V.8 på gång:-)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: V.8 på gång:-)

Inlägg av mati »

danni skrev:
Bloggposten var hela tiden tänkt att handla om autopiloten och dess kommande förbättringar (i både 8.0 och 8.1 och kanske bortom det), inte om 8.0 och övriga funktioner som kommer med den. Så att man inte nämnde nåt om UI-overhaul behöver inte betyda något alls.
Vi får hoppas att 8.x handlar om lite mer än bara AP-funktioner. Annars kvittar uppdateringen fullständigt för oss med "gamla" bilar utan AP. Det är väl iofs bara en tidsfråga att uppdateringarna inte längre berör äldre bilar. Det värsta som kan hända är ju att man får en massa nya buggar men inga nya funktioner. Ungefär som med äldre mobiltelefoner som fungerar sämre med varje uppdatering som kommer. I så fall vill man ju kanske inte ens ha en uppdatering.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Vi får hoppas att 8.x handlar om lite mer än bara AP-funktioner. Annars kvittar uppdateringen fullständigt för oss med "gamla" bilar utan AP. Det är väl iofs bara en tidsfråga att uppdateringarna inte längre berör äldre bilar. Det värsta som kan hända är ju att man får en massa nya buggar men inga nya funktioner. Ungefär som med äldre mobiltelefoner som fungerar sämre med varje uppdatering som kommer. I så fall vill man ju kanske inte ens ha en uppdatering.
Spotify och sånt lär ju (förhoppningsvis) fortsätta uppdateras
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Spotify och sånt lär ju (förhoppningsvis) fortsätta uppdateras
Nja, det finns ju egentligen massor med saker som behöver ses över. Frågan är om och när det sker. Ett bra exempel är ju webbläsaren som i praktiken är oanvändbar. Den skulle kunna tas bort utan att jag skulle sakna den. Ändå så har den aldrig blivit uppdaterad vad jag vet. Krutet läggs på andra saker, främst AP, och det är ju fullt begripligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
Bloggposten var hela tiden tänkt att handla om autopiloten och dess kommande förbättringar (i både 8.0 och 8.1 och kanske bortom det), inte om 8.0 och övriga funktioner som kommer med den. Så att man inte nämnde nåt om UI-overhaul behöver inte betyda något alls.
Som jag redan skrivit i tråden så handlade bloggposten inte om 8.0, utan om framtida förbättringar av AP som bl.a. kommer i 8.0. Mjukvaran i 8.0 kommer innehålla mer än bara AP-förbättringar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Herr X skrev:
Simon skrev:
Blir det svensk översättning den här gången?
Svensk översättning av Teslans GUI har jag svårt att se framför mig. Det är jobbigt för dem att underhålla alla språk varje gång de gör ändringar och alla svenskar kan ju faktiskt engelska. Det är faktiskt så att jag över huvud taget inte reflekterar över att interfacet är på engelska.. navigatorns röst är oavsett på svenska...
Men datorer och mobiltelefoner är ju översatta till svenska, och med sin stora display upplevs väl teslan mer som en dator än en bil? Ett datorinterface på främmande språk ger en ofärdig känsla, även om det funkar.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Simon skrev:
Herr X skrev:
Simon skrev:
Svensk översättning av Teslans GUI har jag svårt att se framför mig. Det är jobbigt för dem att underhålla alla språk varje gång de gör ändringar och alla svenskar kan ju faktiskt engelska. Det är faktiskt så att jag över huvud taget inte reflekterar över att interfacet är på engelska.. navigatorns röst är oavsett på svenska...
Men datorer och mobiltelefoner är ju översatta till svenska, och med sin stora display upplevs väl teslan mer som en dator än en bil? Ett datorinterface på främmande språk ger en ofärdig känsla, även om det funkar.
Dock så är det väldigt stor skillnad på att göra om Windows till svenska som några miljoner svenskar ska använda och där företaget är riktigt stort jämfört med Tesla och de ungefär 1700 personerna som använder deras operativsystem. Jag sökte runt lite och det verkar som de har översatt de till flera olika språk men dock ej svenska men det kanske kommer i kommande uppdateringar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Torde komma på norska först.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

vigge50 skrev:
Simon skrev:
Herr X skrev:
Simon skrev:
Dock så är det väldigt stor skillnad på att göra om Windows till svenska som några miljoner svenskar ska använda och där företaget är riktigt stort jämfört med Tesla och de ungefär 1700 personerna som använder deras operativsystem. Jag sökte runt lite och det verkar som de har översatt de till flera olika språk men dock ej svenska men det kanske kommer i kommande uppdateringar.
Bra poäng. Kan tänka mig att det blir mer utrymme för den sortens kostnader när M3 fått upp den totala volymen fordon.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu har electrek tillslut skrivit ner allt som sades under samtalet, det är totalt sju delar men om man vill veta allt som sades så är det bara att läsa igenom. Här är länk till första delen.

https://electrek.co/2016/09/11/transcri ... te-part-1/
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Någon som vet ifall detta kommer vara aktivt på bilar som inte har autopilot aktiverat? Som en provperiod för att locka folk att köpa autopilot tänker jag?

Min bil har hårdvaran, men inte mjukvaran aktiverad. Skulle ju gärna testa detta innan man skickar iväg en massa tusenlappar!

Sen kan jag tycka att den "vanliga" farthållaren borde kunna använda sig av radarn ändå. Bara för att hålla avstånd, inte för auto steer. Det är ju ändå mer eller mindre standard på bilar i dagsläget...

/Jocke
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Jocke73 skrev:
Någon som vet ifall detta kommer vara aktivt på bilar som inte har autopilot aktiverat? Som en provperiod för att locka folk att köpa autopilot tänker jag?

Min bil har hårdvaran, men inte mjukvaran aktiverad. Skulle ju gärna testa detta innan man skickar iväg en massa tusenlappar!

Sen kan jag tycka att den "vanliga" farthållaren borde kunna använda sig av radarn ändå. Bara för att hålla avstånd, inte för auto steer. Det är ju ändå mer eller mindre standard på bilar i dagsläget...

/Jocke
Nej inget kommer fungera och nu är AP dessutom dyrare att aktivera än förut.

Du har väl fortfarande en aktiv farthållare?? :shock:
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jocke73 skrev:

/Jocke
När du skriver "detta", vad menar du då? Vissa saker gäller ju din bil också. Alla säkerhetsfunktioner är alltid standard. Så om det landar ett UFO i dimman kommer din bil nödbromsa även om du inte köpt AP.

Och visst kan man tycka att Tesla kunde bjucka på en del av funktionerna, men de vill ju tjäna pengar de också... Det är väl rätt få bilar som har radarfarthållare som standard, eller?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

grenhall skrev:

aktiv farthållare, även kallad TACC (traffic aware cruise control) får man enbart om man väljer till Autopilot. I samma paket ingår även summon och autopark). Har man inte valt Autopilot, så har man bara en "dum" farthållare.

Edit: eller menade du kanske vanlig farthållare, som är aktiverad?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

HelectriC skrev:
grenhall skrev:

aktiv farthållare, även kallad TACC (traffic aware cruise control) får man enbart om man väljer till Autopilot. I samma paket ingår även summon och autopark). Har man inte valt Autopilot, så har man bara en "dum" farthållare.

Edit: eller menade du kanske vanlig farthållare, som är aktiverad?
Nej du hade helt rätt. Jag menade TACC. Trodde den ingick i "vanliga" farthållare. Då är det bara att pyttsa Jocke. Lätt värt pengarna.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Håller på. Någon som vill köpa en Honda Blackbird? 8-)

/Jocke
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jocke73 skrev:
Håller på. Någon som vill köpa en Honda Blackbird? 8-)

/Jocke
antar att du vill ha 36 200 för den ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Exakt så tänker jag faktiskt! :D

/Jocke
Senast redigerad av Jocke73, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

37 900:- är väl priset för AP vid efterbeställning?
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Har AP blivit dyrare ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

grenhall skrev:
37 900:- är väl priset för AP vid efterbeställning?
jag kollade på den norska sidan, svenska har 37 900, det är riktigt!
Model 3-24/Polestar 3-24
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

e5m1r skrev:
Har AP blivit dyrare ?
Ja, priset höjdes samtidigt som P100D kom. Nu 32.500 kr vid beställning och 37.900 efter leverans.
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

MaLund13 skrev:
e5m1r skrev:
Har AP blivit dyrare ?
Ja, priset höjdes samtidigt som P100D kom. Nu 32.500 kr vid beställning och 37.900 efter leverans.
Shit! Nå, det lär ju höja bilens värde motsvarande summa. AP är ju inte direkt en slitagedel. Hoppas de inte sänker priset efter man beställt bara...

/Jocke
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Är det här v.8 på väg ut måntro?

Software version 103.53.1 was just detected on a Tesla model SP90D. The highest previous version was 2.36.25. You were alerted per your settings on TeslaFi.com.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Kirre skrev:
Är det här v.8 på väg ut måntro? Bild

Software version 103.53.1 was just detected on a Tesla model SP90D. The highest previous version was 2.36.25. You were alerted per your settings on TeslaFi.com.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
1xx brukar vara beta så inte helt omöjlogt men det säger inget om sw8 itan revision för 7.1
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Hur gick det egentligen med Segelflygarn (?) och betaversionen av autopilot som det blev så mycket hysch hysch om. Fick vi nån uppklarning på hur det egentligen hängde ihop? Har han redan v.8 kanske?
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar