Nu har många av de befintliga ID.4, inklusive min, fått 3.2. När kommer nästa version rullas ut? Blir det 3.5?
3.5 gick VW ut med att den skall utföras på verkstad.
Dom som har/hade under SW 3.0 är prioriterade. När alla dom är klara är det dags för oss med allt över 3.0.
Jag fick 3.2 i höstas.
Pratade med våran VW verkstad, deras Elbilstekniker var sjukskriven så blir tidigast till hösten dom börjar uppdatera några bilar där...
Snyggt att bara ha en anställd till den typen av arbete...
Det finns två typer av ”elbils-mekaniker” inom VAG, högvoltstekniker och högvoltsexpert. Den stora skillnaden är i princip att högvoltsexperten är den enda som får öppna batteriet och utföra arbeten inuti. Tyvärr är det en stor brist på båda dessa i stora (hela?) delar av Sverige.
Det har du helt rätt i, men dom borde kanske satsa lite mer på att utbilda fler.
Nu har många av de befintliga ID.4, inklusive min, fått 3.2. När kommer nästa version rullas ut? Blir det 3.5?
3.5 gick VW ut med att den skall utföras på verkstad.
Dom som har/hade under SW 3.0 är prioriterade. När alla dom är klara är det dags för oss med allt över 3.0.
Jag fick 3.2 i höstas.
Pratade med våran VW verkstad, deras Elbilstekniker var sjukskriven så blir tidigast till hösten dom börjar uppdatera några bilar där...
Snyggt att bara ha en anställd till den typen av arbete...
Det finns två typer av ”elbils-mekaniker” inom VAG, högvoltstekniker och högvoltsexpert. Den stora skillnaden är i princip att högvoltsexperten är den enda som får öppna batteriet och utföra arbeten inuti. Tyvärr är det en stor brist på båda dessa i stora (hela?) delar av Sverige.
Det har du helt rätt i, men dom borde kanske satsa lite mer på att utbilda fler.
Sant! Jobbar inom VAG, så är medveten om problemet mycket väl Tyskarna har varit sena på bollen även här!
Re: VW ID.4
Postat: 05 sep 2023 14:30
av R_Edvinsson
ID4/5 update.
Lite oväntat att inget ändrades exteriört. (dock kan detta vara en mula så att fronten bla ändras likt de bilder vi sett från uppdaterade GTX Buzzen)
Men med uppdaterad drivlina, hårdvara, mjukvara och batteri så blir detta definitivt en helt ny bil.
Lite oväntat att inget ändrades exteriört. (dock kan detta vara en mula så att fronten bla ändras likt de bilder vi sett från uppdaterade GTX Buzzen)
Men med uppdaterad drivlina, hårdvara, mjukvara och batteri så blir detta definitivt en helt ny bil.
Vet vi om befintliga ID 4:or kommer att få uppdateringen? Jag har 3.2 i dagsläget och skulle verkligen vilja ha batterivärmningen…
Re: VW ID.4
Postat: 05 sep 2023 22:56
av taliz
Volkswagen has significantly reduced the price of its ID.4 in China. The ID.4 Crozz version offered by the FAW-Volkswagen joint venture is now available from 145,900 yuan, the equivalent of around 18,500 euros.
Lite oväntat att inget ändrades exteriört. (dock kan detta vara en mula så att fronten bla ändras likt de bilder vi sett från uppdaterade GTX Buzzen)
Men med uppdaterad drivlina, hårdvara, mjukvara och batteri så blir detta definitivt en helt ny bil.
Vet vi om befintliga ID 4:or kommer att få uppdateringen? Jag har 3.2 i dagsläget och skulle verkligen vilja ha batterivärmningen…
Ryktet jag hört är att det även kommer rullas ut till befintliga bilar framöver. Nu skulle jag inte ta gift på det då utrullning av tidigare uppdateringar inte skett direkt smärtfritt
Re: VW ID.4
Postat: 10 okt 2023 21:29
av toppo
Nu finns officiell information om uppdaterade ID4/ID5 och går dessutom att bygga på tyska sidan. Priserna i Tyskland är oförändrade, återstår att se vad som händer i Sverige.
Nu finns officiell information om uppdaterade ID4/ID5 och går dessutom att bygga på tyska sidan. Priserna i Tyskland är oförändrade, återstår att se vad som händer i Sverige.
Nu finns officiell information om uppdaterade ID4/ID5 och går dessutom att bygga på tyska sidan. Priserna i Tyskland är oförändrade, återstår att se vad som händer i Sverige.
Undra om det är detta som gjorde att Tesla sänkte 0-100 till 5,9 på Y RWD nyss. Kan ju inte klås av en VW liksom.
Förmodligen.
Man kan ju inte få stryk på ännu en punkt.
Re: VW ID.4
Postat: 25 okt 2023 19:23
av lovegren
Tjena!
Läst en del hit och dit här på forumet om id.4 uppdateringar, är det så att man nu borde kunna kontakta vw verkstad för få 3.5? Har en id4 - 2022 och 3.2 idag om det betyder något. Vad hände med OTA
Läst en del hit och dit här på forumet om id.4 uppdateringar, är det så att man nu borde kunna kontakta vw verkstad för få 3.5? Har en id4 - 2022 och 3.2 idag om det betyder något. Vad hände med OTA
3.5 verkar vara fabriksinstallerad 3.2.
Inte sett någonstans att det skiljer något på dessa för oss användare.
Re: VW ID.4
Postat: 20 nov 2023 14:57
av eldbollen
Eventuellt hämtar jag ut en 2023 GTX inom kort men av det jag försökt läsa mig till så kommer aldrig 4.0 till den? Jag är medveten om uppdateringarna på 2024 men känner inte att det är en dealbreaker för mig, även om pre-heating hade varit fint såklart. Säljaren upprepade flera gånger att pre-heating (4.0) kommer rullas ut men så har de väl sagt sedan den kom med...
Eventuellt hämtar jag ut en 2023 GTX inom kort men av det jag försökt läsa mig till så kommer aldrig 4.0 till den? Jag är medveten om uppdateringarna på 2024 men känner inte att det är en dealbreaker för mig, även om pre-heating hade varit fint såklart. Säljaren upprepade flera gånger att pre-heating (4.0) kommer rullas ut men så har de väl sagt sedan den kom med...
Som jag fattat de så har du en 3.x mjukvara eller tidigare i bilen så kommer den aldrig få 4.0 eller senare. Dvs de går en gräns mellan dessa versionerna.
Jag skulle aldrig skaffa en bil med 3.x mjukvara idag, de är inte så kul att vänta på att batteriet ska bli varmt vid första snabbladdningen för dagen. Detta är helt klart vår största nackdelen med vår id3.
Tänk om de bara hade lagt in en knapp förnärma batteri, behövs ingen logik eller annat utan bara en knapp som värmer tex max 30 minuter eller till de når rätt temperatur. Kanske de kan lägga en varning typ, detta förkortar räckvidden men förbättrar performance när du ska snabbladda.
Eventuellt hämtar jag ut en 2023 GTX inom kort men av det jag försökt läsa mig till så kommer aldrig 4.0 till den? Jag är medveten om uppdateringarna på 2024 men känner inte att det är en dealbreaker för mig, även om pre-heating hade varit fint såklart. Säljaren upprepade flera gånger att pre-heating (4.0) kommer rullas ut men så har de väl sagt sedan den kom med...
Hoppas du får REJÄL rabatt(typ 200k+).
Re: VW ID.4
Postat: 20 nov 2023 18:10
av Swallat
Hur låst är programvaran.
jag menar vi har sedan evigheter jailbreakat Iphones och moddat android, någon tekniskt kunnig borde ju kunna lösa sidoprogramvara hyfsat fort
Eventuellt hämtar jag ut en 2023 GTX inom kort men av det jag försökt läsa mig till så kommer aldrig 4.0 till den? Jag är medveten om uppdateringarna på 2024 men känner inte att det är en dealbreaker för mig, även om pre-heating hade varit fint såklart. Säljaren upprepade flera gånger att pre-heating (4.0) kommer rullas ut men så har de väl sagt sedan den kom med...
Har hört någon vecka nu att det släpps nya lagerbilar med typ 150k i rabatt mot ordinarie pris på ID4/5, vi har iofs inte sett några priser alls på den uppdaterade modellen.
Jag skulle personligen inte se det som som en bra deal för det jag kör, men laddar man bara hemma och sällan eller aldrig är ute och åker långresor så kan det vara en riktigt bra deal så bilen i övrigt är betydligt bättre än sitt rykte.
Det pratas även vitt och brett, bla hos poddare mfl om att förvärmning ALDRIG kommer till de äldre bilarna.
Men jag förstår ärligt inte varför…om det inte är så att värmeelementet behöver extern ström för att fungera, dvs att de inte idag är ens i kopplat till den DC krets som batteriet har.
Annars borde det redan idag gå att starta värmaren med en ODB11.
Re: VW ID.4
Postat: 20 nov 2023 21:08
av Hoppsan_84
Det går att köra värmaren med VCDS som ett utgångstest.
Om man kollar på själva värmaren ser det ut att vara en simpel relästyrning men det kan ju vara CAN också.
Har hört någon vecka nu att det släpps nya lagerbilar med typ 150k i rabatt mot ordinarie pris på ID4/5, vi har iofs inte sett några priser alls på den uppdaterade modellen.
Jag skulle personligen inte se det som som en bra deal för det jag kör, men laddar man bara hemma och sällan eller aldrig är ute och åker långresor så kan det vara en riktigt bra deal så bilen i övrigt är betydligt bättre än sitt rykte.
Det pratas även vitt och brett, bla hos poddare mfl om att förvärmning ALDRIG kommer till de äldre bilarna.
Men jag förstår ärligt inte varför…om det inte är så att värmeelementet behöver extern ström för att fungera, dvs att de inte idag är ens i kopplat till den DC krets som batteriet har.
Annars borde det redan idag gå att starta värmaren med en ODB11.
Som jag fattat de så har du en 3.x mjukvara eller tidigare i bilen så kommer den aldrig få 4.0 eller senare. Dvs de går en gräns mellan dessa versionerna.
Jag skulle aldrig skaffa en bil med 3.x mjukvara idag, de är inte så kul att vänta på att batteriet ska bli varmt vid första snabbladdningen för dagen. Detta är helt klart vår största nackdelen med vår id3.
Tänk om de bara hade lagt in en knapp förnärma batteri, behövs ingen logik eller annat utan bara en knapp som värmer tex max 30 minuter eller till de når rätt temperatur. Kanske de kan lägga en varning typ, detta förkortar räckvidden men förbättrar performance när du ska snabbladda.
De som var observanta i helgen märkte att det var lagerrensning hos DinBil Värmdö, de sålde ett flertal GTX för ~4,5k-6k/månad i privatleasing. Jag slog till och fick lite extrautrustning med, infotainment plus, assistant plus etc för en billig peng. Har landställe som jag kommer till på en laddning och åker till fjällen 1 gång per år, annars är det inte så många road trips, så jag kommer inte gråta om jag behöver stå 10 minuter längre vid någon laddare någon enstaka gång per år.
Annars kommer den laddas hemma och uppfylla mina behov i övrigt, mest sugen på att äntligen ta steget in i elbilsvärlden. Trivs jag inte bör man kunna överlåta den på någon månad då priset ändå är slagkraftigt.
Tycker det är lustigt att säljarna säger att det kommer OTA/vid "fysisk" uppdatering, när VW i andra forums påstår att de inte ens kan uppdatera. Lite fulspel,även om jag visste om det sedan innan.
Re: VW ID.4
Postat: 22 dec 2023 15:10
av R_Edvinsson
Nu är nya ID4/5 beställningsbara även i sverige.
Så antingen har de betat igenom lagersaldot eller fått på näbben av Volkswagen.
Så antingen har de betat igenom lagersaldot eller fått på näbben av Volkswagen.
Känns som rätt konkurrenskraftiga priser.
När det ju agentmodell som gäller så har man inte ramavtal så blir det ingen rabatt på bilen, vilket kanske dom nya priserna avspeglar.
En 4 motion med led matrix, drag, motoriserad baklucka osv för ca 600k.
Innan uppdateringen så var det nästan 100k upp för likadan.
Så antingen har de betat igenom lagersaldot eller fått på näbben av Volkswagen.
Känns som rätt konkurrenskraftiga priser.
När det ju agentmodell som gäller så har man inte ramavtal så blir det ingen rabatt på bilen, vilket kanske dom nya priserna avspeglar.
En 4 motion med led matrix, drag, motoriserad baklucka osv för ca 600k.
Innan uppdateringen så var det nästan 100k upp för likadan.
Konkurrenskraftiga? En strippad 52kwh med plåtfälgar kostar mer än jag gav för min 82kwh 1st edition... då fick jag dessutom bonus så den är egentligen 70000 dyrare!
Helt sinnessjuka priser IMO.
Så antingen har de betat igenom lagersaldot eller fått på näbben av Volkswagen.
Känns som rätt konkurrenskraftiga priser.
När det ju agentmodell som gäller så har man inte ramavtal så blir det ingen rabatt på bilen, vilket kanske dom nya priserna avspeglar.
En 4 motion med led matrix, drag, motoriserad baklucka osv för ca 600k.
Innan uppdateringen så var det nästan 100k upp för likadan.
Konkurrenskraftiga? En strippad 52kwh med plåtfälgar kostar mer än jag gav för min 82kwh 1st edition... då fick jag dessutom bonus så den är egentligen 70000 dyrare!
Helt sinnessjuka priser IMO.
Ja puren är absolut dyr.
Tror inte den kommer sälja speciellt heller.
Typiskt en bil som bara ska göra att dom kan visa ett "lågt" frånpris.
Men 600k för awd är ju inte alls för dyrt jämfört med konkurrenterna.
Så antingen har de betat igenom lagersaldot eller fått på näbben av Volkswagen.
Känns som rätt konkurrenskraftiga priser.
När det ju agentmodell som gäller så har man inte ramavtal så blir det ingen rabatt på bilen, vilket kanske dom nya priserna avspeglar.
En 4 motion med led matrix, drag, motoriserad baklucka osv för ca 600k.
Innan uppdateringen så var det nästan 100k upp för likadan.
Konkurrenskraftiga? En strippad 52kwh med plåtfälgar kostar mer än jag gav för min 82kwh 1st edition... då fick jag dessutom bonus så den är egentligen 70000 dyrare!
Helt sinnessjuka priser IMO.
Ja puren är absolut dyr.
Tror inte den kommer sälja speciellt heller.
Typiskt en bil som bara ska göra att dom kan visa ett "lågt" frånpris.
Men 600k för awd är ju inte alls för dyrt jämfört med konkurrenterna.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med motsvarande Tiguan. Det skiljde 3000kr efter bonus.
Idag får du ge 150 000kr mer för motsvarande ID4. Tiguanen kostar forfarande lika mycket/lite(trots helt ny Model).
Elbilar borde bli billigare relativt avgasbilar, inte tvärtom.
Så antingen har de betat igenom lagersaldot eller fått på näbben av Volkswagen.
Känns som rätt konkurrenskraftiga priser.
När det ju agentmodell som gäller så har man inte ramavtal så blir det ingen rabatt på bilen, vilket kanske dom nya priserna avspeglar.
En 4 motion med led matrix, drag, motoriserad baklucka osv för ca 600k.
Innan uppdateringen så var det nästan 100k upp för likadan.
Blir dock inte riktigt klok på specifikationerna för de olika modellerna.
PRO har bakhjulsdrift och 210kW
PRO 4M har AWD och 210kW
GTX har AWD och 250kW.
Rent krasst måste ju det betyda att PRO 4M har någon form av strypning på bakre motorn, för även prestanda är likvärdiga med den bakhjulsdrivna.