Sida 72 av 231

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 17:24
av nek0
Walker skrev:
Köp en trisslott nek0!!
Har haft betydligt mindre problem med min Tesla än med de 4 föregående bilarna (1 eGolf och 3 Octavior) eGolfen läckte som ett såll. :lol:
Har inte råd med triss.... du vet det där driftskostnader på en avgas bil och service sedan ska man inte glömma bilskatten :lol:

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 17:27
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Skulle du köpa en ny mobil eller dator som inte får uppdateringar?
Nej. Det jag pratar om hur uppdateringarna distribueras.

VW I.D

Postat: 30 mar 2020 18:30
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Skulle du köpa en ny mobil eller dator som inte får uppdateringar?
Nej. Det jag pratar om hur uppdateringarna distribueras.
Ja? Du skulle ju kunna lämna in telefonen eller datorn på service för att få uppdatering då. Samma sak.

Det är rent ut sagt idiotiskt att hävda att något skulle vara sämre för att det kan distribueras mer effektivt.
Tvärtom gäller skulle jag hävda, för då får man mer pengar över att spendera på att just göra produkterna ännu bättre.

VW I.D

Postat: 30 mar 2020 18:40
av taliz
RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.
Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?
Det är en risk. Så länge den inte är farlig och jag får uppdateringar som fixar till det är det avsevärt bättre än alternativet. Man kan se det som att man kan leverera tidigare men ändå leverera en bättre bil efter en tid hos kund. Att INTE klara OTA skulle göra mig klart mer nervös inför köp.
Man lurar bara sig själv om man tror att de som inte klarar OTA skulle vara mindre riskbenägna.
Allt är slimmat, outsourcat och extremt tidspressat idag.
De flesta bilföretag utvecklar ju inte sin egen mjukvara utan överlåter det till underleverantörer. Dessa underleverantörer är extremt prispressade och konkurrensutsatta av fordonstillverkarna. Dvs stor risk för problem. Därför "elektronikproblem" är bland de absolut vanligaste felen på nya bilar.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 18:49
av mati
taliz skrev:
Dom har väl lyckats lura en hel del etron-kunder att de ska få OTA, så...
OTA har Audi visserligen inte lovat på samma sätt som VW, de var lite luddiga med det. Däremot så har de lovat functions-on-demand. Det skulle gå att abonnera eller köpa till allehanda funktioner som skulle kunna aktiveras på distans. Allt från matrix-ljus till multimedia-krimskrams.
Men det verkar Audi ha "glömt". Jag är glad att jag beställde allting jag ville ha redan från början. Hade jag lyssnat på säljaren och väntat på möjligheten att aktivera det "sen" hade jag nog haft en mycket sämre bil idag. Det enda som påminner om denna funktion är menypunkten där det står "du har inte köpt några licenser än". Nej såklart. För det går inte.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 18:54
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Dom har väl lyckats lura en hel del etron-kunder att de ska få OTA, så...
OTA har Audi visserligen inte lovat på samma sätt som VW, de var lite luddiga med det. Däremot så har de lovat functions-on-demand. Det skulle gå att abonnera eller köpa till allehanda funktioner som skulle kunna aktiveras på distans. Allt från matrix-ljus till multimedia-krimskrams.
Men det verkar Audi ha "glömt". Jag är glad att jag beställde allting jag ville ha redan från början. Hade jag lyssnat på säljaren och väntat på möjligheten att aktivera det "sen" hade jag nog haft en mycket sämre bil idag. Det enda som påminner om denna funktion är menypunkten där det står "du har inte köpt några licenser än". Nej såklart. För det går inte.
Flera i etron-tråden som skrivit att de trodde de skulle få OTA.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 19:03
av mati
Ja, det lät lite så i början att e-tron skulle få det. Många trodde det, och Audi har varit väldigt otydliga med detta. Om man ska vara lite snäll så skulle man kunna hävda att det var ett missförstånd och att Audi menade FOD medan andra pratade om OTA. Men nu har ju e-tron varken fått det ena eller det andra, så sett är det skit samma vad Audi egentligen menade. Det finns helt enkelt inte, och jag tvivlar på att det någonsin kommer.
Som sagt, mig gör det inget. Min bil har allt lull-lull jag "behöver". Men jag lider med alla som inte beställde t.ex. matrix-lysen i väntan på att kunna aktivera dem vid behov.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 19:08
av Fredrik j
taliz skrev:
Det är rent ut sagt idiotiskt att hävda att något skulle vara sämre för att det kan distribueras mer effektivt.
Tvärtom gäller skulle jag hävda, för då får man mer pengar över att spendera på att just göra produkterna ännu bättre.
Vad bra att jag inte hävdar det då. Som jag skrev finns det ju inga nackdelar med OTA. Jag bara ifrågasatte om det är så avgörande vid val av bil. Jag skulle bli irriterad om bilen hela tiden behövde uppdateras. Vad kommer krångla härnäst?

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 19:11
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Känner en Volvo V90 ägare som det första året har varit inne på verkstan 9ggr för mjukvaruproblem fixar.
Sjukt irriterande för kunden och dyrt för volvo. Dom gör förmodligen allt för att slippa mjukvaruproblem som kunden upptäcker. Jag har inte haft några problem med min s90. Bara uppdateringar i samband med service.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 19:16
av Bjelke
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Det är rent ut sagt idiotiskt att hävda att något skulle vara sämre för att det kan distribueras mer effektivt.
Tvärtom gäller skulle jag hävda, för då får man mer pengar över att spendera på att just göra produkterna ännu bättre.
Vad bra att jag inte hävdar det då. Som jag skrev finns det ju inga nackdelar med OTA. Jag bara ifrågasatte om det är så avgörande vid val av bil. Jag skulle bli irriterad om bilen hela tiden behövde uppdateras. Vad kommer krångla härnäst?
Tänker man så så ska man nog inte köpa en ny bil överhuvudtaget...

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 19:20
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Det är rent ut sagt idiotiskt att hävda att något skulle vara sämre för att det kan distribueras mer effektivt.
Tvärtom gäller skulle jag hävda, för då får man mer pengar över att spendera på att just göra produkterna ännu bättre.
Vad bra att jag inte hävdar det då. Som jag skrev finns det ju inga nackdelar med OTA. Jag bara ifrågasatte om det är så avgörande vid val av bil. Jag skulle bli irriterad om bilen hela tiden behövde uppdateras. Vad kommer krångla härnäst?
Det gör du visst. Du säger ju att du vill ha en bil som är "färdigutvecklad", och insinuerar att bilar som inte kan uppdateras OTA skulle vara mindre "beta".
Alla moderna bilar behöver uppdateras, precis som mobiltelefoner och datorer. Annars blir inte buggar, säkerhetsluckor etc åtgärdat.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 19:20
av mati
Risken med OTA är som sagt att det slarvas med mjukvaruutveckligen. Ju lättare det är att skicka updates till alla berörda desto mindre viktigt är det att allting fungerar från början. Jag kan tala av egen erfarenhet. Jag försöker alltid att se till att implementera möjlighet till OTA-updates, det underlättar kolossalt. Men visst blir man benägen att skicka iväg en update innan man har testat den ordentligt. Framförallt när det är okritiska funktioner.
Men det behöver för den delen inte vara en nackdel heller. Kan man inte uppdatera OTA så håller man kanske mjukvaran betydligt enklare för att minimera risken för fel. Men samtidigt kan man då kanske inte erbjuda alla coola features som konkurrenterna har eller som kunderna efterfrågar, just för att det är extremt kostsamt att installera mjukvara som kanske har en massa buggar som sedan måste uppdateras manuellt. Och ju mer komplexitet man bygger in i mjukvaran desto fler buggar kommer den ha. Så är det bara.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 19:21
av Fredrik j
Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Det är rent ut sagt idiotiskt att hävda att något skulle vara sämre för att det kan distribueras mer effektivt.
Tvärtom gäller skulle jag hävda, för då får man mer pengar över att spendera på att just göra produkterna ännu bättre.
Vad bra att jag inte hävdar det då. Som jag skrev finns det ju inga nackdelar med OTA. Jag bara ifrågasatte om det är så avgörande vid val av bil. Jag skulle bli irriterad om bilen hela tiden behövde uppdateras. Vad kommer krångla härnäst?
Tänker man så så ska man nog inte köpa en ny bil överhuvudtaget...
Varför inte? Måste ju byta när den gamla blir sliten.
Hittills har jag haft tur och inte haft mjukvarukrångel på någon av mina bilar.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 19:27
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Det är rent ut sagt idiotiskt att hävda att något skulle vara sämre för att det kan distribueras mer effektivt.
Tvärtom gäller skulle jag hävda, för då får man mer pengar över att spendera på att just göra produkterna ännu bättre.
Vad bra att jag inte hävdar det då. Som jag skrev finns det ju inga nackdelar med OTA. Jag bara ifrågasatte om det är så avgörande vid val av bil. Jag skulle bli irriterad om bilen hela tiden behövde uppdateras. Vad kommer krångla härnäst?
Det gör du visst. Du säger ju att du vill ha en bil som är "färdigutvecklad", och insinuerar att bilar som inte kan uppdateras OTA skulle vara mindre "beta".
Alla moderna bilar behöver uppdateras, precis som mobiltelefoner och datorer. Annars blir inte buggar, säkerhetsluckor etc åtgärdat.
Jag skrev ju att viss uppdatering är ok men jag undrade också om inte det blir mer ofärdigt mjukvara om det är lätt/billigt att uppdatera.
Tror jag t.o.m. har läst här på forumet om bilar som efter uppdatering fått problem med funktioner som fungerade innan. Var det inte väldigt tätt mellan uppdateringarna från tesla i höstas?

VW I.D

Postat: 30 mar 2020 19:58
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Det är rent ut sagt idiotiskt att hävda att något skulle vara sämre för att det kan distribueras mer effektivt.
Tvärtom gäller skulle jag hävda, för då får man mer pengar över att spendera på att just göra produkterna ännu bättre.
Vad bra att jag inte hävdar det då. Som jag skrev finns det ju inga nackdelar med OTA. Jag bara ifrågasatte om det är så avgörande vid val av bil. Jag skulle bli irriterad om bilen hela tiden behövde uppdateras. Vad kommer krångla härnäst?
Det gör du visst. Du säger ju att du vill ha en bil som är "färdigutvecklad", och insinuerar att bilar som inte kan uppdateras OTA skulle vara mindre "beta".
Alla moderna bilar behöver uppdateras, precis som mobiltelefoner och datorer. Annars blir inte buggar, säkerhetsluckor etc åtgärdat.
Jag skrev ju att viss uppdatering är ok men jag undrade också om inte det blir mer ofärdigt mjukvara om det är lätt/billigt att uppdatera.
Tror jag t.o.m. har läst här på forumet om bilar som efter uppdatering fått problem med funktioner som fungerade innan. Var det inte väldigt tätt mellan uppdateringarna från tesla i höstas?
Återigen, det finns inget som säger att dyrare distribution skulle leda till högre kvalitet. Logiken säger tvärtom, det leder till sämre kvalitet eftersom man då, relativt sett, måste lägga större budget på distribution än utveckling.

Det är precis som i din telefon och dator, när de får nya stora uppdateringar finns det alltid en del buggar.
I en bil som inte kan uppdateras OTA så tvingas man leva med dem en längre period. Audi étron är ett tydligt exempel där det finns en hel del buggar i MMI.
Tom min gamla V60 brukade infotainment krascha på ibland, trots att den enligt din logik borde vara stabil och "färdigutvecklad".

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 20:11
av Fredrik j
taliz skrev:
Återigen, det finns inget som säger att dyrare distribution skulle leda till högre kvalitet. Logiken säger tvärtom, det leder till sämre kvalitet eftersom man då, relativt sett, måste lägga större budget på distribution än utveckling.

Det är precis som i din telefon och dator, när de får nya stora uppdateringar finns det alltid en del buggar.
I en bil som inte kan uppdateras OTA så tvingas man leva med dem en längre period. Audi étron är ett tydligt exempel där det finns en hel del buggar i MMI.
Tom min gamla V60 brukade infotainment krascha på ibland, trots att den enligt din logik borde vara stabil och "färdigutvecklad".
Nä, enligt min logik behöver all mjukvara uppdateras. Som sagt i rimlig omfattning är det väl ok men om man som kund upplever problem är det inte ok.
Kanske fungerar det preventivt om dom korrigerande åtgärderna är lite dyra om dom behöver användas? Kanske provkör man lite extra?

Volvo hade ju stora problem med mjukvara för ett par år sedan när SPA-platformen lanserades. Hade jag haft en sån bil hade jag snabbt tröttnat. Jag har inte upplevt några mjukvaruproblem alls i min -18.

Uppdaterar inte ens MMI OTA i Audi? Det trodde jag.
Det finns väl rimligen en del tredjepartsappar där (Spotify?) som ju uppdateras med jämna mellanrum. I en Volvo uppdateras infotainment OTA.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 20:26
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Återigen, det finns inget som säger att dyrare distribution skulle leda till högre kvalitet. Logiken säger tvärtom, det leder till sämre kvalitet eftersom man då, relativt sett, måste lägga större budget på distribution än utveckling.

Det är precis som i din telefon och dator, när de får nya stora uppdateringar finns det alltid en del buggar.
I en bil som inte kan uppdateras OTA så tvingas man leva med dem en längre period. Audi étron är ett tydligt exempel där det finns en hel del buggar i MMI.
Tom min gamla V60 brukade infotainment krascha på ibland, trots att den enligt din logik borde vara stabil och "färdigutvecklad".
Nä, enligt min logik behöver all mjukvara uppdateras. Som sagt i rimlig omfattning är det väl ok men om man som kund upplever problem är det inte ok.
Kanske fungerar det preventivt om dom korrigerande åtgärderna är lite dyra om dom behöver användas? Kanske provkör man lite extra?

Volvo hade ju stora problem med mjukvara för ett par år sedan när SPA-platformen lanserades. Hade jag haft en sån bil hade jag snabbt tröttnat. Jag har inte upplevt några mjukvaruproblem alls i min -18.

Uppdaterar inte ens MMI OTA i Audi? Det trodde jag.
Det finns väl rimligen en del tredjepartsappar där (Spotify?) som ju uppdateras med jämna mellanrum. I en Volvo uppdateras infotainment OTA.
Hur man än gör blir det i slutänden kunden som förlorar på ett system som inte kan uppdateras OTA. Antingen får man ett system med buggar som man tvingas leva med under lång tid, eller så får man ett system med gårdagens funktionalitet. Allt oftare, särskilt i fordonsbranschen, både och.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 21:25
av dd88
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Återigen, det finns inget som säger att dyrare distribution skulle leda till högre kvalitet. Logiken säger tvärtom, det leder till sämre kvalitet eftersom man då, relativt sett, måste lägga större budget på distribution än utveckling.

Det är precis som i din telefon och dator, när de får nya stora uppdateringar finns det alltid en del buggar.
I en bil som inte kan uppdateras OTA så tvingas man leva med dem en längre period. Audi étron är ett tydligt exempel där det finns en hel del buggar i MMI.
Tom min gamla V60 brukade infotainment krascha på ibland, trots att den enligt din logik borde vara stabil och "färdigutvecklad".
Nä, enligt min logik behöver all mjukvara uppdateras. Som sagt i rimlig omfattning är det väl ok men om man som kund upplever problem är det inte ok.
Kanske fungerar det preventivt om dom korrigerande åtgärderna är lite dyra om dom behöver användas? Kanske provkör man lite extra?

Volvo hade ju stora problem med mjukvara för ett par år sedan när SPA-platformen lanserades. Hade jag haft en sån bil hade jag snabbt tröttnat. Jag har inte upplevt några mjukvaruproblem alls i min -18.

Uppdaterar inte ens MMI OTA i Audi? Det trodde jag.
Det finns väl rimligen en del tredjepartsappar där (Spotify?) som ju uppdateras med jämna mellanrum. I en Volvo uppdateras infotainment OTA.
Audi uppdaterar MMI och kartdata OTA.

Skulle gärna se stabilare uppdateringar innan OTA blir standard i branschen. Man skulle kunna lösa det med två grupper. En som medvetet agerar betatestare, med nya funktioner tidigt som morot, och sen en annan grupp som får uppdateringar mer sällan, men färdigutvecklade.

Då borde de flesta vara nöjda.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 21:31
av Fredrik j
dd88 skrev:
Audi uppdaterar MMI och kartdata OTA.
Tänkte väl det.

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 21:52
av Credde
Fredrik j skrev:
RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.
Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?
Du menar Tesla? :D

Re: VW I.D

Postat: 30 mar 2020 22:19
av Fredrik j
Credde skrev:
Fredrik j skrev:
RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är OTA så fantastiskt viktigt egentligen om det är rätt från början?
Säger inte att det på något sätt skulle vara negativt men knappast något jag köper bil efter. Hur många uppdateringar ska man acceptera innan man kan påstå att bilen inte var färdigutvecklad?
Kan vara en oerhörd kostnadsbesparing för tillverkaren vid ev justeringar efterhand och kan förbättra produkten flera år efter leverans. Klart bättre för alla inblandade.
Du tror inte en tillverkare kan lockas leverera bilar med beta-lösningar då?
Du menar Tesla? :D
Nej, det gäller väl alla. VW har ju uppenbara problem. Kanske frestas man av tanken att rulla ut bilarna innan man är helt färdig för att sedan enkelt uppdatera?
Kommer kunderna acceptera det?

VW I.D

Postat: 30 mar 2020 23:48
av taliz
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Återigen, det finns inget som säger att dyrare distribution skulle leda till högre kvalitet. Logiken säger tvärtom, det leder till sämre kvalitet eftersom man då, relativt sett, måste lägga större budget på distribution än utveckling.

Det är precis som i din telefon och dator, när de får nya stora uppdateringar finns det alltid en del buggar.
I en bil som inte kan uppdateras OTA så tvingas man leva med dem en längre period. Audi étron är ett tydligt exempel där det finns en hel del buggar i MMI.
Tom min gamla V60 brukade infotainment krascha på ibland, trots att den enligt din logik borde vara stabil och "färdigutvecklad".
Nä, enligt min logik behöver all mjukvara uppdateras. Som sagt i rimlig omfattning är det väl ok men om man som kund upplever problem är det inte ok.
Kanske fungerar det preventivt om dom korrigerande åtgärderna är lite dyra om dom behöver användas? Kanske provkör man lite extra?

Volvo hade ju stora problem med mjukvara för ett par år sedan när SPA-platformen lanserades. Hade jag haft en sån bil hade jag snabbt tröttnat. Jag har inte upplevt några mjukvaruproblem alls i min -18.

Uppdaterar inte ens MMI OTA i Audi? Det trodde jag.
Det finns väl rimligen en del tredjepartsappar där (Spotify?) som ju uppdateras med jämna mellanrum. I en Volvo uppdateras infotainment OTA.
Audi uppdaterar MMI och kartdata OTA.

Skulle gärna se stabilare uppdateringar innan OTA blir standard i branschen. Man skulle kunna lösa det med två grupper. En som medvetet agerar betatestare, med nya funktioner tidigt som morot, och sen en annan grupp som får uppdateringar mer sällan, men färdigutvecklade.

Då borde de flesta vara nöjda.
Vad har uppdaterats i MMI?

Förövrigt är det du efterfrågar just exakt så som Tesla gör. Man har "early access"-program, samt alla kan välja "advanced" eller "standard" för uppdateringsfrekvens. Dvs man har i praktiken tre grupper(plus förstås några interna).

Re: VW I.D

Postat: 31 mar 2020 01:01
av Svenssons
I denna tråd flödar visst förkortningar...

Har jag rätt om dessa?

OTA - Over The Air
MMI - Multi Media Interface
FOD - Feature On Demand

Re: VW I.D

Postat: 31 mar 2020 07:08
av mati
taliz skrev:
Vad har uppdaterats i MMI?
Vad som har uppdaterats är lite oklart, men det har uppdaterats. Att gamla buggar ändå finns kvar är en helt annan femma. Det är ju på inget sätt så att Tesla eliminerar alla buggar med en uppdatering. Tvärtom.
Och även om e-tron inte har OTA så är det faktiskt ganska enkelt att få den uppdaterad den också. Verkstaden är ju alldeles i närheten och tidsbokning krävs inte för sånt (åtminstone inte här hos oss). Det tar inte längre än en fikarast och har gjorts 3-4 gånger på min bil. Alltså ungefär lika ofta som Tesla skickar en uppdatering OTA.
Buggarna i MMIn har de inte kunnat lösa men det fanns en hel del lite mer allvarliga andra saker som försvann efter uppdateringarna.

Re: VW I.D

Postat: 31 mar 2020 07:22
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Återigen, det finns inget som säger att dyrare distribution skulle leda till högre kvalitet. Logiken säger tvärtom, det leder till sämre kvalitet eftersom man då, relativt sett, måste lägga större budget på distribution än utveckling.

Det är precis som i din telefon och dator, när de får nya stora uppdateringar finns det alltid en del buggar.
I en bil som inte kan uppdateras OTA så tvingas man leva med dem en längre period. Audi étron är ett tydligt exempel där det finns en hel del buggar i MMI.
Tom min gamla V60 brukade infotainment krascha på ibland, trots att den enligt din logik borde vara stabil och "färdigutvecklad".
Nä, enligt min logik behöver all mjukvara uppdateras. Som sagt i rimlig omfattning är det väl ok men om man som kund upplever problem är det inte ok.
Kanske fungerar det preventivt om dom korrigerande åtgärderna är lite dyra om dom behöver användas? Kanske provkör man lite extra?

Volvo hade ju stora problem med mjukvara för ett par år sedan när SPA-platformen lanserades. Hade jag haft en sån bil hade jag snabbt tröttnat. Jag har inte upplevt några mjukvaruproblem alls i min -18.

Uppdaterar inte ens MMI OTA i Audi? Det trodde jag.
Det finns väl rimligen en del tredjepartsappar där (Spotify?) som ju uppdateras med jämna mellanrum. I en Volvo uppdateras infotainment OTA.
Audi uppdaterar MMI och kartdata OTA.

Skulle gärna se stabilare uppdateringar innan OTA blir standard i branschen. Man skulle kunna lösa det med två grupper. En som medvetet agerar betatestare, med nya funktioner tidigt som morot, och sen en annan grupp som får uppdateringar mer sällan, men färdigutvecklade.

Då borde de flesta vara nöjda.
Vad har uppdaterats i MMI?

Förövrigt är det du efterfrågar just exakt så som Tesla gör. Man har "early access"-program, samt alla kan välja "advanced" eller "standard" för uppdateringsfrekvens. Dvs man har i praktiken tre grupper(plus förstås några interna).
Ingen aning, frugans bil uppdateras då och då.

Jag har alltid tolkad Teslas lösning som att man kan signa upp för early access för att få nya funktioner tidigt, inte att de som inte har det ska få buggfri mjukvara.

Flera av de publika releaserna betecknas väl till och med ”Beta”?