Avgasmotor, växellåda, bränsletank, avgassystem m.m. är visserligen inte gratis men det känns ändå som att det är för billigt med $175k. Vi hade ju någon beräkning att om bilen körde dagligen i Sverige så skulle driftskostnaden här i princip vara 500k SEK lägre per år för Teslas bil. Med det så hade jag räknat att Teslas semi borde kunna vara miljonen dyrare än jämförbar annan dragbil.
Re: Semi Truck Event
Postat: 22 nov 2017 05:06
av Laban
Det är basmodellen kman pratar om, se 16:46 in i videon, det är väl i så fall 50 mils versionen får man anta. Extrapolerar man den kostnaden sett endast till batteristorleken (500/300*175) blir det $290 000 för 80 mils versionen. Så kanske något i stil med miljonen dyrare som Svenssons nämnde, dvs, $275 000 eller runt 3.2 miljoner.
Sett till svenska bränslepriser vore även det en smärre revolution.
Re: Semi Truck Event
Postat: 22 nov 2017 08:01
av Leo
Är det inte så att lastbilar i USA ofta leasas med en fast månadskostnad? Då blir ju själva priset mindre intressant att kommunicera.
Typ "Konsumentleasing" för personbilar i Sverige där man kommunicerar månadskostnad.
Stämmer det om USA så är det logiskt att inte fokusera på priset, utan snarare besparingen/mån inkl drivmedel.
På samma sätt som man gör en liknande matematik i designstudion för Model S/X, dvs försöker räkna med bränslebesparing i kalkylen. Sen om det är bra/dåligt, korrekt/fel är en helt annan fråga.
Re: Semi Truck Event
Postat: 22 nov 2017 08:16
av Ric
De sa att deras trailerdragare var billigare per sträcka men sa inget om vikten av godset.
På modellen som går 500 miles så tror jag den lastar 17 procent mindre vikt än dieselmodellen.
Re: Semi Truck Event
Postat: 22 nov 2017 09:14
av Laban
Leo skrev:
Är det inte så att lastbilar i USA ofta leasas med en fast månadskostnad? Då blir ju själva priset mindre intressant att kommunicera.
Någon här på forumet nämnde det. Och att det t.o.m kan ingå förare i avtalen.
Re: Semi Truck Event
Postat: 22 nov 2017 19:02
av Surfaren
Svenssons skrev:
På eventet pratades det aldrig om priset ju förutom att Elon sa att man skulle spara pengar dag 1. Jag tolkade det som spara pengar på driftskostnaden, inte inklusive inköpskostnad...
Varför tolkade du det så? Elon sa ju klart och tydligt att han pratade om "total cost of ownership" inkl leasingkostnad.
Re: Semi Truck Event
Postat: 22 nov 2017 19:39
av LarsL
Ric skrev:
De sa att deras trailerdragare var billigare per sträcka men sa inget om vikten av godset.
På modellen som går 500 miles så tror jag den lastar 17 procent mindre vikt än dieselmodellen.
500 miles var för 36 ton Bruttovikt, vilket är maxgränsen på det nationella vägnätet i USA.
Re: Semi Truck Event
Postat: 22 nov 2017 19:51
av Ric
LarsL skrev:
Ric skrev:
De sa att deras trailerdragare var billigare per sträcka men sa inget om vikten av godset.
På modellen som går 500 miles så tror jag den lastar 17 procent mindre vikt än dieselmodellen.
500 miles var för 36 ton Bruttovikt, vilket är maxgränsen på det nationella vägnätet i USA.
Ja, det vet jag. Men det svarar inte på frågan om vikten på nyttolasten.
De verkar förresten ha höjt reservationspriset från $5k till $20k. Har vi en ny Model 3 ”problematik” här kanske ?
Stämmer uppskattningarna på 1000 kWh batteri så kostar 400 kWh extra batteri i så fall $30k eller $75/kWh , ut till kund !!
Måste vi börja prata om ny kemi med väldigt hög energidensitet ?
Re: Semi Truck Event
Postat: 23 nov 2017 06:50
av Bjelke
Det är nästan så man blir sugen på ett karriärbyte ju
Dom värsta trafiksituationerna häromkring och norrut beror ofta på lastbilar som inte tar sig upp för vissa backar och sen är kaoset ett faktum, skulle
bra gärna vilja se Teslas semi i dom lägena, skulle inte förvåna mig om den tom skulle kunna agera bogserbil då åt dom andra som fastnat...
Kanske tom några bärgare som köper Semin och anpassar den för den kan bli riktigt grym.
De verkar förresten ha höjt reservationspriset från $5k till $20k. Har vi en ny Model 3 ”problematik” här kanske ?
Stämmer uppskattningarna på 1000 kWh batteri så kostar 400 kWh extra batteri i så fall $30k eller $75/kWh , ut till kund !!
Måste vi börja prata om ny kemi med väldigt hög energidensitet ?
Rimligtvis, då bör batteripacket väga runt 2,5 ton i semin och runt 500 kg i roadstern.
Nya s och x bör väl snart få 150-200kwh också då kan jag tro.
Behovet av superchargers kommer att minska.
Re: Semi Truck Event
Postat: 23 nov 2017 10:24
av Ric
Bjelke skrev:
Det är nästan så man blir sugen på ett karriärbyte ju
Dom värsta trafiksituationerna häromkring och norrut beror ofta på lastbilar som inte tar sig upp för vissa backar och sen är kaoset ett faktum, skulle
bra gärna vilja se Teslas semi i dom lägena, skulle inte förvåna mig om den tom skulle kunna agera bogserbil då åt dom andra som fastnat...
Kanske tom några bärgare som köper Semin och anpassar den för den kan bli riktigt grym.
Lastbilar som fastnar beror inte på brist på kraft. Det är däckval, anti-spinn och föraren samt medtrafikanter.
De verkar förresten ha höjt reservationspriset från $5k till $20k. Har vi en ny Model 3 ”problematik” här kanske ?
Stämmer uppskattningarna på 1000 kWh batteri så kostar 400 kWh extra batteri i så fall $30k eller $75/kWh , ut till kund !!
Måste vi börja prata om ny kemi med väldigt hög energidensitet ?
Då kan man nästan köpa en semi bara för att få batterierna. $180 / kWh inklusive semin. Räcker till att konvertera 20 fossilbilar som får 50 kWh styck. Eller bygga 50 stycken hembatterier på 20 kWh.
Re: Semi Truck Event
Postat: 23 nov 2017 10:42
av Bjelke
Ric skrev:
Bjelke skrev:
Det är nästan så man blir sugen på ett karriärbyte ju
Dom värsta trafiksituationerna häromkring och norrut beror ofta på lastbilar som inte tar sig upp för vissa backar och sen är kaoset ett faktum, skulle
bra gärna vilja se Teslas semi i dom lägena, skulle inte förvåna mig om den tom skulle kunna agera bogserbil då åt dom andra som fastnat...
Kanske tom några bärgare som köper Semin och anpassar den för den kan bli riktigt grym.
Lastbilar som fastnar beror inte på brist på kraft. Det är däckval, anti-spinn och föraren samt medtrafikanter.
Det var ju exakt det jag tänkte på, individuell el-fyrhjulsdrift lixom... Den lär inte bli först med att tappa fäste och bli stående i backarna...
Och det kommer därmed inte bero lika mycket på föraren heller på samma sätt som nu
Kraften är som sagt inte problemet i dom fallen...
Re: Semi Truck Event
Postat: 23 nov 2017 11:09
av 12man
Antalet kraftpulser per hjulvarv är helt fantastisk på en elbil
Re: Semi Truck Event
Postat: 23 nov 2017 13:26
av Jerker
Bjelke skrev:
Dom värsta trafiksituationerna häromkring och norrut beror ofta på lastbilar som inte tar sig upp för vissa backar och sen är kaoset ett faktum, skulle
bra gärna vilja se Teslas semi i dom lägena, skulle inte förvåna mig om den tom skulle kunna agera bogserbil då åt dom andra som fastnat...
Kanske tom några bärgare som köper Semin och anpassar den för den kan bli riktigt grym.
Här snackar vi hästkrafter!
Re: Semi Truck Event
Postat: 23 nov 2017 14:50
av mati
Jerker skrev:
Här snackar vi hästkrafter!
Coolt. Där ser man vilka monströsa krafter en häst har. Begreppet "hästkraft" är ju extremt vilseledande, eftersom det är ungefär vad en genomsnittshäst orkar med över en längre tid. Ungefär samma fenomen som med Teslor som reggas med jättehög topeffekt, medan medeleffekten över en timme är mycket lägre.
Jag läste nånstans att en häst tillfälligt kan komma upp i 10 hästkrafter eller ännu mer. Dessutom får de ner kraften på ett helt annat sätt än fordon som rullar på hjul.
Re: Semi Truck Event
Postat: 23 nov 2017 15:06
av _TonyV
Jerker skrev:
Här snackar vi hästkrafter!
Bästa när hästkrafterna slår till autobromsen så musen kan springa över vägen
Re: Semi Truck Event
Postat: 26 nov 2017 19:08
av 12man
Jerome Guillen i Holland, via electrek, tesla semi "same cargo capacity", vad väger en diesel semi?, nåt hemligt är det
3min in, lyckas inte lägga in starttid i yt taggen
inte hittat hela presentationen
Re: Semi Truck Event
Postat: 26 nov 2017 19:31
av LarsL
Alltså väger själva bilen lika mycket som en diesel version.
Alltså väger själva bilen lika mycket som en diesel version.
Så låter det på honom i alla fall. Samma cargo space - samma maxvikt. Så är väl resonemanget. Eller har USA inte samma regler för hur mycket en lastbil får väga?
Re: Semi Truck Event
Postat: 26 nov 2017 20:15
av bylund
mati skrev:
LarsL skrev:
Alltså väger själva bilen lika mycket som en diesel version.
Så låter det på honom i alla fall. Samma cargo space - samma maxvikt. Så är väl resonemanget. Eller har USA inte samma regler för hur mycket en lastbil får väga?
Jaha, okej. Kan man dra några slutsatser uitfrån det? Egentligen räcker det med vetskapen om att det finns maxgränser även i USA. Det betyder alltså med andra ord att om det är kapaciteten som bestämmer maxvikten och maxvikten samtidigt begränsas av lagen, så är Semins tomvikt inte relevant, dvs den väger inte mer än en dieseltruck.