent linje.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Xeik »

Nilp skrev:
Fast nu tittar ni på det absolut dyraste alternativet. Den utan abonnemang.

Det finns ju alternativ i Eon, Fortum, Bee, inCharge etc. Vilken fantastisk möjlighet dom har att ta marknadsandelar.
Marknadsekonomi när den är som bäst säger jag.

Där bli många McDonalds besök på skidresan. :D
Eller tanka på Ionity och aldrig bekymra sig om att det är kö. :)
Håller med.
Och jag har svårt se att man skulle spara så väldans mycket på att hålla på och hyra ånglok till semestern.
Det är ju inte gratis att hyra bil. Och sedan dieselkostnaden på det. Det lär ju dessutom inte bli billigare med diesel i framtiden.
Kan väl inte bli många kronor man sparar...
Skriv svar