Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
Re: Nya Nissan Leaf
3% plus 18 000kr i bonus man ansöker om senare.LarsL skrev:10% är väl LRF rabatten?
Re: Nya Nissan Leaf
Undrar vad priset för 22kw-laddaren blir?
"Nissan ska också erbjuda en 22 kW-laddare till företag och bilpooler. Där kan en Leaf laddas fullt på bara två timmar. Men även privatkunder ska kunna köpa den här laddaren av Nissan"
www.expressen.se
"Nissan ska också erbjuda en 22 kW-laddare till företag och bilpooler. Där kan en Leaf laddas fullt på bara två timmar. Men även privatkunder ska kunna köpa den här laddaren av Nissan"
www.expressen.se
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Det låter bra, nästa gång kan du dock länka direkt till artikelnZalman3 skrev:Undrar vad priset för 22kw-laddaren blir?
"Nissan ska också erbjuda en 22 kW-laddare till företag och bilpooler. Där kan en Leaf laddas fullt på bara två timmar. Men även privatkunder ska kunna köpa den här laddaren av Nissan"
http://www.expressen.se

Re: Nya Nissan Leaf
Intressant inställning, att det endast skulle vara företag och bilpooler som skulle ha intresse av 22 kW-laddning.
Re: Nya Nissan Leaf
Tror att det är en liten chademoladdare de ska erbjuda. Troligtvis till ett hyfsat tilltaget pris. Frågan är om den är portabel nog att få med på resa. Annars är det nog mest företag och bilpooler som kan vara intresserade.Jerker skrev:Intressant inställning, att det endast skulle vara företag och bilpooler som skulle ha intresse av 22 kW-laddning.
Elbilist sedan 2014
Re: Nya Nissan Leaf
OK, jag tänkte att det var en ombord AC-laddare...Klintan skrev:Tror att det är en liten chademoladdare de ska erbjuda. Troligtvis till ett hyfsat tilltaget pris. Frågan är om den är portabel nog att få med på resa. Annars är det nog mest företag och bilpooler som kan vara intresserade.Jerker skrev:Intressant inställning, att det endast skulle vara företag och bilpooler som skulle ha intresse av 22 kW-laddning.
Re: Nya Nissan Leaf
Jag tolkar också det som att det är den interna AC-laddaren. Någon Chademo-laddare lär det troligen inte vara. För att ladda på Chademo är det ju bara att sätta i kabeln och det känns rätt krystat och fruktansvärt dyrt att skicka med en Chademo som kopplas till 32A 3-fasuttag eller motsvarande kabel.Jerker skrev:OK, jag tänkte att det var en ombord AC-laddare...Klintan skrev:Tror att det är en liten chademoladdare de ska erbjuda. Troligtvis till ett hyfsat tilltaget pris. Frågan är om den är portabel nog att få med på resa. Annars är det nog mest företag och bilpooler som kan vara intresserade.Jerker skrev:Intressant inställning, att det endast skulle vara företag och bilpooler som skulle ha intresse av 22 kW-laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nya Nissan Leaf
Gissar att det är en Chademo laddare som kopplas till 3-fas 32A.
Gissar på ett pris runt 30-40.000kr.
Gissar på ett pris runt 30-40.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Jag gissar på on-board charger. Den på 6,6 kW som sitter i Leafen från början är anpassad till Japan och USA med enfas 110V (6600W/110V=60A) och 22kW laddare i bilen är bättre anpassning till trefas-laddning i t.ex. Europa. Hyundai Ioniq har ju gjort liknande. Första bilarna som lanserades hade 6,6 kW laddare i bilen men kommer nu med trefasladdare till Europa (visserligen inte på så mycket högre toppeffekt verkar det dock som).
Här är länk till källan som säkert Expressen bygger sin artikel på eller som i alla fall ligger närmare orginalkällan:
https://www.zap-map.com/nissan-launches ... in-europe/

En 22kW Chademo-laddare kostar runt 150 kkr idag och en inbyggd laddare kostar inte ens hälften och skulle ge ett större mervärde då laddaren alltid är med i bilen.
http://www.rexelenergysolutions.co.uk/p ... Data-Comms
http://www.metricmind.com/products/brusa-nlg6/
Här är länk till källan som säkert Expressen bygger sin artikel på eller som i alla fall ligger närmare orginalkällan:
https://www.zap-map.com/nissan-launches ... in-europe/

En 22kW Chademo-laddare kostar runt 150 kkr idag och en inbyggd laddare kostar inte ens hälften och skulle ge ett större mervärde då laddaren alltid är med i bilen.
http://www.rexelenergysolutions.co.uk/p ... Data-Comms
http://www.metricmind.com/products/brusa-nlg6/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Svenssons skrev:Jag gissar på on-board charger. Den på 6,6 kW som sitter i Leafen från början är anpassad till Japan och USA med enfas 110V (6600W/110V=60A) och 22kW laddare i bilen är bättre anpassning till trefas-laddning i t.ex. Europa. Hyundai Ioniq har ju gjort liknande. Första bilarna som lanserades hade 6,6 kW laddare i bilen men kommer nu med trefasladdare till Europa (visserligen inte på så mycket högre toppeffekt verkar det dock som).
Här är länk till källan som säkert Expressen bygger sin artikel på eller som i alla fall ligger närmare orginalkällan:
https://www.zap-map.com/nissan-launches ... in-europe/
En 22kW Chademo-laddare kostar runt 150 kkr idag och en inbyggd laddare kostar inte ens hälften och skulle ge ett större mervärde då laddaren alltid är med i bilen.
http://www.rexelenergysolutions.co.uk/p ... Data-Comms
http://www.metricmind.com/products/brusa-nlg6/
32.500kr + moms efter bidrag, om man köper många.
"Orust Engineering erbjuder 24kw semisnabbladdare för likströmsladdning via CCS eller Chademo.
Priset (+25% moms) inklusive bidrag, börjar från 38000kr för 1-5 laddare, 36000kr/st för 6-12 laddare, 34000kr/st för 12-50 laddare och 32500kr/st för 51-100 laddare."
https://www.blocket.se/goteborg/Semisna ... w=3&last=1
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Var har du läst informationen att Ioniq kommer med trefasladdare?Svenssons skrev:Jag gissar på on-board charger. Den på 6,6 kW som sitter i Leafen från början är anpassad till Japan och USA med enfas 110V (6600W/110V=60A) och 22kW laddare i bilen är bättre anpassning till trefas-laddning i t.ex. Europa. Hyundai Ioniq har ju gjort liknande. Första bilarna som lanserades hade 6,6 kW laddare i bilen men kommer nu med trefasladdare till Europa (visserligen inte på så mycket högre toppeffekt verkar det dock som).
Här är länk till källan som säkert Expressen bygger sin artikel på eller som i alla fall ligger närmare orginalkällan:
https://www.zap-map.com/nissan-launches ... in-europe/
En 22kW Chademo-laddare kostar runt 150 kkr idag och en inbyggd laddare kostar inte ens hälften och skulle ge ett större mervärde då laddaren alltid är med i bilen.
http://www.rexelenergysolutions.co.uk/p ... Data-Comms
http://www.metricmind.com/products/brusa-nlg6/
Re: Nya Nissan Leaf
På Hyundais europeisk sida för bilen samt rapport från ägare som får ca 7kW från 16A trefasladdbox.vigge50 skrev:Var har du läst informationen att Ioniq kommer med trefasladdare?
http://www.hyundai.com/eu/en/Showroom/E ... index.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nya Nissan Leaf
På den hemsidan står endast att man kan ladda den på lite mer än 4 timmar med deras laddbox om om man kollar på den svenska hemsidan så erbjuder de en 22 kW laddbox. Även med 7,2 kW, alltså enfas 32A , så kan du ladda upp den på lite mer än fyra timmar. Om ägare har kunnat ladda 7 kW från en 16A trefas laddstolpe så är det däremot väldigt bra, var det inte nya e-Golf som kunde göra samma?Svenssons skrev:På Hyundais europeisk sida för bilen samt rapport från ägare som får ca 7kW från 16A trefasladdbox.vigge50 skrev:Var har du läst informationen att Ioniq kommer med trefasladdare?
http://www.hyundai.com/eu/en/Showroom/E ... index.html
Re: Nya Nissan Leaf
Ja, e-Golf klarar 2x16A vilket blir runt 7kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Nja, nu vat jag inte de nya men den första generationen hade bara 3.6kW laddare i Sverige. Fanns inte ens tillval 32A här.mati skrev:Ja, e-Golf klarar 2x16A vilket blir runt 7kW.
Parentes. Det är extremt förvirrande med dessa laddare och tillval samt reklam som kommer fram. Green charge sydost hävdade med en dåres envishet att de kört e-golf i Tyskland och laddat 20kW på 3fas stolpar(!!!!!!!) När det visade sig att dem hade blandat ihop 3fas och DC-laddare så vart dem fly förbannade och menade att det spelade ingen roll. Stollar. Jag menar att det är av högsta möjliga roll vad bilen man tittar på är kapabel till.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Nya Nissan Leaf
19 mils e-Golf 3,7kW.
30 mils e-Golf 7,4kW. Antingen 2x16A och funkar även med 1x32A förutsatt att typ2-typ2 kabeln kan hantera 32A. (Medföljande typ2 på 30 mils e-Golf är godkänd för max 3-fas 20A)
30 mils e-Golf 7,4kW. Antingen 2x16A och funkar även med 1x32A förutsatt att typ2-typ2 kabeln kan hantera 32A. (Medföljande typ2 på 30 mils e-Golf är godkänd för max 3-fas 20A)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Nya Nissan Leaf
Jaha, ok. Känner bilen av det? Då får man väl ta med sig den feta Tesla-sladden om man vill ladda snabbare.Leo skrev:... (Medföljande typ2 på 30 mils e-Golf är godkänd för max 3-fas 20A)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Ja, typ2-kablar har motstånd som signalerar vad de klarar av.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nya Nissan Leaf
Nja, i de allra flesta fall är 3x20A kabel lika bra OCH mycket "smidigare" att använda. Håller du i båda samtidigt inser du snabbt hur klumpig/styv/tung en 3x32A kabel är.
Flera 22kW laddstolparna i Sverige har 3x32A matning. Så då kommer bilen att kunna ta 2x16A vilket alltså kabeln klarar galant!
I Norge kan det vara annorlunda tydligen. Där är det vanligare med 1x32A laddstolpar i vissa elnät.
Dessutom påstås det på Norska elbilsforumet att det kan påverka hur laddpatser med flera laddstolpar sköter lastbalanseringen mellan stolparna.
På vissa laddaplatser där flera bilar laddas samtidigt "begränsas strömmen ner" till den bil som kan ta emot lägst ström. Dvs de andra som laddar på samma plats som kan ta emot mer, begränsas då ner av att en av elbilarna väljer 2x16A eller 1x20A. Då ska då andra tydligen bara få 1x16A eller 1X20A där deras bil egentligen klarar av 1x32A. Vet dock inte om det stämmer eller riktigt hur vanligt det är i så fall, eller om det bara gäller vissa laddare.
Flera 22kW laddstolparna i Sverige har 3x32A matning. Så då kommer bilen att kunna ta 2x16A vilket alltså kabeln klarar galant!
I Norge kan det vara annorlunda tydligen. Där är det vanligare med 1x32A laddstolpar i vissa elnät.
Dessutom påstås det på Norska elbilsforumet att det kan påverka hur laddpatser med flera laddstolpar sköter lastbalanseringen mellan stolparna.
På vissa laddaplatser där flera bilar laddas samtidigt "begränsas strömmen ner" till den bil som kan ta emot lägst ström. Dvs de andra som laddar på samma plats som kan ta emot mer, begränsas då ner av att en av elbilarna väljer 2x16A eller 1x20A. Då ska då andra tydligen bara få 1x16A eller 1X20A där deras bil egentligen klarar av 1x32A. Vet dock inte om det stämmer eller riktigt hur vanligt det är i så fall, eller om det bara gäller vissa laddare.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 2 gång.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Nya Nissan Leaf
Känns inte helt orimligt att lastbalanseringen kan bli lite konstig när man blandar 1 fas 2 fas och 3 fas. Om man skulle göra perfekt balansering så blir de ganska mer komplext i mjukvaran och hårdvaran skulle jag tro, visst inte supersvårt och omöjligt men de skulle troligen också fördyra hårdvaran tror jag...
Men om några år skulle jag tror de ändå börjar hantera detta, utvecklingen går fram så sakta och framförallt kommer konkurrensen och ökade volymer skapa bättre och billigare laddare.
Men om några år skulle jag tror de ändå börjar hantera detta, utvecklingen går fram så sakta och framförallt kommer konkurrensen och ökade volymer skapa bättre och billigare laddare.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Här i Skara t.ex. har kommunen satt upp en 1x 32A laddstolpe. Det är ganska meningslöst att ladda en Tesla där, men för en e-Golf som ändå inte klarar mer än 7,2kW AC är det ju ok liksom. Men då behöver man alltså en grövre sladd.Leo skrev:Eftersom 22kW laddstolparna i Sverige i pricip alltid har 3x32A matning. Så då kommer bilen att kunna ta 2x16A vilket alltså kabeln klarar galant!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nya Nissan Leaf
Vad skulle dem annars ha?Leo skrev:Eftersom 22kW laddstolparna i Sverige i pricip alltid har 3x32A matning
Eller menar du typ 2 stolpar? I så fall vill jag mena att jag i princip aldrig sett en 3-fas typ 2 bara en drös 16 eller 32A 1-fas. Jag har fler snabbladdare runt mig än 3fas typ 2!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Bollnäs enda laddstolpe ska oxo vara likadan, men det är nåt "fel" på den så den går ändå bara på 1x16Amati skrev:Här i Skara t.ex. har kommunen satt upp en 1x 32A laddstolpe. Det är ganska meningslöst att ladda en Tesla där, men för en e-Golf som ändå inte klarar mer än 7,2kW AC är det ju ok liksom. Men då behöver man alltså en grövre sladd.Leo skrev:Eftersom 22kW laddstolparna i Sverige i pricip alltid har 3x32A matning. Så då kommer bilen att kunna ta 2x16A vilket alltså kabeln klarar galant!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19