Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 07 okt 2017 20:11
10% är väl LRF rabatten?
3% plus 18 000kr i bonus man ansöker om senare.LarsL skrev:10% är väl LRF rabatten?
Det låter bra, nästa gång kan du dock länka direkt till artikelnZalman3 skrev:Undrar vad priset för 22kw-laddaren blir?
"Nissan ska också erbjuda en 22 kW-laddare till företag och bilpooler. Där kan en Leaf laddas fullt på bara två timmar. Men även privatkunder ska kunna köpa den här laddaren av Nissan"
http://www.expressen.se
Tror att det är en liten chademoladdare de ska erbjuda. Troligtvis till ett hyfsat tilltaget pris. Frågan är om den är portabel nog att få med på resa. Annars är det nog mest företag och bilpooler som kan vara intresserade.Jerker skrev:Intressant inställning, att det endast skulle vara företag och bilpooler som skulle ha intresse av 22 kW-laddning.
OK, jag tänkte att det var en ombord AC-laddare...Klintan skrev:Tror att det är en liten chademoladdare de ska erbjuda. Troligtvis till ett hyfsat tilltaget pris. Frågan är om den är portabel nog att få med på resa. Annars är det nog mest företag och bilpooler som kan vara intresserade.Jerker skrev:Intressant inställning, att det endast skulle vara företag och bilpooler som skulle ha intresse av 22 kW-laddning.
Jag tolkar också det som att det är den interna AC-laddaren. Någon Chademo-laddare lär det troligen inte vara. För att ladda på Chademo är det ju bara att sätta i kabeln och det känns rätt krystat och fruktansvärt dyrt att skicka med en Chademo som kopplas till 32A 3-fasuttag eller motsvarande kabel.Jerker skrev:OK, jag tänkte att det var en ombord AC-laddare...Klintan skrev:Tror att det är en liten chademoladdare de ska erbjuda. Troligtvis till ett hyfsat tilltaget pris. Frågan är om den är portabel nog att få med på resa. Annars är det nog mest företag och bilpooler som kan vara intresserade.Jerker skrev:Intressant inställning, att det endast skulle vara företag och bilpooler som skulle ha intresse av 22 kW-laddning.
Svenssons skrev:Jag gissar på on-board charger. Den på 6,6 kW som sitter i Leafen från början är anpassad till Japan och USA med enfas 110V (6600W/110V=60A) och 22kW laddare i bilen är bättre anpassning till trefas-laddning i t.ex. Europa. Hyundai Ioniq har ju gjort liknande. Första bilarna som lanserades hade 6,6 kW laddare i bilen men kommer nu med trefasladdare till Europa (visserligen inte på så mycket högre toppeffekt verkar det dock som).
Här är länk till källan som säkert Expressen bygger sin artikel på eller som i alla fall ligger närmare orginalkällan:
https://www.zap-map.com/nissan-launches ... in-europe/
En 22kW Chademo-laddare kostar runt 150 kkr idag och en inbyggd laddare kostar inte ens hälften och skulle ge ett större mervärde då laddaren alltid är med i bilen.
http://www.rexelenergysolutions.co.uk/p ... Data-Comms
http://www.metricmind.com/products/brusa-nlg6/
Var har du läst informationen att Ioniq kommer med trefasladdare?Svenssons skrev:Jag gissar på on-board charger. Den på 6,6 kW som sitter i Leafen från början är anpassad till Japan och USA med enfas 110V (6600W/110V=60A) och 22kW laddare i bilen är bättre anpassning till trefas-laddning i t.ex. Europa. Hyundai Ioniq har ju gjort liknande. Första bilarna som lanserades hade 6,6 kW laddare i bilen men kommer nu med trefasladdare till Europa (visserligen inte på så mycket högre toppeffekt verkar det dock som).
Här är länk till källan som säkert Expressen bygger sin artikel på eller som i alla fall ligger närmare orginalkällan:
https://www.zap-map.com/nissan-launches ... in-europe/
En 22kW Chademo-laddare kostar runt 150 kkr idag och en inbyggd laddare kostar inte ens hälften och skulle ge ett större mervärde då laddaren alltid är med i bilen.
http://www.rexelenergysolutions.co.uk/p ... Data-Comms
http://www.metricmind.com/products/brusa-nlg6/
På Hyundais europeisk sida för bilen samt rapport från ägare som får ca 7kW från 16A trefasladdbox.vigge50 skrev:Var har du läst informationen att Ioniq kommer med trefasladdare?
På den hemsidan står endast att man kan ladda den på lite mer än 4 timmar med deras laddbox om om man kollar på den svenska hemsidan så erbjuder de en 22 kW laddbox. Även med 7,2 kW, alltså enfas 32A , så kan du ladda upp den på lite mer än fyra timmar. Om ägare har kunnat ladda 7 kW från en 16A trefas laddstolpe så är det däremot väldigt bra, var det inte nya e-Golf som kunde göra samma?Svenssons skrev:På Hyundais europeisk sida för bilen samt rapport från ägare som får ca 7kW från 16A trefasladdbox.vigge50 skrev:Var har du läst informationen att Ioniq kommer med trefasladdare?
http://www.hyundai.com/eu/en/Showroom/E ... index.html
Nja, nu vat jag inte de nya men den första generationen hade bara 3.6kW laddare i Sverige. Fanns inte ens tillval 32A här.mati skrev:Ja, e-Golf klarar 2x16A vilket blir runt 7kW.
Jaha, ok. Känner bilen av det? Då får man väl ta med sig den feta Tesla-sladden om man vill ladda snabbare.Leo skrev:... (Medföljande typ2 på 30 mils e-Golf är godkänd för max 3-fas 20A)
Här i Skara t.ex. har kommunen satt upp en 1x 32A laddstolpe. Det är ganska meningslöst att ladda en Tesla där, men för en e-Golf som ändå inte klarar mer än 7,2kW AC är det ju ok liksom. Men då behöver man alltså en grövre sladd.Leo skrev:Eftersom 22kW laddstolparna i Sverige i pricip alltid har 3x32A matning. Så då kommer bilen att kunna ta 2x16A vilket alltså kabeln klarar galant!
Vad skulle dem annars ha?Leo skrev:Eftersom 22kW laddstolparna i Sverige i pricip alltid har 3x32A matning
Bollnäs enda laddstolpe ska oxo vara likadan, men det är nåt "fel" på den så den går ändå bara på 1x16Amati skrev:Här i Skara t.ex. har kommunen satt upp en 1x 32A laddstolpe. Det är ganska meningslöst att ladda en Tesla där, men för en e-Golf som ändå inte klarar mer än 7,2kW AC är det ju ok liksom. Men då behöver man alltså en grövre sladd.Leo skrev:Eftersom 22kW laddstolparna i Sverige i pricip alltid har 3x32A matning. Så då kommer bilen att kunna ta 2x16A vilket alltså kabeln klarar galant!