Sida 8 av 9

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 11:39
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
Tesla ska tydligen in i jurdbrukssektorn enligt DI:
http://digital.di.se/artikel/har-ar-elo ... herravalde#

"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de :lol:
Traktor?? Är det "truck" de har översatt fel?

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 11:44
av Daoops
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Tesla ska tydligen in i jurdbrukssektorn enligt DI:
http://digital.di.se/artikel/har-ar-elo ... herravalde#

"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de :lol:
Traktor?? Är det "truck" de har översatt fel?
Haha japp! Kul. Men i övrigt väldigt bra artikel väl? Lite förvånande men bra

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 12:04
av Svenssons
TiborBlomhall skrev:
Tesla ska tydligen in i jurdbrukssektorn enligt DI:
http://digital.di.se/artikel/har-ar-elo ... herravalde#

"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de :lol:
Vad händer med svenska skolan? Kan "journalisterna" på DI inte engelska? Har de ersatts med direktöversättningar av någon dålig konkurrent till Google Translate?

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 12:52
av LarsL
Daoops skrev:
LarsL skrev:
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Tror det är en mental sak. Många köper hus i spanien som man finansierar genom att hyra ut. Har man med det i kalkylen när man skaffar bilen blir det en annan ägandesyn. Tror jag, vi får se. Taxibolagen kommer ju att gå bananer igen såklart.
Det är just det som är mitt stora problem. Om "alla" gör så kommer mitt bilägande bli dyrare. Elon påstår tex att det inte finns något behov av en billigare bil än M3, alltså en bil för 4-600kkr... Det var inte så mycket jag betalade för bilen förut, direkt. Förmodligen kommer också servicen bli dyrare och besiktningarna svårare, allt för att Tesla ska kunna erbjuda en trygg och säker taxiservice.
Och nej jag skulle aldrig någonsin köpa en andelslägenhet i Spaninen, om jag så fick den.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 13:00
av chpaulin
Hur kan "truck" bli traktor? De är goa ;)

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 13:00
av TiborBlomhall
TiborBlomhall skrev:
Tesla ska tydligen in i jurdbrukssektorn enligt DI:
http://digital.di.se/artikel/har-ar-elo ... herravalde#

"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de :lol:

Nu har de rättat, efter att jag mejlat journalisten :)

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 13:05
av jonasl
LarsL skrev:
Det är just det som är mitt stora problem. Om "alla" gör så kommer mitt bilägande bli dyrare. Elon påstår tex att det inte finns något behov av en billigare bil än M3, alltså en bil för 4-600kkr... Det var inte så mycket jag betalade för bilen förut, direkt.
Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 13:21
av Silversound
jonasl skrev:
LarsL skrev:
Det är just det som är mitt stora problem. Om "alla" gör så kommer mitt bilägande bli dyrare. Elon påstår tex att det inte finns något behov av en billigare bil än M3, alltså en bil för 4-600kkr... Det var inte så mycket jag betalade för bilen förut, direkt.
Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Tesla vill ju fokusera på andra fordon istället och det kanske även finns en tanke på att det kan bli svårt att bygga ut SuC-nätverket för att klara av den mängd bilar man skulle få om en billigare Tesla skulle börja säljas. Men det kan ju ändras i del tre av hans master plan...

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 13:24
av LarsL
Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 13:29
av pegs
LarsL skrev:
Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Jag uppfattade det som ett tydligt ställningstagande. Att dom inte kommer att satsa på billigare bilar än Model 3.
Skulle förvåna mig om inte andra fyller den nischen.
Skulle vara kul att se indiska eller kanske afrikanska företag som satsar på enkla och robusta fordon som kombineras med solenergi.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 13:31
av Feddan
LarsL skrev:
Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Så tolkar inte jag det.
Någon skrev:
Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Så tolkar jag det.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 13:46
av Jerker
Feddan skrev:
LarsL skrev:
Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Så tolkar inte jag det.
Någon skrev:
Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Så tolkar jag det.

Nej, jag håller med LarsL. Han skriver ju att varför Tesla inte behöver göra mindre bilar än 3:an förklaras i den tredje delen av planen, och där beskriver han detta med att göra sin bil till taxi och då har alla råd att köpa sig en Tesla eftersom månadskostnaden blir mindre.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 13:54
av Svenssons
Jerker skrev:
Feddan skrev:
LarsL skrev:
Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Så tolkar inte jag det.
Någon skrev:
Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Så tolkar jag det.

Nej, jag håller med LarsL. Han skriver ju att varför Tesla inte behöver göra mindre bilar än 3:an förklaras i den tredje delen av planen, och där beskriver han detta med att göra sin bil till taxi och då har alla råd att köpa sig en Tesla eftersom månadskostnaden blir mindre.
Detta utesluter inte andra från att göra billigare elbilar och dessa bilar lär inte ha AP-utrustning eller klara av autonom körning likt kommande Model 3.

Tesla är inte ensamma om att välja vilken del av marknaden de riktar in sig på. Porsches billigaste bil är t.ex. dyrare än Model 3.

Vill man sitta i en Tesla och inte har pengar till en Model 3 så blir det alltså att dela bil med andra som gäller. Andra bilmärken kommer att ta marknadsandelar i andra segment.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 14:01
av bjelkeman
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Feddan skrev:
LarsL skrev:
Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Så tolkar inte jag det.
Någon skrev:
Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Så tolkar jag det.

Nej, jag håller med LarsL. Han skriver ju att varför Tesla inte behöver göra mindre bilar än 3:an förklaras i den tredje delen av planen, och där beskriver han detta med att göra sin bil till taxi och då har alla råd att köpa sig en Tesla eftersom månadskostnaden blir mindre.
Detta utesluter inte andra från att göra billigare elbilar och dessa bilar lär inte ha AP-utrustning eller klara av autonom körning likt kommande Model 3.

Tesla är inte ensamma om att välja vilken del av marknaden de riktar in sig på. Porsches billigaste bil är t.ex. dyrare än Model 3.

Vill man sitta i en Tesla och inte har pengar till en Model 3 så blir det alltså att dela bil med andra som gäller. Andra bilmärken kommer att ta marknadsandelar i andra segment.
Liknade strategi som Apple har. Man kan tycka om det eller inte, men det producerar resultat. Apple är största företaget i världen, baserat på "market cap", tar hem 94% av smartphone förtjänsterna (profits) på "bara" 14% av smartphone marknaden. För att det valt att ha en integrerad platform, och sälja dyrt, detta trots att de inte tillverkar själv.

http://appleinsider.com/articles/15/11/ ... al-volumes

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 14:58
av TiborBlomhall
Att man är tveksam att hyra ut sin bil kan vara ett ålderssyndrom, skriver SvD:
http://www.svd.se/unga-villiga-att-hyra ... naringsliv

Fast det artikeln inte tar upp (så mycket) är att unga är mer vana vid att allt är rejtat. Du hyr inte ut din bil till en okänd - utan du hyr ut din bil till en som har fått 5 stjärnor i omdöme av nio personer före dig som har hyrt ut sina saker till hen.

Über-appen till exempel erbjuder inte bara billigare resor. Du kan även se rejtingen på chaffisen som ska hämta dig - och han kan också se rejtingen av dig som kund som tidigare chaffisar har gett dig.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 15:05
av TiborBlomhall
Investerare (eller tja, skribenter på sajter som seekingalpha.com) saknar en punkt de gärna skulle velat se i Elons master plan:

* Make money

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 16:11
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
Att man är tveksam att hyra ut sin bil kan vara ett ålderssyndrom, skriver SvD:
http://www.svd.se/unga-villiga-att-hyra ... naringsliv

Fast det artikeln inte tar upp (så mycket) är att unga är mer vana vid att allt är rejtat. Du hyr inte ut din bil till en okänd - utan du hyr ut din bil till en som har fått 5 stjärnor i omdöme av nio personer före dig som har hyrt ut sina saker till hen.

Über-appen till exempel erbjuder inte bara billigare resor. Du kan även se rejtingen på chaffisen som ska hämta dig - och han kan också se rejtingen av dig som kund som tidigare chaffisar har gett dig.
Mm... jag skulle iofs kunna tänka mig att bara hyra ut min bil till folk som jag känner. Och då är det lite av en bilpool...

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 16:38
av LarsL
TiborBlomhall skrev:
Investerare (eller tja, skribenter på sajter som seekingalpha.com) saknar en punkt de gärna skulle velat se i Elons master plan:

* Make money
Pengar är en bieffekt av planen, inte målet i sig.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 16:42
av Svenssons
LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
Investerare (eller tja, skribenter på sajter som seekingalpha.com) saknar en punkt de gärna skulle velat se i Elons master plan:

* Make money
Pengar är en bieffekt av planen, inte målet i sig.
Precis, pengar är medlet för att få igenom planen, inte målet. Om pengar var målet så skulle Tesla sluta att expandera idag, sluta att bygga nya SC, SuC, Gigafactory, sluta utveckla nya modeller och bara bygga de modeller som är färdiga eller i princip färdiga och så skulle bolaget tjäna pengar. Tror att alla företag som sätter upp "Make money" i sina visionära, långsiktiga mål tappar en del av eller hela det verkliga målet.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 17:33
av AGCF
Jag skulle lätt låta bilen gå som taxi om det innebar att alla transporter för min familj var gratis. Om bilen exempelvis kostade mig 6000 kr i månaden så räcker det med 200 kr per dag i överskott för att täcka allt inkl värdeminskning. Lägger hellre de pengarna på semesterresor. 72000 kr per år.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 17:57
av Herr X
Svenssons skrev:
Precis, pengar är medlet för att få igenom planen, inte målet. Om pengar var målet så skulle Tesla sluta att expandera idag, sluta att bygga nya SC, SuC, Gigafactory, sluta utveckla nya modeller och bara bygga de modeller som är färdiga eller i princip färdiga och så skulle bolaget tjäna pengar.
Pengar är en validering att man träffat rätt när det gäller det problem man försöker lösa. Om folk inte är villiga att betala för den tjänst man utvecklat så har man misslyckats. Tesla har verkligen inga problem att sälja sina produkter och tjänar massor av pengar.
Att vissa kortiktiga och egoistiska småinvesterare hellre vill ha Teslas pengar för sig själva på kort sikt än att låta Tesla investera och generera ännu mer pengar på lång sikt är något helt annat.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 18:04
av Herr X
AGCF skrev:
Jag skulle lätt låta bilen gå som taxi om det innebar att alla transporter för min familj var gratis. Om bilen exempelvis kostade mig 6000 kr i månaden så räcker det med 200 kr per dag i överskott för att täcka allt inkl värdeminskning. Lägger hellre de pengarna på semesterresor. 72000 kr per år.
Men samtidigt binder du ju upp massor av kapital i bilen - pengar som du kunde använt på något annat än bilköp.
Din egen bil blir egentligen som vilken taxi som helst - du trycker på "Min bil"-knappen i Tesla-appen och din egen taxibil kommer hem till dig, men du kunde ju lika gärna tryckt på "Taxi"-knappen och fått hem någon annans bil. När din egen skinnklädsel blivit oändligt sliten av hundratals resenärer, taket blivit melerat av barn som satt smutsiga händer där och bilen repats av förbipasserande cyklister när bilen gått som taxi mitt i centrum, så kanske du rent av hellre skulle vilja ha någon annans nyare Model 3 hem till dig som taxi när du ska ut och resa?

Ett alternativ hade ju då varit att aldrig köpa bilen, utan istället sätta pengarna i någon fin fond och bokat Tesla-taxiresor de gånger du behöver bil?

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 19:23
av Svenssons
Allt beror ju på intäkterna, försäkringsmöjligheter och hur villig man är att låna ut sin bil. Det kanske inte är något som alla gör första åren på en ny bil men efter några år kanske man vill ha ny bil och kan då ha kvar den andra bilen som andrabil och uthyrningsbil. Har man ungdomar som ska till olika ställen kan man kanske vilja ha tillgång till två bilar. En som man själv kör och en som kör ens ungdomar till olika aktiviteter.

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 19:34
av TiborBlomhall
Jag tror vi kan konkludera att människor är olika. En del kan tänka sig låta sin bil "extraknäcka" som taxi - andra inte.

Intressantare är hur lagen ställer sig till frågeställningen? De som körde Über i Sverige åkte ju dit för svarttaxi. Men om det är bilen som kör? Då har man ju inte kört svarttaxi... själv?

Och någon lämplig modell för att hantera intäkter? Kanske Tesla eller den man leasar bilen ifrån kan ta hand om det ekonomiska? Man bara får räkning på slutet av månaden: månadens leasingavgift... MINUS det bilen har kört in åt dig :) Om de hanterar det ekonomiska åt dig så slipper man tänka på deklarationer, moms och skatter. Eller?

Kommer man kunna köpa bilen på "time-sharing"? Istället för att köpa en dyr bil köper du rätten att använda den två timmar per dag, plus tre veckor semesterresa per år? Efter det kostar bilen även om du själv vill använda den?

Eller få en timmes körtid per dag mot att du lovar hålla bilen snygg? Istället för städfirman nån föreslog så är det du som får städa bilen varje dag mot att du har helt gratis bil (inte ens bensin!) en timme om dagen. Jag kan tänka mig en hel del studenter som skulle vara intresserade av sådana upplägg...

Re: Masterplan part 2

Postat: 21 jul 2016 19:39
av joel80
Man kan redan hyra ut sin bil utan större bekymmer. Finns etablerade tjänster för det. www.snappcar.se har carit igång några år och man hittar skapligt många bilar i storstäderna.

Självklart blir det bättre med autonoma bilar.. Men lösningarna för försäkring samt företag är ju enkelt löst om man gör som snappcar. (procent av kostnaden går till snappcar som står för "risken" under uthyrning.)

Vet inte exakt hur det fungerar med betalning där... Min poäng är att det inte behöver vara komplicerat..