Traktor?? Är det "truck" de har översatt fel?TiborBlomhall skrev:Tesla ska tydligen in i jurdbrukssektorn enligt DI:
http://digital.di.se/artikel/har-ar-elo ... herravalde#
"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de![]()
Masterplan part 2
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Masterplan part 2
Re: Masterplan part 2
Haha japp! Kul. Men i övrigt väldigt bra artikel väl? Lite förvånande men braJerker skrev:Traktor?? Är det "truck" de har översatt fel?TiborBlomhall skrev:Tesla ska tydligen in i jurdbrukssektorn enligt DI:
http://digital.di.se/artikel/har-ar-elo ... herravalde#
"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de![]()
Re: Masterplan part 2
Vad händer med svenska skolan? Kan "journalisterna" på DI inte engelska? Har de ersatts med direktöversättningar av någon dålig konkurrent till Google Translate?TiborBlomhall skrev:Tesla ska tydligen in i jurdbrukssektorn enligt DI:
http://digital.di.se/artikel/har-ar-elo ... herravalde#
"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de![]()
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Masterplan part 2
Det är just det som är mitt stora problem. Om "alla" gör så kommer mitt bilägande bli dyrare. Elon påstår tex att det inte finns något behov av en billigare bil än M3, alltså en bil för 4-600kkr... Det var inte så mycket jag betalade för bilen förut, direkt. Förmodligen kommer också servicen bli dyrare och besiktningarna svårare, allt för att Tesla ska kunna erbjuda en trygg och säker taxiservice.Daoops skrev:Tror det är en mental sak. Många köper hus i spanien som man finansierar genom att hyra ut. Har man med det i kalkylen när man skaffar bilen blir det en annan ägandesyn. Tror jag, vi får se. Taxibolagen kommer ju att gå bananer igen såklart.LarsL skrev:Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?Herr X skrev:Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.LarsL skrev:Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Och nej jag skulle aldrig någonsin köpa en andelslägenhet i Spaninen, om jag så fick den.
Re: Masterplan part 2
Hur kan "truck" bli traktor? De är goa 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Masterplan part 2
Nu har de rättat, efter att jag mejlat journalistenTiborBlomhall skrev:Tesla ska tydligen in i jurdbrukssektorn enligt DI:
http://digital.di.se/artikel/har-ar-elo ... herravalde#
"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de

- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Masterplan part 2
Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.LarsL skrev:Det är just det som är mitt stora problem. Om "alla" gör så kommer mitt bilägande bli dyrare. Elon påstår tex att det inte finns något behov av en billigare bil än M3, alltså en bil för 4-600kkr... Det var inte så mycket jag betalade för bilen förut, direkt.
Model Y LR AWD 2022
- Silversound
- elbilist
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
- Ort: Växjö
Re: Masterplan part 2
Tesla vill ju fokusera på andra fordon istället och det kanske även finns en tanke på att det kan bli svårt att bygga ut SuC-nätverket för att klara av den mängd bilar man skulle få om en billigare Tesla skulle börja säljas. Men det kan ju ändras i del tre av hans master plan...jonasl skrev:Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.LarsL skrev:Det är just det som är mitt stora problem. Om "alla" gör så kommer mitt bilägande bli dyrare. Elon påstår tex att det inte finns något behov av en billigare bil än M3, alltså en bil för 4-600kkr... Det var inte så mycket jag betalade för bilen förut, direkt.
Hyundai Ioniq -18
Re: Masterplan part 2
Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Re: Masterplan part 2
Jag uppfattade det som ett tydligt ställningstagande. Att dom inte kommer att satsa på billigare bilar än Model 3.LarsL skrev:Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Skulle förvåna mig om inte andra fyller den nischen.
Skulle vara kul att se indiska eller kanske afrikanska företag som satsar på enkla och robusta fordon som kombineras med solenergi.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Masterplan part 2
Så tolkar inte jag det.LarsL skrev:Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Så tolkar jag det.Någon skrev:Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Masterplan part 2
Feddan skrev:Så tolkar inte jag det.LarsL skrev:Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Så tolkar jag det.Någon skrev:Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Nej, jag håller med LarsL. Han skriver ju att varför Tesla inte behöver göra mindre bilar än 3:an förklaras i den tredje delen av planen, och där beskriver han detta med att göra sin bil till taxi och då har alla råd att köpa sig en Tesla eftersom månadskostnaden blir mindre.
Re: Masterplan part 2
Detta utesluter inte andra från att göra billigare elbilar och dessa bilar lär inte ha AP-utrustning eller klara av autonom körning likt kommande Model 3.Jerker skrev:Feddan skrev:Så tolkar inte jag det.LarsL skrev:Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Så tolkar jag det.Någon skrev:Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Nej, jag håller med LarsL. Han skriver ju att varför Tesla inte behöver göra mindre bilar än 3:an förklaras i den tredje delen av planen, och där beskriver han detta med att göra sin bil till taxi och då har alla råd att köpa sig en Tesla eftersom månadskostnaden blir mindre.
Tesla är inte ensamma om att välja vilken del av marknaden de riktar in sig på. Porsches billigaste bil är t.ex. dyrare än Model 3.
Vill man sitta i en Tesla och inte har pengar till en Model 3 så blir det alltså att dela bil med andra som gäller. Andra bilmärken kommer att ta marknadsandelar i andra segment.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Masterplan part 2
Liknade strategi som Apple har. Man kan tycka om det eller inte, men det producerar resultat. Apple är största företaget i världen, baserat på "market cap", tar hem 94% av smartphone förtjänsterna (profits) på "bara" 14% av smartphone marknaden. För att det valt att ha en integrerad platform, och sälja dyrt, detta trots att de inte tillverkar själv.Svenssons skrev:Detta utesluter inte andra från att göra billigare elbilar och dessa bilar lär inte ha AP-utrustning eller klara av autonom körning likt kommande Model 3.Jerker skrev:Feddan skrev:Så tolkar inte jag det.LarsL skrev:Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Så tolkar jag det.Någon skrev:Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Nej, jag håller med LarsL. Han skriver ju att varför Tesla inte behöver göra mindre bilar än 3:an förklaras i den tredje delen av planen, och där beskriver han detta med att göra sin bil till taxi och då har alla råd att köpa sig en Tesla eftersom månadskostnaden blir mindre.
Tesla är inte ensamma om att välja vilken del av marknaden de riktar in sig på. Porsches billigaste bil är t.ex. dyrare än Model 3.
Vill man sitta i en Tesla och inte har pengar till en Model 3 så blir det alltså att dela bil med andra som gäller. Andra bilmärken kommer att ta marknadsandelar i andra segment.
http://appleinsider.com/articles/15/11/ ... al-volumes
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Masterplan part 2
Att man är tveksam att hyra ut sin bil kan vara ett ålderssyndrom, skriver SvD:
http://www.svd.se/unga-villiga-att-hyra ... naringsliv
Fast det artikeln inte tar upp (så mycket) är att unga är mer vana vid att allt är rejtat. Du hyr inte ut din bil till en okänd - utan du hyr ut din bil till en som har fått 5 stjärnor i omdöme av nio personer före dig som har hyrt ut sina saker till hen.
Über-appen till exempel erbjuder inte bara billigare resor. Du kan även se rejtingen på chaffisen som ska hämta dig - och han kan också se rejtingen av dig som kund som tidigare chaffisar har gett dig.
http://www.svd.se/unga-villiga-att-hyra ... naringsliv
Fast det artikeln inte tar upp (så mycket) är att unga är mer vana vid att allt är rejtat. Du hyr inte ut din bil till en okänd - utan du hyr ut din bil till en som har fått 5 stjärnor i omdöme av nio personer före dig som har hyrt ut sina saker till hen.
Über-appen till exempel erbjuder inte bara billigare resor. Du kan även se rejtingen på chaffisen som ska hämta dig - och han kan också se rejtingen av dig som kund som tidigare chaffisar har gett dig.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Masterplan part 2
Investerare (eller tja, skribenter på sajter som seekingalpha.com) saknar en punkt de gärna skulle velat se i Elons master plan:
* Make money
* Make money
Re: Masterplan part 2
Mm... jag skulle iofs kunna tänka mig att bara hyra ut min bil till folk som jag känner. Och då är det lite av en bilpool...TiborBlomhall skrev:Att man är tveksam att hyra ut sin bil kan vara ett ålderssyndrom, skriver SvD:
http://www.svd.se/unga-villiga-att-hyra ... naringsliv
Fast det artikeln inte tar upp (så mycket) är att unga är mer vana vid att allt är rejtat. Du hyr inte ut din bil till en okänd - utan du hyr ut din bil till en som har fått 5 stjärnor i omdöme av nio personer före dig som har hyrt ut sina saker till hen.
Über-appen till exempel erbjuder inte bara billigare resor. Du kan även se rejtingen på chaffisen som ska hämta dig - och han kan också se rejtingen av dig som kund som tidigare chaffisar har gett dig.
Re: Masterplan part 2
Pengar är en bieffekt av planen, inte målet i sig.TiborBlomhall skrev:Investerare (eller tja, skribenter på sajter som seekingalpha.com) saknar en punkt de gärna skulle velat se i Elons master plan:
* Make money
Re: Masterplan part 2
Precis, pengar är medlet för att få igenom planen, inte målet. Om pengar var målet så skulle Tesla sluta att expandera idag, sluta att bygga nya SC, SuC, Gigafactory, sluta utveckla nya modeller och bara bygga de modeller som är färdiga eller i princip färdiga och så skulle bolaget tjäna pengar. Tror att alla företag som sätter upp "Make money" i sina visionära, långsiktiga mål tappar en del av eller hela det verkliga målet.LarsL skrev:Pengar är en bieffekt av planen, inte målet i sig.TiborBlomhall skrev:Investerare (eller tja, skribenter på sajter som seekingalpha.com) saknar en punkt de gärna skulle velat se i Elons master plan:
* Make money
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Masterplan part 2
Jag skulle lätt låta bilen gå som taxi om det innebar att alla transporter för min familj var gratis. Om bilen exempelvis kostade mig 6000 kr i månaden så räcker det med 200 kr per dag i överskott för att täcka allt inkl värdeminskning. Lägger hellre de pengarna på semesterresor. 72000 kr per år.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Masterplan part 2
Pengar är en validering att man träffat rätt när det gäller det problem man försöker lösa. Om folk inte är villiga att betala för den tjänst man utvecklat så har man misslyckats. Tesla har verkligen inga problem att sälja sina produkter och tjänar massor av pengar.Svenssons skrev:Precis, pengar är medlet för att få igenom planen, inte målet. Om pengar var målet så skulle Tesla sluta att expandera idag, sluta att bygga nya SC, SuC, Gigafactory, sluta utveckla nya modeller och bara bygga de modeller som är färdiga eller i princip färdiga och så skulle bolaget tjäna pengar.
Att vissa kortiktiga och egoistiska småinvesterare hellre vill ha Teslas pengar för sig själva på kort sikt än att låta Tesla investera och generera ännu mer pengar på lång sikt är något helt annat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Masterplan part 2
Men samtidigt binder du ju upp massor av kapital i bilen - pengar som du kunde använt på något annat än bilköp.AGCF skrev:Jag skulle lätt låta bilen gå som taxi om det innebar att alla transporter för min familj var gratis. Om bilen exempelvis kostade mig 6000 kr i månaden så räcker det med 200 kr per dag i överskott för att täcka allt inkl värdeminskning. Lägger hellre de pengarna på semesterresor. 72000 kr per år.
Din egen bil blir egentligen som vilken taxi som helst - du trycker på "Min bil"-knappen i Tesla-appen och din egen taxibil kommer hem till dig, men du kunde ju lika gärna tryckt på "Taxi"-knappen och fått hem någon annans bil. När din egen skinnklädsel blivit oändligt sliten av hundratals resenärer, taket blivit melerat av barn som satt smutsiga händer där och bilen repats av förbipasserande cyklister när bilen gått som taxi mitt i centrum, så kanske du rent av hellre skulle vilja ha någon annans nyare Model 3 hem till dig som taxi när du ska ut och resa?
Ett alternativ hade ju då varit att aldrig köpa bilen, utan istället sätta pengarna i någon fin fond och bokat Tesla-taxiresor de gånger du behöver bil?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Masterplan part 2
Allt beror ju på intäkterna, försäkringsmöjligheter och hur villig man är att låna ut sin bil. Det kanske inte är något som alla gör första åren på en ny bil men efter några år kanske man vill ha ny bil och kan då ha kvar den andra bilen som andrabil och uthyrningsbil. Har man ungdomar som ska till olika ställen kan man kanske vilja ha tillgång till två bilar. En som man själv kör och en som kör ens ungdomar till olika aktiviteter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Masterplan part 2
Jag tror vi kan konkludera att människor är olika. En del kan tänka sig låta sin bil "extraknäcka" som taxi - andra inte.
Intressantare är hur lagen ställer sig till frågeställningen? De som körde Über i Sverige åkte ju dit för svarttaxi. Men om det är bilen som kör? Då har man ju inte kört svarttaxi... själv?
Och någon lämplig modell för att hantera intäkter? Kanske Tesla eller den man leasar bilen ifrån kan ta hand om det ekonomiska? Man bara får räkning på slutet av månaden: månadens leasingavgift... MINUS det bilen har kört in åt dig
Om de hanterar det ekonomiska åt dig så slipper man tänka på deklarationer, moms och skatter. Eller?
Kommer man kunna köpa bilen på "time-sharing"? Istället för att köpa en dyr bil köper du rätten att använda den två timmar per dag, plus tre veckor semesterresa per år? Efter det kostar bilen även om du själv vill använda den?
Eller få en timmes körtid per dag mot att du lovar hålla bilen snygg? Istället för städfirman nån föreslog så är det du som får städa bilen varje dag mot att du har helt gratis bil (inte ens bensin!) en timme om dagen. Jag kan tänka mig en hel del studenter som skulle vara intresserade av sådana upplägg...
Intressantare är hur lagen ställer sig till frågeställningen? De som körde Über i Sverige åkte ju dit för svarttaxi. Men om det är bilen som kör? Då har man ju inte kört svarttaxi... själv?
Och någon lämplig modell för att hantera intäkter? Kanske Tesla eller den man leasar bilen ifrån kan ta hand om det ekonomiska? Man bara får räkning på slutet av månaden: månadens leasingavgift... MINUS det bilen har kört in åt dig

Kommer man kunna köpa bilen på "time-sharing"? Istället för att köpa en dyr bil köper du rätten att använda den två timmar per dag, plus tre veckor semesterresa per år? Efter det kostar bilen även om du själv vill använda den?
Eller få en timmes körtid per dag mot att du lovar hålla bilen snygg? Istället för städfirman nån föreslog så är det du som får städa bilen varje dag mot att du har helt gratis bil (inte ens bensin!) en timme om dagen. Jag kan tänka mig en hel del studenter som skulle vara intresserade av sådana upplägg...
Re: Masterplan part 2
Man kan redan hyra ut sin bil utan större bekymmer. Finns etablerade tjänster för det. www.snappcar.se har carit igång några år och man hittar skapligt många bilar i storstäderna.
Självklart blir det bättre med autonoma bilar.. Men lösningarna för försäkring samt företag är ju enkelt löst om man gör som snappcar. (procent av kostnaden går till snappcar som står för "risken" under uthyrning.)
Vet inte exakt hur det fungerar med betalning där... Min poäng är att det inte behöver vara komplicerat..
Självklart blir det bättre med autonoma bilar.. Men lösningarna för försäkring samt företag är ju enkelt löst om man gör som snappcar. (procent av kostnaden går till snappcar som står för "risken" under uthyrning.)
Vet inte exakt hur det fungerar med betalning där... Min poäng är att det inte behöver vara komplicerat..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR