Sida 8 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 17 okt 2016 17:31
av LarsL
Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.

Re: Artikel i media

Postat: 17 okt 2016 18:18
av bylund
LarsL skrev:
Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.
Fast en autonom lastbil slipper ta sådana pauser om den kan ladda från t ex kontaktledning under gång.

Re: Artikel i media

Postat: 17 okt 2016 18:19
av LarsL
bylund skrev:
LarsL skrev:
Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.
Fast en autonom lastbil slipper ta sådana pauser om den kan ladda från t ex kontaktledning under gång.
Precis en autonom flotta behöver laddning under gång.

Re: Artikel i media

Postat: 17 okt 2016 18:24
av bylund
LarsL skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.
Fast en autonom lastbil slipper ta sådana pauser om den kan ladda från t ex kontaktledning under gång.
Precis en autonom flotta behöver laddning under gång.
Ah, jag misstolkade kabelladdning som att man behövde stanna och koppla in en kabel. Vilket vi verkar överens om att man inte nödvändigtvis måste :)

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2016 21:21
av Remuz

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2016 21:35
av leiflodde
Försökte "jaga" en av våra beslutsfattare hos min arbetsgivare i veckan om elbil(ar) och tyvärr har vi bara 8 basbelopp så Tesla modell S funkar inte...

Men svaret (frågan) blev då hur löser man hemmaladdningen och det ekonomiska osv.? Jag förklarade då att mina gubbar kör minst 3000 mil om året i tjänsten och 3000 mil x 10:-/mil med fossilt mot 2:-/mil med el ger en vinst på 24 000:- SEK/bil.

Vi har ca 200 tjänstebilar på företaget och blir ganska mycket mindre i bränslekostnader men hur för jag detta vidare så att fossilerna förstår?

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2016 21:40
av Peter Holm
Räcker det inte som motivering att alla anställda kommer att gå omkring med lyckliga leenden hela dagarna och vara arbetsgivaren allmänt till lags bara de får köra en S....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2016 22:12
av jtesla
Eländigt klick-bait på Aftonbladet.


Varnar – för stora faran med elbilar, Så försöker bilföretagen lösa problemet

”Elbilen är rent av livsfarlig”
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/200146

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2016 22:29
av LarsL
leiflodde skrev:
Försökte "jaga" en av våra beslutsfattare hos min arbetsgivare i veckan om elbil(ar) och tyvärr har vi bara 8 basbelopp så Tesla modell S funkar inte...

Men svaret (frågan) blev då hur löser man hemmaladdningen och det ekonomiska osv.? Jag förklarade då att mina gubbar kör minst 3000 mil om året i tjänsten och 3000 mil x 10:-/mil med fossilt mot 2:-/mil med el ger en vinst på 24 000:- SEK/bil.

Vi har ca 200 tjänstebilar på företaget och blir ganska mycket mindre i bränslekostnader men hur för jag detta vidare så att fossilerna förstår?
På vilket sätt förstår de inte 24000kr x 200kr/år alltså 4,8 miljoner per år...

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2016 00:53
av joel80
Beror på hur många långresor det handlar om.. För ska man vara rättvis måste man räkna in lite längre restider och det kostar ju kanske lite pengar... Men i det stora hela blir det kanske plus.. Och man kan vinna lite på miljöprofil också..

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2016 01:59
av Svenssons
joel80 skrev:
Beror på hur många långresor det handlar om.. För ska man vara rättvis måste man räkna in lite längre restider och det kostar ju kanske lite pengar... Men i det stora hela blir det kanske plus.. Och man kan vinna lite på miljöprofil också..
Man behöver ju inte sitta och rulla tummarna bara för att bilen står och laddar. Det är ju utmärkt tillfälle att ladda sig själv, kolla upp saker och jobba med saker så det behöver inte alls betyda förlorade arbetstimmar. Sedan får man inte glömma att de anställda sitter säkrare i en Tesla jämfört med andra bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2016 07:20
av joel80
Sant, vissa arbetsuppgifter kan göras i bilen så för de som har sålla jobb behöver det inte bli en förlust. Säkerheten är bra men det finns andra bilmodeller med lika bra eller bättre säkerhet. Volvos 90-serie har får bättre betyg i dom europeiska testerna. (Tesla fick högsta nånsin i USA..Men inte i NCAP va?)

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2016 07:58
av bylund
Det är i vilket fall vanskligt att jämföra mellan olika år och klasser. Dags för nya krocktest skulle jag säga.

Det var fem stjärnor i båda testen, men man behöver inte ha maximal utdelning i alla detest för att nå upp till det.

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2016 10:17
av vigge50
Artikel som ifrågasätter det Elon säger om hur många dödsolyckor som autopiloten skulle kunna stoppa med motiveringen att det finns alldeles för lite data och den datan som finns är bara för vissa typer av vägar. De håller med om att autom körning i framtiden kommer vara säkrare än den mänskliga föraren men är autopiloten säkrare nu?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... re-olyckor

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2016 11:14
av Leo
Hmm Teslaviruset gör ju att man hänger på forum, springer ut och kollar om uppdateringar kommit osv =sänkt produktivitet, så nämn inget om det...

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2016 16:34
av leiflodde
Läste att kommunen jag bor i (Kävlinge) kommer att bygga 45 laddstolpar och pengar kommer från klimatklivet som för 2016-2018 har 600 miljoner att dela ut och kanske vi "elbilsnördar" kan hjälpa till att upplysa om att pengar finns att hämta.

En del har redan fått pengar:
http://www.naturvardsverket.se/upload/s ... r-2016.pdf

Här finns pengarna:
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... matklivet/

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2016 16:45
av leiflodde

Re: Artikel i media

Postat: 26 okt 2016 16:43
av PNK46
Här är en intressant artikel på di.se:
Honda verkar sätta rekord i och med lanseringen av vätgasbilen Clarity.
http://www.di.se/bil/vatgasbilen-som-ko ... a-en-tank/

Re: Artikel i media

Postat: 26 okt 2016 19:42
av Bjelke
PNK46 skrev:
Här är en intressant artikel på di.se:
Honda verkar sätta rekord i och med lanseringen av vätgasbilen Clarity.
http://www.di.se/bil/vatgasbilen-som-ko ... a-en-tank/
Ja jäklar nu händer det grejer! :lol:
Fast den såg iaf bättre ut än (urk) Mirai...

Re: Artikel i media

Postat: 30 okt 2016 19:34
av Robin
http://mobil.corren.se/nyheter/ska-stru ... 54536.aspx

Med vinkling på att Tesla nu är med i toppstriden som populär arbetsgivare.

Re: Artikel i media

Postat: 09 nov 2016 16:06
av Elbilisten
Läsvärt skrivet av Petter Jennervall på Expressen. Flera källhänvisningar. Medverkande: Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige.

http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... or-miljon/

Re: Artikel i media

Postat: 09 nov 2016 17:26
av Bjelke
Elbilisten skrev:
Läsvärt skrivet av Petter Jennervall på Expressen. Flera källhänvisningar. Medverkande: Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige.

http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... or-miljon/
Ja det var ett bra bidrag i media (liknar Tibors sida om myterna ganska väl).

Re: Artikel i media

Postat: 10 nov 2016 06:06
av Jerker
Bjelke skrev:
Elbilisten skrev:
Läsvärt skrivet av Petter Jennervall på Expressen. Flera källhänvisningar. Medverkande: Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige.

http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... or-miljon/
Ja det var ett bra bidrag i media (liknar Tibors sida om myterna ganska väl).
Mycket bra! Det är så en riktig artikel som ska orientera folk om elbilar ska se ut! Inte en massa trams och fördomar.

Re: Artikel i media

Postat: 12 nov 2016 18:01
av joel80
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6561679
– Våra prognoser säger att 2025 kommer vi ha en miljon laddbara fordon på vägarna, vilket är ungefär en fjärdedel av de fordon som finns idag, säger Mazdak Haghanipour på Power Circle.
Låter rimligt..

Men nästa gubbe.. Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.
Men är det så att vi har för stor tilltro på att det här ska lösa inte minst klimatproblem, men även utsläpp av farliga ämnen i storstäderna?
– Då kommer vi tillbaka till livscykelanalysen. Hur producerar man elen? Sverige och Finland är världsledande när det gäller ren el. Tyskland, till exempel, som har brunkolsel ska inte ha elbilar!

– Om vi håller oss till lilla Sverige; ja, det är klart att det är en fantastisk lösning! Produkterna finns här. Personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar, bussar. Problemet är att de är för dyra just nu, säger Bil Swedens vd.

Men priserna på batterier, som är den stora bulken av kostnaden i en elbil, sjunker ganska dramatiskt. Finns det ett läge, som du ser det, där elbilen kan bli en Svensson-bil?

– Ja, om tio år.
Suck.. snacka om att inte ha koll på verkligheten.

Re: Artikel i media

Postat: 12 nov 2016 18:19
av Remuz
Bertil har ju betalt för att säga sånt. Tesla är inte medlem i Bil Sweden