Re: Artikel i media
Postat: 17 okt 2016 17:31
Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.
Fast en autonom lastbil slipper ta sådana pauser om den kan ladda från t ex kontaktledning under gång.LarsL skrev:Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.
Precis en autonom flotta behöver laddning under gång.bylund skrev:Fast en autonom lastbil slipper ta sådana pauser om den kan ladda från t ex kontaktledning under gång.LarsL skrev:Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.
Ah, jag misstolkade kabelladdning som att man behövde stanna och koppla in en kabel. Vilket vi verkar överens om att man inte nödvändigtvis måsteLarsL skrev:Precis en autonom flotta behöver laddning under gång.bylund skrev:Fast en autonom lastbil slipper ta sådana pauser om den kan ladda från t ex kontaktledning under gång.LarsL skrev:Fast lastbilar eller deras förare måste ändå ta en paus. Autonoma lastbilar behöver kabelladdning däremot.
På vilket sätt förstår de inte 24000kr x 200kr/år alltså 4,8 miljoner per år...leiflodde skrev:Försökte "jaga" en av våra beslutsfattare hos min arbetsgivare i veckan om elbil(ar) och tyvärr har vi bara 8 basbelopp så Tesla modell S funkar inte...
Men svaret (frågan) blev då hur löser man hemmaladdningen och det ekonomiska osv.? Jag förklarade då att mina gubbar kör minst 3000 mil om året i tjänsten och 3000 mil x 10:-/mil med fossilt mot 2:-/mil med el ger en vinst på 24 000:- SEK/bil.
Vi har ca 200 tjänstebilar på företaget och blir ganska mycket mindre i bränslekostnader men hur för jag detta vidare så att fossilerna förstår?
Man behöver ju inte sitta och rulla tummarna bara för att bilen står och laddar. Det är ju utmärkt tillfälle att ladda sig själv, kolla upp saker och jobba med saker så det behöver inte alls betyda förlorade arbetstimmar. Sedan får man inte glömma att de anställda sitter säkrare i en Tesla jämfört med andra bilar.joel80 skrev:Beror på hur många långresor det handlar om.. För ska man vara rättvis måste man räkna in lite längre restider och det kostar ju kanske lite pengar... Men i det stora hela blir det kanske plus.. Och man kan vinna lite på miljöprofil också..
Ja jäklar nu händer det grejer!PNK46 skrev:Här är en intressant artikel på di.se:
Honda verkar sätta rekord i och med lanseringen av vätgasbilen Clarity.
http://www.di.se/bil/vatgasbilen-som-ko ... a-en-tank/
Ja det var ett bra bidrag i media (liknar Tibors sida om myterna ganska väl).Elbilisten skrev:Läsvärt skrivet av Petter Jennervall på Expressen. Flera källhänvisningar. Medverkande: Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... or-miljon/
Mycket bra! Det är så en riktig artikel som ska orientera folk om elbilar ska se ut! Inte en massa trams och fördomar.Bjelke skrev:Ja det var ett bra bidrag i media (liknar Tibors sida om myterna ganska väl).Elbilisten skrev:Läsvärt skrivet av Petter Jennervall på Expressen. Flera källhänvisningar. Medverkande: Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige.
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... or-miljon/
Låter rimligt..– Våra prognoser säger att 2025 kommer vi ha en miljon laddbara fordon på vägarna, vilket är ungefär en fjärdedel av de fordon som finns idag, säger Mazdak Haghanipour på Power Circle.
Suck.. snacka om att inte ha koll på verkligheten.Men är det så att vi har för stor tilltro på att det här ska lösa inte minst klimatproblem, men även utsläpp av farliga ämnen i storstäderna?
– Då kommer vi tillbaka till livscykelanalysen. Hur producerar man elen? Sverige och Finland är världsledande när det gäller ren el. Tyskland, till exempel, som har brunkolsel ska inte ha elbilar!
– Om vi håller oss till lilla Sverige; ja, det är klart att det är en fantastisk lösning! Produkterna finns här. Personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar, bussar. Problemet är att de är för dyra just nu, säger Bil Swedens vd.
Men priserna på batterier, som är den stora bulken av kostnaden i en elbil, sjunker ganska dramatiskt. Finns det ett läge, som du ser det, där elbilen kan bli en Svensson-bil?
– Ja, om tio år.